Enkel overhaling av bremsekalipper

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Enkel overhaling av bremsekalipper

Legg inn av Jalmar »

OVERHALING AV BREMSEKALIPPER


Bremsekalippere trenger en overhaling en gang i blant. Annenhver gang man skifter bremseklosser er det intervallet jeg pleier å bruke. Nyere bremsekalippere har mye dårligere beskyttelse mot forurensing av stempelet enn eldre kalippere. De eldre kalipperne hadde som regel en heldekkende støvbeskyttelse som tettet mellom kalipper og stempel, mens nyere kalippere kun har en tettering inne i sylinderen som skal holde møkka borte. Det som skjer i praksis er at stempelet blir møkkete, så skifter man bremseklosser og dytter stempelet inn uten å rengjøre spempelet godt nok, og dermed får man et lag med møkk som blir liggende mellom støvtettingen og væsketettingen lengere inn i sylinderen. Denne møkka tærer kratere i stempelet og tilslutt blir støvtetteringen med stempelet ut av sylinderen. Fastkilt stempel er da et faktum. Det vil si at bremsene ikke får returnert når du slipper bremsen, og det kan jo bli veldig artig.

På Voye er det slike nymotens kalippere. Og sykkelen hadde nye bremseklosser. Det tok ikke veldig lang tid før bakbremsen blei liggende på. Så da var det bare å skaffe det nødvendige rep.settet og ta en overhaling. Tok som vanlig noen bilder under prosessen, og tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan jeg gjør en slik jobb. Det er en rett fram og grei oppgave, men hvis man ikke føler seg 100% trygg på dette, bør man overlate det til et verksted. Bremser er viktig.

Det er mange forskjellige utgaver av kalippere. Her tar jeg for meg en bakkalipper til Kawasaki Voyager. Den har ett stempel og glidepinner. Det vil si at stempelet påvirker klossen på den ene siden av skiva, og kalipperen flytter seg og drar med klossen på den andre siden av skiva. Denne konstruksjonen krever godt og riktig smurte glidepinner slik at bremseeffekten blir jevn, og at begge klossene får gjort jobben sin. Ett kjennetegn på at kalipperen ikke glir slik den skal er at kun klossen på stempelsiden blir slitt. En perfekt fungerende kalipper vil gi lik slitasje på begge klossene. Frontkalippere på mer avanserte sykler har gjerne flere stempler, og/eller de kan ha stempler på begge sider av skiva. Da har de ikke glidepinner. Prinsippet for virkemåten er allikevel lik uansett.

Nuvel. Det man trenger for å gjøre denne jobben har jeg samlet på følgende bilde:

Bilde


Stålbalje til vask av deler
Rødsprit til vasking av deler
Nødvendig verktøy
Nye kobberpakninger til bremseslangen
Rep.sett til den aktuelle kalipper
Ny bremsevæske
En klar plastslange som passer trangt inn på lufteskruen
En tom Cola-flaske (Fanta eller andre flasker kan brukes i nødsfall)
+ en gammel spesialslange med sykkelventil for de som ikke har tilgang på trykkluft.


Neste bilde viser kalipperen som skal overhales. Den satt dønn fast fordi stempelet ikke fikk returnert p.g.a. fastklemt ytre tetning som nevnt tidligere i innlegget.
Bilde


Etter litt styr og stell fikk jeg da av kalipperen. Bremseslangen ble skrudd av kalipperen og tredd nedi den tomme Cola-flasken. Da unngår man å søle bremsevæske rundt over alt når bremsevæsken renner ut av reservoaret. Bremsevæske er en ypperlig lakk og plastfjerner. Det er alltid lurt å ha ei fille dyppet i rødsprit i nærheten av seg når man holder på. Da kan man raskt tørke opp eventuelt søl.

Her er kalipperen klar for videre demontering:

Bilde


Den letteste måten å få stempelet ut av kalipperen på er å bruke trykkluft ned i hullet der bremseslangen er montert. Da blåser stempelet fint ut av sylinderen. Hvis man ikke har tilgang på trykkluft kan det være kjekt å lage et lite spesialverktøy som vist på neste bilde:

Bilde


Man tar en bremseslange og kapper av banjoen på den ene enden. Der skrur man inn en gammeldags tråsykkelventil. Når man så skal blåse ut stempelet av sylinderen, monterer man verktøyet med bolten som holder bremseslangen og blåser med en sykkelpumpe gjennom ventilen. Og dermed glir stempelet elegant ut av sylinderen.

Her er verktøyet montert på kalipperen:

Bilde



Neste bilde viser den demonterte kalipperen. Glidepinner, gamle klosser og antiskrangledeksel i bakgrunnen. Og stempel, støvtetning, væsketetning og kalipper i forgrunnen:

Bilde


På neste bildet er årsaken til all elendigheta. Ser man ned i sylinderen vil man se to spor. Det innerste sporet er til væsketetningen. Det er en gummiring som for det første skal sørge for at det blir tett slik at væske (og dermed trykket) ikke blåser ut mellom sylinder og stempel, og for det andre skal denne ringen trekke stempelet litt tilbake når du slipper bremsen. Det ytterste sporet er til støvtetningen. Dette er også en gummiring. Som bildet viser, har ikke denne gjort jobben sin, og det er fullt av møkk og gugge innenfor sporet.

Bilde


Denne møkka hadde tæret små kratere i stempelet som forsøkt vist på neste bilde:
Bilde



Jeg vil si at hvis man kommer ut for et stempel som har fått slike skader, så bør man bytte stempelet. I hvert fall ta stempelet med til en som kan vurdere det. Disse kraterne ødelegger tetteringene, og man kan stå overfor en lekkasje i verste fall. Jeg valgte å redde dette stempelet denne gangen. Stikkordene er stålull med såpe og god tid.

Det viktigste når man driver med bremser er, ved siden av riktige deler, renslighet. Så man vasker alle deler godt i rødsprit. Man begynner med de innvendige delene og avslutter med glidepinnene og utvendige deler. Og man må være svært nøye med rengjøringen. Jo nøyere man er med rengjøringen, jo større er mulighetene for et godt resultat. Etter rengjøringen er det viktig å vaske hendene slik at man ikke får møkk overalt ved montering.

På min kalipper var sylinderen innenfor væsketetningen veldig bra. Hvis det hadde vært forurenset inne i sylinderen ville det være nødvendig å hone denne. Dette gjøres med et lite hendig verktøy som settes i drillen. Dette verktøyet får man kjøpt f.eks. på Biltema til en femtilapp. Det er rett og slett tre fjærbelastede små slipesteiner som man kjører med drillen nede i sylinderen. Dette bør man overlate til et verksted hvis man ikke har vært borti det før. Men for mitt vedkommende holdt det med en rengjøring i rødsprit denne gangen.

Det er viktig av sporene til tetteringene er 100% rene og fri for belegg og irr. Litt forsiktig bruk av stålull nede i sporene gjør som regel susen. Bruk en liten bit stålull og en pinne e.l. Det er ikke så smart å bruke en skrutrekker til dette, for hvis man glipper ut av sporet er det fort gjort å lage riper i sylinderen.

Etter grundig rengjøring skal det bli seende ca slik ut:

Bilde


Så pakker man ut rep.settet. Det inneholder nye tetteringer og nye pakninger til glidepinnene som regel. I tillegg må man også skaffe to nye kobberpakninger til bremseslangen. Gjenbruk av de gamle vil som regel gi lekkasje. Her er alt klart for montering:

Bilde


Så er det i grunnen bare å sette alt sammen igjen i motsatt rekkefølge. Etter at man har vaska seg på henda. Smør bremsevæske på tetteringene før montering. Smør også bremsevæske på stempelets sider før du klemmer det inn i sylinderen. Glidepinnene smøres inn med kobberpasta slik at man sikrer god smøring av disse. Det kan også være smart å smøre litt kobberpasta BAK på bremseklossene. Dette forhindrer piping i bremsene i og med at klossene da ikke har så lett for å vibrere. Forhåpentligvis blir man da sittende med en slik sak på arbeidsbordet:

Bilde


Så er det bare å montere kalipperen på sykkelen igjen. Og skru på plass bremseslangen med nye kobberpakninger. Da dette er gjort gjenstår det å fylle systemet med ny bremsevæske og lufte det.

Man trer den klare plastslangen ned på lufteskruen, og leder den andre enden av slangen ned i Cola flaska som vist på neste bilde:

Bilde


Så pumper man med bremsen til man får trykk, holder bremsen inne, åpner lufteskruen, stenger lufteskruen, pumper med bremsen på nytt osv osv osv. Dette gjentar man til man ser at det ikke kommer luftbolbler i væsken som tyter ut i den klare plastslangen. Det er viktig at man hele tiden etterfyller reservoaret slik at det ikke går tomt for væske under luftingen. Videre er det viktig at man ikke skrur lufteskruen hardt igjen hver gang. Da er det fort gjort at gjengene ryker, og det kan bli kostbart.
Sist redigert av Jalmar den 04 nov 2008, 21:05, redigert 1 gang totalt.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Bra innlegg... Nyttig for mange, å få det i bilder også.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Takk. :D

Det skal legges til at det er noen fallgruver man kan gå i underveis. Det vanligste er vel at man får trøbbel med luftingen etterpå. Særlig forbremser kan være vanskelige å lufte fordi lufteskruen nesten er det laveste punktet på systemet.

Men nå er "grunntråden" posta, så får eventuelt de som leser dette og prøver seg, ta kontakt i tråden så skal jeg forsøke å komme med utfyllende opplysninger.

Dette er noe som jeg har en viss erfaring i å utføre, så det er mye mulig jeg har skrevet det alt for enkelt og grovt. Og jeg har ikke tatt med honing av sylinderen og hva jeg gjorde med stempelet fordi dette er noe man ikke bør gjøre første gangen man prøver seg.
:wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Overhalte kalipperen til en Daelim 125 cc Min datters sykkel.
Der var gjengene gåen i godset som holdt kalipperen fast. La ut noen bilder av jobben HER
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Man må være litt kreativ enkelte ganger. Og det er jo det som er halve moroa. :D

Jeg bruker også den teknikken du beskriver når gjenger har gått fløyten. Har et utvalg gjengestenger stående som må avse noen cm en gang i mellom. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Veldig bra artikkel! :thumleft:

En alternativ metode for å få ut gjenstridige stempler er å pumpe det ut med hendelen, etter man har tatt calipperen av bremseskiven og fjernet bremseklossene, men før man skrur av bremseslangen. Man pumper det nesten ut, slik at det er lett å løsne når calipperen er fjernet fra sykkelen og man kan samle opp bremsevæsken.

Spesielt nyttig hvis stempelet har satt seg grundig fast, da er det ikke alltid det hjelper med trykkluft, og man får ganske god kraft ved hjelp av sykkelens eget bremse-system. Væske lar seg som kjent ikke komprimere, noe luft gjør, så det kan være tryggere i samme slengen, når det løsner/smeller...
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

mekkern
Innlegg: 7621
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Legg inn av mekkern »

også er det lurt å bruke aluminiumspasta i stedet for kobberpasta.
dette gir ikke så mye irr i/på alu delene.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

mekkern skrev:også er det lurt å bruke aluminiumspasta i stedet for kobberpasta.
dette gir ikke så mye irr i/på alu delene.
Enig i det. Men er ikke jevnt sikker på at det er aluminium i glideplata/pinnene. Og de er isolert fra kalipperen med gummiforinger. Var kobberpasta der fra før, og ikke irr å finne.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Enkel overhaling av bremsekalipper

Legg inn av Erman »

Nå er det riktignok lenge siden denne tråden ble skrevet, men tenkte å gjenopplive den ettersom den var til stor hjelp da jeg overhalte kalipperne på min sykkel.

En del tilbakemeldinger må jeg jo komme med;
- ha alltid tørkepapir i nærheten... Jeg tettet rundt lufteskruen og banjoboltene med papir før de ble løsnet, og det hjalp veldig mot tilfeldig søl.
- når man bruker bremsehendelen til å dytte ut stempelet, må man sjekke nivået på beholdere med vindu ofte. På beholdere uten vindu (slik som min fossil) er regelen at man topper, pumper mens man følger med nedover i sjakten, og etterfyller (omtrent for hver gang man pumper). Alternativet er å lage en tett overgang til en større trakt evt. beholder med konstant forsyning til væskebeholderen.
- dersom man dytter ut stemplet med hendelen, må man være obs på at væsken kan være varm.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Gammelgutt

Re: Enkel overhaling av bremsekalipper

Legg inn av Gammelgutt »

Og når alle delene er skylt med rødsprit og Jalmar er ferdig med jobben, da skylles Jalmar innvendig med Braastad?.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Enkel overhaling av bremsekalipper

Legg inn av Erman »

Tror faktisk jeg vil foretrekke rødsprit fremfor Braastad.. eller Cognac generelt...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Enkel overhaling av bremsekalipper

Legg inn av tagesk »

Om du er så heldig å eie en BMW R1150GS da finner du samme informasjon som i denne tråden, men spesifikt til din sykkel på advrider.com.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Enkel overhaling av bremsekalipper

Legg inn av Geir »

Skulle man ikke ha nye kobberringer for hånden blir de gamle myke og fine igjen om de glødes med en lighter, blåselampe eller noko i den slekten. Forutsetter selvsagt at de ikke allerede er skamteitet skinnflate da...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

mekkern
Innlegg: 7621
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Enkel overhaling av bremsekalipper

Legg inn av mekkern »

hvis de ikke glødes og bråkjøles i vann blir de ikke myke....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Enkel overhaling av bremsekalipper

Legg inn av Geir »

mekkern skrev:hvis de ikke glødes og bråkjøles i vann blir de ikke myke....
Er ikke nødvendig å bråkjøle i vann. Lufttørking holder lenge, men selvsagt; de blir fortere håndterbare hvis de kjøles i vann.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar