Fra momentnøkkelfrustrasjon til momental ;-) glede

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Fra momentnøkkelfrustrasjon til momental ;-) glede

Legg inn av cosmogs »

:D Man blir (som emnetekst lett indikerer...) frustrert...!
Kjøpte i dag tidlig en momentnøkkel fra Biltema, som flere forumister har god erfaring med:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -Nm-10241/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kom hjem og testet den for å dra til hjulmutteren min 110 NM. Heldigvis prøvekjørte jeg den på ca 30 NM først, men den fortsatte og trekke helt til jeg sluttet å dra. Altså ingen klikk. Er oppmerksom på at den har en draretning (prøvde begge for sikkerhets skyld, kunne jo være merket var satt på feil) men ingen klikk. Reiste tilbake til Biltema, ekspeditøren der testet faktisk først i benk, også på sin egen bil ute, for å være sikker) og kom til den samme konklusjonen som meg.

Fikk ny momentnøkkel, hjem og akkurat samme greia igjen. Den sluttet ikke å dra rundt, ingen klikk. Tilbake til Biltema igjen, denne gangen testet ekspeditøren flere nøkler, ingen fungerte. Åpenbart et dårlig parti, noe ekspeditøren var overrasket over, de hadde ikke hatt returer på disse før.

Dessverre hadde de ingen annen type inne, men de hadde sett med momentstaver fra 90 NM til 135 NM, hvorav en på 110 NM som er det jeg skal ha til hjulmutteren min. Var nettopp ute og testet, løsnet mutteren og testet først 90NM. Den strammet og strammet og strammet - til jeg ikke turde å stramme mer. Samme med 110NM.

Så - hvor mye er 90NM eller 110NM...? Har ingen erfaring med moment, men har skrudd endel bil og skiftet mer enn min andel bildekk. Med en skralle på ca 30 cm, skal jeg som en voksen mann (normalt sterk) omtrent måtte stå og hoppe på skralla for å nå 90 NM..? Hardere enn jeg noensinne har festet en hjulbolt..? For ordens skyld, jeg utførte selvsagt ikke hoppingen. :[-X

Når jeg strammer en hjulbolt, bruker jeg dra den ordentlig til med hendene og gi den en siste lille dytt med benet. Det har holdt i 27 år og jeg mener jeg har grei føling med det. Jeg nekter å tro at bakjulsmutteren min skal sitte vesentlig hardere enn dette..?

Så - spørsmålene er ganske enkelt:

Hvor hardt er 90 - 110 NM...? (hehe, innser at den egentlig ikke er helt enkel å besvare :D )

Hvor får jeg tak i en momentnøkkel som faktisk funker?
(For ordens skyld, Torshov bilrekvisita er utsolgt for sin)

Kan reise til Bærum hvor Biltema har denne:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -NM-10255/" onclick="window.open(this.href);return false;

men tilliten til Biltemamoment er noe redusert for øyeblikket.... :sorry




edit: ser at Torshov på Liertoppen har denne inne

http://www.torshovbil.no/momentnokkel-1306" onclick="window.open(this.href);return false;

men den er så billig at jeg blir litt skeptisk....fjernt?
Sist redigert av cosmogs den 24 jul 2014, 11:42, redigert 1 gang totalt.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Momentnøkkelfrustrasjon...

Legg inn av Rune75 »

100nm = 10kg. Dvs hvis du hadde hatt en latmannsarm på 1 meter skulle du lagt/hengt 10kg ytterst på enden av den når den ligger vannrett. En halv meter latmannsarm og du må legge på 20kg.

Når du står på skralla di blir det, 0,3m x 90kg (din kroppsvekt ?)som blir 27kg eller 270nm som er alt for mye.
Sist redigert av Rune75 den 23 jul 2014, 22:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Momentnøkkelfrustrasjon...

Legg inn av cosmogs »

Rune75 skrev:100nm = 10kg. Dvs hvis du hadde hatt en latmannsarm på 1 meter skulle du lagt/hengt 10kg ytterst på enden av den når den ligger vannrett. En halv meter latmannsarm og du må legge på 20kg.

Når du står på skralla di blir det, 0,3m x 90kg som blir 27kg eller 270nm som er alt for mye.
Takk for et tydelig svar på et språk jeg forstår! :D

Regnestykket viser jo tydelig at m 30 cm skralle skal jeg ikke måtte stå og hoppe med mine 80 kg. :thumleft
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Momentnøkkelfrustrasjon...

Legg inn av cosmogs »

Elolz skrev:Mekonomen, Tools etc har rimelige momentnøkler fra Teng Tools. Mener jeg ga 600-700 for min :-k
Takk for tips! Har begge i nærheten, så skal definitivt sjekke det i morgen. Trodde faktisk ikke mekonomen hadde særlig verktøy, de er iallefall dårlige på å få det frem på egne nettsider.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Momentnøkkelfrustrasjon...

Legg inn av tullestein »

Jeg kjøpte en liten sak på clas ohlson. Den virket veldig greit, av tilsynelatende god kvalitet og klikker når den skal ihvertfall.

Den minste (min) går opptil 5-25Nm og den neste fra 28-210Nm.

Kr 279 og 329. :-)
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Momentnøkkelfrustrasjon...

Legg inn av Gielas »

Husk også på at dersom du smører gjengene med Loctite eller lignende vil du kunne få 'smøring' som gir feil Nm...
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Momentnøkkelfrustrasjon...

Legg inn av tullestein »

Gielas skrev:Husk også på at dersom du smører gjengene med Loctite eller lignende vil du kunne få 'smøring' som gir feil Nm...
Da lærte jeg noe nytt idag også. Hvordan har dette sammenheng?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Momentnøkkelfrustrasjon...

Legg inn av 45316 »

Det jeg har oppdaget på min Biltema momentnøkkel er at den er ganske kresen på at du har et jevnt og rolig drag. det er heller ikke et høyt klikk men mer et glipptak da det er riktig moment, du kjenner det i hånda.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: Momentnøkkelfrustrasjon...

Legg inn av Staven »

45316 skrev:Det jeg har oppdaget på min Biltema momentnøkkel er at den er ganske kresen på at du har et jevnt og rolig drag. det er heller ikke et høyt klikk men mer et glipptak da det er riktig moment, du kjenner det i hånda.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette gjelder stor sett alle momentnøkkler.. Hvis man røkker og napper så blir momentet feil.
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Momentnøkkelfrustrasjon...

Legg inn av Snikendeugle »

Hjulbolt er kanskje ikke det mest kritiske du kan dra til for hardt heller.
Bruker personlig aldri momentnøkkel for sånt. Fornuftige sperrer i hodet er jo greit på mindre og mykere materialer :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Momentnøkkelfrustrasjon...

Legg inn av Andreas »

tullestein skrev:
Gielas skrev:Husk også på at dersom du smører gjengene med Loctite eller lignende vil du kunne få 'smøring' som gir feil Nm...
Da lærte jeg noe nytt idag også. Hvordan har dette sammenheng?
Loctite, før den herder, vil virke som annen smøring (olje, fett osv) og vil gi en mindre friksjon mellom gjengene og anleggsflatene til bolt/mutter/skive osv. Da vil man med samme kraft skru delene mer sammen.

110NM er mye mindre enn man tror. 110-120NM er også normalt moment på hjulbolter/muttre til bil. Man strammer egentlig unødvendig mye til når man begynner å hoppe på hjulkryss osv :P :p

Jeg har også positiv erfaring med Biltema sin 20-220nm momentnøkkel. Min sammenlignet jeg med vesentlig dyrere nøkkler i jiig på flyverkstedet til gamle Braathens på Sola for mange år siden. Den klikket på samme vekt som de andre :prf

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Momentnøkkelfrustrasjon...

Legg inn av cosmogs »

Etter "operasjon moment" i dag tidlig er jeg 3k fattigere og en glimrende momentnøkkel rikere. Det føles som et greit bytte, iom at jeg regner med å ha et langt og varmt forhold til momentnøkkelen min. Både til Triumph, 2CV og bruksbilen.

Mekonomen hadde kun en billig sak inne som ekspeditøren ikke anbefalte om jeg skulle "bruke den litt." =;

På Tools lever de åpenbart i en helt annen verden enn meg hobbymekaniker. Der må man i følge ekspeditør opp i minst 6 - 7k for en "ordentlig" momentnøkkel. Det må være en deilig verden å leve i, når man kan velge det beste av alt. :notworthy:

Vel, han hadde en "rimeligere" Tengtools (60 - 320 NM) inne, som jeg med 28% rabatt kunne få for ganske nøyaktig 3k. Litt i overkant av hva jeg hadde planlagt å bruke, men hvor ofte kjøper man momentnøkkel..? I følge ekspeditøren var den "brukbar." Da jeg trakk opp Biltema som referanse...vel...

Tok den med meg, og kastet samtidig inn en 27pipe med avrundede hjørner til hjulmutteren min. Kom hjem, løsnet hjulmutteren, slilte inn moment og.....lykke! Det klikket! Det ene klikket var alene verd pengene. :bananas

Kan egentlig si meg litt enig i det du sier snikendeugle, har som sagt klart meg fint uten momentnøkkel frem til nå og gjort ganske mye både på 2CV`n og andre biler. Ikke ødelagt noen gjenger etter at jeg skrudde inn min første tennplugg altfor hardt i Tempo Panter`n min i 1983 faktisk. :D

Samtidig er det noe godt og betryggende i å gjøre det helt etter boka, og det er mye feel og flow, og litt zen, i å utføre ting nøyaktig med de rette redskapene. Og 110 NM var vesentlig mindre enn jeg trodde, grei lærdom.

I`m happy, og akkurat nå er jeg på utkikk etter andre bolter jeg kan momentere. Har vel også oppført Tengtools 10 - 60 NM på julegavelista mi. :thumleft
bilde 2-1.JPG
bilde-2.JPG
bilde 1-2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Fra momentnøkkelfrustrasjon til momental ;-) glede

Legg inn av PCP »

Gratulerer med momental glede. Hehe, syns jeg ser deg fly rundt på jakt etter momenterings-ofre. I mangel av noe bedre emner satt jeg hjemme i leiligheten å sveiset samme kniver og gafler da jeg fikk meg sveiseapparat for mange år siden, måtte jo testes... :roll

Eneste jeg bruker moment på er innmat i motorer, men er jo kjekt å ha og jeg tror du har gjort et godt valg. Er slett ingen Biltema-hater, men akkurat momentnøkkel ville jeg vært veldig skeptisk til å kjøpe der. Høres jo ut som du har en del erfaring, men generelt så misstenker jeg at de som typisk handler dette på Biltema er de som minst burde hatt det. Strengt tatt burde egentlig kvaliteten på momentnøkkelen være omvendt proporsjonal med erfaring, for å si det sånn.

Men lykke til med momentene! :thumleft
PS, du kan godt snike inn et bilde av 2CV'n, er jo farlig nær en 4-hjuls MC :mk

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Fra momentnøkkelfrustrasjon til momental ;-) glede

Legg inn av cosmogs »

Takk gode folk! Flirer litt for meg selv i det jeg ser for meg sveiseapparat og bestikk! :knegg
Sveising er en de tingene som står høyt på "to do" lista mi.

Trenger slettes ikke unnskylde for å sende meg til Tools. Tvert imot, kjempefornøyd med kjøpet. Det er helt greit å betale for ordentlige ting, og denne virker rett og slett ordentlig. Dessuten koster Q-serien mer på eBay enn hva jeg ga - hjelper det også ;-) Dessuten fikk jeg med den utrolig fete deilige varekatalogen til Tools, rett og slett mye snacks. Ser fort at jeg kan komme til å droppe innom der også i fremtiden, for "spesielle" kjøp.

Når det kommer til skraller er det Biltema forever. Hatt de skrallene i godt over 10 år nå, og der fått mye juling. Mye mer enn de er beregnet for, men de holder like fordømt. Riktignok det dyreste settet med 10års garanti, men value for money = gull! :bb_p:
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

cbr1000f
Innlegg: 22
Registrert: 27 feb 2013, 22:17
Motorsykkelen din: Honda Cbr 1000f 91

Re: Fra momentnøkkelfrustrasjon til momental ;-) glede

Legg inn av cbr1000f »

cosmogs skrev::D Man blir (som emnetekst lett indikerer...) frustrert...!
Kjøpte i dag tidlig en momentnøkkel fra Biltema, som flere forumister har god erfaring med:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -Nm-10241/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kom hjem og testet den for å dra til hjulmutteren min 110 NM. Heldigvis prøvekjørte jeg den på ca 30 NM først, men den fortsatte og trekke helt til jeg sluttet å dra. Altså ingen klikk. Er oppmerksom på at den har en draretning (prøvde begge for sikkerhets skyld, kunne jo være merket var satt på feil) men ingen klikk. Reiste tilbake til Biltema, ekspeditøren der testet faktisk først i benk, også på sin egen bil ute, for å være sikker) og kom til den samme konklusjonen som meg.

Fikk ny momentnøkkel, hjem og akkurat samme greia igjen. Den sluttet ikke å dra rundt, ingen klikk. Tilbake til Biltema igjen, denne gangen testet ekspeditøren flere nøkler, ingen fungerte. Åpenbart et dårlig parti, noe ekspeditøren var overrasket over, de hadde ikke hatt returer på disse før.

Dessverre hadde de ingen annen type inne, men de hadde sett med momentstaver fra 90 NM til 135 NM, hvorav en på 110 NM som er det jeg skal ha til hjulmutteren min. Var nettopp ute og testet, løsnet mutteren og testet først 90NM. Den strammet og strammet og strammet - til jeg ikke turde å stramme mer. Samme med 110NM.

Så - hvor mye er 90NM eller 110NM...? Har ingen erfaring med moment, men har skrudd endel bil og skiftet mer enn min andel bildekk. Med en skralle på ca 30 cm, skal jeg som en voksen mann (normalt sterk) omtrent måtte stå og hoppe på skralla for å nå 90 NM..? Hardere enn jeg noensinne har festet en hjulbolt..? For ordens skyld, jeg utførte selvsagt ikke hoppingen. :[-X

Når jeg strammer en hjulbolt, bruker jeg dra den ordentlig til med hendene og gi den en siste lille dytt med benet. Det har holdt i 27 år og jeg mener jeg har grei føling med det. Jeg nekter å tro at bakjulsmutteren min skal sitte vesentlig hardere enn dette..?

Så - spørsmålene er ganske enkelt:

Hvor hardt er 90 - 110 NM...? (hehe, innser at den egentlig ikke er helt enkel å besvare :D )

Hvor får jeg tak i en momentnøkkel som faktisk funker?
(For ordens skyld, Torshov bilrekvisita er utsolgt for sin)

Kan reise til Bærum hvor Biltema har denne:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -NM-10255/" onclick="window.open(this.href);return false;

men tilliten til Biltemamoment er noe redusert for øyeblikket.... :sorry




edit: ser at Torshov på Liertoppen har denne inne

http://www.torshovbil.no/momentnokkel-1306" onclick="window.open(this.href);return false;

men den er så billig at jeg blir litt skeptisk....fjernt?


Momentstaver er til bruk for muttertrekkere på trykkluft/strøm.
Disse vil ikke fungere korrekt med skralle, da de skal fjære ved riktig moment.

Svar