Moped

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

bm skrev:Første prøvetur, surt, kaldt og vått.
Moppen drar bra fra under 5', men har en tendens til å fuske mellom 5 og 6' omdreininger :scratch

Tok den ikke helt ut på turtall enda, nålen viste 74 km.t. ved 8' omdr.
Ser ut til at turtallssperren må settes til maks 6' omdr. for å ikke overskride 50 km.t.
Eller bør jeg heller gire om drevene?

For å bli kvitt fuskinga kan du først forsøke med å flytte klippset på forgassernåla ett hakk opp. Da vil den få litt mindre bensin i mellomregisteret. Dette er selvf forutsatt at fuskinga kommer pga for mye bensin (kjennes som om choken henger litt på) ? Det kan også være lurt å sette lufteskruen til 1,5omdr ut fra bunn.

Å dreve den til 50km/t i toppfart med en 70cc og uplombert potte er ikke gjennomførbart. Så lett dreving får du nok ikke tak i. Det ville uansett ikke blitt kjørbart. Hvis du drar den ut på max turtall på 3. gir og ser hva farta blir nå (tipper 50km/t +) så merker du fort at du ikke kan kjøre rundt sånn.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Takker for svar Rune75, skjønner at du kan dette :thumleft
Skal teste dette ut så snart som mulig, blir ikke mer kjøring i dag, sliter ennå med å få varme i en gammel skrott etter turen i dag.

Hva tenker du om at turtallssperren og begrensnigen på turtall.
Holder på med en sperre som programmeres og alltid vil være aktiv etter motor er stoppet og må deaktiveres via morsesignal.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

Turtallsperra kan redde deg (guttungen) hvis mopeden blir satt på tralla til vegvesenet. Det er klart det vil høre mystisk ut hvis den sperrer på 5500-6000 omdr. Og hvis di er i tvil så blir mopeden sendt til full teknisk kontroll. Du må vise den selv og rekker da selvsagt og skru den original føre visninga. Di kan selvf også sjekke drevstr på stedet og gi trimbot på grunnlag av det. Om du bytter sylinderen eller endrer utvekslinga gir samme bota.

Det er uansett mye større sjans for å bli tatt for trim etter veien. Da er det jo veldig synlig at det går for fort. Kan jo bli målt med laser eller sivil bil bak.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Stolt pappa i dag :D

Etter en tid med snø og kulde som ikke innbydde til sikker MC kjøring kom helgen med sol og tørre veier.
I går kledde vi på oss opp for øvelsekjøring. Fredagen ble det noen mil med meg først og han som slips bak.
Ble litt rare situasjoner, stoppet, startet, mistet fart, løse sykkelen etter stopp, ned giring i bakker osv...
Første runde ble litt "første gang opplevelse". Han ville helst ligge bak meg. Etter en liten samtale, forklare gir, situasjoner der gir brukes osv.
Lyset kom på og poden tok alt greit, hang på som en klegg.
I dag ble han sendt først ut, og jeg som slips. Litt nervøs i nedoverbakker og svinger, men helt ok. Fulgte med på kjøreteknikken, giring, bremsing osv... Ser lovende ut. Forklart kontra styring og effekten av dette, bremse effekt/fordeling, ikke stole på at en bilist ser deg, hold fartsgrensene osv....

Etter et par timer var han ute å kjørte med andre........

Neste blir vel at jeg må åpne lommeboken for lappen til lett MC :lol
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Jepp, han kom hjem i kveld med følge av en CBR 125 som hørtes ut som en CB 1100 :prop:
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Svar