Bytte bremsevæske på sykkel m ABS

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Bytte bremsevæske på sykkel m ABS

Legg inn av bergenser83 »

Jeg har byttet bremsevæske og totaloverhalt bremser på de fleste syklene jeg har hatt. Men de har ikke hatt ABS og de har kun en caliper fremme.


Nå har jeg en Vstrom med ABS og har akkurat bestillt diverse servisedeler på xlmoto. Blandt annet bremsevæske.

Er det noen annen fremgangsmåte når det er ABS på sykkelen? Eller når det er doble bremser?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Bytte bremsevæske på sykkel m ABS

Legg inn av Flanker »

Ingen annen fremgangsmåte, ihvertfall ikke på en V-Strom, såvidt meg bekjent... Helt vanlig prosedyre, pump og etterfyll. Er verre på BMW med servobremser! :-k

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Bytte bremsevæske på sykkel m ABS

Legg inn av Tysnes »

ikkje noe annet att bremsevæsken har en lenger vei fra beholder til forhjul. må en tur om Abs enheten, som ligger under setet et sted tipper eg. skal du kun skifte væske går det greit, litt mer vrient viss du for luft i systemet. men alt går med litt tålmodighet. på forhjulet kan du lufte calipperen som ligger lengst vekke først. det tas forbehold att eg ikkje kjenner din type sykkel, men slik funket det på min Yamaha 07 med Abs.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bytte bremsevæske på sykkel m ABS

Legg inn av E-strom »

bergenser83 skrev:... Eller når det er doble bremser?
Byttet på Strom'en i fjor, og når det gjelder å få med begge sider foran så satte jeg på slangen (med enveisventil) på venstre side først - altså den siden som er lengst unna. Når jeg hadde pumpet ut all gammel bremseveske stengte jeg den siden og tok så for meg høyre for å få med de dråpene med gammel bremseveske som var igjen der.

Lykke til :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Bytte bremsevæske på sykkel m ABS

Legg inn av bergenser83 »

takk for råd. blir å prøve seg om et par ukers tid når delene har kommet i hus

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Bytte bremsevæske på sykkel m ABS

Legg inn av Kmann »

Skal du bytte vil jeg anbefale deg en slik bremselufter:

Bilde

Nesten uunværlig verktøy, men du trenger en kompressor, håper du har det :).
Edit: Kom og på det at hvis du bruker en slik så kan det lekke inn luft rundt luftenippelen på kalippen, legg på en runde eller to med gjengetape og problemet løst. Jeg plundret leeeeenge før jeg fant det ut.
ABS enheten ligger og ofte "øverst i en bue" slik at lufta samler seg der, så rekkefølge er viktig.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Svar