Kjøp av Yamaha mt 125?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Astrid@mc
Innlegg: 1
Registrert: 07 mai 2024, 15:38
Motorsykkelen din: Keeway speed 2008

Kjøp av Yamaha mt 125?

Legg inn av Astrid@mc »

Hei. Kjører for tiden en keeway speed 2008 modell, men er ikke akkurat bien favoritt. En kompis av meg har gitt meg et tilbud på sin Yamaha MT 125(årsmodell 2016) og jeg lurer rett og slett på om det er verdt det eller ikke. Kan selger den til meg for 20 000, den har aldri vært i bakken, har fem tidligere eiere og har gått 54 000 km. Jeg er forholdsvis lav(163cm) og vet ikke om dette er en god fit for meg. Noen tips?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23087
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av Yamaha mt 125?

Legg inn av Bjerknez »

20.000,- vil jeg vel si må være en god pris, hvis den er i god stand?

Men nå har nok @kjellv mer snøring på den biten. :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av Yamaha mt 125?

Legg inn av kjellv »

Det var veldig lav pris av en eller annen grunn. Ikke godt å si hvorfor, men kjørelengde har nok mye å si.
Jeg jobber hos en Yamahaforhandler, og det er sjelden vi ser slike som har gått så langt. Men det betyr ikke at de ikke kan det. At vi ikke ser dem er kanskje fordi folk tar servicer og steller med dem selv. Det er ofte bare de to første årene de følges opp av verksted pga garanti.
Prøv å sjekke opp det du kan om hvordan den har blitt vedlikeholdt. Er den blitt godt fulgt opp kan den gå langt, og det kan også være at det har blitt gjort større ting på den. Ny sylinder og stempel for eksempel.
Få med deg en som kan litt om disse og se nøye over den. Da mener jeg ikke en kompis som har kjempetrua både på seg selv og sykkelen, men en som KAN dette. Ikke bare motor, en motorsykkel er mye mer enn det. Svingarm, styrelager, kjede/drev, girkasse, hjul og dekk for eksempel. Alt elektrisk, tenningslås lys og instrument.
Ha i bakhodet at om et motorhavari kommer snart, så kommer du til å angre på at du ikke kjøpte en til 40000 som har gått mye mindre. Det er i så fall billigere.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 659
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Kjøp av Yamaha mt 125?

Legg inn av Nomade »

Kjøp aldri av en kompis ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23087
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av Yamaha mt 125?

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 08 mai 2024, 07:29 Kjøp aldri av en kompis ;-)
Til den summen som jeg annser som ganske lav, vil jeg nesten si jeg er litt enig....

KiMedic
Innlegg: 249
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kjøp av Yamaha mt 125?

Legg inn av KiMedic »

Nomade skrev:Kjøp aldri av en kompis ;-)
Må støtte dette tipset..Man bør helst ikke låne store summer penger, eller handle kjøretøy av venner og familie. Kjærlighet kan lett bli til hat om man føler man ble lurt, eller kjøpte katta i sekken.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23087
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av Yamaha mt 125?

Legg inn av Bjerknez »

Men er dekkene utslitt og hovedservice må tas av ny eier så snakker vi fort opp mot 15.000 kroner hvis den nærmer seg storservice. Den er vel snart gått 60.000km?

Det bør tas med i regnestykket og det KAN være grunnen til at den selges til den prisen.

Hvis storservice er tatt og dekkene er gode samt sykkelen ellers er i god stand så er 20k såpass billig at du neppe kan trå feil. Men som kjellv skriver. Sørg for at den ikke har noen skjulte feil og mangler som selger ikke opplyser om. Nå er jo ikke 20.000 kroner (minus evt. verdien på sykkelen) noe som tar livet av noen i dag kanskje, men vennskapet kan få seg en trøkk. Det er mange eksempler på det.

Svar