Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Hei!
Under årets rundtur i Nord-Norge fikk jeg en ulyd i drivlinja som ikke høres god ut, så jeg håper kanskje noen her inne på forumet kan hjelpe meg med å stille riktig diagnose. Det er snakk om en Suzuki Vstrom 650 2004 modell, som har rullet vel 65000 km. Jeg har hatt den i 2 år og kjørt ca 15000 km og jeg vet ikke så mye om hva tidligere eiere har gjort med sykkelen. Jeg har gjort en del service på den selv og har hatt den inne på verksted for ventiljustering og skifte av bakhjulslager. Har også fått skiftet til wilbers gaffelfjærer. Men jeg har ikke skifte kjede og drev ennå, planen var å gjøre dette i vinter. Bakdemperen er også mer eller mindre gåen, så den vil også bli skiftet ut med en wilbersdemper. Nå står imidlertid min kjære vstrom parkert, og jeg vet ikke helt hva ulyden skyldes, men er redd for at lageret på akslingen kanskje er skadet. Jeg kjørte i sommer ca. 70-80 mil med denne lyden før jeg, etter en prat med en svært hjelpsom og travelt opptatt verkstedmester på et MC-verksted i Harstad, bestemte meg for å sende både vstromen og meg med hurtigruta hjem til Kirkenes. Bakgrunnen for avgjørelsen om denne forsmedelige hjemreisen blant tyske pensjonister, var at ulyden vedvarte og at jeg oppdaget oljellekasje fra dekslet rundt framdrevet. Verkstedmesteren i Harstad mente, ut i fra min beskrivelse, det godt kunne være lageret på drivakslingen som var ødelagt og anbefalte å ikke kjøre mer. Jeg tok derfor ikke sjansen på å kjøre de siste 100 milene hjem.

Jeg mener selv jeg har justert kjedestrammingen i henhold til manualen, med slakke på 20 til 30 mm. Jeg har kjørt alene med kofferter og oppakning for en ukes telttur. Men det jeg lurer på er om den dårlige bakdemperen har bidratt til at kjede likevel har blitt for stramt. Jeg har nå tatt av og rengjort både kjede og drev. Det jeg oppdaget da jeg tok av drevet var at det ikke satt særlig godt fast og slettes ikke med de foreskrevne 145 nm, så det er mulig det har vært en liten slakke her. Etter rengjøring har jeg montert drevet på nytt og dradd det til godt, og tatt en testrunde. Da jeg kom tilbake kjente jeg at det var en liten slakk i drevet ut og inn, men etter at motoren ble kald klarer jeg ikke å kjenne noe slakke og drevet går fint rundt. På testturen kjørte jeg uten bagasje og med mer slakk på kjedet enn det jeg tidligere har hatt, jeg klarte ikke å høre noe ulyd da. Det jeg også oppdaget etter testturen da jeg inspiserte drevet, var at det kom noe olje ut fra pakningen rundt klutsjstangen, så det er mulig at den oljelekkasjen jeg oppdaget under turen kom fra denne pakningen.

Det ble et lang innlegg dette, men jeg er selvsagt bekymret for at jeg har et ødelagt lager inne i motoren og at en slik reparasjon vil bli både komplisert og dyrt. Tenkte derfor jeg må høre med de mange kloke og erfarne hoder her inne før jeg går til noe mer drastiske skritt. Har fortsatt et håp om at dette ikke er alt for alvorlig :[-o< Vedlagt følger en liten video fra turen i sommer hvor ulyden høres ganske godt (i alle fall for meg) og bilder av framdrevet og av akslingen.

Tusen takk for alle svar:-)
Mvh
Ketil

http://www.youtube.com/watch?v=F1kS3M0M ... ube_gdatao" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Bosted: Porsgrunn

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Anaxim »

At det er litt ut-inn slakk på primærdrevet er normalt. Det er i alle fall det på min Fazer (90k). At det ikke lekker olje fra akselen til primærdrevet må jo også være beroligende.
Jeg ville ha tørket (svært) godt av ved kløtsjkabelen,beholdt kjedet (litt) slakt og kjørt en tur igjen, og studert reultatet da.
Å ha (litt) slakkere kjede enn det som anbefales er bare fint. Da unngår du skader på lageret til primærdrevet. Lykke til!

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Barbarozza »

Denne oljelekasjen du snakker om tror jeg har med kjedesmøringen din å gjøre. Smører du godt og ofte legger deg seg mye ekstra rundt drevet foran. Når det blir varmt så renner det ofte litt ut under der. Siden du har sjekket og ikke ser noe lekasje er jeg 99% sikker på at det er grunnen.

Ang ulyd, drevet ditt begynner å bli slitt, så ta en grundig sjekk av kjedet.Ville tro at et eller flere ledd har "skjært" seg, dvs at de kan ikke bevege seg slik de skal. Vanlig på langtgående kjeder med god smøring. Drevene ser da forbausende bra ut, men kjedet tar kvelden da o ringer går stykker pga elde, smuss og slitasje ++

Ville tro at å montere nytt kjede og drev så er problemet ditt borte

Hvis du ser på drevet ditt ser du at det er slitt på bildet ved at avstanden på den ene siden der kjedet tar av er mer nedhøvla en på andre siden.

Og etter å ha hørt på youtubevideoen din er jeg helt sikker på at ett ledd er gåent, det kommer med jevne mellomrom.

olje fra clutchstanga er også normalt :-) jeg glemte meg for noen år siden da jeg overhalte clutchpumpa nede og fyra motoren uten å ha stanga på plass...og tappa sikkert en halv liter olje ut den veien før jeg skjønte hva som skjedde
Memento mori

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av PCP »

Jeg ville ikke vært så veldig bekymret for at slitt demper skader drivverk. Det er fjæren som bestemmer høyden og et korrekt justert kjede skal ikke være for kort selv om du bonner fjæra i korte øyeblikk grunnet slapp dempning.

Men lyden var jo ikke pen, og den følger åpenbart hjulhastighet. Får du den frem på samme måte hvis du kjører sykkelen på midtstøtta? Er det likt om du henger på motor (motorbremser), eller drar? Er uansett vanskelig å stille diagnoser over Internett, men for meg høres det egentlig ikke ut som lager på utgående aksel. Lyden hadde veldig lange intervaller, mye lenger enn feks et klakk pr runde utgående aksel snurrer. Hørtes mer ut som ett klakk pr runde kjedet går, eller noe sånt... :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24594
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Bjerknez »

Uten at JEG er noen mekaniker (for å si det mildt) så synes jeg også det høres ut som om det er kjedet ditt.

Skal ikke vedde alle pengene på dette, men kona kan jeg alltids unnvære :lol
Neida, bytt drev og kjede, så tør jeg tippe problemet forsvinner. Vertfall med tanke på den ulyden.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Kmann »

Det hørtes ut som om et par ledd på kjedet var ferdige ja, ettersom det kom med så jevne mellomrom. Noe lager i girkassa hadde gitt en annen lyd, og jevnere hyleaktig. Det høres og ut som det er utenfor blokka/girkassa di, og ikke inni. Som all feilsøking, begynn med det enkleste og det som er utenpå, elimineringsmetoden. Drevet her sett bedre dager, skift drev og kjede, kan tippe lyden blir borte.. :-k
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har lignende ulyder i kjedet mitt. AMD sa ganske enkelt etter en sjekk at det var slitt kjede som bør byttes.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Det var svært oppløftende tilbakemeldinger å få på mine bekymringer og har nå fått troa på at sesongen ikke er helt over ennå :D . Nytt kjede og nye drev skal bestilles omgående. Tusen takk for alle svar!
Hva slags kjeder og drev anbefales? ser at det opereres både med 0-ring og x-ringkjeder, og er det noen spesielle fabrikanter som er å foretrekke framfor andre? Tror det er et did-kjede som står på nå.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Barbarozza »

http://www.wemoto.com/bikes/suzuki/dl_6 ... rom/04-05/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror dette er riktig modell, men sjekk sjøl !!!!!!!

Nede på transmisson section....DID kjede er bra, og du kan velge mellom JT og Sunstar pakke på drevene. Synes prisen på Sunstar er såvidt mye høyere at jeg kan ikke skjønne at kvaliteten er såvidt mye bedre :) But your choice


Siden du må ut med litt frakt, tenk på hva du trenger ellers..oljefilter og luftfilter, plugger, evt bremseklosser. Lurt å ta med når du først bestiller og koster ikke all verden

Wemoto trekker automatisk fra engelsk moms. Sender raskt og er min favorittkanal når det gjelder deler. Anbefales
Memento mori

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Hei Barbarozza og takk for tips og link! Er ikke så erfaren med å bestille deler eller forsåvidt andre ting fra utlandet, hvordan blir det i forhold til fortolling av slike varer? Utgjør fratrekket av engelsk moms omtrent det du må ut med i norsk fortolling?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av mortenolb »

Apropos kjede, kjenner du noe slags "slag" i fothvilerne med jevne mellomrom? Det gjorde jeg da kjedet mitt begynte å bli slitt. Tok bare litt tid før jeg skjønte at dét var grunnen :P
En annen ting var at kjedet kunne ha riktig slakk, for så dra det rundt litt også var det en helt annen stramhet et annet sted, men sånne ting skjer vel kanskje bare når man som meg kjører og håper på det beste, til det faktisk går helt til helvete.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Kjenner ikke slag på fothvilerne nei, men tror nok min ulyd har med slitt kjede og ledd slik det har blitt beskrevet lenger opp i tråden. Jeg valgte også tenke positivt de første 500 km, men da det begynte å dryppe litt olje slo dommedagstankene til :evil

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Barbarozza »

Dette var jo bare et forslag :vs

Du kan handle fra der du vil, eller så svarer jeg ja på spørsmålet ditt :) Du har rett

I mellomtiden kan du gjøre følgende som en reserveløsning hvis du MÅ kjøre

Lag deg et bad av diesel eller parafin, rens hele kjedet i dette, spesiellt det leddet som er gåent...prøv å bend det fram og tilbake og se om det løsner litt, bruk gjerne WD40 på selve leddet..

Bare husk at kjedebrudd kan få katastrofale følger...

Ellers kan du kjøpe løse lengder av kjeder også, og da behøver du bare drevene...

http://www.gheier.no" onclick="window.open(this.href);return false;

og biltemakjedene kan også fungere som en løsning, men usikker på om de har 530
Memento mori

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av mortenolb »

Jeg har et 530 kjede på som jeg ikke skal ha, om du har lyst på et brukt ett :lol

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Tror jeg venter med kjøring til nytt kjede og nye drev er på plass, men takk igjen for nyttige tips :D Blir nok å bestille fra wemoto da jeg ser de har både rett kjede og drev på lager.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av RuneMC »

Hvis bildet i første innlegg er framdrevet ditt så er det absolutt på tide med nytt kjede og drevsett. Klassiske "haittenner" på drevet.
Det er det enkleste - begynn med det og se om det ordner seg.

Både kjede og drev skal byttes samtidig - fordi kjedet strekker seg (slitasje) og passer overens med de slitte drevene etterhvert.
Du kan også måle om kjedet er strukket over "service limit":
Tell 21 av pinnene som holder kjedet sammen og mål avstanden. Er det strukket mer enn 319,4 mm skal det skiftes uansett hvor fint det ser ut.
Gjenta evt et par steder langs kjedet (strekk enkelte punkt på kjedet kan forekomme).

Ad kjøp fra utlandet + 25% mva, pluss viktig å sjekke fraktpris. Vet ikke om det er så mye å spare.
Kjede/drevsett jeg kjøpte hos MC-Oslo i vår til min har varenr 3603441 - koster 1658,- (D.I.D. kjede med klipslås og JT for-/bakdrev)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av ZZR-Erling »

Ketil skrev:Hei Barbarozza og takk for tips og link! Er ikke så erfaren med å bestille deler eller forsåvidt andre ting fra utlandet, hvordan blir det i forhold til fortolling av slike varer? Utgjør fratrekket av engelsk moms omtrent det du må ut med i norsk fortolling?
Du får 25% moms på summen av varene og frakt + http://www.posten.no/produkter-og-tjene ... a-utlandet" onclick="window.open(this.href);return false;

ZZR-Erling

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av ZZR-Erling »

...disse verksmestrene......oppskrytte typer, iblandt...

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Barbarozza »

Med frakt kommer et komplett sett på 109,44 pund det er ca 1160 kr da er den engelske momsen trekt fra. gang med norsk moms 1,25 + postens fortollingsgebyr 270 kr

1720 kr levert på post i butikk så nærme han som mulig alt inkl

DID kjede med JT sprocket, noe særlig bedre finner du ikke levert hjem

Hos xlmoto koster det tilsvarende 1837 kr og det er vel fraktfritt over 1500 kr

http://www.xlmoto.no/drevpakke-jt-og-di ... strom-2004" onclick="window.open(this.href);return false;

Ikke så mye forskjell, men skal du handle mer blir diffen større :-D
Memento mori

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Det er et fantastisk forum dette, nok en gang tusen takk for alle tips og gode råd :-)
Jeg så jo litt svart på tilværeslen her i forhold til status for min kjære vstrom og så for meg en komplisert og kostbar reperasjon. Så det er overhodet ikke noe stort problem for meg å vente noen ekstra dager på kjede og drev. Har nå lagt inn en bestilling hos Wemoto i England på kjede og drev, tok også med verktøy for kutting og klinking av kjede + en ny klutsjvaier (som sikkert er kjekt å ha i reserve). Prisen for dette ble litt over kr.1600,- før tollvesenet slår til. Har ikke bestilt fra England før, så dette blir en ny erfaring. Jeg tenker også investere i en ny bakdemper. Har fått tilbud på en wilbersdemper til 5000,-, ser også at det er tilsvarende pris på Øhlins. Hva med orginal demper, hvordan er det med pris og kvalitet? Er godt fornøyd med oppgraderingen jeg gjorde med framgaffelen med wilbers progresssive fjærer og olje.

Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Solo-rider »

Hallo :vs

Godt at det ordner seg med sykkelen din. :thumleft
Jeg har kjøpt og brukt dette kjedeverktøyet fra Wemoto http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... n_riveter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Var litt plunder når jeg skulle kutte/presse ut kjedelinken med den.Jeg brukte en vinklesliper til å kutte kjedet isteden.
Klinkefunksjonen var bra.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Barbarozza »

Jeg hadde Wilbers på min forrige sykkel , den dyreste versjonen, noe jeg ikke ville valgt idag da jeg oppdaget at jeg brukte innstillingene svært lite. Derimot er en ny demper en meget god innvestering.

Morten Maager er en trivlig fyr som selger Wilbers i Norge. Wilbers er ikke like hotte som Øhlins og heller ikke like gode for banekjøring sies det, men igjen...det er jo på vei du ferdes :-) Jeg var i alle fall kjempefornøyd med min, og det har vel de fleste andre her inne vært også.

Dog kan kanskje en ny fjær og overhaling av den du ha med ny nitrogen gjøre samme nytten for halve prisen ? bare et forslag :roll

Krysser fingrene med bestillingen, jeg kjøpte også kjedeverktøyet til DID, og det virket veldig greit. Det viktigste er å måle "klinkbredden" etterpå slik at den har fått riktig bredde

Det står forøvrig i papirene du får med kjedet ditt eller verktøyet

Lykke til
Memento mori

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Takker og bukker igjen!
Trodde ikke det var mulig å overhale bakdempere, men hvis det er mulig så er jo det helt klart et alternativ. Er dette noe man kan gjøre selv? Kjøpte gaffelfjærer av Morten Maager og er veldig fornøyd med servicen han ga, en absolutt trivelig kar ja. Så en wilbersdemper vil absolutt bli vurdert. Kjøpet dette kjedeverktøyet http://www.wemoto.com/parts/picture/bj-jtct1/" onclick="window.open(this.href);return false; Håper det gjør jobben. Ser det er flere fine videoer ute på youtube av kutting og klinking av kjeder, så tror dette bør gå greit.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Da er nye drev og nytt kjede på plass og etter en testtur er det svært gledelig å konstantere at all ulyd er borte, bare godlyd :-) Skiftet samtidig simmeringen/pakningen rundt stangen som går inn i klutsjen, regner med den lille oljelekasjen jeg hadde kom derifra. Nå venter jeg på ny bakdemper og med den på plass er Vstromen i toppform og klar for ny tur.

Nok en gang takk for alle gode råd og tilbakemeldinger. Dette er bare et utrolig bra forum!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Flanker »

Ulempen med å montere en ny og bedre bakdemper er at du merker bedre hvor ræv gaflene på V-Strom'en egentlig er. Minimum nye fjærer for å avhjelpe det... Lukk opp din lommeboooook (synges med Sputnik-stemme) :-D

Svar