Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Svolp »

Jeg har kjørt 25.000km på dette kjedet og dreva og det klarer nok 15.000km til...
Vedlikehold og smøring er alfa omega! 8)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Kris
Innlegg: 124
Registrert: 10 aug 2010, 12:42
Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Sted: Vikersund

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Kris »

Northman skrev:
Kris skrev:
Northman skrev:Selv smører jeg kjedet med girolje, drypper på fra en liten flaske og tørker av med en fille. Dette har fungert veldig bra. Tror folk har lett for å glemme at i tillegg til smøring er det viktig å holde kjedet rent, og ut i fra hva jeg ser fra scottoiler er det en problematikk...
På en R1? Spruter ikke det noe forferdelig da?
Nei, dette går så fint så. Anbefales :)
Skal prøve det, har gull kjede på min så ville sett meget bedre ut en den hvite jeg bruker om dagen. Tar den fortsatt på en varm kjede?

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Northman »

Gjør det ganske enkelt.

1. Rengjør kjede/drev skikkelig først.
2. Ta en liten runde på parkeringa for å varme opp kjedet litt.
3. Ha på girolja(bare drypp på litt og litt mens du drar rundt, skal lite til)
4. Tørk av overflødig olje med en fille, bruk gjerne den samme filla igjen og igjen, den trekker til seg overflødig olje og er med på å smøre videre :)

Håper du blir like fornøyd som meg, men merk at hvis du kliner på mye blir det et sabla oljeklin :D
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Irongirl
Innlegg: 182
Registrert: 08 jan 2012, 15:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Sted: Sarpsborg

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Irongirl »

Northman skrev:Gjør det ganske enkelt.

1. Rengjør kjede/drev skikkelig først.
2. Ta en liten runde på parkeringa for å varme opp kjedet litt.
3. Ha på girolja(bare drypp på litt og litt mens du drar rundt, skal lite til)
4. Tørk av overflødig olje med en fille, bruk gjerne den samme filla igjen og igjen, den trekker til seg overflødig olje og er med på å smøre videre :)

Håper du blir like fornøyd som meg, men merk at hvis du kliner på mye blir det et sabla oljeklin :D
Derfor skal du og Mysterion lære meg det der ordentlig til våren ;-)
Sesongstart 2012 - 26 Februar

Drive fast, drive hard, drive safe.... It's not the speed that kills you. It's the sudden stop

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Baltazar »

Jeg har vasket og smørt kjedet mitt idag, og ser at jeg har fått litt overflate rust på noen ledd.
Jeg har ca 8000km på dette kjedet, og det er lik slakk i alle punkter. Burde jeg allikevel bytte kjede nå som det er rust på det?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av ArcticTiger »

Nei, den rusta speller nok ingen rolle for kjedets funksjon (styrke). Og kjedet har nokk massevis av km igjen hvis du smører det regelmessig.
Men kanskje den rusta "plager :8-[ " deg så du ikke får sove ordentlig, da er det bare å bytte kjedet, og dreva samtidig :thumleft

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Kjellrf »

Siden jeg aldri vasker kjedet, slipper jeg problem med rust...

:thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Voksen »

mammut89 skrev:
Baltazar skrev: For alt jeg vet kan et totalt kav råttent kjede gå 70 000km , men det er ikke noe jeg er villlig til å risikere midt uti alpene eller et eller annet land langt avgårde og ruinere en ferie og koste meg mange tusen å fikse fordi jeg må fikse det fort.
Det verste trenger ikke å være hva det koster å kjøpe nytt kjede og drev, men hva annet som kan ødelegges når kjedet ryker.
Hvis kjedet ryker er det som regel under belastnig og energien i kjedet er da ofte stor. Problemet kan da være at kjedet hoper seg opp eller slår borti ting i girkassen med dyre reperasjoner.
Jeg kjøpte en sykkel det kjedet røk etter kort tid med det resultat at bosset som akslingen til gearpedalen sprakk inne i gearkassen. Heldigvis fant jeg et veldig bra produkt hos loctite slik at jeg slapp å bytte hele blokka men limte delene sammen igjen. Dette holder enda. Snakket da med tidligere eier og han hadde blitt tipset om å bruke klinkelås da han hadde en ekstra skjøt og det var denne som røk på et forholdsvis nytt kjede.
Vet at noe ATVer har hatt totalhavari på gearkasser når kjedet har røket.

Ellers skjønner jeg ikke vitsen med å rense kjedene med tanke på driftstid. O-ringene gjør jo at de bevegelige delene blir "lukket inne" akkurat som et lukket lager og at kjedet ikke skal tilføres mer smøring inni. Bevegelsene mot drevene tar kjedeoljen seg av.
Tror all denne tiden og kostnaden med kjederensing kan brukes til mye fornuftigere ting.
For renhetens skyld er det jo kjapt og billig med ei dieselfille for å få bort det verste.

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Northman »

Voksen skrev:Ellers skjønner jeg ikke vitsen med å rense kjedene med tanke på driftstid.
Mindre sand og dritt på kjede/drev virker fornuftig i mitt hode. Kostnaden på litt lampeolje og gnikking på kjedet synes jeg ikke er så stor at det er et problem :)
It is better to exist unknown to the law.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Voksen »

Northman skrev:
Voksen skrev:Ellers skjønner jeg ikke vitsen med å rense kjedene med tanke på driftstid.
Mindre sand og dritt på kjede/drev virker fornuftig i mitt hode. Kostnaden på litt lampeolje og gnikking på kjedet synes jeg ikke er så stor at det er et problem :)
Men den sanden og dritten som havner på kjedet vil jo ikke få legge seg der slitasjen er. Midt på tennene der der kjedet og drevet har kontakt vil jo ikke sanden og dritten få ligge i fred alikevel. Dritten blir jo bare liggenede på de stedet hvor det ikke er kontakt mellom kjede og drev.
O-ringene fungerer jo som tetning begge veier slik at innvendig smøring ikke skal komme ut og at sand/skitt ikke kommer inn. Ved gnikking på kjedet risikerer vi vel å dytte sand og skitt inn i o-ringene og korte ned levetiden?
Den viktigste grunnen til å rengjøre kjedet er vel for renhetens skyld så leneg kjedet ikke er helt fullt av sand og dritt?
Ellers er min verste erfaringer med kjeder når de ryker både på sykkel og ATV.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Kjederens

Legg inn av KydeX »

Hei.

Hva er bra å rense kjedet med av kjemikalier? Han som har hatt sykkelen før meg har ikke vært så flink, så kjedet er ganske møkkete.

Jeg prøvde med noe avfetting jeg hadde i garasjen men det var ikke så vellykket.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjederens

Legg inn av mekkern »

lampeolje/parafin
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Kjederens

Legg inn av KydeX »

Takk for tipset. Da skal jeg få tak i det i morgen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Kjederens

Legg inn av poulet_cavalier »

Avfetting ødelegger o-ringene på kjedet. Diesel virker fint, men stinker så å holde på utendørs er nok lurest.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Kjederens

Legg inn av KydeX »

Hvor sitter egentlig o-ringene og hva er poenget med dem?


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Svar