Oppkjøring A1 - Trafikal del

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Sanden
Innlegg: 11
Registrert: 11 aug 2015, 10:42
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 2010

Oppkjøring A1 - Trafikal del

Legg inn av Sanden »

Hei, meg igjen hehe. Lurte på om noen har noen små tips, og ting jeg må være spesielt obs på til den trafikale delen av førerprøven som jeg skal ha neste onsdag. (A1) Jeg vet at det allerede finnes mye på nettet, men merket at det hjalp på nervene til del 1 å få noen direkte tips fra folk her;)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oppkjøring A1 - Trafikal del

Legg inn av Elruts84 »

Det viktigste er at du ikke stresser. Stresser du gjør du feil.
Har du kommet så langt at du skal ha oppkjøring, har kjørelæreren allerede sett at du er flink nok. Så da er du det.

- Kjør etter foholdene. Regner det spiller sikt, fart og sporvalg veldig godt inn. Ikke ligg midt i hjulsporet der regnet samler seg f.eks.
- Sporvalg generelt, handlingsrom i svinger f.eks.
- Kjørestilling
- Signal (Blinklys)

Tipper alt dette er noe du allerede har øvd på og kjørelæreren har en tanke på at dette går fint. Og ikke minst du selv.
Skulle det mot all formodning ikke gå. Så er det jo bare å prøve igjen ;-)

Lykke til

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Sanden
Innlegg: 11
Registrert: 11 aug 2015, 10:42
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 2010

Re: Oppkjøring A1 - Trafikal del

Legg inn av Sanden »

Tusen takk, håper det går er meldt regn men men ;)

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Oppkjøring A1 - Trafikal del

Legg inn av Marshall »

Heisann! Jeg har ikke så mye erfaring, da jeg selv bestod oppkjøringen forrige torsdag :P

Men kan nevne noe som sensoren min sa at han la vekt på!

- Blikk og speilbruk, han så hvor mye jeg jobbet med blikket under kjøringen, dette satt han pris på! Pass på å beveg hodet så sensoren ser at du flytter blikket.

- Fartstilpasning, kjøre raskt ut av kryss osv.. Sykkelen er såpass lett at man skal kunne komme seg raskt ut i trafikken og opp i fart!

- Plassering, dette skal du kunne.
braaAAap :mc1

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Oppkjøring A1 - Trafikal del

Legg inn av The Cowboy »

Marshal skrev:- Blikk og speilbruk, han så hvor mye jeg jobbet med blikket under kjøringen, dette satt han pris på! Pass på å beveg hodet så sensoren ser at du flytter blikket.
Bare lurer, men satt sensor bakpå når du kjørte opp?
Mener de sa når jeg kjørte opp i fjor, at dette var noe de hadde sluttet med av flere gode grunner..

Jeg fikk tilogmed kjøre med sota visir, siden sensor satt på egen sykkel, så han kunne uansett ikke se hvor jeg hadde øya..

(dog, det med sota visir, var noe de skulle gå igjennom sa han, da de ikke hadde fått det spørsmålet før.. Så kan hende det, ved senere tidspunkter, blir lovlig.. Uten å måtte spørre!)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Sanden
Innlegg: 11
Registrert: 11 aug 2015, 10:42
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 2010

Re: Oppkjøring A1 - Trafikal del

Legg inn av Sanden »

Marshal skrev:Heisann! Jeg har ikke så mye erfaring, da jeg selv bestod oppkjøringen forrige torsdag :P

Men kan nevne noe som sensoren min sa at han la vekt på!

- Blikk og speilbruk, han så hvor mye jeg jobbet med blikket under kjøringen, dette satt han pris på! Pass på å beveg hodet så sensoren ser at du flytter blikket.

- Fartstilpasning, kjøre raskt ut av kryss osv.. Sykkelen er såpass lett at man skal kunne komme seg raskt ut i trafikken og opp i fart!

- Plassering, dette skal du kunne.
Tusen takk:) Ja tror jeg har god peiling på de tingene her. Hvor var det du kjørte opp, det var ikke tilfeldigvis i Hordaland?

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Oppkjøring A1 - Trafikal del

Legg inn av Marshall »

The Cowboy skrev:
Marshal skrev:- Blikk og speilbruk, han så hvor mye jeg jobbet med blikket under kjøringen, dette satt han pris på! Pass på å beveg hodet så sensoren ser at du flytter blikket.
Bare lurer, men satt sensor bakpå når du kjørte opp?
Mener de sa når jeg kjørte opp i fjor, at dette var noe de hadde sluttet med av flere gode grunner..
Nei sensoren kjørte egen sykkel, men han kommenterte at han så at jeg bevegde på hodet.
De sitter enda på under oppkjøring. En datamaskin velger på forhånd om du skal ha passasjer eller ikke. Er 50/50 hvis jeg forsto det rett.

Sanden skrev:Tusen takk:) Ja tror jeg har god peiling på de tingene her. Hvor var det du kjørte opp, det var ikke tilfeldigvis i Hordaland?
Nei jeg kjørte opp på Finnsnes trafikkstasjon! :)
braaAAap :mc1

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Oppkjøring A1 - Trafikal del

Legg inn av The Cowboy »

Marshal skrev:Nei sensoren kjørte egen sykkel, men han kommenterte at han så at jeg bevegde på hodet.
De sitter enda på under oppkjøring. En datamaskin velger på forhånd om du skal ha passasjer eller ikke. Er 50/50 hvis jeg forsto det rett.
Grunn til at de slutta med det (etter hva sensor sa til meg) var for at sykkelen ble gjerne for tung i noen tilfeller, samt at om man skulle gå ned under kjøringen (falle eller miste sykkelen) så gikk det ikke ut over sensor.. Og ikke minst, det var rett og slett tryggere for begge parter!

Dog har jeg sett at enkelte elever har lærer og sensor bak på sykkelen.. Dog har det hvert med kvinnelige elever.. Hmm, lurer på hvorfor :scratch hehe!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Svar