Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av lefty293 »

Hei!
Jeg har bygd om en 2011 Z1000SX slik at bremsen sitter på venstre side. Alt fungerer flott bortsett fra at jeg med enkelhet klemme bremsehendelen rett inn. Det bremser, ja men kan jo selvfølgelig ikke ha det slik! Sykkelen skal jo innom biltilsynet snart! Har luftet ved å presse bremsevæske med ei sprøyte fra caliper gjennom ABS-enheten opp til Brembopumpa. Kom en del luft i starten. Har luftet hver dag etter kjøring i håp om at noe luft har funnet veien opp i masterpumpa. Men nå sliter jeg! Finner ikke mer luft, og hendelen er fremdeles myk som varmt smør! Masterpumpa fra Brembo har stått på en 2007 Ducati 1098S og ble kjøpt på Ebay. Valgte å montere den uten å åpne den/overhale, dumt kanskje?

Nå trenger jeg hjelp! Fyr løs!

Bilde
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av JohnnyTh »

Kan være vanskelig å lufte disse. Jeg har brukt en vanlig "gammeldags" oljekanne som jeg har festet på lufteskruen nde med en slange og så pumpen bremseveske inn i systemet nedenfra. Har hatt større hell med det en å lufte på vanlig måte.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av pelsen »

antakelig er det ikke noe annet galt enn at det er feil utveksling, sylinderen i masterpumpa er for liten.
Du bør ha samme diameter på sylinderen i den nye masterpumpa som i den originale for at bremsen skal ta riktig.
Jeg kan tenke meg ar det kan være vrient å finne en clutchpumpe som ikke er for liten. Jeg har bygd om til hydraulisk clutch og bruker en KTM-pumpe, tror den har 9 mm sylinder og vil være helt ubrukelig som bremsepumpe. Tipper du skal ha en pumpe med 19 mm sylinder.

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av lefty293 »

pelsen skrev:antakelig er det ikke noe annet galt enn at det er feil utveksling, sylinderen i masterpumpa er for liten.
Du bør ha samme diameter på sylinderen i den nye masterpumpa som i den originale for at bremsen skal ta riktig.
Jeg kan tenke meg ar det kan være vrient å finne en clutchpumpe som ikke er for liten. Jeg har bygd om til hydraulisk clutch og bruker en KTM-pumpe, tror den har 9 mm sylinder og vil være helt ubrukelig som bremsepumpe. Tipper du skal ha en pumpe med 19 mm sylinder.
Ja, det er dette jeg er litt redd for. På min forrige sykkel brukte jeg ei clutchpumpe fra en GSXR og det fungerer utmerket. Vurderer å demontere pumpa for å sjekke dimensjonen på Brembo-pumpa. Men hendelen er så veldig myk, burde det ikke vært noe motstand? Hendelen er veldig myk de 3-4 første cm.
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av TheHaughom »

Har du kjørt sykkelen etter du gjorde dette?
Jeg byttet bremseveske osv. på KTM'en i vinter, de var den myk til jeg hadde fått kjørt sykkelen og bremset litt igjen.
Jeg har også ABS forresten...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av lefty293 »

Ja, jeg kjører sykkelen daglig. Den bremser bra nok til å kjøre "etter forholdene"! Jeg ser at det kommer bittelitt forurensing i lufteslangen hver gang jeg lufter, mulig det er mer inne i pumpa så det blir nok å åpne pumpa. Røret i bremsevæskebeholderen var forresten blokkert av skitt da jeg mottok pumpa. Pumpa var også helt tørr/tom for væske.
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av knutk »

Man skulle tro at bruk av sprøyte og innsprøyting av bremsevæske burde fungere, og da er mao teorien med for lite stempel plausibel.

Men tatt i betraktning hvor kort vei stempelet går på en vanlig brems burde jo et mindre stempel bare ha litt lenger gange. Om stempelet er så lite at det går helt i bånn, vel da er stempelet i hovedsylinder MYE mindre enn stempelet i en ordinær bremssylinder. Personlig tviler jeg på at det er problemet.

Du skriver at du har ABS på din sykkel.

Uten sammenligning, men på samtlige av mine sykler med ABS har eneste lufte-metode som har funket vært å benytte sug. Der er simpelthen for mange bøyer på ledningen til å få ut luftboblene med ordinær luftemetode.

Så før du blir desperat og tenker nytt design eller rep av komponent ville jeg anbefale å prøve å lufte med suging av væsken.
Alle verksted har sugeutstyr, og Biltema har en sak som duger til noen hundrelapper. Den drives av trykkluft.

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av lefty293 »

knutk skrev:Man skulle tro at bruk av sprøyte og innsprøyting av bremsevæske burde fungere, og da er mao teorien med for lite stempel plausibel.

Men tatt i betraktning hvor kort vei stempelet går på en vanlig brems burde jo et mindre stempel bare ha litt lenger gange. Om stempelet er så lite at det går helt i bånn, vel da er stempelet i hovedsylinder MYE mindre enn stempelet i en ordinær bremssylinder. Personlig tviler jeg på at det er problemet.

Du skriver at du har ABS på din sykkel.

Uten sammenligning, men på samtlige av mine sykler med ABS har eneste lufte-metode som har funket vært å benytte sug. Der er simpelthen for mange bøyer på ledningen til å få ut luftboblene med ordinær luftemetode.

Så før du blir desperat og tenker nytt design eller rep av komponent ville jeg anbefale å prøve å lufte med suging av væsken.
Alle verksted har sugeutstyr, og Biltema har en sak som duger til noen hundrelapper. Den drives av trykkluft.
Hei! Nå er stempelstørrelsen 19 eller 16 mm. Tror ikke det skulle gjøre hendelen slik den er nå, kan jo presses helt inn med letthet!

Jeg har tilgang på sugeutstyr. Regner med at du suger fra caliper? Brembopumpa har lufteskrue oppe på toppen, så det går og suge derfra også. Suger jeg fra Brembopumpa slipper jeg og suge evt luft gjennom ABS-punmpa.Tusen takk for tips! Vil prøve dette i helga!
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av TheHaughom »

Jeg sugde fra kaliper når jeg byttet bremsevæske.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av Tysnes »

min sykkel har og abs, og der er det en spesiell prosedyre for å lufte den(spesielt om du har fått luft i abs enheten)
På min så må du koble en spesiell kontakt, og følge en prosedyre på displayet for å få ut all luft.
Enkelte har fått det til med att motoren går, mens di lufter.
Men kas system din sykkel har, vet eg ikkje.
Har du hørt med Kawaforhandler ?

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av lefty293 »

Tysnes skrev:min sykkel har og abs, og der er det en spesiell prosedyre for å lufte den(spesielt om du har fått luft i abs enheten)
På min så må du koble en spesiell kontakt, og følge en prosedyre på displayet for å få ut all luft.
Enkelte har fått det til med att motoren går, mens di lufter.
Men kas system din sykkel har, vet eg ikkje.
Har du hørt med Kawaforhandler ?
Manualen beskriver ikke noen spesiell/annen prosedyre for lufting av ABS-versjonen.
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av Tysnes »

lefty293 skrev:
Tysnes skrev:min sykkel har og abs, og der er det en spesiell prosedyre for å lufte den(spesielt om du har fått luft i abs enheten)
På min så må du koble en spesiell kontakt, og følge en prosedyre på displayet for å få ut all luft.
Enkelte har fått det til med att motoren går, mens di lufter.
Men kas system din sykkel har, vet eg ikkje.
Har du hørt med Kawaforhandler ?
Manualen beskriver ikke noen spesiell/annen prosedyre for lufting av ABS-versjonen.
Ok, da er jo den saken grei :-)

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av Rottenikken »

Lite konstruktiv kommentar, Tysnes, har du noe bedre :roll :knegg
Veien er viktigere enn målet.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av Tysnes »

Rottenikken skrev:Lite konstruktiv kommentar, Tysnes, har du noe bedre :roll :knegg
Nei, har du :P :p

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av Rottenikken »

Nei Tysnes, men har jeg negative tanker så holder jeg kjeft i motsetning til deg!
Om det er noe positivt å si så gjør jeg det!
Veien er viktigere enn målet.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av pelsen »

lefty293 skrev:Hei! Nå er stempelstørrelsen 19 eller 16 mm. Tror ikke det skulle gjøre hendelen slik den er nå, kan jo presses helt inn med letthet!
Med disse stemplene bør jo bremsen funke, 19 er best for dobbelskive, 16 passer bra for enkelskive. 16 mm på dobbelskive gir mye brems og fare for blokkering eller stoppie med lett trykk på hendelen og kan være farlig uten ABS, men med ABS bør det kunne funke. Da er det vel bare luft i systemet som er problemet. Har slitt en del med lufting og har fått det til etterhvert, men har også sett at de som lufter system på bil bruker trykk på beholderen og trykker væske gjennom systemet. Det er litt jobb å overføre til MC men det vil gå an å gjøre hvis andre metoder feiler.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av knutk »

Når man lufter bremser med sug kobler man normalt suget til luftenippel på bremsekalipper.
Luftes det for å skifte bremsevæske kan man jo tømme beholder for gammel bremsevæske føst ved å bruke sugeslangen direkte i beholderen.

Poenget med sug (eller overtrykk) er å gi brmsevæsa en jevn strøm igjennom systemet, i motsetning til handpumping hvor luftboblene får tid til å sige tilbake mellom slagene. Har aldri hørt om problem hvor luftboblene blir sittende igjen i abs enheten.

For egen del bruker jeg å først fylle beholder, feste sugeslangen på luftenippel i kalipper , åpne for sug og deretter åpne luftenippel.
Nippelen åpnes bare såpass at der kommer en beskjeden gjennomstrømming. Det gir meg god tid til etterfylling i beholderen. Når jeg mener å ha sugd nok stenger jeg lufteneippel og deretter stoppes suget.
Husk også at når man suger bremsevæske vil der bestandig komme luftbobler i sugeslangen. Boblene kommer fra lekasje i gjengene på luftenippel, og således må man bare holde på til man mener at all væske er sugd igjnnom.

Dersom både luftenippel og bremseslange er festet i toppen av bremsekalipper lønner det seg også å trykke bremseklossene maks fra hverandre slik at stempla blir presset inn i kalipper. Dette for å hindre at der blir liggende gammel forurenset bremsevæske igjen i kalipper.

Dersom der er luftenippel på ABS enheten ville jeg begynt med å lufte nippelen som er nærmest bremsebeholder, og deretter, om flere nipler, lufte suksessivt med avstand fra beholder (eneste unntak er BMWs servobremser, men det hører ikke med i denne tråden)
Dersom der er luftenippel på hovedsyinder skal den luftes til slutt, selv om den er nærmest beholder.

Som andre også er inne på så tror jeg du skal få god bremseeffekt med valgte hovedsylinder. 16mm høres helt ok ut.

Lykke til, og husk, der er mange som er spent på resultatet.

PS.
Jeg tolket ikke Tysnes sin kommentar som negativ.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg hadde forsøkt med en oljekanne, sånn rød gammeldags type. Og så pump bremseveske med den nedenfra til du får veske ut på toppen uten luft.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Bosted: Oslo

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av ole m. »

Rottenikken skrev:Nei Tysnes, men har jeg negative tanker så holder jeg kjeft i motsetning til deg!
Men du er visst ikke alltid så flink til dette.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av lefty293 »

Hei!

Har nå luftet med vakuum. Luftet grundig begge veier. Kom litt forurensing sammen med væska nå også. Fått ut marginalt med luft. Kjenner at hendelen blir bedre når jeg pumper den flere ganger. Er slettes ikke bra nok selv om jeg synes det bremser bra ved kjøring. Blir nødt til å demontere den.
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av lefty293 »

Har demontert pumpa, renset og satt sammen igjen. Verste av alt, glemte selvfølgelig å måle stempeldimensjonen i iveren etter å få testet resultatet! Det var endel møkk der. Satte inn delene med bremsepasta og pumpa går lettere nå, i tillegg til at hendelen er bedre, men ikke bra nok.
Irriterer meg at jeg glemte å måle stemplet, men når jeg sammenligner med stemplet som jeg byttet på clutchpumpa på 750'n( som virker knall som bremsepumpe til en caliper) så ser de like ut. Det stemplet er kun 14 mm! Det dere skriver om bruk til 2 calipere, vil si at 14 mm stempel er for lite!

Bør jeg søke etter å skaffe masterpumpe med 16 eller 19 mm stempel??
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av knutk »

Ok. 14mm sempel begynner kanskje å bli litt pinglete til å dra 2 kalippere.
Men før du går videre kan det virke som om du nå trenger å avklare hvorhvidt problemet er en hovedpumpe som ikke funker eller om pumpa er for liten.

Om du har mulighet til å blokkere slangen vil du enkelt kunne sjekke om stempelet i pumpa virkelig gjør jobben. Dersom stempelet stopper totalt på en blokkert slange kan man vel konkludere at stempelet funker, men greier ikke å pumpe nok volum til å dra bremsene.
Går stempelet i bånn selv med blokkert slange betyr det at du kanskje må skaffe et repkit for hovedsylinder. Da bør du nok også hone sylinderen for å være sikker på at de nye pakningene tetter 100%.

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av lefty293 »

knutk skrev:Ok. 14mm sempel begynner kanskje å bli litt pinglete til å dra 2 kalippere.
Men før du går videre kan det virke som om du nå trenger å avklare hvorhvidt problemet er en hovedpumpe som ikke funker eller om pumpa er for liten.

Om du har mulighet til å blokkere slangen vil du enkelt kunne sjekke om stempelet i pumpa virkelig gjør jobben. Dersom stempelet stopper totalt på en blokkert slange kan man vel konkludere at stempelet funker, men greier ikke å pumpe nok volum til å dra bremsene.
Går stempelet i bånn selv med blokkert slange betyr det at du kanskje må skaffe et repkit for hovedsylinder. Da bør du nok også hone sylinderen for å være sikker på at de nye pakningene tetter 100%.
Tusen takk for godt tips!
Blokkerte slangen oppe ved hendelen, da er den knallhard! Ergo pumpa er for liten. Plukket samtidig ut stemplet på den orginale bremsepumpa. Stemplet der er 17,4 mm. Både orginalpumpa og Brembopumpa har 20 mm i pivot-distanse(det er avstand lagringspunkt på hendel til trykkpunkt/senter på bremsestempel hvis jeg har forstått rett?)

Hvilken pumpe vil folket her anbefale? Hvis jeg velger 19 mm stempel så er det vel lurt å gå ned på pivot- distansen? 16(stempeldim)X20 skulle vel også gi bedre hendel?
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av lefty293 »

Hei!
Nå har jeg anskaffet ei Brembo RCS 19X20/18 pumpe. Nå snakker vi hard hendel og det kniper skikkelig i forhjulet! Luftingen gikk helt smertefritt.
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av knutk »

Fint at du fant en løsning som fungerte.

Også flott at du ga tilbakemelding på at problemet var løst, og en analyse på hva som egentlig var problemet. Det gjør at andre som leser denne strengen kan lære av dine erfaringer. :thumleft

Svar