Gir problem Fazer 1000

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ChristianSki
Innlegg: 7
Registrert: 20 mar 2015, 20:25
Motorsykkelen din: fazer 1000 2001

Gir problem Fazer 1000

Legg inn av ChristianSki »

Hei
Nettopp fått meg en Yamaha Fazer 1000, 2001 mod. Oppdaget raskt at det er noe som skjer i 2 gir med mye pådrag. Virker som det er et eller annet som glipper.Dette skjer ved rundt 5000 omdreininger. Veldig mekanisk feeling... Har sett over drev og kjede, ser bra ut. Veit at clutchen blei bytta i fjor, og at denne ikke er kjørt noe særlig.
Noen som har hørt om, eller erfart noe rundt dette?
Veldig glad for alle som har noe ang dette.

Christian.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av AJ »

Hey!
og velkommen hit til MCsiden.no, ChristianSki :vs

Her tror jeg ganske sikkert at du er "offer" for et typisk Yamaha problem. Det er nemlig flere modeller fra denne produsenten hvor det oppstår problemer med nettopp 2. gearet. Trolig et skiftegaffelproblem, som krever bytte av (bøyde?) gafler for at ting skal bli helt på stell igjen.
ChristianSki skrev:Hei
Nettopp fått meg en Yamaha Fazer 1000, 2001 mod. Oppdaget raskt at det er noe som skjer i 2 gir med mye pådrag. Virker som det er et eller annet som glipper.Dette skjer ved rundt 5000 omdreininger. Veldig mekanisk feeling... Har sett over drev og kjede, ser bra ut. Veit at clutchen blei bytta i fjor, og at denne ikke er kjørt noe særlig.
Noen som har hørt om, eller erfart noe rundt dette?
Veldig glad for alle som har noe ang dette.

Christian.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ChristianSki
Innlegg: 7
Registrert: 20 mar 2015, 20:25
Motorsykkelen din: fazer 1000 2001

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av ChristianSki »

Takk for raskt svar!
Høres ut som en kostbar affære...
Er dette en stor jobb? Må Motor/girkasse ut?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av DrGreve »

Det er nok ikke bare Yamaha som har dette som gjengangerfeil. Honda sine VF-modeller har også slitt med dette at spesielt andregiret hopper ut. En omstendig jobb å få dette fikset siden man må klyve ganske mye motor for å komme til.
Jeg vet at noen har klart å fikse det fra undersiden ved å fjerne bunnpanne og diverse (oljepumpe-rør-sil). Om det er mulig på Fazer, det aner jeg dog ikke..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av Tonys »

Jeg heller mot feil olje.
Hadde samme problem på en eldre sykkel, det var olje som var synderen.
Byttet clutchlameller og olje, så var det kurert.
Forutsetter at ting er justert riktig.
Om det var en skiftegaffel ville den vel ha vært vanskelig å få i gir, evt hoppet ut av gir.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av DrGreve »

Tony, hadde det vært en annen sykkel og ikke Fazer så skulle jeg støttet deg, men ikke når det gjelder denne, dessverre
http://www.yamahafz1oa.com/fastfrankstr ... n101.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av Tonys »

Har riktignok tatt et par kilkenny, men linken var vel mer en reparasjonsbeskrivelse?
Ikke en "hvis dette skjer, så er det det" beskrivelse.
Er det noen spesielle årsmodeller som hadde disse problemene?
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av gorbys »

Har og hørt om Yamaha sine 2gir problemer men det omhandler som regel ei kranglete girkasse, vanskelig å få i gir, hopper ut av gir og slikt. Når OP sier at det føles ut som noe glipper så er det vel mer naturlig å begynne i kløtsjenden av girkassa, spesielt siden den nylig var byttet. Kan være feil olje, slappe clutchfjærer eller mest sannsynligvis feiljustert kløtsj....

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av DrGreve »

Tonys skrev:Har riktignok tatt et par kilkenny, men linken var vel mer en reparasjonsbeskrivelse?
Ikke en "hvis dette skjer, så er det det" beskrivelse.
Er det noen spesielle årsmodeller som hadde disse problemene?
Det var verken det ene eller det andre, men å vise at noen har giddet å skrive om det fordi flere har hatt det samme problemet.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av ZZR-Erling »

Spretter den i fri!

ChristianSki
Innlegg: 7
Registrert: 20 mar 2015, 20:25
Motorsykkelen din: fazer 1000 2001

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av ChristianSki »

Hei igjen.
Nei den spretter ikke i fri. Det er kun at det glipper litt med mye pådrag i 2 gir. Den er grei å gire med, unntatt det vanlige røsket fra fri til første gir.
Som jeg skrev, det er veldig brutalt og mekanisk følelse når det skjer. Kan det fortsatt da være en dårlig justert clutch som forårsaker dette?
Har forresten nettopp bytta olje, til yamalube, som ifølge et yamaha verksted i nærheten sa var den beste olja for denne sykkelen.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av Anaxim »

Hva med drevmutteren på framdrevet? Jeg har riktignok en FZS 600, men på denne er det kjent at dersom gjengene for bolten er slitt (f.eks. ved at man ikke har vært nøye med å bøye tilbake stoppe-"blikket" under mutteren) kan den begynne å glippe. Men da skulle det også ha vært slik på 1. gir, kanskje... Regner med at det ikke rett og slett skyldes slitt kjede/drev?

ZZR-Erling

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av ZZR-Erling »

Slitt clutch, feil olje eller feil justert kabel.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av DrGreve »

Da må jeg bare innrømme at jeg har misforstått ordet glipper og trodd at den glipper ut av gir. Hvis den bare slurer, så gjelder ikke min dommedagsprofeti :)
Hvis clutchen er såpass ny som 1 år, så tror jeg at clutchfjærene må sjekkes, eller momentet de er skrudd inn på, i tillegg til Erlings råd..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av TBI81 »

Skjedde dette noen gang før oljebytte?

Svar