Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
sucramcool
Innlegg: 10
Registrert: 07 okt 2015, 19:03
Motorsykkelen din: Din MC her

Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Legg inn av sucramcool »

Heisann! Jeg skal kjøpe lett mc etter vinteren, og er veldig usikker på hvilken. Jeg har sett litt på blant annet Aprilia rs, og syntes den virker grei!
Jeg vil ha ligge-sykkel og jeg har ikke lyst til å trimme. Så det er viktig at sykkelen har god toppfart og aks. orginalt. Og da mener jeg minst toppfart på 120-125km/t
Noen som vet om en sykkel som kan anbefales??:) takk for svar ;-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37878
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Legg inn av AJ »

Heisan :vs
og velkommen hit til MCsiden.no, sucramcool!

Tipper at kjellv kommer på banen om ikke altfor lenge med et godt tips ;-)
Kanskje også Tea som skaffet seg en skikkelig flott MT-125 i år :yeyeye .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Legg inn av kjellv »

Hehe... ja jeg klarer vel ikke å la være :lol

Jeg skal være så objektiv som en Yamahaselger kan bli... :-)å

Ett viktig moment for deg bør være at du har en forhandler i overkommelig nærhet, i hvert fall dersom du kjøper nytt med garanti.
Disse syklene har et oljereservoar på ca 1 liter. Derfor har de ganske korte serviceintervall, vanligvis 3000 km.
Din kroppslengde og fasong er også viktig. Det er størrelsesforskjeller på disse, og du bør passe til sykkelen og omvendt.

Jeg har ikke satt meg noe særlig inn i andre merker, det er i grunnen bare Yamaha jeg kan uttale meg om.

Av Yamaha er det jo egentlig bare YZF-R125A som er aktuell. Da har du en "liggesykkel" med 15 hk, og toppfart på 120+. Det viktigste er at den klarer 80+ også i oppoverbakker, 120+ har du egentlig ikke så mye bruk for på norske veier. Dette er en stor sykkel, og vil vel kanskje bli for stor dersom du er liten av vekst. Men dette må du prøve deg fram til.
Modellen kom i 2008, og ble produsert i den første utgave til 2013. I 2014 kom den i ny utgave med mye nytt. Ny motor, hjul, bremser, instrument og kåper bl.a. Denne har vært bestselger på det Norske markedet hvert eneste år siden den kom!

Til neste år kommer den i 3 fargealternativ slik som den har vært i år, Matt Grey, Race Blu, og Rød/Matt grey (vet ennå ikke hva den fargen kommer til å kalles, har bare sett bilder av den.) Den den røde har altså fått svart underkåpe til neste år i stedet for silver som den har hatt i 2015.

AJ nevnte også MT125A. Dette er teknisk akkurat samme sykkel, men har en litt annen sittestilling og et annet utseende. Den har ikke kåper, litt høyere styre, kortere tank og fotkvilerne er flyttet litt lenger fram. Sitter mer oppreist og behagelig på denne.
Denne er også blitt veldig populær, men altså ikke "liggesykkel" som du kalte den.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

sucramcool
Innlegg: 10
Registrert: 07 okt 2015, 19:03
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Legg inn av sucramcool »

Takk for svar kjellv :)
Jeg er en slank gutt på 190, så bra om det er store sykkler ;-)
Jeg kikka på finn.no, og så at det var flere YZF-R125 enn YZF-R125A. Er det noe/stor forskjell på disse syklene?
Vartfall på finn.no var prisen på YZF-R125A ca. 50 000,- og det er litt mer enn det jeg har hehe. Tenker jeg har lyst å bruke maks 35 000,-

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Legg inn av kjellv »

sucramcool skrev:Takk for svar kjellv :)
Jeg er en slank gutt på 190, så bra om det er store sykkler ;-)
Jeg kikka på finn.no, og så at det var flere YZF-R125 enn YZF-R125A. Er det noe/stor forskjell på disse syklene?
Vartfall på finn.no var prisen på YZF-R125A ca. 50 000,- og det er litt mer enn det jeg har hehe. Tenker jeg har lyst å bruke maks 35 000,-
Det er kun 2015 modellen som kalles YZF-R125A Det betyr at den har ABS-bremser. Det hadde den ikke tidligere.
Du er lang, og faktisk ganske lang. Det betyr at dette er noe av det du bør ha sterkest fokus på når du velger sykkel.
Det er leit å betale 35000 for en sykkel du ikke får til å bruke, så pass på dette.
Klarer du å skaffe pengene, så velg heller en ny! Da vet du hva du får, og du har 2 års garanti. Du vet også at den ikke er tuklet med eller skadet/reparert. 50-55k er mye penger, men husk at verdifallet på disse er så lavt at du taper ikke pengene likevel. Regn med et verdifall på 7-8000 det første året, og ca 5k hvert år de neste årene. Har du sykkelen i to år, så får du glatt 42-45k for den når du selger den om du holder den pen og i orden med serviceboka stemplet.
Kjøper du en 2010-2011 for 35k så får du kanskje 25k for den når du skal selge. Altså har denne også kostet 10k på to år. Samtidig må du regne med at den brukte trenger noe skruing. Demperoverhaling koster gjerne 3-4000 f.eks, det skal det noe til at du trenger på en 1-2 år gammel sykkel. Skjønner du regnestykket?
I tillegg så har du en flett ny bike da :prf De peneste jentene står jo i kø :lol

sucramcool
Innlegg: 10
Registrert: 07 okt 2015, 19:03
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Legg inn av sucramcool »

Takk igjen, kjellv! :)
Jeg ser poengene dine!
Men er 2010-2011 syklene mindre i størrelse enn 2015 modellen?
Og er dette en sykkel du kan ha litt "langturer" med, eller egner den seg ikke til slik? :D (pga. sittestillingen)

Også igjen det med toppfarten (hehe) når du sier 120+, vil det si i nedoverbakke eller på sletta? :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Legg inn av kjellv »

sucramcool skrev:Takk igjen, kjellv! :)
Jeg ser poengene dine!
Men er 2010-2011 syklene mindre i størrelse enn 2015 modellen?
Og er dette en sykkel du kan ha litt "langturer" med, eller egner den seg ikke til slik? :D (pga. sittestillingen)

Også igjen det med toppfarten (hehe) når du sier 120+, vil det si i nedoverbakke eller på sletta? :-k
Nei størrelsen på disse er omtrent den samme. Og jeg garanterer deg at du klarer å miste lappen med denne...på flata :[-X
Likevel, det viktigste er at du klarer å holde tritt med resten av trafikken i motbakkene. Det også klarer denne.

sucramcool
Innlegg: 10
Registrert: 07 okt 2015, 19:03
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Legg inn av sucramcool »

Tusen takk for hjelpen, kjellv!

Siste ting nå eheh.
Om det blir sånn at jeg ikke får sjans til å spare opp til den nyeste modellen. Er da de eldre modellene mye mindre spreke? eller er ca samme? :D
Og igjen det med langtur? er dette en sykkel man kan sitte behagelig på i lengre tid? :P

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Legg inn av kjellv »

sucramcool skrev:Tusen takk for hjelpen, kjellv!

Siste ting nå eheh.
Om det blir sånn at jeg ikke får sjans til å spare opp til den nyeste modellen. Er da de eldre modellene mye mindre spreke? eller er ca samme? :D
Og igjen det med langtur? er dette en sykkel man kan sitte behagelig på i lengre tid? :P
Motoreffekt er den samme på ny og gammel. Max tillatt 15hk.
Vær gjerne oppmerksom på at ikke alle 125cc har 15hk! Men Yamaha YZF-R125 har hatt det siden den kom i 2008.
Langtur ja. Den hadde ikke vært mitt førstevalg for å si det sånn. Men jeg er over 50 år, og jeg klarer ikke å sitte på den måten særlig lenge. Du er ung, og for deg går nok det mye bedre. Jeg solgte en slik i vår til en kar som bor i Stjørdal. Jeg hentet ham på flyplassen i Molde, og han kjørte fra Molde til Stjørdal dagen etter. Dette er ca 30 mil, og turen gikk helt problemfritt. http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=7 ... al#p259548
Det finnes mange bagasjeløsninger også som kan fungere, både tankvesker og vesker du kan surre på baksetet. Som du ser på bildet har han surret en HH pølsebag på baksetet. Det fungerte veldig bra. Ikke sats på ryggsekker i hvert fall på langtur, det blir for slitsomt! Det finnes faktisk også bærer og toppboks til dem, men for å være ærlig...løsningen ser ikke ut i det hele tatt!

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Legg inn av Reodor Felgen »

Det meste av feil bør jo gå som reklamasjon innenfor 5 år.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Legg inn av JK95 »

Skal du ha Aprilia ville jeg sett på denne: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Her har du 4-takt, så den kan ikke trimmes, og den skal være en direkte konkurent ovenfor Yamahaen, dog noe mer skjelden ;-) Hyosung sin GTR125 kan fint anbefales, du får en nesten ny en for 35k, og den er enda større enn de to forrige, basert på Hyosungs 650. Billige deler og forsikring, samt slitesterk sykkel med Suzukimotor, men tror ikke den topper 120 på orginal dreving :scratch Min var en GT125, og den klarte maks 115, men det er som de andre nevner mer enn nok for en fersk, så vell som erfaren sjåfør, så jeg ville ikke hengt meg opp i det. Har nesten mistet en venn som hadde 120 på nåla da han så elgen, han var sykmeldt i 3-5mnd etter det, så kjør for guds skyld med alt av kjøreutstyr. Med det avrunder jeg med kloke ord fra min kjørelærer etter end oppkjøring; "Du ska ikkje kjøre pent, det ska du gi blankt faan i! Kjør sekkert!"

Toven

Re: Hvilken 125cc skal jeg velge??!

Legg inn av Toven »

En liten tanke bare: Hvorfor er det så viktig med toppfart på 120-125?

Om planlegger å måtte kjøre mye 4 felts motorvei med 110kmt fartsgrense ser jeg sånn smått poenget, men bare ved at man slipper å ligge på et veldig høyt turtall over lengre tid - å ligge i 100kmt da vil vel gjerne være et høyt turtall også (?)

Om du ikke skal kjøre mye motorvei ser jeg ikke viktigheten av dette. Kanskje er det "kult" å ha, men det er tross alt bare en lett-sykkel... om noen år kan du kjøre noe som går enda fortere. Toppfarten til min sykkel vet jeg ikke en gang...

For å få god aks da kan man heller dreve om, sånn at toppfarten blir lavere men da stiger også turtallet ved høy fart.

Svar