Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
jonnykr skrev:
simpson skrev:Hvis du kjøper det leverandøren anbefaler slipper du valgets kvaler og bekymring om Bilt :evil ema er godt nok.
Regn ut hvor mye penger du bruker på å kjøpe annerkjent olje og sammenlign med det billige merket og se om det virkelig er bryet verdt å kjøpe billig.
Jeg gidder ikke å spare noen få hundrelapper på billig olje når det er ett skift i året.
Det er andre plasser du kan spare penger på istedet.
Da forutsetter du at den billige ikke er like bra. Er den det, så er det tvert i mot dumt å ikke kjøpe den. :D
Du er veldig kjapp til å konkludere hva andre mener.
Jeg mener at hvis du er i tvil, kjøper du ikke ett produkt du tviler på, ren logikk mener nå jeg.
Og kjøpe hjelm til 699 kr og tro at den er super og like god som en til 5000 kr? Vel jeg deler ikke den oppfatningen, for min del kjøper jeg aldri noe på Biltema fordi at jeg ikke trenger å kjøpe noe der.
Akkurat samme med Ikea.
Du får alt de har der andre steder også :thumleft
"Du er veldig kjapp til å konkludere hva andre mener"?? Det står jo svart på hvitt hva du mener. Og hjelmen fra Biltema vant jo en test på høyest sikkerhet foran dyre hjelmer og da kan ikke du ha en annen oppfatning om det. :lol

For meg er "best" den som har høyest sikkerhet. Og det er jo hovedpoenget med en hjelm, sikkerhet. I hvertfall var det det sist jeg sjekket. Så da får man jo prioritere hva man vil legge vekt på, en sikker hjelm til kr 699.- men med dårligere komfort, eller en høykomfort hjelm til kr 5000.- men med dårligere sikkerhet.

Hvis jeg er i tvil, så sjekker jeg på noe som heter Internett. Der finner man det meste, innkludert MC forum hvor dette tas opp. Og når man aldri har hørt noe negativt om Biltemas olje og samtidig kan tilegne seg andres erfaringer helt gratis, folk som har kjørt på denne oljen i årevis uten noen problemer i det hele tatt, så velger i hvertfall jeg å høre på det. :D

Og det handler ikke om å "trenge" å kjøpe noe der. Men hvorfor i all verden skal jeg kaste bort penger på dyre merker HVIS og jeg gjentar HVIS jeg kan handle det samme billigere på Biltema. En tryning på grusen det, så er penga rett i dass. Man kan jo kjøpe 3 veskesett hos Biltema til prisen av ett det står Givi på. Og tankveska mi f.eks. har tålt masse juling men er like hel og den kostet ca 300.- spenn.

Jeg handler mye på nett fordi det er billigere. MC dekk f.eks. handler jeg på nett. Hvorfor i svarte skal jeg gå i en butikk og kjøpe de samme dekka til dobbel pris? Jeg "trenger" ikke å gjøre det, jeg VELGER å gjøre det.

Men, det betyr ikke at jeg handler alt på Biltema.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av kjellv »

ArcticTiger skrev: Men, generellt tenkt :-k ; Til en slik høy-ytelses-mottor som du har, som bare har 1 liter olje til å smøre, kjøle, rense delikate Mottordeler, så hadde jeg valgt den aller beste kvalitets-ållja som er tilgjengelig på marknaden :thumleft
Jeg er så innmari enig :thumleft

De fleste av oss har en MC eller bil noen få år og kjører x antall kilometer før vi bytter MC eller bil. Ingen er vel i tvil om at mange har kjørt på oljeprodukter fra biltema i årevis, og det har gått bra.

Men hva når vi skal kjøpe en brukt MC eller bil? Er servicehistorikken fra tidligere eiere viktig?
Blir eventuell dokumentasjon for at det har vært brukt "høykvalitets olje" fra Biltema sett på som tilfredstillende og bra nok?

Som ArcticTiger er inne på, mange MC motorer har svært lite oljereservoar, og er veldig sårbar for slurv med serviceintervaller og oljekvalitet. Dette kan gå bra i flere år, men det er i slutten av motorens levetid resultatene vil synes. Det er da du skal selge og er interessert i høyest mulig pris på bruktsykkelen du får fasiten. Det er da du kan sette deg ned å regne ut om noen hundrelapper i sparte vedlikeholdsutgifter lønte seg.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av knutk »

kjellv skrev:Det har hendt flere ganger at jeg har lurt på hvor mange det er her i forumet som jobber eller har eierinteresser i Biltema :scratch

Personlig har jeg svært lite til overs for foretaket! Jeg har kjøpt så mye billig og dårlig ræl der opp gjennom årene, at jeg ikke lenger setter min fot innom der. Hva er vel verre enn å kaste seg over en omfattende skruejobb en lørdag og så stopper det opp fordi verktøyet ikke holder mål? Nei da er det bedre å betale en halv gang mer for verktøyet og få noe som holder. Hvorfor skal jeg tro at Biltema sin olje holder et høyere kvalitetsnivå enn resten av varene?
I mitt hode er dette en billigkjede på linje med Jula, Europrice, Clas Ohlson og mange andre, som spyr ut varer der kvantum teller mye mer enn kvalitet. De vet så inderlig vel at alt kan selges bare det er billig nok.

Når min TDM eller Saab 9-3 en sjelden gang skal ha et oljeskift så er det utenkelig for meg å tenke pris på oljen. Da velger jeg olje jeg vet er på øverste hylle, da føler jeg meg trygg. At oljen koster 200+ pr liter er meg rivende likegyldig, så lenge jeg vet at varen holder høy kvalitet og at jeg stoler på produsentens produkter.

Puhhh...så er det sagt... :-)å
Dette var som om jeg skulle ha sagt det selv.

Opp gjennom årene har jeg kasta bort mye tid og penger på DRITTPRODUKT fra Biltema.

You name it.
Verktøy med dårlig stål, maskeringstape med for dårlig lim, kjemikalier som ikke holder mål.
Kan fylle en hel side med eksempel på drittprodukt fra det firma.

Men som andre her er inne på, hver ting til sitt bruk.
Enkelte produkt fra Biltema funker greit nok, så jeg handler der fortsatt.

Så til saken: Er olja bra nok? Man skulle tro at når de holder spesifikasjonene så er den det.
Men det sier de også om afvettingen som ikke avfetter, om maskeringstapen som ikke limer, om stålet som ikke holder etc.

For å være helt ærlig så vet jeg ikke om olja er bra nok. All erfaring fra det firma tilsier at man ikke skal stole for mye på deres produkt. For å si det sånn: Om jeg var eier av et helikopter så ville jeg ikke kjøpt boltene til masta på Biltema :knegg

Jeg ville heller ikke kjøpe olje til syklen min på Biltema. (mens plenklippern til kona kanskje kunne få det :knegg )

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av LordShaft »

kjellv skrev:Det har hendt flere ganger at jeg har lurt på hvor mange det er her i forumet som jobber eller har eierinteresser i Biltema :scratch

Personlig har jeg svært lite til overs for foretaket! Jeg har kjøpt så mye billig og dårlig ræl der opp gjennom årene, at jeg ikke lenger setter min fot innom der. Hva er vel verre enn å kaste seg over en omfattende skruejobb en lørdag og så stopper det opp fordi verktøyet ikke holder mål? Nei da er det bedre å betale en halv gang mer for verktøyet og få noe som holder. Hvorfor skal jeg tro at Biltema sin olje holder et høyere kvalitetsnivå enn resten av varene?
I mitt hode er dette en billigkjede på linje med Jula, Europrice, Clas Ohlson og mange andre, som spyr ut varer der kvantum teller mye mer enn kvalitet. De vet så inderlig vel at alt kan selges bare det er billig nok.

Når min TDM eller Saab 9-3 en sjelden gang skal ha et oljeskift så er det utenkelig for meg å tenke pris på oljen. Da velger jeg olje jeg vet er på øverste hylle, da føler jeg meg trygg. At oljen koster 200+ pr liter er meg rivende likegyldig, så lenge jeg vet at varen holder høy kvalitet og at jeg stoler på produsentens produkter.

Puhhh...så er det sagt... :-)å
Gud så godt det er å lese slike svar!

Pluss 1

Sendt med Note2

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av yam1100 »

Virker at noen tror at jo mer ting koster jo bedre er det,må jo være en selgers drøm..begynne å selge olje å skrive superduper spesial xooo..og selge det for 500kr literen må jo være marked for sånt..det er jo ensbetydende med kvalitet.. :-)

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av omaas »

Biltema olje - djevelens verk? burde endres til;
Biltema olje -Forumtrollenes nirvana :lol
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

kjellv skrev:
ArcticTiger skrev: Men, generellt tenkt :-k ; Til en slik høy-ytelses-mottor som du har, som bare har 1 liter olje til å smøre, kjøle, rense delikate Mottordeler, så hadde jeg valgt den aller beste kvalitets-ållja som er tilgjengelig på marknaden :thumleft
Jeg er så innmari enig :thumleft

De fleste av oss har en MC eller bil noen få år og kjører x antall kilometer før vi bytter MC eller bil. Ingen er vel i tvil om at mange har kjørt på oljeprodukter fra biltema i årevis, og det har gått bra.

Men hva når vi skal kjøpe en brukt MC eller bil? Er servicehistorikken fra tidligere eiere viktig?
Blir eventuell dokumentasjon for at det har vært brukt "høykvalitets olje" fra Biltema sett på som tilfredstillende og bra nok?

Som ArcticTiger er inne på, mange MC motorer har svært lite oljereservoar, og er veldig sårbar for slurv med serviceintervaller og oljekvalitet. Dette kan gå bra i flere år, men det er i slutten av motorens levetid resultatene vil synes. Det er da du skal selge og er interessert i høyest mulig pris på bruktsykkelen du får fasiten. Det er da du kan sette deg ned å regne ut om noen hundrelapper i sparte vedlikeholdsutgifter lønte seg.
Men er det avklart noe sted at Biltemas olje har dårlig kvalitet? Og slurv med serviceintervaller kan vel ikke adresseres til olja?

Og her er mye av problematikken, man argumenterer som OM Biltemaoljen har dårligere kvalitet, trass i at det ikke foreligger noen dokumentasjon på det. Og da koker det jo ned til at slurv med serviceintervaller ikke kan adresseres til noe annet enn at det HAR vært slurvet med serviceintervaller.

Og har det vært slurvet med serviceintervaller, så spiller ikke Biltemaolje/ikke Biltemaolje noen rolle så lenge man ikke vet om det faktisk er kvalitetsforskjell.

Så dette blir jo bare rene spekulasjoner.
Tut & Kjør!

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av 650spleisn »

Biltema er for meg rene gullgruven.
Har handlet der siden de ankom Norge.
Det gjelder både verktøy, forbruksmateriell, oljer, etc.
De har reddet meg ut av mange problemer gjennom sitt brede sortement.
Selvsagt går jeg på en smell i ny og ne i form av noe som ikke holder, men totalt sett så er Biltema meget budsjettvenlig i forhold til
proffbutikker. Sånn er det bare. Ingen dramatikk i det. Jada jeg vet at man kan sette det på spissen å få motorhavarier og det som verre er men det er svartmaling uten rot i virkligheten etter min oppfatning.
Jeg har enda ikke hatt motorhavari (eller girkassehavari) etter over 20 år med Biltemaoljer på alt jeg har/har hatt. Jeg har heller ikke blitt lottomiljonær enda jeg har vært med hver uke.
Hva kommer til å skje først?

Men:
Jeg opplevde sist sommer at min Honda CBF1000 ble hard å gire med etter overgang fra Biltema mineralsk (som ble benyttet i innkjøringsfasen etter Honda sine retningslinjer) til Biltema syntetisk.
Byttet senere til et annet merke for å teste ut om det ble noe forandring på girskiftene. Det ble en gradvis forandring til det bedre med den andre oljen.
Jeg påstår ikke at Biltema sin syntetiske olje er dårlig pga denne erfaringen.
Jeg tror forklaringen er at Biltema har API-SM, mens den andre oljen jeg byttet til hadde en tidligere API gradering.
Forskjellen kan være ppm DPPZ i oljene.
DPPZ (sink/phosfor?) er et additiv i oljen som skal legge seg på metallet og motvirke gnidende slitasje.
Innholdet av DPPZ er gradvis redusert for hver nye API gradering som er kommet på markedet. Tror det har noe med miljø og katalysatorer å gjøre.

Til trådstarter: Hvis din motor er spesifisert API-SM så skal det være ok å benytte Biltema sin syntetiske MC-olje.
Hvis den derimot er spesifisert en gamlere API så bør du styre unna.
Jeg begrunner min anbefaling på at din motor må være ganske krevende på smøreoljen ettersom det er kun 10 timers intervall.
Troligvis høye flatetrykk som sliter ut additivene raskere enn i en "normal motor"
Hør på de som kjenner akkurat din motor, og som vet hvilken olje som har vist seg å holde.

"Fully Synthetic" ??
De fleste s.k. fullsyntetiske oljene i hylla er nettopp ikke det.
Det er som oftest højraffinerte mineraloljer med mye additiver.
Det er kun noen få oljer som er 100% syntetiske (prisen blir deretter).
Amsoil og RP er vanligvis ekte syntetiske oljer.

Dævendøtte det ble visst en avhandling dette her ;-) ;-)

Dette er kun synsing og truing fra min side. Tar ikke ansvar for noe av det jeg har skrevet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av kjellv »

yam1100 skrev:Virker at noen tror at jo mer ting koster jo bedre er det,må jo være en selgers drøm..begynne å selge olje å skrive superduper spesial xooo..og selge det for 500kr literen må jo være marked for sånt..det er jo ensbetydende med kvalitet.. :-)
Jeg skjønner at det er blant andre meg du sikter til.

Det er ikke alltid slik at jo høyere pris jo bedre kvalitet. Men det er ingen tvil om at kvalitet koster!
Det er heller ingen tvil om at kvalitetsprodukter stadig blir dyrere sammenlignet med økonomivarer av lavere kvalitet. Om dette er fordi gjennomsnittsnordmannen er blitt fattigere, gjerrigere eller mindre kvalitetsbevisst det vet ikke jeg. Det virker i alle fall som om stadig flere av oss bryr seg kun om pris.

Vi ser det samme i matvarebransjen. Produkter fra Euroshopper, Landlord og mange andre kjeder får stadig større omsetning. Vi...en av verdens rikeste nasjoner... propper i oss e-stoffer, palmeolje, hestekjøtt og fisk av ukjent herkomst som aldri før. Bare fordi det er billig.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Duville »

Du skriver vel egentlig bare det du tror på sjøl også. Har du funnet noe på nettet eller hvor det nå er som passer din noe kvervulerende personlighet så tar du den til deg og argumentere som om det skulle være den eneste og fulle sannhet.

På den ene siden er det vel ikke er noen her som har lagt frem noen test av noe som helst for dekning av sitt syn, kun tro.

Biltema og andre tilsvarende butikker har vel utmerket seg med hensyn til rimelige priser og at prisen gjenspeiles i kvaliteten på de fleste områder. Så kan du vel finne enkelte saker de har laget litt for mye arbeid i slik at enkelte kan reklamere slik jonny gjør.

Så kan man gamble på at olja på biltema holder veskekvaliteten til Jonny eller om den holder verktøykvaliteten til andre som er noe misfornøyde... Innsatsen er motoren på mcen din.... God tur

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av yam1100 »

kjellv skrev:
yam1100 skrev:Virker at noen tror at jo mer ting koster jo bedre er det,må jo være en selgers drøm..begynne å selge olje å skrive superduper spesial xooo..og selge det for 500kr literen må jo være marked for sånt..det er jo ensbetydende med kvalitet.. :-)
Jeg skjønner at det er blant andre meg du sikter til.

Det er ikke alltid slik at jo høyere pris jo bedre kvalitet. Men det er ingen tvil om at kvalitet koster!
Det er heller ingen tvil om at kvalitetsprodukter stadig blir dyrere sammenlignet med økonomivarer av lavere kvalitet. Om dette er fordi gjennomsnittsnordmannen er blitt fattigere, gjerrigere eller mindre kvalitetsbevisst det vet ikke jeg. Det virker i alle fall som om stadig flere av oss bryr seg kun om pris.

Vi ser det samme i matvarebransjen. Produkter fra Euroshopper, Landlord og mange andre kjeder får stadig større omsetning. Vi...en av verdens rikeste nasjoner... propper i oss e-stoffer, palmeolje, hestekjøtt og fisk av ukjent herkomst som aldri før. Bare fordi det er billig.

Tja,nå sikta jeg vel ikke bare til deg,men sånn generelt..Enig at kvalitet kan koste..men en må ikke se seg blind på jo dyrere jo bedre.når du først drar matvarer inn i diskusjonen..så er det nok mye dårlig..men der som andre ting..ikke alltid..hva er forskjell på ei kotelett til 39kr kg fra euroshopper kontra ei kotelett fra Gilde til 89krg kg??..Trodde gris var gris :-) eller har euroshoppergrisen hatt ett trist liv?..nei en må sortere ting uten å se seg blind på pris..

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av knutk »

yam1100 skrev:Virker at noen tror at jo mer ting koster jo bedre er det,må jo være en selgers drøm..begynne å selge olje å skrive superduper spesial xooo..og selge det for 500kr literen må jo være marked for sånt..det er jo ensbetydende med kvalitet.. :-)
Der er ingen automatikk i koblingen pris vs kvalitet, men etter å ha levd en stund må jeg si at med visse forbehold så stemmer det som regel, iblandt tar det riktig nok litt tid før en oppdager forskjellen, og i blandt betaler man for en kvalitet og egenskaper man ikke trenger.

Så ja, generelt kan man vel si at oftest henger pris og kvalitet sammen.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ArcticTiger »

Ååhhh, :yeyeye Kåtteletter :D , nååå snakker vi Gutter :knegg :thumleft
Gå til slaktern eller ferskvaredisken og få ferske kåtteletter, med god fettrand og gjerne marmorert kjøtt.
Styr unna magre, frossne billig-kotteletter som er sprøyta fulle av isvatn for å øke vekta :[-X

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av SuperMorten »

ArcticTiger skrev:Ååhhh, :yeyeye Kåtteletter :D , nååå snakker vi Gutter :knegg :thumleft
Gå til slaktern eller ferskvaredisken og få ferske kåtteletter, med god fettrand og gjerne marmorert kjøtt.
Styr unna magre, frossne billig-kotteletter som er sprøyta fulle av isvatn for å øke vekta :[-X
Tenkte på det samme.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Duville »

SuperMorten skrev:
ArcticTiger skrev:Ååhhh, :yeyeye Kåtteletter :D , nååå snakker vi Gutter :knegg :thumleft
Gå til slaktern eller ferskvaredisken og få ferske kåtteletter, med god fettrand og gjerne marmorert kjøtt.
Styr unna magre, frossne billig-kotteletter som er sprøyta fulle av isvatn for å øke vekta :[-X
Tenkte på det samme.. :prf
Var det samme med torsk - opp 22- 23% på vekta

Pris og kvalitet...

Svar