Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
Duville skrev:-
...Olje kjøper jeg ikke der, de som anbefaler BT kommer aldri til å innrømme noen negative sider "what so ever", det viser jo denne diskusjonen .....
Før man kan innrømme noen negative sider, må man vel i rettferdighetens navn finne noen.
Det denne diskusjonen viser best av alt, er jo at siden biltema selger den, så må den være dårlig ... den faktiske kvaliteten betyr ingenting, men navnet betyr alt
Duville skrev:-
....Utvikling bedriver Biltema i stor stil og det går ensidig på hvordan kan vi få ei krone mer ut av hver solgte del over kassa. Kan de få en rimeligere olje ei krone rimeligere ett sted så kjøper de der. Om dette medfører ett havari eller 2 så kan de bare bytte leverandør og offentliggjøre det.

For Castrol og Valvoline så ville en sånn fadese får mye større ringvirkninger. Dette er high class produkter som er arbeidet inn og det ville få store ringvirkninger med en "fadese" her.
Om biltemas olje skulle føre til et havari, ville det nok komme flere havari... hvis ikke skyldes det ikke olja.
Vi er vel alle enige om at biltema ikke selv produserer olja, de kjøper den av et selskap som lever av den slags, og som er akkurat like opptatt av å tjene penger som biltema.
Om biltemas olja skulle forårsake et ras av motorhavarier, ville det nok komme ut hvem produsenten er
Duville skrev:-
Så har du enkelte som benytter usikkerheten og selger Biltemakvalitet til Valvoline pris - de utnytter folks usikkerhet og tjener grovt på det og medfører slike resultater som at BT er like godt som enkelte dyre merker
I dette tilfelle er det vel heller motsatt ... de kjente merkene tjener grovt på folks, så langt vi vet, grunnløse usikkerhet/frykt for biltemas olje.

En annen ting ... vi har vel ikke holdepunkter for å påstå at de store oljeselskapene har så mye høyere etisk standard enn f.eks biltema
NEMLIG! :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
jonnykr skrev:
simpson skrev:
jonnykr skrev:
simpson skrev:Hvis du kjøper det leverandøren anbefaler slipper du valgets kvaler og bekymring om Bilt :evil ema er godt nok.
Regn ut hvor mye penger du bruker på å kjøpe annerkjent olje og sammenlign med det billige merket og se om det virkelig er bryet verdt å kjøpe billig.
Jeg gidder ikke å spare noen få hundrelapper på billig olje når det er ett skift i året.
Det er andre plasser du kan spare penger på istedet.
Da forutsetter du at den billige ikke er like bra. Er den det, så er det tvert i mot dumt å ikke kjøpe den. :D
Du er veldig kjapp til å konkludere hva andre mener.
Jeg mener at hvis du er i tvil, kjøper du ikke ett produkt du tviler på, ren logikk mener nå jeg.
Og kjøpe hjelm til 699 kr og tro at den er super og like god som en til 5000 kr? Vel jeg deler ikke den oppfatningen, for min del kjøper jeg aldri noe på Biltema fordi at jeg ikke trenger å kjøpe noe der.
Akkurat samme med Ikea.
Du får alt de har der andre steder også :thumleft
"Du er veldig kjapp til å konkludere hva andre mener"?? Det står jo svart på hvitt hva du mener. Og hjelmen fra Biltema vant jo en test på høyest sikkerhet foran dyre hjelmer og da kan ikke du ha en annen oppfatning om det. :lol

For meg er "best" den som har høyest sikkerhet. Og det er jo hovedpoenget med en hjelm, sikkerhet. I hvertfall var det det sist jeg sjekket. Så da får man jo prioritere hva man vil legge vekt på, en sikker hjelm til kr 699.- men med dårligere komfort, eller en høykomfort hjelm til kr 5000.- men med dårligere sikkerhet.

Hvis jeg er i tvil, så sjekker jeg på noe som heter Internett. Der finner man det meste, innkludert MC forum hvor dette tas opp. Og når man aldri har hørt noe negativt om Biltemas olje og samtidig kan tilegne seg andres erfaringer helt gratis, folk som har kjørt på denne oljen i årevis uten noen problemer i det hele tatt, så velger i hvertfall jeg å høre på det. :D

Og det handler ikke om å "trenge" å kjøpe noe der. Men hvorfor i all verden skal jeg kaste bort penger på dyre merker HVIS og jeg gjentar HVIS jeg kan handle det samme billigere på Biltema. En tryning på grusen det, så er penga rett i dass. Man kan jo kjøpe 3 veskesett hos Biltema til prisen av så er det opp til deg.ett det står Givi på. Og tankveska mi f.eks. har tålt masse juling men er like hel og den kostet ca 300.- spenn.

Jeg handler mye på nett fordi det er billigere. MC dekk f.eks. handler jeg på nett. Hvorfor i svarte skal jeg gå i en butikk og kjøpe de samme dekka til dobbel pris? Jeg "trenger" ikke å gjøre det, jeg VELGER å gjøre det.

Men, det betyr ikke at jeg handler alt på Biltema.
Du er helt fantanstisk til å lese hva du vil lese og ikke hva det faktisk står.
Ang hjelmen er den ikke den sikreste hjelmen på mekede.
Testen var bare slag mot skallet. Den forteller ikke noe om kvaliteten på hakereimer, festeanordninger, synsfelt, feste av visir, støy, vekt osv.
Hvis den hjelmen hadde vært med i en ulykke så vet du ikke hvordan hjelmen ville oppført seg på hode ditt, om den i hele tatt hadde blitt sittende på hele tiden eller blitt rever av pga dårlige løsninger osv.
Slitestyrken i skallet? Holder det hvis du skraper mot asfalten i 200 kmt? Eller varmeisoleringen hvis du skulle være uheldig å gjøre det? Tar innerforet fyr?
Støy, vekt og synsfelt er aboslutt viktig for sikkerheten men ikke for motstand mot slag.
Dette sier ikke testen noe om, så hvis du tror at Biltemahjelmer er de sikreste, så må du gjerne det.
Men tipper at de fleste som kjører sykkel ikke velger hjelm fra Biltema, og lurer på hvorfor?
Og du finner ikke det samme på Biltema bare til mye lavere pris, men du kan finne "tilsvarende" til lavere pris.
Så hvorfor skal jeg kaste bort penger på Biltema når du ofte leser at folk har kastet det og kjøpt kvalitet etterpå istedenfor kvalitet med en gang?
Det jeg sier er at den vant testen på best sikkerhet. Og da regner jeg med at alle hjelmene ble testet likt.

Dette er fakta og jeg hverken kan eller vil begynne å synse og spekulere om noe om det utover det som står der, da jeg ikke var til stede på testen.

Men det var kansje du?

For det er nemlig det du gjør, synser og spekulerer uten at du vet noe som helst om det.

Når det er sagt, så bruker ikke jeg hjelm fra Biltema, men bruker en Arai hjelm, så jeg har ikke noe å forsvare om det er det du tror. Men, jeg lukker jo ikke øya av den grunn og er helt åpen for andre merker og når en test kommer til den konklusjonen så har jeg ingen grunn til å trekke den i tvil.

Det har tydligvis du! :sk?

Her er min hjelm bare for å avklare at jeg ikke sitter å juger og med kjørebriller fra nettopp Biltema, like hele og fine etter 3 år med bruk året rundt:
hjelmfeste.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

SuperMorten skrev:
jonnykr skrev:
ArcticTiger skrev:
Du glømmte Hondan jonny, du er jo fornøyd med Hondan også :yeyeye Ern japansk, elller :scratch
Fornøyd??? Jeg elsker den Hondaen. Den er min Africa Queen. :yeyeye

Og her ser du hvorfor og den går til og med på Biltema Olje og filter og jeg er varm på henda takket være Biltemas varmeholker. Og termosen med Kaffe ligger i Biltemas tankveske plassert bak for anledningen. :thumleft

Så dette skulle jo ikke funka i hele tatt ette her.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=stnQm10SfeU[/video]
Honda..?? :prop: Pokker, jeg som trodde det var Suzuki.. :knegg :redface
Vel, nå står jo V-Strom men da som 1000cc på ønskelista mi over sykler jeg gjerne skulle hatt før jeg tar kvelden. Kjørte sammen med en kopis på en sånn en på grusen i Finnskogen for et par år siden og det funka det. :thumleft Spesielt på rettstrekkene, da ble han bare borte. :yeyeye

Så jeg ble virkelig imponert over V-Strommen. :vs
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ArcticTiger »

:vs Enn en Triumph Tiger Triple da jonny, kunne du tenkt deg å prøve deet :-k Med Motul olje på den tresyllindra mottorn, du vet den med den vibrasjonsfrie, silkemyke gangen og det breeeiiie effekt og dreiemommentregisteret :yeyeye :hallo :mc1 :mc1
Sist redigert av ArcticTiger den 19 apr 2013, 13:05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Intruder »

La nå ikke Djevelen få skylda for Biltemaolja....djevelens verk foregår på direktørkontorer og på Oslo Børs.. :rop
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev::vs Enn en Triumph Tiger Triple da jonny, kunne du tenkt deg å prøve deet :-k Med Motul olje på den tresyllindra mottorn, du vet den med den vibrasjonsfrie, silkemyke gangen og det breeeiiie effekt og dreiemommentregisteret :yeyeye :hallo :mc1 :mc1
Dumt spørsmål! :P :p SELVFØLGELIG. :yeyeye
Men den er for dyr for meg. Her i huset er MC en egotripp min elskede ikke deler. Og da ligger det økonomiske begrensninger i det dessverre. Så å ta opp lån på MC er ikke aktuelt for meg. :sorry
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

Siden vi er inne på ræva kvalitet fra Biltema, gjett hvor denne vindskjermen ble kjøpt? For kr 399.- Og tro det eller ei, men den var blant annet med på tur/retur København via Malmø og funka som hakka møkk og gjorde jobben sin. :thumleft

Og hvilken olje kjørte jeg på tro? :scratch

Og highway pegsene på motorvernbøylene, hvor ble de kjøpt tro? :-k Og, jaggu meg gjorde de jobben deg også og ikke datt de av heller. :lol
Honda GL1000.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av jonnykr den 19 apr 2013, 13:34, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ArcticTiger »

Enn den tuta da, den så også temmelig biltema ut :thumleft Men det fordekket nesten uten mønster har du nok ikke kjøpt på biltema, for da hadde du ikke sett merkbar slttasje på dekkket selv etter 100.000 km :prf

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av TheHaughom »

Selv, etter 8 sider i en oljetråd, snakkes det fortsatt om Biltema!
Syns noen nevnte at oljetråder hadde en tendens til å skli ut? :scratch
Imponert!
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ole m. »

TheHaughom skrev:Selv, etter 8 sider i en oljetråd, snakkes det fortsatt om Biltema!
Syns noen nevnte at oljetråder hadde en tendens til å skli ut? :scratch
Imponert!
Tråder om olje er jo klassikere, alltid stort potensiale i dem. Og det samme gjelder jo tråder som handler om produkter fra Biltema. Så dette er vel det ultimate, en egen tråd om olje fra Biltema. :-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ArcticTiger »

ole m. skrev:
TheHaughom skrev:Selv, etter 8 sider i en oljetråd, snakkes det fortsatt om Biltema!
Syns noen nevnte at oljetråder hadde en tendens til å skli ut? :scratch
Imponert!
Tråder om olje er jo klassikere, alltid stort potensiale i dem. Og det samme gjelder jo tråder som handler om produkter fra Biltema. Så dette er vel det ultimate, en egen tråd om olje fra Biltema. :-)
:prf Ja dette er helt klart den ultimate tråd nå mens vi er helt i slutten på den langvarige vinter-PMS-en og venter lengselsfullt på å komme sjikkelig igang med MC-sessongen :D

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev:Enn den tuta da, den så også temmelig biltema ut :thumleft Men det fordekket nesten uten mønster har du nok ikke kjøpt på biltema, for da hadde du ikke sett merkbar slttasje på dekkket selv etter 100.000 km :prf
Ja visst f..., det hadde jeg glemt! Tuta er selvfølgelig Biltema sin sykkeltute til kr 19.- :lol

Kjøpte den for moro skyld, men den funka den og selv etter flere turer i regnvær og blåst så virket tuta til kr 19.- da jeg solgte GL,n. HeHe :thumleft

Framdekket sang på siste verset, em bakdekket var nytt. For øvrig så kjøpte en kompis av meg endurodekka til Biltema for å teste de ut da de er billige. Konklusjonen er at de funka som bare det på grusen, men var livsfarlig glatte på asfalt. Våt asfalt var rene stuntkjøringa. Og man kommer jo ikke utenom asfalt med sykler regget for vei selv om det bare er til og fra grusen. Og slitasjeevner på asfalten var heller ikke imponerende.

Men det er klart, da koster framdekket kr 349.- og bakdekket 449.- og det var ingen av oss i hvertfall som hadde skyhøye forventninger. Men, det måtte jo testes. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

For øvrig, kjøpte badevekt på Biltema og den er bare søppel. Samme f... hva jeg gjør så har den låst seg på 125 kg. :-k
Tut & Kjør!

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ole m. »

Kanskje litt off topic, men siden jonnykr er inne på temaet: Jeg har Biltemas endurodekk på en XT 500 som brukes til veteranenduro, og de fungerer meget bra i endurosporet og på crossbanen. Det sklir en del på asfalt, men ikke mer enn man greit kan leve med på transportetapper.

Og jeg bruker også motorolje fra Biltema, så sant viskositet og klassifisering stemmer med det jeg trenger. Så lenge oljen oppfyller kravene som er satt av produsenten, er det godt nok for meg. På totakts-raceren bruker jeg Castrol TTS på tanken, og Biltema mineralolje på motoren. Mulig jeg burde prøve den syntetiske totaktsoljen fra Biltema, er den noen som har erfaringer med den?

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

Så da er det bare en konklusjon å trekke, BILTEMA RULER! :thumleft
For øvrig er dette med økonomi for mange et viktig område. Driftsøkonomi, noe som står veldig i forhold til type kjøring og kjørelengde. F.eks.med knastedekk hvor et bakdekk kan slites ned på 300 til 500 mil på asfalt og grus litt avhengig av kjørestil, så er økonomi et vesentlig punkt. Spesielt når man som meg fort kjører 100 mil og mer i uka når været og Kona tillater det. :D

Jeg bytter olje hver 10000 km og filter en gang pr, sesong og man kan faktisk ta 3 oljeskift med Biltema olje til prisen av ETT med høyprisolje. Jobben er jo plankekjøring og gjøres på noen minutter og da har sannsynligvis jeg bedre kvalitet på min olje hele tiden enn folk som tar ett skift og knapt nok det pr, sesong med dyr olje.

Så når folk med et ubegrunnet utgangspunkt om at Biltema oljen er ræva kvalitet snakker om serviceintervaller, o.s.v. så tror jeg det også kan snus helt på hodet. Å skifte olje er jo enkelt og når olja er rimelig, så tar mange seg råd til å bytte oftere tror jeg, slik som jeg gjør. Da har jeg nyere olje og renere olje hele tiden, noe som ikke KAN være noe annet en positivt for en MC motor så lenge oljen dekker Motorsykkelens spesifikasjoner for motor og kløtsj og så sant ikke Biltema selger olje med sand i.

Og det, er god driftsøkonomi. :thumleft
Tut & Kjør!

Svar