"Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein *LØST!*

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av PCP »

Barbarozza skrev:
Så erfaringa mi er jo at når man gjør noe...så er det ALLTID en liten kostnad i andre enden :knegg
Godt poeng, det var vel denne kostnaden som gjorde at man gikk bort fra den typen "TRAC anti-dive" jeg feks hadde på VF500 i sin tid, hvor bremsekaliperen trykket på en ventil som tettet oljekanalen i demperen, mer jo mer man bremset. En god ide på papiret, men hadde sine kostnader i andre enden.

Det var et litt snodig problem AJ. Jeg kjøper ikke "kaldt fett-teorien" både fordi mengden er for liten til å utgjøre noe reell motstand, og fordi jeg mener 10-15 grader vil ha neglisjerbar effekt. Men det er bare min mening, og oppførselen du beskriver likner ganske mye på hva jeg selv har erfart når jeg har skrudd styrelager alt for hardt.

Du kan jo starte med å kjenne på lageret, har du midtstøtte er det veldig enkelt, og har du ikke så kan du vel få hjelp av Bakpå eller noen til å bikke sykkelen opp på sidestøtte/bakhjul, så du kan kjenne at styret går lett og jevnt. Får håpe du finner ut av det, eller eventuelt venner deg til det, om det er det som må til. :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av AJ »

PCP skrev:
Barbarozza skrev:
Du kan jo starte med å kjenne på lageret, har du midtstøtte er det veldig enkelt, og har du ikke så kan du vel få hjelp av Bakpå eller noen til å bikke sykkelen opp på sidestøtte/bakhjul, så du kan kjenne at styret går lett og jevnt. Får håpe du finner ut av det, eller eventuelt venner deg til det, om det er det som må til. :-)
Vel, problemet er nok ikke så veldig snodig, skal jeg dømme etter hva jeg har lest på mange forum de siste dagene.
De fleste med samme symptomer nevner dette med styrelager.
Satte sykkelen på hovedstøtta i går og sørget for at forhjulet ble hevet et par centimetere over bakken. Og styretesten fungerte fint - tror jeg :-k .
Har ikke gjort dette før så derfor tror jeg det gikk fint. Styret beveget seg i hvert fall fra side til side uten motstand og ujevnheter. Men om styret beveget seg så "lett og ledig" som skal med rett tiltrukket moment på styrelageret har jeg ikke forutsetning for å mene noe om.
Litt motstand var det jo når jeg dyttet på styreholken mens forhjulet var over bakken. Dvs. at bevegelsen var ikke slik at det nesten ikke skulle noe til før styret gjorde fullt utslag. Men det er kanskje slik det skal være?
Noen kloke hoder med kloke svar ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av kjellv »

PCP skrev:
Barbarozza skrev:
Så erfaringa mi er jo at når man gjør noe...så er det ALLTID en liten kostnad i andre enden :knegg
Godt poeng, det var vel denne kostnaden som gjorde at man gikk bort fra den typen "TRAC anti-dive" jeg feks hadde på VF500 i sin tid, hvor bremsekaliperen trykket på en ventil som tettet oljekanalen i demperen, mer jo mer man bremset. En god ide på papiret, men hadde sine kostnader i andre enden.

Det var et litt snodig problem AJ. Jeg kjøper ikke "kaldt fett-teorien" både fordi mengden er for liten til å utgjøre noe reell motstand, og fordi jeg mener 10-15 grader vil ha neglisjerbar effekt. Men det er bare min mening, og oppførselen du beskriver likner ganske mye på hva jeg selv har erfart når jeg har skrudd styrelager alt for hardt.

Du kan jo starte med å kjenne på lageret, har du midtstøtte er det veldig enkelt, og har du ikke så kan du vel få hjelp av Bakpå eller noen til å bikke sykkelen opp på sidestøtte/bakhjul, så du kan kjenne at styret går lett og jevnt. Får håpe du finner ut av det, eller eventuelt venner deg til det, om det er det som må til. :-)
Jeg husker fra jeg kontrollerte og justerte styrekrone på TDMen i fjor at jeg skulle bruke en fjærvekt, og at det ideelle momentet var 0,5 kg målt ytterst på styret. Vil anta dette er i nærheten av hva som anbefales på andre sykler også. (evt styredemper taes selvfølgelig av først)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har ingen erfaring eller forutsetning for å uttale meg, men kan det være slik at motstand i styrelager blir påvirket av vekt? At det blir større motstand når sykkelen har hjulet i bakken og fører sitter på, og dermed tyngre å svinge?


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re:

Legg inn av Barbarozza »

SuperMorten skrev:Jeg har ingen erfaring eller forutsetning for å uttale meg, men kan det være slik at motstand i styrelager blir påvirket av vekt? At det blir større motstand når sykkelen har hjulet i bakken og fører sitter på, og dermed tyngre å svinge?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Noe blir den vel påvirket...men ikke så mye at det skal føles og i alle fall ikke ubehagelig....styrelageret skal løpe lett og ledig hvis du heiser opp sykkelen i front. Men ikke slarke.

Jeg kan også med sikkerhet si at fettet i dette tilfelle IKKE har noe å si, da mengden og garantert kvaliteten skal fungere i minusgrader også. PCP har helt rett og jeg er enig

Dog med alle disse tingene nå som tyder på at det er i orden med styrelager begynner jeg nå å lure på selve dekket....hvis styret føles ok ut når du løfter det mener jeg, sjekk luftrykk, klin til å sett det på minst 42 psi ( Originalt hos meg) og test.....samt evt at dekket ikke er bra, sjekk det grundig..hvor langt har det gått ?

Det hele virker ganske fishy..... :redface
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av Barbarozza »

http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/120 ... 8GB%29.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Her fant jeg manualen hvis du ikke har den i pdf hvis du har 1200NTX

36 PSI står det her....men prøv med mer og se.....så slipper du ut litt igjen... :D
Memento mori

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Re:

Legg inn av AJ »

Barbarozza skrev: Dog med alle disse tingene nå som tyder på at det er i orden med styrelager begynner jeg nå å lure på selve dekket....hvis styret føles ok ut når du løfter det mener jeg, sjekk luftrykk, klin til å sett det på minst 42 psi ( Originalt hos meg) og test.....samt evt at dekket ikke er bra, sjekk det grundig..hvor langt har det gått ?

Det hele virker ganske fishy..... :redface
Har Michelin Anakee3 foran og bak. Byttet i fjor høst. Kjørt et par tusen km, tenker jeg...
Lufttrykket har vært det som er anbefalt: 2,5 bar/36,3 PSI.
Siden det kjennes som at dekket er "flatt" ved svinging i gangfart, kan det kanskje være en idé å prøve med høyere lufttrykk?
Vil tro at Michelin dekka tåler noen eksta PSI...

Ellers nevner jeg igjen at sykkelen har en lekkasje i høyre gaffelbein. Veldig tydelig etter turen i dag langs Randsfjorden hvor demperne har nok å gjøre, for å si det sånn... :roll .

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av Barbarozza »

På tide å gjøre noe med det der ja.... :prf
Memento mori

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av AJ »

Barbarozza skrev:På tide å gjøre noe med det der ja.... :prf
:janikk
Sykkelen ble levert inn på verkstedet nå i ettermiddag - som 'hastesak' etter at høyre gaffelbein så sånn ut etter turen langs Randsfjorden på søndag - se forrige post:

Ble lovt ferdig innen onsdag ved middagstider. Passer meg meget bra :prf .
Så er det å håpe at den uvante styrefølelsen i lav fart også forsvinner samtidig med lekkasjen. Jeg er fortsatt sikker på at denne styreopplevelsen ikke er innbilning. Det har skjedd noe her som jeg ikke kan forklare med annet enn tiltrekking av styrelager eller som en bivirkning av lekkasjen eller valg av tykkere gaffelbeinolje.
Spurte mekanikeren i dagom han hadde trukket til styrelageret, noe han opplyste å ikke ha gjort. Men opplyste samtidig at han sjekket lagret for å se om det var slark i det eller ikke.
Uansett ser jeg nå fram til at simmerringene byttes og at lekkasjen stopper.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:
Barbarozza skrev:På tide å gjøre noe med det der ja.... :prf
:janikk
Sykkelen ble levert inn på verkstedet nå i ettermiddag - som 'hastesak' etter at høyre gaffelbein så sånn ut etter turen langs Randsfjorden på søndag - se forrige post:

Ble lovt ferdig innen onsdag ved middagstider. Passer meg meget bra :prf .
Så er det å håpe at den uvante styrefølelsen i lav fart også forsvinner samtidig med lekkasjen. Jeg er fortsatt sikker på at denne styreopplevelsen ikke er innbilning. Det har skjedd noe her som jeg ikke kan forklare med annet enn tiltrekking av styrelager eller som en bivirkning av lekkasjen eller valg av tykkere gaffelbeinolje.
Spurte mekanikeren i dagom han hadde trukket til styrelageret, noe han opplyste å ikke ha gjort. Men opplyste samtidig at han sjekket lagret for å se om det var slark i det eller ikke.
Uansett ser jeg nå fram til at simmerringene byttes og at lekkasjen stopper.
Jeg har samme problem med lekkasje på min sykkel. Denne kom etter at jeg og "guttungen" hadde vert ute å lærekjørt, og utførte en del bremse øvelser. Neste dag fant jeg en "pytt" med olje på H side av framhjulet. Bestilte nye tetninger og støvskrape ringer. Men da jeg ikke fikk støvringene valgte jeg å heller vente til ringene kom, og nå står sykkelen hjemme å venter på deler mens jeg er på jobb (reiser 4 uker i slengen). Men bare for å være sikker på å få simmeringene i tide bestilte jeg to ekstra ringer fra forrskjelige leverandører, (hadde bestilt time på service) og selvfølgelig så mottok jeg alle 4 simmeringene, men ikke støv ringene. Prøvde å returnere de to jeg hadde fått fra Hadeland MC, men de ville ikke ha dei :-( Men, men jeg står i kostnadene på 800,- så jeg beholdt dei. Men etter noen dager fikk jeg telefon fra Hadeland, de spurte om å få simmeringene i retur, siden en kunde hadde bruk for disse, og importør hadde ikke flere :-). Så jeg fikk sendt ringene i retur, og regner med det er til glede for eieren av en hvit Italiener :-) . Mens jeg venter nå på støvskraper, og har time på Motorsykelisten for skifte dagen etter hjemkomst. :-) :-) Men jeg har ikke merket noe til at sykkelen har noe problem med "tregstyrt" ved lave hastigheter (?)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av AJ »

L-NA skrev:
Jeg har samme problem med lekkasje på min sykkel. Denne kom etter at jeg og "guttungen" hadde vert ute å lærekjørt, og utførte en del bremse øvelser. Neste dag fant jeg en "pytt" med olje på H side av framhjulet. (...)
Så jeg fikk sendt ringene i retur, og regner med det er til glede for eieren av en hvit Italiener :-) .
Se her, ja :D !
Verden er ikke stor.
Skal se de blir til stor glede for en hvit italiener :thumleft .

Når det gjelder tregstyringen så er ikke den så enkel å beskrive, egentlig. "Tregstyrt" blir kanskje feil ord, men i mangel av noe bedre ble dette brukt.
Det kjennes tregstyrt ut på den måten at sykkelen må 'kommanderes' mer bestemt på å svinge i gangfart enn hva jeg har vært vant med tidligere.
Kjennes ut som at fordekket har for lite luft og at det dermed kreves mer bestemthet for å få sykkelen til å endre kurs. Og når den endre kurs (dvs. svarer på styrekommandoen og svinger) oppleves sykkelen som mer overstyrt enn tidligere. Dvs. at effekten av styrekommandoen gir mer styring enn tiltenkt når sykkelen først begynner å svinge - eller "tvinger" seg ut av rett-kjørings-sporet.
Greier ikke å forklare opplevelsen bedre enn dette og lurer fælt på hva det kan skyldes.
Sykkelen var ikke slik før byttet av gaffelolje. Heller ikke etter at jeg byttet dekk fra Bridgestone Battlewing til Michelin AnakeeIII. Heller ikke etter recall reparasjonen av lenkearmdelen til bakfjæringen. Kunne jo tenkes at denne kanskje kunne være en medvirkende årsak.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:
L-NA skrev:
Jeg har samme problem med lekkasje på min sykkel. Denne kom etter at jeg og "guttungen" hadde vert ute å lærekjørt, og utførte en del bremse øvelser. Neste dag fant jeg en "pytt" med olje på H side av framhjulet. (...)
Så jeg fikk sendt ringene i retur, og regner med det er til glede for eieren av en hvit Italiener :-) .
Se her, ja :D !
Verden er ikke stor.
Skal se de blir til stor glede for en hvit italiener :thumleft .

Når det gjelder tregstyringen så er ikke den så enkel å beskrive, egentlig. "Tregstyrt" blir kanskje feil ord, men i mangel av noe bedre ble dette brukt.
Det kjennes tregstyrt ut på den måten at sykkelen må 'kommanderes' mer bestemt på å svinge i gangfart enn hva jeg har vært vant med tidligere.
Kjennes ut som at fordekket har for lite luft og at det dermed kreves mer bestemthet for å få sykkelen til å endre kurs. Og når den endre kurs (dvs. svarer på styrekommandoen og svinger) oppleves sykkelen som mer overstyrt enn tidligere. Dvs. at effekten av styrekommandoen gir mer styring enn tiltenkt når sykkelen først begynner å svinge - eller "tvinger" seg ut av rett-kjørings-sporet.
Greier ikke å forklare opplevelsen bedre enn dette og lurer fælt på hva det kan skyldes.
Sykkelen var ikke slik før byttet av gaffelolje. Heller ikke etter at jeg byttet dekk fra Bridgestone Battlewing til Michelin AnakeeIII. Heller ikke etter recall reparasjonen av lenkearmdelen til bakfjæringen. Kunne jo tenkes at denne kanskje kunne være en medvirkende årsak.
Tror jeg skjønner hva du mener, men jeg har nok ingen formeninger om hva det kan være. Hører det blir nevnt styrelager, og luft/dekk slitasje etc, som mulige årsaker men lite kan jeg- og lite vet jeg om emne. Men prøver å tenke etter,- så øvde vi på "kjøring i snegle fart" etter bremseøvelsene, men merket ingen ting på Stelvioen da. Men skal teste litt når jeg kommer hjem og skal kjøre sykkelen til service. Hadde vert litt interessant å finne ut om dette, selv om jeg har vanskelig med å tro et det er olje lekkasjen som er årsaken??

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av MH434 »

Du har ikke justert styredemperen i vinter da? (Hvis den har det da)
For tight styredemper har resultert i mange fall på parkeringsplassen hos mange :yeyeye
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av AJ »

MH434 skrev:Du har ikke justert styredemperen i vinter da? (Hvis den har det da)
For tight styredemper har resultert i mange fall på parkeringsplassen hos mange :yeyeye
Ingen styredemper på Stelvio, nei.

Eneste som er gjort i vinter er bytte av gaffelolje. Fra 7,5 wt tikl 12,5 wt. Dvs. tykkere olje...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: "Tregstyrt" i gangfart etter oljebytte i gaffelbein

Legg inn av omaas »

AJ skrev:
L-NA skrev:
Jeg har samme problem med lekkasje på min sykkel. Denne kom etter at jeg og "guttungen" hadde vert ute å lærekjørt, og utførte en del bremse øvelser. Neste dag fant jeg en "pytt" med olje på H side av framhjulet. (...)
Så jeg fikk sendt ringene i retur, og regner med det er til glede for eieren av en hvit Italiener :-) .
Se her, ja :D !
Verden er ikke stor.
Skal se de blir til stor glede for en hvit italiener :thumleft .

Når det gjelder tregstyringen så er ikke den så enkel å beskrive, egentlig. "Tregstyrt" blir kanskje feil ord, men i mangel av noe bedre ble dette brukt.
Det kjennes tregstyrt ut på den måten at sykkelen må 'kommanderes' mer bestemt på å svinge i gangfart enn hva jeg har vært vant med tidligere.
Kjennes ut som at fordekket har for lite luft og at det dermed kreves mer bestemthet for å få sykkelen til å endre kurs. Og når den endre kurs (dvs. svarer på styrekommandoen og svinger) oppleves sykkelen som mer overstyrt enn tidligere. Dvs. at effekten av styrekommandoen gir mer styring enn tiltenkt når sykkelen først begynner å svinge - eller "tvinger" seg ut av rett-kjørings-sporet.
Greier ikke å forklare opplevelsen bedre enn dette og lurer fælt på hva det kan skyldes.
Sykkelen var ikke slik før byttet av gaffelolje. Heller ikke etter at jeg byttet dekk fra Bridgestone Battlewing til Michelin AnakeeIII. Heller ikke etter recall reparasjonen av lenkearmdelen til bakfjæringen. Kunne jo tenkes at denne kanskje kunne være en medvirkende årsak.
Har du sjekket om det er slakke i forhjulslageret?
Jeg måtte skifte mitt ved ca 45k. Merket slakken mest i lave hastigheter i starten.
Det som du beskriver her er ganske likt med det jeg opplevde.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar