Første sykkel!, dvs. mange spørsmål

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Eirik95
Innlegg: 2
Registrert: 30 jul 2012, 18:53
Motorsykkelen din: på utkikk..

Første sykkel!, dvs. mange spørsmål

Legg inn av Eirik95 »

Hei, dette blir mitt første innlegg her. Meldte meg på siden jeg egentlig ikke har noe erfaring med mc, men en del med bil og vanlig sykkel.. Uansett. Er 17 år og skal ta tung lappen (mellomtung blir det da.) når jeg fyller 18. Gidder ikke bry meg med prumpete lettmotorsykler, så går rett på tunglappen. Har enda ikke vært med på noen kurs eller startet på lappen (har selvfølgelig trafikalt), regner med at man må ha egen sykkel til resten..

Vil ikke bruke for mye penger, vet at mellom er relativt billig. Setter lista på rundt 20k til 30k om det er noe man får tilbake pengene for. Står vel mellom Aprilia 125 og Kawasaki 250r. Blir litt forvirret av Apriliaen siden noen er 15hk, og noen er 34?.. Vil ikke ha en 15hk som er skrudd ihjel. Kawasakien ser nydelig ut og har bare lest positivt om den, men er vanskelig å finne noen til salgs. Setter pris på om noen vet hvordan det evt. er med forsikring på doningene.

Takker for svar og evt. spørsmål :roll

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Første sykkel!, dvs. mange spørsmål

Legg inn av Intruder »

Velkommen hit Eirik,tror iallfall jeg vil anbefale en japansk sykkel,min erfaring er at de er veldig driftssikre og feilfri.. :thumleft
Men vil ikke dermed antyde at andre sykler har mange feil,men jeg kjenner ikke stort til dem.. :mc1

Men her blir nok gode råd dyre.....hmm,hva er det nå jeg skriver.. :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første sykkel!, dvs. mange spørsmål

Legg inn av AJ »

Intruder skrev: Men her blir nok gode råd dyre.....hmm,hva er det nå jeg skriver.. :prop:
Nei, nei, Intruder! =;
Her inne er gode råd gratis, faktisk! :thumleft

Så til til Eirik95; ønsker deg velkommen hit til MCsiden.no jeg også :-)

Du nevner Kawa 250. Er flere her inne som har en sånn og rapportene fra dem tyder på at de er veldig godt fornøyd. Regner med at de slenger innom tråden din og nevner litt om sine erfaringer med den spreke 250'en ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Første sykkel!, dvs. mange spørsmål

Legg inn av TheHaughom »

Du vil ikke ha en "prumpete" lettsykkel, men 125ccm er vel lettsykler? :scratch

Kan ikke mye billig mellomtungt, men kan i alle fall ønske deg hjertelig velkommen til MCsiden! :vs
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Første sykkel!, dvs. mange spørsmål

Legg inn av MrPitlane »

Eirik95 skrev:Hei, dette blir mitt første innlegg her. Meldte meg på siden jeg egentlig ikke har noe erfaring med mc, men en del med bil og vanlig sykkel.. Uansett. Er 17 år og skal ta tung lappen (mellomtung blir det da.) når jeg fyller 18. Gidder ikke bry meg med prumpete lettmotorsykler, så går rett på tunglappen. Har enda ikke vært med på noen kurs eller startet på lappen (har selvfølgelig trafikalt), regner med at man må ha egen sykkel til resten..

Vil ikke bruke for mye penger, vet at mellom er relativt billig. Setter lista på rundt 20k til 30k om det er noe man får tilbake pengene for. Står vel mellom Aprilia 125 og Kawasaki 250r. Blir litt forvirret av Apriliaen siden noen er 15hk, og noen er 34?.. Vil ikke ha en 15hk som er skrudd ihjel. Kawasakien ser nydelig ut og har bare lest positivt om den, men er vanskelig å finne noen til salgs. Setter pris på om noen vet hvordan det evt. er med forsikring på doningene.

Takker for svar og evt. spørsmål :roll
Hei, og velkommen inn.

Ser noen selvmotsigelser i innlegget ditt, men har alikevel følgende råd;

Kjøp deg en 4takter, finn en mc du liker og har råd til, ikke la deg friste til å kjøre en "fulleffekt" mellomklasse, da det er unødvendig dyrt og medfører mange prikker på førerkort.

Har kjørt Kawa 250 , og den er lettkjørt og gøyal. Mange til salgs, og trur de gir mye kjøreglede for penga. :prop:

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Første sykkel!, dvs. mange spørsmål

Legg inn av gsx750_80 »

Eirik95 skrev:Hei, dette blir mitt første innlegg her. Meldte meg på siden jeg egentlig ikke har noe erfaring med mc, men en del med bil og vanlig sykkel.. Uansett. Er 17 år og skal ta tung lappen (mellomtung blir det da.) når jeg fyller 18. Gidder ikke bry meg med prumpete lettmotorsykler, så går rett på tunglappen. Har enda ikke vært med på noen kurs eller startet på lappen (har selvfølgelig trafikalt), regner med at man må ha egen sykkel til resten..

Vil ikke bruke for mye penger, vet at mellom er relativt billig. Setter lista på rundt 20k til 30k om det er noe man får tilbake pengene for. Står vel mellom Aprilia 125 og Kawasaki 250r. Blir litt forvirret av Apriliaen siden noen er 15hk, og noen er 34?.. Vil ikke ha en 15hk som er skrudd ihjel. Kawasakien ser nydelig ut og har bare lest positivt om den, men er vanskelig å finne noen til salgs. Setter pris på om noen vet hvordan det evt. er med forsikring på doningene.

Takker for svar og evt. spørsmål :roll
Jeg kjøpte Kawasaki Ninja 250R i vår, og har ikke angret et sekund. Jeg har eid flere 2-hjulinger, fra Tempo Swing 50 cc til Kawasaki ZX 11.
250R'en er noe av det morsomste jeg har kjørt. Den er meget lettkjørt. Effekten kommer jevnt og "lineært" som funksjon av gasspådrag, og er
neppe egnet til å skremme noen, men tilstrekkelig til at det er morsomt..
Kawasaki 250R er Kawasaki's mest solgte modell, i tillegg til å være deres mest solgte "sportssykkel"
(kilde: http://www.wheels.ca/news/2009-kawasaki ... big-value/" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Motoren er sterk nok i mellomregisteret til at jeg på norske veger kan foreta de fleste forbikjøringer uten å gear'e
ned fra 6.
Hittil har jeg ikke hatt noen problemer av betydning. De første 2-3000 km hendte det den havnet i "falsk fri" / "false neutral" mellom 5. og 6. gear.
Nå har sykkelen gått snart 4900 km siden etter påske (jobbkjøring nærmere 8 mil per dag, pluss 2 turer Stjørdal - Levanger, og en Stjørdal - Hitra).
Motorolje ble skiftet på ca 1000 km, og det har ikke vært behov for etterfylling. Oljeforbruket later til å være svært beskjedent. (Bensinforbruk
etter innkjøring ligger etter min erfaring på 0.365 - 0.395 liter / mil, i den grad det har interesse for unge folk. ;-) Jeg ser at den del snakker om
vesentlig lavere forbruk, ned i godt under 0.3 l/mil).
Lykke til med kjøp av sykkel. Ninja 250 får i alle fall min anbefaling.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Plumber
Innlegg: 411
Registrert: 07 jul 2012, 14:58
Motorsykkelen din: Ingen...
Sted: Bjørkelangen

Re: Første sykkel!, dvs. mange spørsmål

Legg inn av Plumber »

Eirik95 skrev:Hei, dette blir mitt første innlegg her. Meldte meg på siden jeg egentlig ikke har noe erfaring med mc, men en del med bil og vanlig sykkel.. Uansett. Er 17 år og skal ta tung lappen (mellomtung blir det da.) når jeg fyller 18. Gidder ikke bry meg med prumpete lettmotorsykler, så går rett på tunglappen. Har enda ikke vært med på noen kurs eller startet på lappen (har selvfølgelig trafikalt), regner med at man må ha egen sykkel til resten..

Vil ikke bruke for mye penger, vet at mellom er relativt billig. Setter lista på rundt 20k til 30k om det er noe man får tilbake pengene for. Står vel mellom Aprilia 125 og Kawasaki 250r. Blir litt forvirret av Apriliaen siden noen er 15hk, og noen er 34?.. Vil ikke ha en 15hk som er skrudd ihjel. Kawasakien ser nydelig ut og har bare lest positivt om den, men er vanskelig å finne noen til salgs. Setter pris på om noen vet hvordan det evt. er med forsikring på doningene.

Takker for svar og evt. spørsmål :roll
Kjøpte meg en 250 R for en mnd siden, så kan ikke si så mye om holdbarheten... Men det jeg kan fortelle deg, er at dette er en lettkjørt om morsom sykkel. Har tidligere hatt 650 og 1100 ccm , men som tidligere nevnt her har denne ikke noen problemer med å holde trafikken, selv med 2 stk på sykkelen. Tror du skal slite litt med å finne en 250 R mellom 20 - 30K. Da det gjelder forsikring, antar jeg at du må ut med ca 10 000.- med full kasko og ca 5 000.- med delkasko. Jeg for min del betaler 1 800.- for full kasko, men har passert 40 år og har hatt mc-lappen i 20 år..
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013

30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )

Medlem av: NMCU

Eirik95
Innlegg: 2
Registrert: 30 jul 2012, 18:53
Motorsykkelen din: på utkikk..

Re: Første sykkel!, dvs. mange spørsmål

Legg inn av Eirik95 »

Tusen takk for svar folkens! :prf
Høres ut som en kawasaki er tingen, regner med at den heller ikke faller for mye i pris, slik at jeg får noe tilbake om det skulle trenges :) Hva angår forsikring så blir det iallefall ikke full, og får se hvor mye jeg sparer hvis jeg setter det på foreldrene :redface

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: Første sykkel!, dvs. mange spørsmål

Legg inn av Bager »

Hei!
Bil bare svare på det du sa om aprilia 125ccm. at noen er 15 hk og noen er 34 er fordi noen har trimmet de, og gjort de om til fullefekt.
hvis du skal ta mellomtung kan du vell faktisk få registrert den lovlig med 34 hk om jeg ikke tar feil.

Kan vell nevne det jeg har lest om aprilia og. Det skal være en ganske god sykkel å kjøre og med veldig god fart med fullefekt. Men hørt at det er masse tull med motoren i dem også.

Hadde jeg vært deg ville jeg gjort som de andre sier å gått for en kawasaki.

Mener det skal bli nye regler ang. mellomtung lappen til nesteår og, kan se om jeg finner linken jeg har lest det på.

Edit: fant linken.

MELLOMTUNG/TUNG-MC

* Mellomtung og tung er ikke lenger under en samlet "klasse A". Mellomtung blir A2, mens tung blir til A.
* Mellomtung har fortsatt 18-års aldersgrense
* Tung er økt fra 21 år til 24 år ved direkte erverv. Dette betyr at man ikke kan ta tung-lappen direkte før man er 24.
* Tar man klasse A2 som 18 år får man ta tung-lappen som 20-åring. Man får ikke lenger den automatisk, men må enten gjennomføre en oppkjøring for tung-mc eller et kurs på 7 timer (stod ikke hvilket).
* Mellomtung regnes som en motorsykkel med maks 35 kW, eller 47 hestekrefter. Maksimalt forhold mellom vekt og kW er på 0,2 kw/0,26 hestekrefter.

http://www.mopedportalen.com/forum/topi ... er-i-2013/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Første sykkel!, dvs. mange spørsmål

Legg inn av mekkern »

aprillaen er for lett-regnes som tung ubegrenset
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Første sykkel!, dvs. mange spørsmål

Legg inn av Pollti »

De fleste Aprilia 125 som sies å yte 34 hk er garasjetrimmet, de yter max 24-26 hk. Noen få "ekte" 34hk er i landet men det er jo en mellomtung mc. Det er merkbar forskjell på hjemmetrimmet og fabrikksbygd 34 hk. Det er også en orginal Tuono 125 fulleffekter i landet og den var faktisk riktig morsom å kjøre.
Av 4T så er Hyosung 250 som finnes både i naken og R versjon på markedet til en ikke helt dum pris. De har fryktinngytende 30 hk, onde tunger sier 27 hk, men de går greit og er rimelige å forsikre. Hyoene er bygget over Suzuki lest. Grei begynner mc og et alternativ til Kawa 250.
Også har vel KTM kommet med både 200 og 250 nå ?

Svar