Løst*

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
espenfe
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2015, 17:51
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 500 2003

Løst*

Legg inn av espenfe »

Løst
Sist redigert av espenfe den 21 jul 2015, 21:17, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hjelp.

Legg inn av norse900 »

Det er de skruene med rød ring du mener, tipper jeg?
Disse skruene er laget slik at bolt-hodet brekker av når de strammes (for å forhindre at noen enkelt fjerner tenningslåsen). For å få dem ut må du bore et hull og bruke en "skrue-uttrekker"(?) (som heter "grise-p_i_k_k" (originalen ble "sensurert", men er et vanlig uttrykk for et verktøy der jeg bor).
Uttrekkeren fungerer slik at når du skrur den inn (motsatt vei av det som er "vanlig"), så setter den seg tilslutt fast i restene av bolten. Når du fortsetter å skru, så vil selve bolten følge med ut...
(Håper dette var forståelig "norsk" :redface)

Kjipt at dette skjedde :-(
Håper du raskt kan få tak i ny lås (både til tenning og sete)..
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

espenfe
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2015, 17:51
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 500 2003

Re: Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hje

Legg inn av espenfe »

norse900 skrev:Det er de skruene med rød ring du mener, tipper jeg?
Disse skruene er laget slik at bolt-hodet brekker av når de strammes (for å forhindre at noen enkelt fjerner tenningslåsen). For å få dem ut må du bore et hull og bruke en "skrue-uttrekker"(?) (som heter "grise-p_i_k_k" (originalen ble "sensurert", men er et vanlig uttrykk for et verktøy der jeg bor).
Uttrekkeren fungerer slik at når du skrur den inn (motsatt vei av det som er "vanlig"), så setter den seg tilslutt fast i restene av bolten. Når du fortsetter å skru, så vil selve bolten følge med ut...
(Håper dette var forståelig "norsk" :redface)

Kjipt at dette skjedde :-(
Håper du raskt kan få tak i ny lås (både til tenning og sete)..

Hei og takk for raskt svar.
Ja, det er de som er ringa rundt rødt. Så det er bare å borre med f.eks ett 6mm borr og bruke en 6mm skrueutrekker? Jeg forsto ikke helt konseptet med hvordan de er skrudd inn og ut, men får vel tak i nye spesialskruer hos kawasakiforhandleren.

Fungerer dette settet? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022143/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hje

Legg inn av AJ »

espenfe skrev: Fungerer dette settet? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022143/
Heisan og velkommen hit til MCsiden.no.
Ergerlig det som har skjedd. At ikke folk kan la være andres ting !? ](*,)
:evil

Settet fra Biltema som du linket til har jeg selv og det har virket bra i de tilfellene jeg har hatt behov for det.

Håper problemet fikser seg kjapt :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

espenfe
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2015, 17:51
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 500 2003

Re: Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hje

Legg inn av espenfe »

AJ skrev:
espenfe skrev: Fungerer dette settet? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022143/
Heisan og velkommen hit til MCsiden.no.
Ergerlig det som har skjedd. At ikke folk kan la være andres ting !? ](*,)
:evil

Settet fra Biltema som du linket til har jeg selv og det har virket bra i de tilfellene jeg har hatt behov for det.

Håper problemet fikser seg kjapt :thumleft
Hei og takk for det! :)

Ja, det er noe dritt. Dette er jo i en felles garasje også, så skulle tro at man var litt tryggere her enn utpå gata. Var flere nabosykler som også hatt fått låsen brutt opp, men ikke like ekstremt som min..

Da skal jeg skaffe meg ett slikt sett å få lås skruene. Hvordan er det å skru inn disse skruene originalt etter at jeg har fått ut de gamle? Er jo ingen spor på det i det heletatt..

MVH

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hje

Legg inn av Kawagutten »

Ville kanskje brukt et litt mindre bor først og så et stort nok til å få bort hodet,er det ikke gjenger under så detter de ned.Er det gjenger under så kan du ødelegge de med 6mm bor,bare et eksempel siden jeg ikke vet hvor store de er.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hjelp.

Legg inn av norse900 »

Det er som regel gjenger under, så bruk et tynnere bor så ikke gjengene skades. Det er forøvrig samme prinsipp som for tenningslåsen på bil. Mulig youtube har en demo?? (Har ikke sjekket :redface )
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hje

Legg inn av kjellv »

Først av alt, dette nevner du ingenting om:
HAR DU KONTAKTET POLITIET OG ANMELDT SAKEN?

Det er slett ikke sikkert at politiet klarer å oppklare dette, men det er INNMARI VIKTIG at de får en anmeldelse og kommer og sikrer spor på sykkelen FØR DU ROTER TIL NOE PÅ EGENHÅND!

Du har vel forsikringer? Følger du ikke riktige retningslinjer her så kan du vinke farvel til hjelp fra politiet og forsikringsselskapet.
Dersom politiet klarer å løse saken, vil slynglene med lange fingre også bli stoppet!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hje

Legg inn av kjellv »

kjellv skrev:Først av alt, dette nevner du ingenting om:
HAR DU KONTAKTET POLITIET OG ANMELDT SAKEN?

Det er slett ikke sikkert at politiet klarer å oppklare dette, men det er INNMARI VIKTIG at de får en anmeldelse og kommer og sikrer spor på sykkelen FØR DU ROTER TIL NOE PÅ EGENHÅND!

Du har vel forsikringer? Følger du ikke riktige retningslinjer her så kan du vinke farvel til hjelp fra politiet og forsikringsselskapet.
Dersom politiet klarer å løse saken, vil slynglene med lange fingre også bli stoppet!
Husk også at de nå vet hvor sykkelen din er. De kan ha blitt avbrutt, og kan komme igjen en av de første nettene og gjøre ferdig jobben/hente den :-k

espenfe
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2015, 17:51
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 500 2003

Re: Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hje

Legg inn av espenfe »

kjellv skrev:
kjellv skrev:Først av alt, dette nevner du ingenting om:
HAR DU KONTAKTET POLITIET OG ANMELDT SAKEN?

Det er slett ikke sikkert at politiet klarer å oppklare dette, men det er INNMARI VIKTIG at de får en anmeldelse og kommer og sikrer spor på sykkelen FØR DU ROTER TIL NOE PÅ EGENHÅND!

Du har vel forsikringer? Følger du ikke riktige retningslinjer her så kan du vinke farvel til hjelp fra politiet og forsikringsselskapet.
Dersom politiet klarer å løse saken, vil slynglene med lange fingre også bli stoppet!
Husk også at de nå vet hvor sykkelen din er. De kan ha blitt avbrutt, og kan komme igjen en av de første nettene og gjøre ferdig jobben/hente den :-k
Hei igjen.

Dette er meldt fra til både politi og forsikringsselskap (Jeg hadde tydeligvis ikke fullkasko, kun delkasko som ikke dekket hærverk. Trust me, denne er oppgradert nå. Politiet hadde ikke mulighet å komme før de selv har tid, da dette var lavprioritert. Det skal også være garasjevask snart, og da plukket jeg opp alle bitene som var ødelagt og la de i en plastikkpose.

Har faktisk ikke tenkt på at de kan komme igjen. Jeg har koblet i dag for å finne en løsning på dette. Kanskje jeg skal koble av batteriet og fjerne det fysisk? Har fjernet hele tenningsmekanismen nå, men det er vel bare å koble sammen noen ledere og vips så får de vel starta sykkelen, og rattlåsen er jo ekstremt enkelt å fjerne nå ettersom de har brutt åpen hele sylinderen. Hjelper det noe særlig? Det står jo også en lås på sykkelen gjennom bremseskiva, men de er vel frekk nok til å kutte den av med vinkelsliper..

Eneste jeg kan gjøre er vel å sitte ved sykkelen med ei vannpumpetang og være klar..

Har dere noe tips til å sikre sykkelen så de ikke får tak i den og evt. trillet den ut?

EDIT: Har også kontaktet styret og har fått de til å gå gjennom kameraovervåkning av anlegget. Det er kun ett kamera, og det er ganske så utdatert så det er jo ingen klare bilder.

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hje

Legg inn av cosmogs »

Utrolig kjedelig at du opplever dette.... :sorry

Forsikringsmessig er det vel ikke noe å hente ved hærverk av denne type? For det er vel egenandel og bonustap, eller tar jeg helt feil der?
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

espenfe
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2015, 17:51
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 500 2003

Re: Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hje

Legg inn av espenfe »

cosmogs skrev:Utrolig kjedelig at du opplever dette.... :sorry

Forsikringsmessig er det vel ikke noe å hente ved hærverk av denne type? For det er vel egenandel og bonustap, eller tar jeg helt feil der?
Tror egenandel er vel på 4000,- alt etter som du bestemmer selv vil jeg tro. Bonustap er jeg ikke sikker på da det gjelder hærverk og går vel ikke under dette. Ja, dette er latterlig og ekstremt irriterende. Har planlagt MCtur til neste helg også, ser ut som jeg må kjøre med skrujern i tenninga :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hje

Legg inn av kjellv »

espenfe skrev:
cosmogs skrev:Utrolig kjedelig at du opplever dette.... :sorry

Forsikringsmessig er det vel ikke noe å hente ved hærverk av denne type? For det er vel egenandel og bonustap, eller tar jeg helt feil der?
Tror egenandel er vel på 4000,- alt etter som du bestemmer selv vil jeg tro. Bonustap er jeg ikke sikker på da det gjelder hærverk og går vel ikke under dette. Ja, dette er latterlig og ekstremt irriterende. Har planlagt MCtur til neste helg også, ser ut som jeg må kjøre med skrujern i tenninga :lol
Bra politiet er kontaktet, da har du det på det rene.
Meld det inn til forsikringsselskapet også, du kan antakelig gjøre det på nett.
Bytte av tenningslås, setelås og tanklås vil uansett koste langt mer enn 4000. Få tatt takst på dette snarest.

Ellers, prøv om du kan få flyttet sykkelen et annet sted. Jævlene vet hvor den er, og de kan komme tilbake med varebil og nok folk til å bære den...

Lykke til, og vi krysser fingrene her!

espenfe
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2015, 17:51
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 500 2003

Re: Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hje

Legg inn av espenfe »

kjellv skrev:
espenfe skrev:
cosmogs skrev:Utrolig kjedelig at du opplever dette.... :sorry

Forsikringsmessig er det vel ikke noe å hente ved hærverk av denne type? For det er vel egenandel og bonustap, eller tar jeg helt feil der?
Tror egenandel er vel på 4000,- alt etter som du bestemmer selv vil jeg tro. Bonustap er jeg ikke sikker på da det gjelder hærverk og går vel ikke under dette. Ja, dette er latterlig og ekstremt irriterende. Har planlagt MCtur til neste helg også, ser ut som jeg må kjøre med skrujern i tenninga :lol
Bra politiet er kontaktet, da har du det på det rene.
Meld det inn til forsikringsselskapet også, du kan antakelig gjøre det på nett.
Bytte av tenningslås, setelås og tanklås vil uansett koste langt mer enn 4000. Få tatt takst på dette snarest.

Ellers, prøv om du kan få flyttet sykkelen et annet sted. Jævlene vet hvor den er, og de kan komme tilbake med varebil og nok folk til å bære den...

Lykke til, og vi krysser fingrene her!
Blir det såpass? Her er ett helt sett for http://www.boonstraparts.com/en/part/ka ... B10000G4GB 900 spenn + moms.

Jobb gjør jeg selv. Har dessverre ingen andre plasser å stille den, så det får jeg ikke gjort noe med. Det er meldt inn til alt jeg kan tenke meg nå, og det er ikke mer jeg kan gjøre.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Innbrudd/Hærverk i/på sykkel og ødelagt tenningslås. Hje

Legg inn av kjellv »

Tar du dette over forsikringen blir sykkelen din hentet av bergingsbil og satt på et mc verksted. Det kan være lurt ettersom den nå er ulåst. Delene blir byttet med originale.
Sist redigert av kjellv den 25 mai 2015, 11:09, redigert 1 gang totalt.

Svar