Motorolje pris økning …

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Motorolje pris økning …

Legg inn av dypen »

Kjøpte motorolje hos thansen.no sist i slutten av mars og betalte kr 349,- for 4 liters kanne med Putoline Sport 4R 10W-40 Semisyntetisk JASO MA2

Har kjøpt samme olje flere ganger før til samme pris.

Var innom igjen for å kjøpe to kanner til men nå hadde prisen økt med 43 % til kr 499,- for samme oljekanne.

Kanskje bedre å kjøpe 25 liters fat, hva betaler dere for olje?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Motorolje pris økning …

Legg inn av Gammelsmurfen »

På den forrige sykkelen min kjørte jeg flere skift på denne mc-oljen, riktig nok fullsyntetisk 10W-40 til 329,- for 4 liter (også JASO MA2).
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-o ... 2000022967
Funket fint den, men fordi noen mener at halvsyntetisk er bedre pga. girkasse, clutch osv. så testet jeg også en sesong på dyr Castrol semisynt mc-olje. Merket jeg noe forskjell verken på giring eller våtclutch? Nei, overhode ikke.

Nå skifter de på garantiservicene/serviceprogrammet, så jeg skifter ikke selv nå for tiden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorolje pris økning …

Legg inn av AJ »

Sikret meg en god beholdning Castrol 10W-50 Racing fra mester.no i fjor og forfjor.
Sjekket prisnivået nå og jammen er prisen fortsatt den samme, så vidt jeg kan huske.

Har byttet olje og filter selv på KTM'en i forbindelse med de to siste servicene på verksted. Dvs. verkstedet gjorde hele servicejobben, men altså ikke olje -og filterbyttet.
Sparer litt penger på dette. Men det er likevel ikke hovedgrunnen, som er at verkstedfolka bruker altfor mye moment på tappepluggene og lokket til til oljefilter. Fryktelig irriterende siden jeg selv gjør et olje- og filterbytte mellom serviceintervallene. Som en ekstra forsikring om at motoren til enhver tid har best mulig olje.
Unødvendig mener mange, jeg vet. Men slik velger altså jeg å gjøre det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motorolje pris økning …

Legg inn av kjellv »

Årsak til voldsom prisstigning på oljeprodukter er sammensatt. En ting er at baseolje er dyrere, men mer betydning er vanskelig tilgang til og mye høyere priser på additiver som brukes i oljen. Dette skyldes igjen råvaretilgang og energipriser.
Altså skyldes det på Putin her også.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Svar