YZF størrelse (og WRX)

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
bakke
Innlegg: 17
Registrert: 15 aug 2014, 21:25
Motorsykkelen din: Din MC her

YZF størrelse (og WRX)

Legg inn av bakke »

Hei! :prf Jeg skal kjøpe lett mc om kort tid men trenger litt hjelp... Jeg har prøvd en 2014 modell yzf og da jeg er 195 cm var denne aaaaalt for liten, men så prøvde jeg en 2008 modell, og denne var mye større og passet meg helt greit. Så spørsmålet er: Hvilke årsmodeller er store og hvilke er små? Eller er det bare 2014 modellen som er liten?
Har forresten et spørsmål til mens jeg likevel er her: Ville dere kjøpt yzf eller wrx? Hvorfor? Best komfort? :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: YZF størrelse (og WRX)

Legg inn av kjellv »

Hei. YZF-R125 kom i 2008 og var relativt uforandret fram til 2014. Forskjellene årsmodellene mellom var bare kosmetiske. På disse er setehøyden oppgitt til 81,8cm, noe som egentlig er ganske høyt i denne klassen. I 2014 kom en ny utgave av YZF-R125 der setehøyden er oppgitt til 82,5cm.2015-modellen har samme chassis som 2014, og derfor samme høyde.
Et bedre utgangspunkt for deg vi antakelig være den nye MT-125 som er ventet en formidabel suksess i årene framover. Denne har setehøyde på 81cm, men pga sittestillingen vil nok denne passe langt bedre for deg.
WR125 er en annen type sykkel, en endurovariant. Denne er høy, og har oppgitt setehøyde på hele 87 cm. Men dessverre kan man ikke lese dette ut fra setehøyde alene. Disse har lang fjæringsvei og myke fjærer, i tillegg til at salen er smalere. Allerede når du har satt deg på den så synker den sammen slik at du sitter ikke stort høyere på denne enn på de to over.
Det du må fokusere på er sittestillingen med begge beina på fotkvilerene. Det er dette du vil kjenne når du skal kjøre over lengre tid.
Motormessig trenger du ikke bruke tid på å sammenligne. Alle tre har samme motor. MT125 og YZF-R125 kommer i 2015 også med ABS bremser.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

bakke
Innlegg: 17
Registrert: 15 aug 2014, 21:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: YZF størrelse (og WRX)

Legg inn av bakke »

kjellv skrev:Hei. YZF-R125 kom i 2008 og var relativt uforandret fram til 2014. Forskjellene årsmodellene mellom var bare kosmetiske. På disse er setehøyden oppgitt til 81,8cm, noe som egentlig er ganske høyt i denne klassen. I 2014 kom en ny utgave av YZF-R125 der setehøyden er oppgitt til 82,5cm.2015-modellen har samme chassis som 2014, og derfor samme høyde.
Et bedre utgangspunkt for deg vi antakelig være den nye MT-125 som er ventet en formidabel suksess i årene framover. Denne har setehøyde på 81cm, men pga sittestillingen vil nok denne passe langt bedre for deg.
WR125 er en annen type sykkel, en endurovariant. Denne er høy, og har oppgitt setehøyde på hele 87 cm. Men dessverre kan man ikke lese dette ut fra setehøyde alene. Disse har lang fjæringsvei og myke fjærer, i tillegg til at salen er smalere. Allerede når du har satt deg på den så synker den sammen slik at du sitter ikke stort høyere på denne enn på de to over.
Det du må fokusere på er sittestillingen med begge beina på fotkvilerene. Det er dette du vil kjenne når du skal kjøre over lengre tid.
Motormessig trenger du ikke bruke tid på å sammenligne. Alle tre har samme motor. MT125 og YZF-R125 kommer i 2015 også med ABS bremser.
Takk for svar!
Det er dette jeg ikke skjønner, jeg passet helt fint på 2008 modellen men på 2014/15 modellen var bena mine på høyde med bensinlokket og var på utsiden av tanken...
Det var på AMD i oslo jeg prøvde 14/15 yzfen og prøvde mten også der, den er syykt fin men jeg var for stor for den :sk?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: YZF størrelse (og WRX)

Legg inn av kjellv »

bakke skrev: Takk for svar!
Det er dette jeg ikke skjønner, jeg passet helt fint på 2008 modellen men på 2014/15 modellen var bena mine på høyde med bensinlokket og var på utsiden av tanken...
Det var på AMD i oslo jeg prøvde 14/15 yzfen og prøvde mten også der, den er syykt fin men jeg var for stor for den :sk?
Dette er dessverre noe vi må leve med, både du og jeg. Til og med min TDM900 føles for liten, særlig på lengre turer og den skal være av de bedre for oss som er lange. Du er ennå lengre enn meg :scratch

Svar