MCsidens Forum      

Aktivt forum for aktive MC-folk!

    Cruiser MC-AvisaMCsiden butikk
Dato/klokkeslett: 29 Nov 2014, 01:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Innlegg 06 Apr 2014, 12:31 
Avlogget
Svinger innom...
Svinger innom...

Registrert: 13 Feb 2011, 16:43
Innlegg: 128
MC: Honda cbr929rr 2000
Anaxim skrev:
Det tar de ca. 20 min. som går med å varmkjøre sykkelen skikkelig. En må ta seg den tida det tar...(Gjelder vel det meste...). Dessuten har sykkelen min eksosanlegg i rustfritt stål, både inni og utenpå.
Men å starte den og la den gå i f.eks. 2 min er helt ubrukbart. Må gå på rask tomgang helt til den er gjennomvarm, dvs. til eksosen ikke kondenserer lenger, og det tar ca. 20 min med min sykkel.


Helt enig. Og jeg har ikke sett rust på mine stålrør, verken de med fornikling eller de på rrsykkel. Et generelt tips ang rust i eksos: det bør bores et 1mm hull i underkant av det laveste punktet på potte og eksosrør. På mange sykler er dette std fra produsent.


Topp
 Profil Send en e-post  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Innlegg 06 Apr 2014, 13:08 
Avlogget
I fint forum-driv!
I fint forum-driv!
Brukerens avatar

Registrert: 06 Okt 2012, 18:29
Innlegg: 570
Bosted: Høvik
MC: Honda VFR750 (1996)
Jeg har nytt Yuasa med tilhørende syrepatroner stående klart, og har lagt opp ledning for enkel tyvkobling/tvangskjøring av bensinpumpe, så tar for gitt at vårstart vil gå som en drøm i år... :prf

Men jeg lurer litt på om det fortsatt er grunn til å tro at det er bedre å lagre med 98 oktan på tanken?

Selv lagrer jeg inne på et kontor, men jeg tenker på dette med etanol-innblandingen i 95 som vel er et litt tveegget sverd. På den positive siden fungerer det som "kondensfjerner" som gjør vannet blandbart med bensinen, men på den annen side fører de hygroskopiske egenskapene til at det opptas mer fuktighet, og såvidt jeg har forstått er dette en vesentlig årsak til moderne bensins dårligere lagrings-egenskaper. 98 oktan skal angivelig ha mindre (ingen?) etanol, og man har mer å gå på ifht eventuell reduksjon av oktan over tid.

Så; 98 oktan bedre for lagring, myte eller sannhet?? :-k


Topp
 Profil Send en e-post  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Innlegg 06 Apr 2014, 16:06 
Avlogget
Svinger innom...
Svinger innom...

Registrert: 22 Mai 2012, 12:10
Innlegg: 130
Bosted: Porsgrunn
MC: Yamaha Fazer -02
PCP skrev:
Jeg har nytt Yuasa med tilhørende syrepatroner stående klart, og har lagt opp ledning for enkel tyvkobling/tvangskjøring av bensinpumpe, så tar for gitt at vårstart vil gå som en drøm i år... :prf
Men jeg lurer litt på om det fortsatt er grunn til å tro at det er bedre å lagre med 98 oktan på tanken?
Selv lagrer jeg inne på et kontor, men jeg tenker på dette med etanol-innblandingen i 95 som vel er et litt tveegget sverd. På den positive siden fungerer det som "kondensfjerner" som gjør vannet blandbart med bensinen, men på den annen side fører de hygroskopiske egenskapene til at det opptas mer fuktighet, og såvidt jeg har forstått er dette en vesentlig årsak til moderne bensins dårligere lagrings-egenskaper. 98 oktan skal angivelig ha mindre (ingen?) etanol, og man har mer å gå på ifht eventuell reduksjon av oktan over tid.
Så; 98 oktan bedre for lagring, myte eller sannhet?? :-k


Jeg vet ikke sikkert om det er bedre med 98 som "lagringsbensin", men kanskje? Har ikke det problemet selv, fordi jeg alltid tanker 98, 99 oktan (eller til og med 102, i Tyskland eller England). Har aldri helt forstått at folk bruker bensin med 5-10% alkohol. Går dårligere og trekker vann. Og prisforskjellen er jo ikke veldig stor.
Om vinteren har jeg s.k. bensinkonservering på tanken, og bruker forgasserrens i den første tanken om våren. Har fungert fint hittil.
Mht. bensinpumpe: Begynner ikke den å gå med en gang du skrur på tenninga, da? Det gjør den i alle fall på min Fazer. Tikker og bærer seg.


Topp
 Profil Send en e-post  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Innlegg 08 Apr 2014, 19:26 
Avlogget
I fint forum-driv!
I fint forum-driv!
Brukerens avatar

Registrert: 06 Okt 2012, 18:29
Innlegg: 570
Bosted: Høvik
MC: Honda VFR750 (1996)
Høres jo fornuftig ut det Anaxim. Jeg velger å tro det i alle fall ikke er en ulempe å lagre med 98. Jeg prøvd en del ganger med 98, men kan dessverre ikke si jeg har merket noe jeg føler meg rimelig sikker på ikke bare er placebo, hverken med tanke på forbruk eller gange. Min gamle VFR har relativt høy kompresjon, men såvidt jeg kan forstå er det ingen input på CDI-tenning systemet som gjør det i stand til å detektere tenningsbank. Siden motoren er satt opp for 95 tror jeg ikke den er i stand til å gjøre seg nevneverdig nytte av høyere oktan, effektmessing. Ifht forbruk kan det nok utgjøre noe, men tilsynelatende ikke mer enn feilmarginen ved min fylling av "full tank" og variabelt kjøremønster.

Bensinpumpen min stopper hvis motoren stopper, så den går ikke før jeg kjører starteren. Formodentlig som en sikkerhets-greie ved ulykke etc, vil jeg anta.

Det er vel kanskje ulempen med å ha slik en hypermoderne sykkel!?! ( :P :p )
Jeg lagrer sammen med en 1980 CBX1000, han gjør ikke en dritt med den, (hverken om vinteren eller ellers), og bruker den lite, mens jeg pusler og steller, skifter olje, filtre, tar ut batteri og lader gjennom vinteren, ol. Men er ingen rettferdighet i verden, så han slår bare på bensinkrana og har for lengst kjørt avgårde mens jeg fortsatt står der å gnager og gnager på starteren under første vår-oppstart. :evil


Topp
 Profil Send en e-post  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bjerknez, Google [Bot] og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL - phpBB.no - Norsk phpBB-support
(C)(R) MCsiden.no & AJ Communications