Clutch problemer etter kjedestramming

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Clutch problemer etter kjedestramming

Legg inn av tullestein »

Off nå gir jeg snart opp. Strammet kjede på banditten og clutchhendel-slakket litt. Når jeg da skulle til å starte opp sykkelen opp vil ikke sykkelen frigjør clutchen. Jeg har prøvd å justere både oppe og nede på kabelen til ingen nytte. Hva kan være galt?
Skrudde jo bare av og på dekselet til kjedetannhjulet (hvor clutch "push-roden" sitter), men det skal jo ikke forandre noe? Klarer å snu litt på hjulet i gir med hendelen inne, men det er tungt og hvis jeg slipper hendelen da så stopper hjulet helt. Er clutchen delvis frigjort?

Hjelp?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Clutch problemer etter kjedestramming

Legg inn av DrGreve »

tullestein skrev:Off nå gir jeg snart opp. Strammet kjede på banditten og clutchhendel-slakket litt. Når jeg da skulle til å starte opp sykkelen opp vil ikke sykkelen frigjør clutchen. Jeg har prøvd å justere både oppe og nede på kabelen til ingen nytte. Hva kan være galt?
Skrudde jo bare av og på dekselet til kjedetannhjulet (hvor clutch "push-roden" sitter), men det skal jo ikke forandre noe? Klarer å snu litt på hjulet i gir med hendelen inne, men det er tungt og hvis jeg slipper hendelen da så stopper hjulet helt. Er clutchen delvis frigjort?

Hjelp?
Den fjærbelastede armen som enden av clutchwiren er festet på (nede) skal gå ann å bevege manuelt. Da vil du finne ut om den fysisk frigjør eller ikke...
Gjør den det, så må du sjekke wirestrammingen en gang til..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Clutch problemer etter kjedestramming

Legg inn av 650spleisn »

Har du normal motstand på clutchhendelen?
Har dekselet kommet helt i posisjon igjen? Kanskje det ligger å "rir" på en styrepinne eller lignende?
Kan det ha vært f.eks. ei kule (e.l.) som overfører kraft/bevegelse til pushroden?
Undersøk området der du utførte jobben. Kanskje du finner en liten "dings" som har ramla ut.
Dette er kun et generelt råd da jeg ikke har kunnskaper om din sykkel.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Clutch problemer etter kjedestramming

Legg inn av tullestein »

Takk for innspill :) Ja den beveger på seg manuelt.

Var også redd for noen smådeler hadde ramlet ut og vekk, MEN nå ser det ut som jeg har fått det til :thumleft

Clutchen fungerer ihvertfall som den gjorde før. Puh ingen dyre verksted regninger i sikte.

Da kan jeg slappe av resten av kvelden :-)å :roll
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Svar