Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

kjellv skrev:Det har hendt flere ganger at jeg har lurt på hvor mange det er her i forumet som jobber eller har eierinteresser i Biltema :scratch

Personlig har jeg svært lite til overs for foretaket! Jeg har kjøpt så mye billig og dårlig ræl der opp gjennom årene, at jeg ikke lenger setter min fot innom der. Hva er vel verre enn å kaste seg over en omfattende skruejobb en lørdag og så stopper det opp fordi verktøyet ikke holder mål? Nei da er det bedre å betale en halv gang mer for verktøyet og få noe som holder. Hvorfor skal jeg tro at Biltema sin olje holder et høyere kvalitetsnivå enn resten av varene?
I mitt hode er dette en billigkjede på linje med Jula, Europrice, Clas Ohlson og mange andre, som spyr ut varer der kvantum teller mye mer enn kvalitet. De vet så inderlig vel at alt kan selges bare det er billig nok.

Når min TDM eller Saab 9-3 en sjelden gang skal ha et oljeskift så er det utenkelig for meg å tenke pris på oljen. Da velger jeg olje jeg vet er på øverste hylle, da føler jeg meg trygg. At oljen koster 200+ pr liter er meg rivende likegyldig, så lenge jeg vet at varen holder høy kvalitet og at jeg stoler på produsentens produkter.

Puhhh...så er det sagt... :-)å
Tja, kjøper du verktøy for mer proff jobbing på Biltema, så får du jo bare det du ber om, men det er jo ikke noe argument mot å kjøpe olje der. I stedefor å trekke slike slutninger, så hvorfor ikke sjekke litt på ulike forum f.eks? Flere her er fornøyd med Biltema sin olje og selv bruker jeg ikke annet.

Hva du velger å tro må jo være din sak, men f.eks. jeg kjøpte tankveske fra Biltema for flere år siden og den har virkelig fått kjørt seg i all slags vær og under forhold på grus og sølete veier som mange aldri opplever. Jeg bruker den ofte bak på sykkelen også hvor den blir nedgriset av sand og møkk. Veska er like hel fremdeles, i alle sømmer og glidelåser og reimer og magneten funker like bra i dag som da veska var ny. Jeg er rett og slett dritfornøyd med den veska. :thumleft

Her er,n på AT,n i går:
Veske.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jhn »

Jompa skrev:
jhn skrev:
RuneMC skrev:
kjellv skrev:Det har hendt flere ganger at jeg har lurt på hvor mange det er her i forumet som jobber eller har eierinteresser i Biltema :scratch ...
Personlig har jeg svært lite til overs for foretaket! Jeg har kjøpt så mye billig og dårlig ræl der opp gjennom årene,
Noen få ting der er billig og bra. Olje er en av de tingene. Endel verktøy likeså. Ellers når det gjelder Biltema MC-klær/støvler/hjelmer - Nei takk! Oljefilter - nei takk !
Vant ikke biltema-hjelmen en test i svenske bike for et par tre år siden?
Har akkurat lest testen og ja, Biltemahjelmen vant sleggetesten ellers hadde den alle de egenskapene en modene hjelm IKkE skal ha.
He he, javelja ... jeg har ikke sett testen ... ville bare huske at den vant et eller annet

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:Hvis du kjøper det leverandøren anbefaler slipper du valgets kvaler og bekymring om Bilt :evil ema er godt nok.
Regn ut hvor mye penger du bruker på å kjøpe annerkjent olje og sammenlign med det billige merket og se om det virkelig er bryet verdt å kjøpe billig.
Jeg gidder ikke å spare noen få hundrelapper på billig olje når det er ett skift i året.
Det er andre plasser du kan spare penger på istedet.
Da forutsetter du at den billige ikke er like bra. Er den det, så er det tvert i mot dumt å ikke kjøpe den. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

Jompa skrev:
jhn skrev:
RuneMC skrev:
kjellv skrev:Det har hendt flere ganger at jeg har lurt på hvor mange det er her i forumet som jobber eller har eierinteresser i Biltema :scratch ...
Personlig har jeg svært lite til overs for foretaket! Jeg har kjøpt så mye billig og dårlig ræl der opp gjennom årene,
Noen få ting der er billig og bra. Olje er en av de tingene. Endel verktøy likeså. Ellers når det gjelder Biltema MC-klær/støvler/hjelmer - Nei takk! Oljefilter - nei takk !
Vant ikke biltema-hjelmen en test i svenske bike for et par tre år siden?
Har akkurat lest testen og ja, Biltemahjelmen vant sleggetesten ellers hadde den alle de egenskapene en modene hjelm IKkE skal ha.
Vel, den scoret høyt på SIKKERHET og det må vel være den VIGTIGSTE egenskapen en hjelm skal ha? Eller? Og så koster den kr 699.-

Testen konkluderer med at man får mye hjelm for pengene.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
kjellv skrev:Det har hendt flere ganger at jeg har lurt på hvor mange det er her i forumet som jobber eller har eierinteresser i Biltema :scratch

Personlig har jeg svært lite til overs for foretaket! Jeg har kjøpt så mye billig og dårlig ræl der opp gjennom årene, at jeg ikke lenger setter min fot innom der. Hva er vel verre enn å kaste seg over en omfattende skruejobb en lørdag og så stopper det opp fordi verktøyet ikke holder mål? Nei da er det bedre å betale en halv gang mer for verktøyet og få noe som holder. Hvorfor skal jeg tro at Biltema sin olje holder et høyere kvalitetsnivå enn resten av varene?
I mitt hode er dette en billigkjede på linje med Jula, Europrice, Clas Ohlson og mange andre, som spyr ut varer der kvantum teller mye mer enn kvalitet. De vet så inderlig vel at alt kan selges bare det er billig nok.

Når min TDM eller Saab 9-3 en sjelden gang skal ha et oljeskift så er det utenkelig for meg å tenke pris på oljen. Da velger jeg olje jeg vet er på øverste hylle, da føler jeg meg trygg. At oljen koster 200+ pr liter er meg rivende likegyldig, så lenge jeg vet at varen holder høy kvalitet og at jeg stoler på produsentens produkter.

Puhhh...så er det sagt... :-)å
Tja, kjøper du verktøy for mer proff jobbing på Biltema, så får du jo bare det du ber om, men det er jo ikke noe argument mot å kjøpe olje der. I stedefor å trekke slike slutninger, så hvorfor ikke sjekke litt på ulike forum f.eks? Flere her er fornøyd med Biltema sin olje og selv bruker jeg ikke annet.

Hva du velger å tro må jo være din sak, men f.eks. jeg kjøpte tankveske fra Biltema for flere år siden og den har virkelig fått kjørt seg i all slags vær og under forhold på grus og sølete veier som mange aldri opplever. Jeg bruker den ofte bak på sykkelen også hvor den blir nedgriset av sand og møkk. Veska er like hel fremdeles, i alle sømmer og glidelåser og reimer og magneten funker like bra i dag som da veska var ny. Jeg er rett og slett dritfornøyd med den veska. :thumleft

Her er,n på AT,n i går:
Veske.jpg
Litt enig med Jonny her. Biltema selger nok mye dritt, men det gjelder å vurdere varene litt på forhånd, og bruken.
Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe olje der (selv om jeg ikke har gjort det ennå)
Jeg vet om flere som er fornøyde med tankveska ... men jeg så et par sidevesker som så litt vel slappe og skjøre ut.
Men til den prisen er det i grunnen ok ... man kan jo bytte de ut etter et par sesonger.
Har ikke hørt om noen som har fått problemer pga biltema-olje ... noen andre?

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

Jeg er i hvertfall så fornøyd med tankveska, at jeg nå har kjøpt disse fra Biltema for kr 549.- De får sin jomfrutur til Finnskogen til Lørdag. Blir interessant å se på kvaliteten på disse på sikt. :D

Har min andre MC med Biltema varmeholker også og de gjør jobben de. :thumleft

Biltemas hånd/hendelbeskyttere funker også. La meg ned på grusen i fjor høst i grei fart. Hendler og holker like hele og det samme er bøylene. Koffertfestene til Givi derimot i metall og de koster litt, røk tvers av på den siden som traff grusen. Og bolten til festet til veltebøyla foran røk også tvers av og bøyla bøyde seg godt. Derfor ingen bøyler og koffertfester på AT,n nå som dere ser på bildet.

Alt fra Biltema, like helt. :thumleft

Bilde
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:Jeg er i hvertfall så fornøyd med tankveska, at jeg nå har kjøpt disse fra Biltema for kr 549.- De får sin jomfrutur til Finnskogen til Lørdag. Blir interessant å se på kvaliteten på disse på sikt. :D

Har min andre MC med Biltema varmeholker også og de gjør jobben de. :thumleft

Biltemas hånd/hendelbeskyttere funker også. La meg ned på grusen i fjor høst i grei fart. Hendler og holker like hele og det samme er bøylene. Koffertfestene til Givi derimot i metall og de koster litt, røk tvers av på den siden de traff grusen.

Bilde
Jeg er spent på disse sideveskene ... om du kommer med gode meldinger, så skal jeg også vurdere disse.
Hvis du hadde vært litt ekstra brutal opp i Finnskogen ... kanskje med et par tryninger, så hadde jeg vært takknemlig :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

jonnykr skrev:
simpson skrev:Hvis du kjøper det leverandøren anbefaler slipper du valgets kvaler og bekymring om Bilt :evil ema er godt nok.
Regn ut hvor mye penger du bruker på å kjøpe annerkjent olje og sammenlign med det billige merket og se om det virkelig er bryet verdt å kjøpe billig.
Jeg gidder ikke å spare noen få hundrelapper på billig olje når det er ett skift i året.
Det er andre plasser du kan spare penger på istedet.
Da forutsetter du at den billige ikke er like bra. Er den det, så er det tvert i mot dumt å ikke kjøpe den. :D
Du er veldig kjapp til å konkludere hva andre mener.
Jeg mener at hvis du er i tvil, kjøper du ikke ett produkt du tviler på, ren logikk mener nå jeg.
Og kjøpe hjelm til 699 kr og tro at den er super og like god som en til 5000 kr? Vel jeg deler ikke den oppfatningen, for min del kjøper jeg aldri noe på Biltema fordi at jeg ikke trenger å kjøpe noe der.
Akkurat samme med Ikea.
Du får alt de har der andre steder også :thumleft

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av bjornen »

hadde i tidligere jobb god kontakt med en oljeselger fra Esso/ Mobil (Exxon).

han mente det at så lenge olja oppfylte krava var den i utgangspunktet god nok.
MEN, det kunne være forskjell på MENGDEN tilsettingstoffer.

La oss si at XXX lager en olje for å oppfylle krava til longlifeolje for VW, de bruker akkurat nok tilsettinger til at den blir godkjent.
men i løpet av 30k kilometer blir tilsettingene "borte/slitt"(ikke vet jeg), men det holder akkurat.
En annen produsent bruker litt mer av hver tilsetting, olja blir litt dyrere å produsere, men holder "spekken" lengre .

Kjøper jeg billig olje, som holder spesifikasjonene, bytter jeg litt oftere (kjører 25k i stedet for 30k, 8k i stedet for 10)

i år prøver jeg biltema helsynt på gammelsykkelen ( så langt fungerer den bedre en mineralsk fra Motul)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Duville »

simpson skrev:
jonnykr skrev:
simpson skrev:Hvis du kjøper det leverandøren anbefaler slipper du valgets kvaler og bekymring om Bilt :evil ema er godt nok.
Regn ut hvor mye penger du bruker på å kjøpe annerkjent olje og sammenlign med det billige merket og se om det virkelig er bryet verdt å kjøpe billig.
Jeg gidder ikke å spare noen få hundrelapper på billig olje når det er ett skift i året.
Det er andre plasser du kan spare penger på istedet.
Da forutsetter du at den billige ikke er like bra. Er den det, så er det tvert i mot dumt å ikke kjøpe den. :D
Du er veldig kjapp til å konkludere hva andre mener.
Jeg mener at hvis du er i tvil, kjøper du ikke ett produkt du tviler på, ren logikk mener nå jeg.
Og kjøpe hjelm til 699 kr og tro at den er super og like god som en til 5000 kr? Vel jeg deler ikke den oppfatningen, for min del kjøper jeg aldri noe på Biltema fordi at jeg ikke trenger å kjøpe noe der.
Akkurat samme med Ikea.
Du får alt de har der andre steder også :thumleft

Tjuradd, du har stjålet Jonnykr sin kommentar...... :P :p :lol

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Geir »

fs650e skrev: Jeg var ute etter ja/nei svar, ikke avhandlinger :mk
Men jeg skal se gjennom om jeg noengang får tid. Ender vel bare med en eller annen merkeoolje fra MC oslo.
Hvis du er ute etter ja/nei svar kan jeg anbefale deg å sette opp en avstemning. Du kunne også droppet "Eller?" etter hovedspørsmålet ditt - det oppfordrer jo ikke akkurat til ja/nei svar. Utover det legger du deg til en i noe arrogant tone her, men greit; jeg skal ta meg tid til å svare på spørsmålene dine slik du forlanger:

Biltema olje - djevelens verk? Nei.
Biltema olje skal da være like bra? Eller? Ja. ("Eller?" Ser jeg bort fra...)

:mk :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

Duville skrev:
simpson skrev:
jonnykr skrev:
simpson skrev:Hvis du kjøper det leverandøren anbefaler slipper du valgets kvaler og bekymring om Bilt :evil ema er godt nok.
Regn ut hvor mye penger du bruker på å kjøpe annerkjent olje og sammenlign med det billige merket og se om det virkelig er bryet verdt å kjøpe billig.
Jeg gidder ikke å spare noen få hundrelapper på billig olje når det er ett skift i året.
Det er andre plasser du kan spare penger på istedet.
Da forutsetter du at den billige ikke er like bra. Er den det, så er det tvert i mot dumt å ikke kjøpe den. :D
Du er veldig kjapp til å konkludere hva andre mener.
Jeg mener at hvis du er i tvil, kjøper du ikke ett produkt du tviler på, ren logikk mener nå jeg.
Og kjøpe hjelm til 699 kr og tro at den er super og like god som en til 5000 kr? Vel jeg deler ikke den oppfatningen, for min del kjøper jeg aldri noe på Biltema fordi at jeg ikke trenger å kjøpe noe der.
Akkurat samme med Ikea.
Du får alt de har der andre steder også :thumleft

Tjuradd, du har stjålet Jonnykr sin kommentar...... :P :p :lol
Oooops, det var ikke meningen :prf

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av SuperMorten »

Som snekker tenker jeg at det er greit å kjøpe spikeren hos Biltema, men ikke hammeren.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:Jeg er i hvertfall så fornøyd med tankveska, at jeg nå har kjøpt disse fra Biltema for kr 549.- De får sin jomfrutur til Finnskogen til Lørdag. Blir interessant å se på kvaliteten på disse på sikt. :D

Har min andre MC med Biltema varmeholker også og de gjør jobben de. :thumleft

Biltemas hånd/hendelbeskyttere funker også. La meg ned på grusen i fjor høst i grei fart. Hendler og holker like hele og det samme er bøylene. Koffertfestene til Givi derimot i metall og de koster litt, røk tvers av på den siden de traff grusen.

Bilde
Jeg er spent på disse sideveskene ... om du kommer med gode meldinger, så skal jeg også vurdere disse.
Hvis du hadde vært litt ekstra brutal opp i Finnskogen ... kanskje med et par tryninger, så hadde jeg vært takknemlig :knegg
HaHa, skal se hva jeg får til der oppe. :knegg
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg kan desverre ikke hjelpe Trådstarter med noen gode råd angående biltema-produkter, og kommer ikke til å kunne gjøre det i framtida heller :sorry
For jeg har aldri kjøpt noe fra biltema, så jeg har ingen erfaring om dette, og kommer aldri til å handle noe der, så jeg kommer ikke til å få noen erfaring om dette heller :roll

Men, generellt tenkt :-k ; Til en slik høy-ytelses-mottor som du har, som bare har 1 liter olje til å smøre, kjøle, rense delikate Mottordeler, så hadde jeg forsikret meg om at jeg hadde valgt den Aller Beste kvalitets-ållja som er tilgjengelig på marknaden :thumleft
Sist redigert av ArcticTiger den 18 apr 2013, 21:23, redigert 1 gang totalt.

Svar