"Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein *LØST!*

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

"Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein *LØST!*

Legg inn av AJ »

Litt vanskelig å beskrive eksakt i trådtittelen...
Men saken er den at jeg fikk verkstedet til å bytte olje i gaffelbeina på Stelvio'en i vinter. Verkstedet anbefalte tjukkere olje - 12,5 i stedet for originalt 5 wt. Godt innafor det anbefalte som er opptil 20wt.

Etter de første turene etter vinterdvalen kjente jeg at styringen var blitt merkbart tregere i lav hastighet (typisk gangfart). Kjennes nesten ut som å kjøre på dekk med for lite luft. Dvs. at jeg må være litt mer bestemt for å få sykkelen til å svinge. Og når den begynner å svinge tenderer den til å bli litt mer overstyrt enn den var før bytte av gaffeloljen.
I normale hastigheter oppfører sykkelen som den alltid har gjort; svinger jevnt og holder linja med lette styrekommandoer.

Har snakket med verkstedet om dette, som skjønner hva jeg mener, men som ikke har noe klart svar på hva "problemet" kan være.
Det at høyre gaffelbein har fått en liten oljelekkasje kan kanskje være en medvirkende årsak. Ikke mye, men såpass at jeg må tørke vekk olje etter hver tur. Verkstedet har bestilt og fått levert nye simmerringer, klare til å byttes.

Kan denne lekkasjen være årsaken til tregstyringen?

En annen tanke som har slått meg: kan det være at den lave vårtemperaturen gjør sitt til at lagrene i styrekrone og forgaffelen går litt tregt?

Noen her inne som har merket noe lignende etter bytte av gaffelolje?
I så fall; hvordan ble problemet løst?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av ojda »

Du har ikke skiftet fordekk i samme slengen da :scratch
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av Staven »

5w olja er jo mere tolerant ved lave temperaturer sånn som nå, men uvist om det er merkbart
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av AJ »

ojda skrev:Du har ikke skiftet fordekk i samme slengen da :scratch
Bytta dekk mot slutten av fjorårssesongen og kjørte noen få tusen med disse med den originale gaffelolja.
Men det er klart; kombinasjonen tjukkere gaffelolje, vårtemperatur i lufta og fortsatt forholdsvis nye dekk kan muligens ha noe å si...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av Jompa »

Oljebytte burde ikke ha noe å si for hvordan sykkelen oppfører seg i gangfart, ikke oljelekkasjen heller.
Mistenker styrelagrene.
Er det mulig at den som gjorde jobben også etterstrammet styrelagrene, sånn bare for sikkerhets skyld ?
Stramme styrelager merker du ved at sykkelen blir mindre retningsstabil i lav fart (50) og at den vil
spore veldig lett på dårlig asfalt med dype bilspor og høvelstriper.

Og så kan jo hele greia komme av at ting kjennes litt forskjellig fra det man trur at man husker fra året før, de første milene ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av kjellv »

Klarer ikke å forstå at gaffelolje har noe med dette å gjøre. Gaflene opererer i par, og der oppstår det ikke bevegelser kun av at du svinger før det samtidig oppstår g-krefter.
De har ikke strammet til styrekrona på verkstedet samtidig da? Har mer tro på at denne er tregere enn den var før. (eller at du er ute av trening gjennom en lang pms-periode)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av Barbarozza »

Ville løfta fronten og sjekket hvordan styringen kjennes når den løper fritt...det du beskriver høres mer ut som styrelager er dårlig eller noe i den retningen, du får i alle fall luket det bort om det føles bra. Eneste jeg kan tenke meg ellers er at ujevn mengde med olje som har lekket ut fra det ene gaffelbeinet kontra det andre kan ha noe å si. Men det er ren gjetting og det synes jeg sjøl i tilfelle er snålt. Siden dekk og lufttrykk er bra er det ikke så mye annet å tenke seg, du kan jo fylle på tynnere olje igjen nå som du skal bytte simringer igjen. Nett diagnose er aldri lett :knegg
Memento mori

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av Kmann »

Armmusklatur svekkes i løpet av vinteren hvis en sitter med henda i fanget... :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Oljebytte burde ikke ha noe å si for hvordan sykkelen oppfører seg i gangfart, ikke oljelekkasjen heller.
Mistenker styrelagrene.
Er det mulig at den som gjorde jobben også etterstrammet styrelagrene, sånn bare for sikkerhets skyld ?
Stramme styrelager merker du ved at sykkelen blir mindre retningsstabil i lav fart (50) og at den vil
spore veldig lett på dårlig asfalt med dype bilspor og høvelstriper.

Og så kan jo hele greia komme av at ting kjennes litt forskjellig fra det man trur at man husker fra året før, de første milene ?
kjellv skrev:Klarer ikke å forstå at gaffelolje har noe med dette å gjøre. Gaflene opererer i par, og der oppstår det ikke bevegelser kun av at du svinger før det samtidig oppstår g-krefter.
De har ikke strammet til styrekrona på verkstedet samtidig da? Har mer tro på at denne er tregere enn den var før. (eller at du er ute av trening gjennom en lang pms-periode)
Her tror jeg dere kan være inne på noe.
Skal be verkstedet sjekke dette med lagrene nærmere når simmerringene byttes en gang etter påske.

At jeg er ute av trening var det første jeg luket ut som mulig årsak. Så utrent er jeg ikke ;-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av RuneMC »

Hvorfor ble oljen i gaffelbena byttet i det hele tatt - er'n ikke så og si splitter ny? :scratch

Ad lav temp, så merker jeg ingen forskjell ift styrevillighet på min DL650 (som forsåvidt er en helt annen MC) (Og hvor jeg ikke har byttet gaffelolje siden jeg kjøpte den i 2011)
Merker god forskjell på Anakee2 vs Anakee3 dekk - dvs Anakee2 er mer responsive og vipper sykkelen lettere ned, mens Anakee3 gir mer stabilitet/gå-på-skinner følelse.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:Hvorfor ble oljen i gaffelbena byttet i det hele tatt - er'n ikke så og si splitter ny? :scratch
Jo, nå skal du høre... som det heter ;-) .

Iflg. servicemanualen skal olja i gaffelbeina byttes ved 10K. Men mekanikeren synes det var en smule "overkill" og gjøre det så tidlig. Så vi ble enige om å vente til vinterlagringa. Og da hadde hadde sykkelen plutselig gått 24K... :roll

Så derfor ble olja bytta. Også tenkte jeg at tjukkere olje ville gjøre gaffeldykkingen ved bremsing bedre, noe jeg også mener er blitt bedre. Ikke at dykkingen var plagsom, men om den kunne bli litt mindre med annen olje, tenkte jeg det kunne være verd et forsøk.

Men nå er sykkelen altså blitt tregstyrt ved lav fart...
Om mekanikeren justerte (strammet) styrelageret da han byttet olja, vet jeg ikke. Men for stramt (for mye moment) styrelager kan, så vidt jeg skjønner, gi samme symptomer som de jeg merker på sykkelen nå.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av omaas »

AJ skrev:
Så derfor ble olja bytta. Også tenkte jeg at tjukkere olje ville gjøre gaffeldykkingen ved bremsing bedre, noe jeg også mener er blitt bedre. Ikke at dykkingen var plagsom, men om den kunne bli litt mindre med annen olje, tenkte jeg det kunne være verd et forsøk.
Justere du opp kompresjons dempinga, vil den også dykke mindre.

Fra instruksjonsboka:
· act on the left stem set screw to
adjust hydraulic compression
damping.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av Barbarozza »

Dykkinga vil vel bli det samme med tjukkere olje, men vil vel dykke litt treigere bare :-)

Hadde du bytta fjæra derimot hadde det blitt litt mindre dykking....men mye mer ukomfortabelt. Men fortsatt dykking...du har en tung sykkel med mye masse og når du bremser flyttes jo den mot gaffelen og den dykker ....bare telelever hos BMW som fjerner den, hvilken er en genial oppfinnelse og samme tanke som på traktorer som fordeler vekta forover når du setter på en vogn og laster opp masse vekt på hengeren

Jeg hadde gaffelbeina mine hos wilbers, de ble overhalt der, ny innmat stivere fjærer..Sammen med ny bakdemper fikk jeg jo kjøreegenskaper få andre XX kan måle seg med til touring bruk. Og fortsatt dykker den med kraftig bremsing med tjukkere olje og kraftigere fjærer.

Jeg kjenner den minste ujevnhet...sykkelen blir ekstremt levende,direkte, på bekosning av komfort.

Så erfaringa mi er jo at når man gjør noe...så er det ALLTID en liten kostnad i andre enden :knegg
Memento mori

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av Flanker »

RuneMC skrev:Hvorfor ble oljen i gaffelbena byttet i det hele tatt - er'n ikke så og si splitter ny? :scratch

Ad lav temp, så merker jeg ingen forskjell ift styrevillighet på min DL650 (som forsåvidt er en helt annen MC) (Og hvor jeg ikke har byttet gaffelolje siden jeg kjøpte den i 2011)
Merker god forskjell på Anakee2 vs Anakee3 dekk - dvs Anakee2 er mer responsive og vipper sykkelen lettere ned, mens Anakee3 gir mer stabilitet/gå-på-skinner følelse.
Da anbefaler jeg deg å bytte oljen! 3 år er nokså gammelt, og du vil nok merke en forskjell med frisk olje. Enkel jobb på V-Strom, en times tid så er du i havn :-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av AJ »

Barbarozza skrev:
Så erfaringa mi er jo at når man gjør noe...så er det ALLTID en liten kostnad i andre enden :knegg
Joda, ser den. Kan være så enkelt som det... ;-) At bytte av olje og den lille forskjellen i tykkelse (viskositet?) kan være årsaken. Selv om det virker ulogisk... :-k .

Kommer til å se det hele an litt til over påske og til det blir varmere i været. Så får vi se om "problemet" kan være temperaturavhengig.
Kanskje et skudd i mørket, men holder muligheten åpen for at fettet i lagrene ikke har fått optimal arbeidstemp. og at dette kanskje virker inn på styringen...

Uansett så gå sykkelen bra, demper godt og holder stø kurs og styrer som den alltid har gjort i vanlige kjørehastigheter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar