Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?

Legg inn av ejs »

ThemotorsykkelGuy skrev:
mortenolb skrev:Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV. :lol
Står i vognkortet at min eldgammle Yamaha 125 er registrert som tung, så det kan vell umulig stemme? Bruker det å skje at biltilsynet gjør feil?
:prop:
Fra 1971 og mange år frem, da var lett MC 100ccm 7hk 80km.
(hadde sjøl Suzuki 100 :prf )
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

ejs skrev:
ThemotorsykkelGuy skrev:
mortenolb skrev:Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV. :lol
Står i vognkortet at min eldgammle Yamaha 125 er registrert som tung, så det kan vell umulig stemme? Bruker det å skje at biltilsynet gjør feil?
:prop:
Fra 1971 og mange år frem, da var lett MC 100ccm 7hk 80km.
(hadde sjøl Suzuki 100 :prf )
Min er forsåvidt fra 1982, om kjøretøykategoriene forandres, skal ikke kjøretøyet automatisk gå under den kategorien som passer best? Vi har jo A1 for kun en grunn, og det er for å kunne putte sykkler som har under 16HK i en kategori, så da kan det vell ikke være mulig at den står i en annen kategori enn det den faktisk er? Er jo eller ingen vinning i å holde slike gammle sykkler i en annen kategori enn det de faktisk er.

Jeg håper inderlig dette bare var en feil fra biltilsynet sin side, så jeg slipper å måtte omregistrere den.

Online
mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av mekkern »

Sykkelen er typegodkjent i Norge som "tung mc" hvis den ble registrert på den tidens papirer.

senere å endre status er tilnærmet umulig.

Akkurat det samme med gamle 100ccm sykler med max 7hk. disse kan ikke registreres om/Uplomberes.

MEN hvis du tar inn en sykkel fra utlandet kan den enkeltgodkjennes som lett mc hvis det kan fremskaffes nødvendig dokumentasjon.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av Voksen »

Enig med Toven: Kontakt biltilsynet og forklar saken. Hva vi mener hjelper vel lite?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av Kawagutten »

Den står som tung fordi i gamle dager var 125 tung motorsykkel og 100ccm lett.Trodde dette var en enkel sak å få omgjort i vognkortet på biltilsynet siden reglene er forandret.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Så det er derfor, jaha. Så det er bare å omregistrere igjen?

Skjønne eller ikke hvorfor de gjorde det sånn når de skulle forandre systemet, hvorfor kunne de ikke registrere lett-sykkler som lett-sykkler?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av RuneMC »

Verdt et forsøk...

Jeg ble innledningsvis forrvirret av overskriften.

Bedre overskrift: Kan en veteran "Tung motorsykkel" omregistreres til lett MC når den svarer til dagens A1?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

RuneMC skrev:Verdt et forsøk...

Jeg ble innledningsvis forrvirret av overskriften.

Bedre overskrift: Kan en veteran "Tung motorsykkel" omregistreres til lett MC når den svarer til dagens A1?
For akkurat da, så trodde jeg at den var registrert som tung ved en feiltagelse, så om jeg fikk vite at det var umulig å registrere en vanlig lett som tung, da hadde jeg også fått vite at det var en feiltagelse at den er registrert som tung. Og jeg skjønner ikke at det skal være noe vanskelig å registrere den som lett når den faktisk ikke er noe kjappere og bedre en de nyeste lettmotorsykklene som du får kjøpt i dag.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Fant noe på nett, her står det svart på hvitt: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2" onclick="window.open(this.href);return false;

"Tung motorsykkel registrert før 1. februar 1996 og som - eventuelt etter ombygging - dekkes av definisjonen av lett motorsykkel i denne paragraf, tillates omregistrert til lett motorsykkel. Motorsykkelen skal fremstilles for ny godkjenning og det må fremlegges nødvendig dokumentasjon dersom dette følger av kap. 6 eller 7."

Online
mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av mekkern »

ThemotorsykkelGuy skrev:Fant noe på nett, her står det svart på hvitt: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2" onclick="window.open(this.href);return false;

"Tung motorsykkel registrert før 1. februar 1996 og som - eventuelt etter ombygging - dekkes av definisjonen av lett motorsykkel i denne paragraf, tillates omregistrert til lett motorsykkel. Motorsykkelen skal fremstilles for ny godkjenning og det må fremlegges nødvendig dokumentasjon dersom dette følger av kap. 6 eller 7."
se der ja-da har de lempet litt på tung til lett.
men den må være 1 gang regget i Norge før feb 1996 og du må kunne dokumentere effekt-eksempelvis importør.
spesielt hvis den ikke er/virker 100% original så er det pes.

Ellers så er det litt opp til kontrolløren hva han/hun aksepterer av tilstrekkelig dokumentasjon for dette blir vedlagt godkjenningen/arkivert..
snill/vrang/paragrafrytter. :-)å

Lykke til forresten. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av Kawagutten »

Dette er jo en Norsk sykkel med vognkort så er vel bare å få endret dette i vognkortet uten noe pes.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Online
mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av mekkern »

Vet jo ikke om denne er bruktimportert-ikke sto det effekt i vognkortet heller.
Dette er to opplysninger som er viktige for registreringen.
det står også at den må fremstilles for godkjenning/omregistrering-ergo må den virke original.

Trodde du det skulle være lett??
Byråkratiet lenge leve... :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Har ikke de utstyr til å måle effekten på biltilsynet? Om de ikke kan det, nytter det å bare kopiere tekniske spesifikasjoner fra hvilken som helst nettside, eller må jeg spørre Yamaha?

Og ja, den er også kun vært registrert i Norge, og alt er originalt.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av Voksen »

[quote="ThemotorsykkelGuy"
MÅ man ha dokumentasjon, eller kan de bare måle selv? Om man MÅ ha det på et papir, nytter det å bare kopiere fra hvilken som helst nettside, eller må jeg spørre Yamaha?[/quote]

Mange av de som jobber på biltilsynet er servicepersoner som liker å kunne hjelpe, da som oftest innenfor de regler som de har. Regler tolkes jo forskjellig, alt etter hvem man møter. Yamaha kan du jo spørre, men hvorfor ikke bare spørre biltilsynet? Det er jo de som lager nytt vognkort til deg uansett hva alle andre mener. Må du til Yamaha så gir biltilsynet beskjed om det. Tror ikke de som har myndigheten blir så mye blidere og medgjørlige av å høre argumentasjonen til alle andre "advokater" som mener mye om hvordan de bør gjøre jobben sin.
Her i livet er det ofte det mest lønnsomme å snakke med de det gjelder. De er der for deg, og skru på humør og ydmykhet når du møter dem så ordner det seg nok. De vil jo uansett ikke avskilte den. Blir du stoppet så spiller du uvitende og hjelpesløs.
Lykke til! :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Legg inn av jhn »

Om sykkelen er registrert som tung, har man da lov å kjøre den med lett-lappen? Selv om effekten er "lett"?

Svar