Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av Barbarozza »

I dette tilfellet holder det med pinnebolter da det ikke skal trekkes veldig hardt til. Du skal få det tett og thats it. jeg forutsatte at du hadde pinneboltet der, og ikke bolter :-)
Memento mori

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av tullestein »

aha. Ja er vell vanlig med begge deler. Er M8 bolter i min.

Nei heldigvis er det ikke kritisk med moment på sånt. Tror det var 23Nm servicemanualen sa, så jeg har tro på at det kan gå bra alikevell dette :D
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av Rune75 »

tullestein skrev:Oppdatering:

Har faktisk klart å borre gjennom bolten med 5mm. Ett lyspunkt ihvertfall :[-o< . Traff ikke senter så må nok gjenge opp igjen.

Men hvordan er det med å gjenge opp igjen med rester av rustfri bolt fremdeles i hullet? Må jeg borre alt opp eller kan jeg prøve å gjenge rett i bolt restene på ett vis?
mc 3.jpg

Den der ville jeg prøvd å gjenge opp med 6mm tapp. Enten løsner resten av bolten eller så går det helt greit. En 6mm bolt kan trekkes til med 1,5kg. Det vil holde i massevis. Hvis resten av bolten løsner, når du gjenger opp, kan du borre opp til 6,7-6,8mm og gjenge opp med 8mm tapp.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av tullestein »

Akkurat det jeg tenkte. Enten m6 eller m8 alt etter hvordan ting går. :-)

Forresten, hva med smøring av rustfri bolter i aluminium for å hindre fastbrenning?
Har hørt kobberpasta kan reagere med aluminium. Ihvertfall i elektroverden er det dårlig å blande kobber og alu.

Aluminiumspasta derfor ett bedre valg?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av JohnnyTh »

Rustfrie bolter i en aluminiums blokk fille jeg unngått så langt jeg kunne. I min verden så får man galvanisk spenningskorrosjon i aluminiumen og det tærer på aluminiumen. Mulig dette ikke er noe problem på en MC.

I jeg vrei av en bolt i blokka på veteranbilen min når jeg skulle ta av toppen for en tid siden. Klarte som deg ikke å borre helt nøyaktig. Fikk dreid en pinbolt med M8 i den ene enden og M10 i den andre. Gjenget opp til M10 i blokka og lot M8 delen holde toppen. Noe lignende kan du kanskje gjøre her og hvis det er vanskelig å borre opp hullet på eksossiden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av Rune75 »

tullestein skrev:Akkurat det jeg tenkte. Enten m6 eller m8 alt etter hvordan ting går. :-)

Forresten, hva med smøring av rustfri bolter i aluminium for å hindre fastbrenning?
Har hørt kobberpasta kan reagere med aluminium. Ihvertfall i elektroverden er det dårlig å blande kobber og alu.

Aluminiumspasta derfor ett bedre valg?

Kobberpasta reagerer ikke med aluminium. Det er en myte som er umulig å avlive ser det ut til. Det er blant annet anbefalt å bruke kobberpasta på tennplugger som skrues inn i aluminiumstopplokk. Det står skrevet på tuben/boksen. En produsent av kobberpasta hadde nok aldri anbefalt detta med fare for påfølgende ansvarsforhold når/hvis tusenvis av topper hadde gått istykker. Jeg har selv brukt kobberpasta i aluminiumsblokker i åresvis og resultatet er ihvertfall mye bedre enn om det ikke hadde vært brukt noenting. Alt ser ut og fungerer som nytt etter mange år. Kobberfettet holder vann unna og dermed starter heller ikke rustprosessen.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av tullestein »

Fantastisk! \:D/ :banansplit :yahoo Bildene taler for seg, for dette ble en suksess.

Klarte å gjenge opp til samme M8 pga. bolten er blitt en del av blokka. Sikkert ikke de beste gjengene som er lagd i historien, men de duger :prf

Ikke helt samme plass på den nye bolten, men litt slark i festebraketten gjør at alt går fint sammen.

Den følelsen etter dager med fortvilelse er herlig. :knegg

Ang. rustfri bolter i aluminium. Nei er ikke imponert av det jeg heller. Er vell egentlig flaks at bare en knakk for boltene til de midterste sylindrene satt sykt godt fast. Grøsser når jeg tenker på at flere kunne brukket. Standard 8.8 bolter er vell faktisk sterkere enn like i rustfritt.

Har kjøpt nye bolter bare for å opplyse om det. Tar ingen sjanser.

Så kobberpasta kan brukes, men er det ulemper med å bruke aluminiumspasta bare sånn for sikkerhetskyld?

mc 4.jpg
mc 5.jpg
mc 6.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

Legg inn av norse900 »

Suverent!!! Well done! :thumleft


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

Legg inn av AJ »

Kjempe! :prf

Vet godt hvordan det føles når ting løser seg på en så enkelt og samtidig god måte :thumleft
Har heldigvis tilgode å oppleve det samme som du har med sykker'n din :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

Legg inn av Rune75 »

Se det, ble jo helt perfekt. Det er ingen ulemper ved å bruke aluminiumspasta istedenfor kobberpasta. Det viktigste er at du bruker en eller annen type fett som tåler høy temperatur. Over 1000 grader.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

Legg inn av tullestein »

Takker :hallo Ja unner ingen å knekke en bolt blokka

Glad for alle gode råd og flotte folk som er interessert i å hjelpe :D

Må si meg fornøyd med innsatsen. En erfaring å huske på hvis noe lignende skulle dukke opp.

Får kjøpe pasta imorgen og skru det sammen når resten kommer i posten.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

Legg inn av Banditmannen »

Så utrolig gøy da! :\m/:
Fra fortvilelse til glede på noen få dager! Skikkelig solskinshistorie! :prf

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

Legg inn av mammut89 »

gratulerer , jeg sitter og tar en øl for deg nå :)
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

Legg inn av Kmann »

mammut89 skrev:gratulerer , jeg sitter og tar en øl for deg nå :)
Jeg er med på den feiringa her øst. den følelsen (altså den knektboltfølelse) er ikke god
Men vel blåst og masse erfaringer (for mange) :thumleft
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

Legg inn av tullestein »

Banditmannen skrev:Så utrolig gøy da! :\m/:
Fra fortvilelse til glede på noen få dager! Skikkelig solskinshistorie! :prf
Ja herlige greier :yahoo
mammut89 skrev:gratulerer , jeg sitter og tar en øl for deg nå :)
:thumleft
Kmann skrev:Jeg er med på den feiringa her øst. den følelsen (altså den knektboltfølelse) er ikke god
Men vel blåst og masse erfaringer (for mange) :thumleft
Ja, idag var det en god dag :b_c:
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Svar