Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av kjellv »

katana_king skrev:
Forrige gang jeg sjekket Biltemaolje på nettet, leste jeg en test som var gjort i en kjemisk lab, der kunne de stadfeste at det ikke var forskjell på molekylær sammenheng mellom Statoil sin 10W40 bilolje og Biltema sin 10W40 bilolje. Biltema fra sitt hovedkontor i Stockholm bekreftet at Statoil var leverandør den gang, mulig de har byttet nå. Dette var i 2012.

Les denne korte artikkelen: http://www.mc24.no/article.php?articleID=664" onclick="window.open(this.href);return false;

I tillegg så må jeg sitere en "Lars" i debatten under: å gjøre.
Ta f.eks.å sammenlign prisen på en 0,5 L brus hos Kiwi med den samme flasken på en YX-stasjon. Kjøp en Norwegia-ost på Rimi og igjen samme på Esso. Ringer det ei bjelle??? Bør i hvertfall gjøre det ;-)


Han peker på et kjempefornuftig poeng. Det dere som (jeg tør påstå dette, men jeg kan ta feil) sverger til at Statoil-oljen er godkjent og Biltema-olje ikke bra greier-teorien utsetter dere selv for, er trolig bare ekstra utgifter og ufrivillige styrt av segmenteringsprinsippet. I grunnkurs i økonomi lærer man om merkevarebygging og prissegmentering. Det kan gjerne være samme produktet som selges på to ulike plasser, men brandet litt ulikt og dermed tiltrekkes forskjellige kjøpegrupper. Det er jo bare å sammenlikne spesifikasjonene på embalasjen og se om man finner noe forskjell, det er ikke så vanskelig som det først høres ut som. Skjulte egenskaper, som ikke opplyses om? Tviler på det. Tror det meste som er av betydning kommer frem av spesifikasjonene, derav spesifikasjoner.

At hverken Biltema eller Statoil avkrefter/bekrefter er et bevisst valg fordi de ikke vil forstyrre / ødelegge markedet med informasjon om produktkvalitet. At det ikke er 100% kunnskap om produktkvalitet gjør det nemlig vanskeligere å sammenlikne pris/kvalitet, og dermed også flykte over fra den ene tilbyder til den andre, i dette eksemplet fra Statoil til Biltema. La oss si at oljen er identisk, så vil mange av Statoil-kjøperne også spare den 100-lappen pr liter som diferansen normalt er på. Tror biltema selger MC olje syntetisk for 89 kr literen, mens Statoil tar 229 kr literen for tilsvarende. Biltema har også verktøy som er levert av kvalitetsleverandører, men brandet biltema. Hvorfor dette egentlig? Jo, det skal jeg forklare (i tilfelle noen ikke visste dette): EN produsent A (Bosh, bare som et eksempel, obs obs) lager en fastnøyel. Produksjonskostnad (rettere sagt variabel enhetskostnad) er 24 kr. For å tjene greit på denne, må de ha en avanse på 50%. De selger den til Biltema for 36 kr + mva. Biltema selger den videre for 36 + 20% = 43,20 kr + mva = 54 kr. Kun 70% av ønsket kundegrunnlag går på Biltema og kjøper fastnøyelen til 54 kr og dermed brander de den til f.eks egen merkevare eller eget navn eller noe annet, f.eks Super Helix og bestemmer at utsalgsprisen til denne skal være 89 kr og kun 89 kr mot kunde, eller de sier at siden den er brandet Super Helix koster den kr 57 + mva i innkjøp. Ok sier butikken (Super Tools AS) og kjøper inn et drøss av slike nøyler og selger de med 20% avanse, altså 85,50 kr.

Kunden får jo et mer solid inntrykk av en nøyel til 85,50 kr det står Super Helix på, kjøpt hos Super Tools AS enn en nøyel til 54 kr på Biltema. Men produktet før branding, kan egentlig i svært mange forretningstilfeller jeg faktisk kjenner til (1. håndskunnskap) være akkurat det samme.

Om det er slik for olje, skal jeg ikke si sikkert, annet enn at Biltema i lange tider fikk oljen levert av Statoil. Det var min lille forelesning i økonomi for idag, og håper det vekket apetitten på å studere økonomi / merkevarebygging - et interessant fagfelt som kan gi mange interessante betraktninger av forretningslivet. Tror jeg skal bruke denne casen som eksempel i fremtidige forelesninger i merkevarebygging om jeg blir en økonomilærer med gråe hår en vakker dag!
Jeg takker for Deres forelesning om økonomi og merkevarebygging.

Hvor lenge skal Biltema drive merkevarebygging? Jeg vil kalle det de har drevet med de siste 20 år for merkevarenedbrytning!
Første gangen jeg handlet hos Biltema var tidlig på 80-tallet. På den tiden var det et svensk konsern, et postordreselskap som sendte ut sin katalog i posten til alle som hadde handlet hos dem før, eller blitt "vervet" av andre kunder. Den gang var de gode på "piratdeler" til enkelte bilmerker, men også verktøy og rekvisita det ikke var så godt å få tak i andre steder. Det var på denne tiden nesten ikke konkurranse til deres forretningsidè. Særlig var de gode på slitedeler til Svenske biler, men også en del andre europeiske biler. Varene var den gang faktisk av god kvalitet.
Man kunne sitte i ro og mak i sin egen stue, røkende en god pipe tobakk mens en med sirlig håndskrift fylte ut bestillingsseddelen på siste side. Denne sendte man så i posten, og mottok så for eksempel et komplett eksosanlegg til sin 1972 Volvo 145 et par uker senere. Prisene var gjerne under det halve av Volvo sitt originalanlegg, og kvaliteten var upåklagelig. Det passet til og med!
I våre dager har Biltema fått mye konkurranse, blant andre fra store kjeder som Bilextra, Mekonomen og flere andre. Fortsatt er Biltema blant de billigste, men i konkurransen har de tapt på kvaliteten på varene sine.
Jeg vet ikke hvor du tar alle argumentene dine fra, men jeg kjøper ikke mange av dem. Prinsippet ja til en viss grad, men slett ikke alle sammenligningene dine. Du insinuerer blant annet at Biltema sine fastnøkler er produsert av Bosh (jeg antar du mener Bosch), og at de bare er brandet med Biltemas eget merkevarenavn... Du har også en lang utredning om hvordan varene blir priset. Sorry...jeg skjønner ikke hvor du tar det fra.
Jeg kjenner ikke til alt Bosch produserer, ikke gidder jeg sette meg inn i det heller. Men varespekteret deres er stort. Noe har fortsatt kvalitetsstempel, men dessverre svært mye er lavprisvarer på linje med Biltema sitt.
Det er heller ikke så enkelt som å sammenligne et stykke Norvegia kjøpt hos Rimi eller Esso. Du kan heller sammenligne et stykke Jarlsberg (som er en ekte ost) med en billigost fra Euroshopper som er helt på grensen av å kunne kalles ost (det er nesten ikke melkeprodukter i den). Da kan du forklare prisforskjellene. Reklamefilmseriene "gulost er gulost" har faktisk veldig mye for seg!
Kan man si at "olje er olje"?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av tagesk »

kjellv skrev: Kan man si at "olje er olje"?
Ja det kan du godt si, men oljer kommer i kvalitetsklasser.
Dét er en viktig forskjell.

Om en olje holder kvaliteten SH, og din sykkel kan kjøre på en olje med kvalitet SH med skift hver 10.000 km, da spiller det ingen rolle hvor oljen kommer fra.
Det er ikke uten grunn at oljer merkes med kvalitetskravene den møter.

Det er som å si at Shells 95 oktan benin trolig er 98 fordi den er dyrere enn Statoils.
Eller at Unos 95 oktan neppe er mer enn 93 oktan fordi den er så billig.

:mk

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av katana_king »

kjellv: det er helt åpenbart at det er en god olje Biltema har på dunkene sine. Jeg har redegjort nok for hvordan prisdannelse og segmentering skjer i denne tråden og det er ganske klarlagt at samme produkt kan ha ulik prising og at pris alene ikke er en god nok indikator for kvalitet. Det er rett og slett alt for mange som blir lurt til det.

Der jeg har infoen fra, er diverse lærebøker i markedsføring og liknende fag. Det er ikke meningen å komme og være belærende, men må rette litt på åpenbare feil - akkurat som du rettet på at jeg skrev Bosch feil - noe som var veldig bra du rettet opp i.

Svar