Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
jonas.kluver
Innlegg: 4
Registrert: 11 jul 2014, 19:46
Motorsykkelen din: Honda xl 600 rm

Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av jonas.kluver »

Hei, jeg har en Honda XL600RMG 88. Batteriet gikk nettopp i "luften", lagde greit med lyd ihvertfall, etter å hatt problemer med det elektriske. Det startet med at ingen av lysene virket da jeg skrudde på tenningen, startmotor funket heller ikke. Jeg mistenkte så klart batteriet, og startet med å måle volten. Med tenningen AV viste multimetere 12,4 V, med tenningen PÅ viste det 0,1 og med motoren i gang målte jeg 25 V. Jeg prøvde så å bytte batteriet, da funket alt igjen.

Men da spør jeg meg selv, hvorfor ble batteriet ødelagt? På grunn av at regulatoren ga ut 25 V? Eller kan et ødelagt batteri påvirke regulatoren til å gi ut 25 V.

Dumt å bytte en okei regulator :P :p

Jonas

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av cannon »

Regulator som er gåen kan gi for høy ladespenning. Mål ladespenningen på batteriet når motoren går og med nytt batteri. Den skal ikke overstige ca 14,4 volt. (feks 16 volt vil trolig "koke" batteriet). Mål både på tomgang og med litt turtall (>2000 rpm)

jonas.kluver
Innlegg: 4
Registrert: 11 jul 2014, 19:46
Motorsykkelen din: Honda xl 600 rm

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av jonas.kluver »

cannon skrev:Regulator som er gåen kan gi for høy ladespenning. Mål ladespenningen på batteriet når motoren går og med nytt batteri. Den skal ikke overstige ca 14,4 volt. (feks 16 volt vil trolig "koke" batteriet). Mål både på tomgang og med litt turtall (>2000 rpm)
OK, skal teste fort som mulig :)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av norse900 »

Dårlig batteri kan ødelegge spenningsregulatoren, ja. Kjent problem på gamle sykler (f.eks suzuki GSX'en fra begynnelsen av 80-tallet). Om dette også gjelder nyere sykler er jeg ikke sikker på, men et dårlig batteri er nok modent for utskiftning uansett, vil jeg tro..?


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av Kjellrf »

norse900 skrev:Dårlig batteri kan ødelegge spenningsregulatoren, ja. Kjent problem på gamle sykler (f.eks suzuki GSX'en fra begynnelsen av 80-tallet). Om dette også gjelder nyere sykler er jeg ikke sikker på, men et dårlig batteri er nok modent for utskiftning uansett, vil jeg tro..?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mange Honda'er fra 87 og nyere fikk også denne svakheten, mens Suzuki kurerte sin.
Både Ducati og HD har også samme feil, mener jeg. Kjør med defekt batteri, og regulatoren havarerer.

Men dette er en 86 -modell, så den har vel den gamle regulatoren.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

jonas.kluver
Innlegg: 4
Registrert: 11 jul 2014, 19:46
Motorsykkelen din: Honda xl 600 rm

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av jonas.kluver »

Har ordnet problemet nå. Ble til at jeg kjøpte ny regulator, og nytt batteri såklart :) Vet ikke helt hvordan de gamle regulatorene ser ut, men denne har kjøleribber ihvertfall. Er en honda xl 600 rm(g) PD04 fant jeg ut, den er visst litt annerledes fra de andre :P

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av JK95 »

Så nå er sykkelen klar for nye turer? :prop: :twisted

jonas.kluver
Innlegg: 4
Registrert: 11 jul 2014, 19:46
Motorsykkelen din: Honda xl 600 rm

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av jonas.kluver »

Det er den vettu ;-)

ZZR-Erling

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av ZZR-Erling »

Synes VFR folket ennå driver å bytter regulatoren, på temmelig nye sykler.........:-)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av PCP »

ZZR-Erling skrev:Synes VFR folket ennå driver å bytter regulatoren, på temmelig nye sykler.........:-)
Ja, på VFR kaster vi alt originalverktøy unntatt kjedestrammer, og erstatter med en regulator. ;-)
Service-intervallene er olje og plugg-skift hver 12k, så er det kontroll av ventiler og skift av regulator på 26k. :P :p

Hehe, neida ikke riktig så ille, men de to siste generasjoner VFR750 (90-97) er i alle fall veldig hardt rammet av dette, og det virker nesten som de som ikke har problemer er unntakene. Første VFR800 (98-01) lider visstnok også av problemet, men etter det blir det vel mer sporadisk. Eller gjør det ikke?


Mitt tilfelle var vel nokså klassisk, forrige eier skrøt av helt nytt batteri ved kjøp. :prf
Basert på den opplysningen burde jeg umiddelbart forlangt Kr 2000 i avslag, istedenfor å være så naiv å tenke at nytt batteri var en bra ting. (I tillegg var det et alt for lite Biltema-batteri som satt der)

Symptomene for trøbbel i ladekretsen var litt spesielle, gikk aldri tom for strøm, men speedometernålen datt plutselig ned til null, først veldig sporadisk og sjelden, etterhvert hver bidige tur. Til slutt fulgte nålen takten på blinklys, og flakset opp og ned mellom 100 og 0, feks ved feltskifte på motorvei. Byttet så regulator/likeretter, renset og strammet alle kontakter/jordpunkter, og problemene forsvant.

Men etter noen mnd skjedde det en veldig sjelden gang igjen at speedometer kuttet ut i korte øyeblikk, da helt uavhengig av blinklys, men vanligvis kun etter lengre tids kjøring i "motorvei-hastighet".

Likte aldri det Biltema-batteriet, sykkelen startet men jeg hørte at den ikke snurret mer enn akkurat fort nok (alltid med lys av), og siden jeg alltid lader GPS, av og til telefon, samt har tilkoblet både varmehansker og varmesåler i tillegg til lys, på et allerede underdimensjonert system, bestilte jeg et skikkelig Yuasa-batteri som fyllt batterikassen helt.

Siden har jeg ikke hatt noe problemer, hverken med start, lading, eller speedometer. :prf

Så mitt råd (på utsatte modeller) blir vel at man istedenfor å plage seg selv over tid, kjøre rundt i uvisshet, nervøs for å slå på langlys, heller bare samtidig bytter regulator og batteri til kjente kvalitetsprodukter, med en gang. ;-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av LordShaft »

Jamen biltema batterier er jo så bra.... Ingen som har problemer med de (ironi)
:knegg

Sony Z2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av Kjellrf »

Er bare en årgang VFR750/800 som ikke hadde nevneverdige problemer med regulatoren, det var den første i 1986.
De fant vel ut at sykkelen blei så bra, at de måtte legge inn noe de kunne tjene penger på...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av Barbarozza »

Var ikke bare VFR som hadde dette problemet, men en haug av andre japsesykler også

Var også et kjent problem på XX opp til 99-00 omtrent. Men også 01 og oppover har jeg hørt er kilne mht dårlige batterier. I tillegg så var det både irr og jordingsproblemer..i det hele tatt var Honda plaget med en hel del el problemer på noen modeller på 90 tallet.

Yamaha R1 ikke er ukjent med problemet osv,ZX serien til Kwak...lista er lang, men merkelig nok var det poppis på XX å bruke Yamaha sin regulator, var bare å bytte om på et par av kontaktene vistnok i følge forumene jeg har vanka på. Uansett så er sykler fra 80 og 90 tallet ganske gamle..slik at du vil nødvendigvis få litt problemer etterhvert, noe annet er vel ikke å forvente når det blir 15-20 år gammelt
Memento mori

ZZR-Erling

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av ZZR-Erling »

Mener tidligere Presidente VFR Klubben sin VFR som sto her sammen med min den gang ZZR1400 var rammet, og den er vel en 2010.. :scratch

Hvor står den plassert?
Mest vanlige feilen er vel å ikke gi den nok kjøling..

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kan dårlig batteri påvirke spenningsregulatoren?

Legg inn av Kjellrf »

ZZR-Erling skrev:Mener tidligere Presidente VFR Klubben sin VFR som sto her sammen med min den gang ZZR1400 var rammet, og den er vel en 2010.. :scratch

Hvor står den plassert?
Mest vanlige feilen er vel å ikke gi den nok kjøling..
Problemet er en konstruksjon som gjør at strømmen normalt lader batteriet, og overskuddsstrøm blir til varme i regulatoren. Når batteriet blir dårlig, tar det ikke lengre imot strøm og all strøm blir til varme i regulatoren, noe den ikke er bygd for. Da brenner innmaten opp.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar