MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av AJ »

Bestemte meg for å bytte den provisoriske eksospakningen i Y/grenrøret med en original som jeg fikk fra Gutsibits her om dagen.
Med nytt ekspansjonsverktøy gikk jobben lekende lett :-).
Drøyer med å bytte den andre.

Venter nå på at sykkelen skal kjøle seg ned litt etter testrunden før jeg sjekker alle skruene og trekker til med rett moment senere i kveld.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Jompa »

Lagt den ut på Finn.no, igjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Banditmannen »

Jompa skrev:Lagt den ut på Finn.no, igjen.
:sorry

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av biker7 »

Nytt "blod" (Motorex 10/50 helsyntetisk) og filter på Ninjan i dag. Samme behandling med Dominatorn for et par dager siden. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av AJ »

Tok likesågodt og byttet den andre ekospakninge på grenrøret til Stelvio'en i kveld.
Det var på høy tid at det ble gjort, kan det se ut som... :-k :

Bilde

Bilde

Rimelig 'toasted' og begynte å gå i fullstendig oppløsning ved den minste berøring.
Skruen i klammen rundt røret var også i ferd med å brenne fast. Men fikk med nød og neppe og med litt rustløsingsspray og kobberpasta (fra Biltema, faktisk!) fikk jeg tilbake bevegeligheten i skruen.
Knekt klamme hadde ikke akkurat vært det ideelle i dag... :sk? .

Greit å slippe blåst pakning ute på tur også.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av norse900 »

Skiftet simringer, byttet olje på gaflene + byttet oljefilter og skiftet motorolje sammen med Junior (på hans Varadero).
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av DrGreve »

Renoverte starteren i dag og byttet like godt filter i samme slengen siden det er så j.... trangt å fjerne starteren med filteret montert.
Oppdaget dårlig kontakt på kabelen også, så det er godt mulig det var unødvendig å renovere starteren..
I løpet av uken blir clutch-lamellene byttet, hvis det ikke blir et usannsynlig flott kjørevær :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av norse900 »

Får satse på usannsynlig flott kjørevær da?? :lol
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av RuneMC »

Igår på vei til jobben begynte det med at jeg la merket til at frontlysene ikke lyste.
Javel, begge to samtidig kan jo skje tenkte jeg, og kjøpte et par nye H4 "long life" innom Biltema på vei hjem.

Har jo fortsatt et par mindre pærer som lyser der foran, og når biler kan kjøre med Daytime Running Lights, så kan vel MC også... selv om jeg nok var ekstra obs på at jeg var litt mer U-synlig enn vanlig...

Vel hjemme tok jeg ut først en pære og så den andre og begge så helt fine ut.
Hmm, på tide å sjekke forum.

Ifølge Stromtrooper forum kunne det være Start-knappen (men puslespill å få sammen igjen stod det...) så da prøvde jeg først å sjekke kontakter. Det er en stor innenfor kåpa - den så fin ut. Videre en skikkelig PITA-plassert bak radiatoren... så av med kåpedeler og svinge ut radiator... den så også fin ut når jeg vel fikk skilt den ad - det er noen av disse koblingene som sitter noe inn i granskauen... :evil

Så til slutt var det startknappen som gjenstod som mistenkt, og med litt kraftigere vrikking av startknkappen ble det plutselig innlysende at det måtte være den da lyset glimtet til en gang! ...og jeg fant en fin beskrivelse av demontering og vedlikehold av dette elektromekaniske vidunderet...
http://blacklabadventures.com/2012/02/1 ... intenance/

Der kunne historien endt, men etter mye pussing av kobberkontaktene og litt montering fram og tilbake så ble fortsatt ikke bryteren god... den satt delvis fast så fort jeg skrudde alt samme igjen istedenfor å bevege seg lett og lyset var fortsatt ikke pålitelig (avhang av hvor mye press bryteren fikk fra toppen når den ble skrudd fast)

Nå har det etterhvrert demret for meg at den kobber-koblingen med de to runde opphøyningene egentlig skal være fjærbelastet og bevege seg litt opp og ned for å både sikre god kontakt og gli lett... (det sitter en mikroskopisk liten fjær under den nemlig). Men hos meg er kobberet smeltet delvis inn i plastikken og sitter dønn fast. Sååå, jeg har kommet til at dette er et skikkelig møkkapatent som Suzuki har funnet opp her. "Yess! da vi sender 100 Watt via en tynn kobberkontakt som hvis det er litt dårlig kontakt blir så varm at plasten rundt den smelter" :doh

"Prikken over i-en" nå ble også at i forsøket på å få løs den lille kobberkontakten, så brakk den av istedet - den var smeltet skikkelig fast... :doh :notlistening

Problemet med startbryteren er visst ikke bare kjent men tilogmed vanlig når jeg leser rundt om på forum - genialt ! ](*,) :ills
Det er på nevnte V-Strom forum også sterkt anbefalt å kjøpe et relé-kit slik at ikke full strømstyrke til lysene går via startknappen.

Tenkeboksen er nå om jeg skal bestille original ny startbryter som kun er å få som hele "assembly" med nødstoppbryter osv til veil 1800,- :oh Evt Ebay brukt... :-k
...ELLER om jeg skal a) lodde sammen ledningene til hovedlysene -> garantert lys og forøvrig samme patent som Suzuki brukte før 2005 modell) og b) bruke en uoriginal startbryter som da kun får funksjonen å være starter-knapp. Ulempen er da dels at lysene er på når starteren går (mindre strøm til starteren) og dels at det kanskje ikke ser pent ut med en uoriginal bryter...

Bilde
Sist redigert av RuneMC den 30 sep 2014, 16:54, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av DrGreve »

Pantentet ble vel klekket ut fordi en smarting fant ut at det var en god idè å bryte strømmen til hovedlysene akkurat når du trykker på startknappen slik at starteren får mer effekt?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av RuneMC »

Utvilsomt en god idé, bortsett fra at de ikke brukte relé - og gjerne en mer mekanisk robust bryter...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av kjellv »

Fjernet rust fra bremseskivene på TDMen!

Etter den siste ukas uvær, med storm og mye regn er det ikke til å unngå at det er mye salt overalt her ute ved kysten. Rett og slett sjøvann som stormen har med seg langt innover land.
I dag var det langt bedre vær og temperatur enn på lenge. Jeg så at bremseskivene var nesten kobberfarget da jeg kom hjem fra jobb. Dette måtte det gjøres noe med.
Da ble det selvfølgelig en fin kjøretur i kveldssola, og nå er bremseskivene blanke igjen. Sykkelen er selvfølgelig også grundig spylt i rikelig rent vann for å skylle av saltet :thumleft

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av xses »

Idag ble den satt på lading.... Muligens batteribytte neste sesong

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av bjornen »

har vasket og polert nysykkelen, :-)å
med værmeldinga for neste uke ryker den inn på vinterlagring torsdag (tror jeg). :sorry
eventuelle kjøreturer resten av sesongen blir derfor på veteransykkelen :-k
(som har dårlige bremser, styrelager etc som fikses i løpet av vinteren....)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av RuneMC »

"No luck" med loddet startbryter. Har bestilt ny original RH Handle Assy fra USA som tross frakt på $46, moms og antatt gebyr vil havne på ca 1200,- ... noe som sier meg at samme del til 1834,- fra MCOslo er noget overpriset...

I mellomtiden får jeg finne passende startbryter fra Biltema eller lign...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar