Kan lett MC registreres som tung sykkel?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Sted: Finnmark
Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Om en lett-motorsykkel, med lett ramme, 125 kubikk, og småe 15 hester, kan den da registreres som Tung helt uten videre? Er det mulig eller må den oppgraderes til å fylle kriteriene til å være tung sykkel?
Sist redigert av Bjerknez den 01 sep 2015, 13:18, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Tråden er slått sammen med tidligere innlagt tråd som lå under en annen kategori :)
Begrunnelse: Tråden er slått sammen med tidligere innlagt tråd som lå under en annen kategori :)
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Sted: Finnmark
Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Om en lett-motorsykkel, med lett ramme, 125 kubikk, og småe 15 hester, kan den da registreres som Tung helt uten videre? Er det mulig eller må den oppgraderes til å fylle kriteriene til å være tung sykkel?
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Her må du faktisk forklare hvorfor i alle dager det skulle vært ønskelig
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Sted: Trondheim
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Det finnes jo 125cc sykkler med mer enn 15hk som er registrert som (mellom)tung MC. Kanskje mest vanlig blandt veteraner, finnes vell ingen 125 tungsykkler å få kjøpt i dag..?
Men hva er evt grunnen for å få registert opp en 125cc med 15hk?
Men hva er evt grunnen for å få registert opp en 125cc med 15hk?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Sted: Finnmark
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Ingen grunn, jeg bare lurer på om man dro til biltilsynet med en 125cc med under 15 hester, kunne man da helt uten videre registrere den som tung istedefor lett?Andreas skrev:Det finnes jo 125cc sykkler med mer enn 15hk som er registrert som (mellom)tung MC. Kanskje mest vanlig blandt veteraner, finnes vell ingen 125 tungsykkler å få kjøpt i dag..?
Men hva er evt grunnen for å få registert opp en 125cc med 15hk?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Sted: Finnmark
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Er ikke ønskelig, grunnen til hvorfor jeg lurer på om det er mulig er egentlig ikke relevant.mortenolb skrev:Her må du faktisk forklare hvorfor i alle dager det skulle vært ønskelig
Så, er det helt mulig? Om en lett sykkel har 15 hk og kunn 125 kubikk, kan den registreres som tung?
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Sted: Finnmark
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Står i vognkortet at min eldgammle Yamaha 125 er registrert som tung, så det kan vell umulig stemme? Bruker det å skje at biltilsynet gjør feil?mortenolb skrev:Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
BT gjør vel feil til stadighet, men den har altså under 15hk og?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Sted: Finnmark
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Ja, her er tekniske data: http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha ... x_1978.php" onclick="window.open(this.href);return false;mortenolb skrev:BT gjør vel feil til stadighet, men den har altså under 15hk og?
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Men hva sier vognkortet om effekt?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Sted: Finnmark
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Står ingenting i vognkortet om det. Står bare at det er ENDURO 125. Effekt er ikke oppnevnt.mortenolb skrev:Men hva sier vognkortet om effekt?
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Den er vel akkurat kl A1 idag - dvs lett MC pga høyst 125 ccm (OK) og høyst 0,1 Kw/kg (OK) (for førere under 18 år er det også maks 150kg vekt på kjøretøyet uansett andre parametre)
Det er vel de tekniske spesifikasjonene som avgjør hvilken klasse den havner i på vognkortet. Er det et originalt vognkort kan det nok være gamle betegnelser. Lett MC klassifiseringen (A1) kom først i 1997. A2 (mellomtung) kom først i 2013
Det er ellers hva som står på førerkortet ditt som definerer hva du har rett til å kjøre. Vognkortet er bare listing av spesifikasjoner og identifikasjon for kjøretøyet. Er førerkortet like gammelt som MC'n, så vil du ha kunnet få endel førerrettigheter "gratis" pga div overgangsregler.
Skal nytt vognkort utstedes så vil man se på tekniske spesifikasjoner og sette den som A1.
Øker du ytelse litt slik at det blir mellom 0,1 og 0,2 Kw/kg, så blir den A2 (og du må evt betale litt avgifter)
Øker du ytelse enda mer slik at det blir over 0,2 Kw/kg så blir den tung MC (og du må evt betale litt mer avgifter)
Men... what's the point... ?
Det er vel de tekniske spesifikasjonene som avgjør hvilken klasse den havner i på vognkortet. Er det et originalt vognkort kan det nok være gamle betegnelser. Lett MC klassifiseringen (A1) kom først i 1997. A2 (mellomtung) kom først i 2013
Det er ellers hva som står på førerkortet ditt som definerer hva du har rett til å kjøre. Vognkortet er bare listing av spesifikasjoner og identifikasjon for kjøretøyet. Er førerkortet like gammelt som MC'n, så vil du ha kunnet få endel førerrettigheter "gratis" pga div overgangsregler.
Skal nytt vognkort utstedes så vil man se på tekniske spesifikasjoner og sette den som A1.
Øker du ytelse litt slik at det blir mellom 0,1 og 0,2 Kw/kg, så blir den A2 (og du må evt betale litt avgifter)
Øker du ytelse enda mer slik at det blir over 0,2 Kw/kg så blir den tung MC (og du må evt betale litt mer avgifter)
Men... what's the point... ?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Sted: Finnmark
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Jeg er 18 år, og kjøpte sykkelen som jeg skulle ha som lett-sykkel, men fikk ikke med meg at den var registrert som tung, vognkortet er nytt, for det gamle ble borte.RuneMC skrev:Den er vel akkurat kl A1 idag - dvs lett MC pga høyst 125 ccm (OK) og høyst 0,1 Kw/kg (OK) (for førere under 18 år er det også maks 150kg vekt på kjøretøyet uansett andre parametre)
Det er vel de tekniske spesifikasjonene som avgjør hvilken klasse den havner i på vognkortet. Er det et originalt vognkort kan det nok være gamle betegnelser. Lett MC klassifiseringen (A1) kom først i 1997. A2 (mellomtung) kom først i 2013
Det er ellers hva som står på førerkortet ditt som definerer hva du har rett til å kjøre. Vognkortet er bare listing av spesifikasjoner og identifikasjon for kjøretøyet. Er førerkortet like gammelt som MC'n, så vil du ha kunnet få endel førerrettigheter "gratis" pga div overgangsregler.
Skal nytt vognkort utstedes så vil man se på tekniske spesifikasjoner og sette den som A1.
Øker du ytelse litt slik at det blir mellom 0,1 og 0,2 Kw/kg, så blir den A2 (og du må evt betale litt avgifter)
Øker du ytelse enda mer slik at det blir over 0,2 Kw/kg så blir den tung MC (og du må evt betale litt mer avgifter)
Men... what's the point... ?