Problemer med Start etter/under vinterlagring (LØST)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av reldor »

http://www.dinside.no/854483/hvor-lenge ... -og-diesel" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er en link til litt info.
Det er veldig lite info på nettet om holdbarhet på bensin.

Problemet er at bensin er holdbar i lang tid i tett beholder , en forgasser er ikke en tett beholder
den har som regel utlufting.
Trådstarter skriver at det hjalp å drenere gasserene så da vil jeg tru at bensinen i gasserene var blitt dårlig.
Og at bensinen i tanken er mer beskyttet mot fordampning.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av biker7 »

Hvis man har en god grunn til å starte sykkelen da den står på vinterlagring(skruing,motortest etc eller for å kjøre selvfølgelig :-) ) og MÅ starte opp, skjønner jeg problemstillingen. Ellers la den stå til sessongstart! Mye sunnere for motoren det. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av lars_helgek »

DrGreve skrev:Jeg bare svarte på forespørselen fra trådstarter, men av erfaring så kan plugger også skape litt problemer etter vinterlagring fordi man ikke alltid treffer rett med chokeinnstillingen. Blir de for våte må man ta de ut og tørke de opp, eventuelt sette inn nye.

Plugger og batteriladding... Just vært gjennom det samme :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av Elruts84 »

Anaxim skrev:Jeg bruker vifteovn under motor/sykkel 2-3 timer før jeg starter den. Når den vel har startet, lar jeg den gå på rask tomgang i ca. 20 min., dvs. så kjølevifta slår inn et par ggr. Dette gjør jeg 2-3 ggr. hver vinter. Har aldri hatt problem med "gammel bensin" e.l. Men ps.: Bruker alltid vedlikeholdslader og bensinkonservering. Sykkel har gått 85000km., og plugger har gått 45000km., batteri er originalt og 12 år (!).
Hei

Hadde startproblemer etter en stund til med vinterlagring igjen. Men satte en vifteovn mot motoren i 30 min før eg prøvde og starte den. Og da starten den på første forsøk.
Men det jeg ikke forstår siden jeg ikke har peiling er hvorfor?. hehe

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av Anaxim »

Med varme (vifteovn) blir alt varmt: Motor, bensin, forgassere og luft. Batteriet yter mer også. Så da spiller det kanskje ikke så stor rolle om bensinen er gammel. Bruker gjerne bensinkonservering/forgasserrens også. Men har aldri hatt trøbbel. Og Fazer'n er ikke særlig lettstartet når det er kaldt...

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av Elruts84 »

Elolz skrev:Lest mye lignende på mcgrupper på facebook og har opplevd litt av det samme noen ganger selv. En teori som kom frem der var at luften kondenserer i innsuget. Hvis den da fyrer på andre eller tredje forsøk, er det gjerne tempen som har komt opp nok til at luften ikke kondenserer lengre.

Ikke vet jeg om det stemmer, men er veldig fuktig om morgenene for tiden, så at luften kondenserer i innsuget høres ikke heelt fjernt ut :-k

Ja det var jo en interessant vinkling. :-)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av Elruts84 »

Anaxim skrev:Med varme (vifteovn) blir alt varmt: Motor, bensin, forgassere og luft. Batteriet yter mer også. Så da spiller det kanskje ikke så stor rolle om bensinen er gammel. Bruker gjerne bensinkonservering/forgasserrens også. Men har aldri hatt trøbbel. Og Fazer'n er ikke særlig lettstartet når det er kaldt...
Snakker du av erfaring på fazeren din her eller?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av Anaxim »

Joda. Om det er kaldt, dvs. under -5, nytter det lite, uansett. Batteriet tappes etter 10 sek. Jeg har brukt vifteovn eller motorvarmer under motoren et par timer før den skal varmkjøres. Når det er varmere i været starter den som et skudd - alltid - men helt uten choke og med "1 mm" gasspådrag.

ZZR-Erling

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av ZZR-Erling »

Gasserne skal tømmes når den settes bort, biken skal ikke startes før til våren og batteriet skal kobles av polene og lades opp ett par ganger i løpet av vinteren.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av cannon »

ZZR-Erling skrev:Gasserne skal tømmes når den settes bort, biken skal ikke startes før til våren og batteriet skal kobles av polene og lades opp ett par ganger i løpet av vinteren.
Poenget med å starte opp en gang eller 2 ila vinteren er jo nettopp å slippe å drenere forgassere. Hadde en Magna som var følsom for dette, og det var betydelig enklere å starte opp et par ganger enn å drenere 4 godt gjemte forgassere.
Og hvorfor skulle en MC ta skade av et par oppstarter? For eier er det god mental pleie mot PMS å høre litt på tomgang og rusing et par ganger ila. vinteren...;-)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av Kjellrf »

cannon skrev:
ZZR-Erling skrev:Gasserne skal tømmes når den settes bort, biken skal ikke startes før til våren og batteriet skal kobles av polene og lades opp ett par ganger i løpet av vinteren.
Poenget med å starte opp en gang eller 2 ila vinteren er jo nettopp å slippe å drenere forgassere. Hadde en Magna som var følsom for dette, og det var betydelig enklere å starte opp et par ganger enn å drenere 4 godt gjemte forgassere.
Og hvorfor skulle en MC ta skade av et par oppstarter? For eier er det god mental pleie mot PMS å høre litt på tomgang og rusing et par ganger ila. vinteren...;-)
Fordi det oppstår ganske mye kondens hver gang du starter motoren.

Kondens = rust innvendig. Spesielt merkbart i eksosanlegget. Du kan jo gjette hvor lang tid det tar før kondensen er borte.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av Anaxim »

Det tar de ca. 20 min. som går med å varmkjøre sykkelen skikkelig. En må ta seg den tida det tar...(Gjelder vel det meste...). Dessuten har sykkelen min eksosanlegg i rustfritt stål, både inni og utenpå.
Men å starte den og la den gå i f.eks. 2 min er helt ubrukbart. Må gå på rask tomgang helt til den er gjennomvarm, dvs. til eksosen ikke kondenserer lenger, og det tar ca. 20 min med min sykkel.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av cannon »

Anaxim skrev:Det tar de ca. 20 min. som går med å varmkjøre sykkelen skikkelig. En må ta seg den tida det tar...(Gjelder vel det meste...). Dessuten har sykkelen min eksosanlegg i rustfritt stål, både inni og utenpå.
Men å starte den og la den gå i f.eks. 2 min er helt ubrukbart. Må gå på rask tomgang helt til den er gjennomvarm, dvs. til eksosen ikke kondenserer lenger, og det tar ca. 20 min med min sykkel.
Helt enig. Og jeg har ikke sett rust på mine stålrør, verken de med fornikling eller de på rrsykkel. Et generelt tips ang rust i eksos: det bør bores et 1mm hull i underkant av det laveste punktet på potte og eksosrør. På mange sykler er dette std fra produsent.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av PCP »

Jeg har nytt Yuasa med tilhørende syrepatroner stående klart, og har lagt opp ledning for enkel tyvkobling/tvangskjøring av bensinpumpe, så tar for gitt at vårstart vil gå som en drøm i år... :prf

Men jeg lurer litt på om det fortsatt er grunn til å tro at det er bedre å lagre med 98 oktan på tanken?

Selv lagrer jeg inne på et kontor, men jeg tenker på dette med etanol-innblandingen i 95 som vel er et litt tveegget sverd. På den positive siden fungerer det som "kondensfjerner" som gjør vannet blandbart med bensinen, men på den annen side fører de hygroskopiske egenskapene til at det opptas mer fuktighet, og såvidt jeg har forstått er dette en vesentlig årsak til moderne bensins dårligere lagrings-egenskaper. 98 oktan skal angivelig ha mindre (ingen?) etanol, og man har mer å gå på ifht eventuell reduksjon av oktan over tid.

Så; 98 oktan bedre for lagring, myte eller sannhet?? :-k

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av Anaxim »

PCP skrev:Jeg har nytt Yuasa med tilhørende syrepatroner stående klart, og har lagt opp ledning for enkel tyvkobling/tvangskjøring av bensinpumpe, så tar for gitt at vårstart vil gå som en drøm i år... :prf
Men jeg lurer litt på om det fortsatt er grunn til å tro at det er bedre å lagre med 98 oktan på tanken?
Selv lagrer jeg inne på et kontor, men jeg tenker på dette med etanol-innblandingen i 95 som vel er et litt tveegget sverd. På den positive siden fungerer det som "kondensfjerner" som gjør vannet blandbart med bensinen, men på den annen side fører de hygroskopiske egenskapene til at det opptas mer fuktighet, og såvidt jeg har forstått er dette en vesentlig årsak til moderne bensins dårligere lagrings-egenskaper. 98 oktan skal angivelig ha mindre (ingen?) etanol, og man har mer å gå på ifht eventuell reduksjon av oktan over tid.
Så; 98 oktan bedre for lagring, myte eller sannhet?? :-k
Jeg vet ikke sikkert om det er bedre med 98 som "lagringsbensin", men kanskje? Har ikke det problemet selv, fordi jeg alltid tanker 98, 99 oktan (eller til og med 102, i Tyskland eller England). Har aldri helt forstått at folk bruker bensin med 5-10% alkohol. Går dårligere og trekker vann. Og prisforskjellen er jo ikke veldig stor.
Om vinteren har jeg s.k. bensinkonservering på tanken, og bruker forgasserrens i den første tanken om våren. Har fungert fint hittil.
Mht. bensinpumpe: Begynner ikke den å gå med en gang du skrur på tenninga, da? Det gjør den i alle fall på min Fazer. Tikker og bærer seg.

Svar