Moment på mutter på bakaksel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Moment på mutter på bakaksel

Legg inn av Isbilen »

Byttet dekk forrige dagen og tok meg av demontering/montering av bakhjulet selv. Ved montering dro jeg litt forbi de 108Nm jeg skulle ha dratt til, tipper totalt en runde, kanskje to på gjengene (hadde ikke momentnøkkel for hånden), altså et par-tre millimeter for langt. Jeg går ut i fra at noe inni hjulet fikk litt ekstra press, men er det noe jeg har risikert å ødelegge av lager feks? Er det litt rom der inne til å kunne tajte litt for mye?

Har sjekket moment i ettertid, men det forholder seg jo til at det er litt tettere mellom lagerene nå... Låsesplinten har fremdeles tak i mutteren, så den kommer ikke til å vandre.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

ZZR-Erling

Re: Moment på mutter på bakaksel

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er ikke noe slakk inni der nei, så alt står under høyere press ja. Jeg bruker alltid momentnøkkel der.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Moment på mutter på bakaksel

Legg inn av ejs »

:scratch
dersom du strammet 2-3 mm for mye, da er det noe galt.
Vanligvis er det en avstandshylse mellom lagerene, slik at lagerene ikke kan presses mot hverandre.
Det er jo også vanligvis mellomringer mellom lagerene og svingarmen.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Moment på mutter på bakaksel

Legg inn av Isbilen »

Hmmm jeg skal nedjustere de 2-3 mm littegranne.... for å illustrere;
Da jeg tok ut splinten, mener jeg å huske at den sto cirka midt inne i sporet i mutteren. Da jeg tajta til, sto splinten lenger "ut" i sporet, men det var fremdeles spor igjen i mutteren så den kunne låse mutteren fra å vandre. Hele sporet er vel kanskje 1 cm på mutteren. Da jeg dro til uten momentnøkkel skrudde jeg ikke til som om jeg skulle sette på hjulmutterne på bilen, men dro til cirka like mye som jeg mente at det var da jeg åpnet mutteren.

Så;
Jeg hadde sykkelen på depotstøtta mens bolten var stram. Roterte litt på hjulet for å sjekke kjedestrammingen og om det var noen ledd som hadde låst seg, pluss smøring. Startet motoren og lot hjulet gå et lite minutt mens jeg sjekket kjedet. Ingenting unormalt av lyder. Tok den av depotstøtta og lot den stå over natta. Dagen etter var jeg og hentet momentnøkkel, åpnet mutteren, og dro til med riktig moment. Mutterens posisjon er cirka det samme som jeg hadde dratt til uten momentnøkkelen. Tok den deretter på en tur for å kjøre inn dekket litt. Har kjørt ca fem mil, ingen slark eller vingling merkes, ingen unormale lyder som jeg klarer å identifisere... Poenget mitt er at jeg ikke kjørte på stram bolt, og vet ikke om det kan ha noe å si?

Får ringe MC Partner og høre med dem kanskje.....
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Moment på mutter på bakaksel

Legg inn av Isbilen »

MC Partner; "Du klarer ikke å skru den så hardt at du ødelegger noe der inne".

Så da går jeg for at jeg har litt dårlig minne ift hvor langt mutteren var dratt til, alternativt at den var litt løsere i utgangspunktet enn den egentlig kunne eller burde vært :)
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moment på mutter på bakaksel

Legg inn av Rune75 »

Isbilen skrev:MC Partner; "Du klarer ikke å skru den så hardt at du ødelegger noe der inne".

Enig i det.
Det første som ville gått i stykker hvis du hadde skrudd for hardt til er gjengene på bolten eller mutteren, ikke noe inni navet. Så hvis gjengene er fine er alt ok.

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Moment på mutter på bakaksel

Legg inn av Isbilen »

:-)

Teknisk angst er drit, har heldigvis gitt seg nå!
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moment på mutter på bakaksel

Legg inn av Rune75 »

Isbilen skrev::-)

Teknisk angst er drit, har heldigvis gitt seg nå!

Litt teknisk angst må til innimellom. Alternativet er gjerne likegyldighet og det er mye verre.

Svar