Hjelp til kjøp av lett mc.

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
TheNorwegianNoob
Innlegg: 5
Registrert: 05 okt 2014, 19:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av TheNorwegianNoob »

Hei lurte på om hvilken lett mc eg skal kjøpe, og den må være lettkjørt for eg har aldri kjørt noe meir en daff trial.
Har sett på noen Aprilia rs125, Caviga mito rs125 eller noe i den stilen.
er det noen som har noe tips?
Takk for svar på forhond:)
btw budsjette mitt er på 25 000kr-

TheNorwegianNoob
Innlegg: 5
Registrert: 05 okt 2014, 19:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av TheNorwegianNoob »

noen?

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av jongsanim »

Har bare kjørt (og kjører) MSX125 selv, så har ingen referanser dessverre :-)

Min skal selges på nyåret dog ;)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22914
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville nok valgt en 1-2 sylindret. Dem er ofte lettere i vekt og har bedre bunndrag og føles derfor friskere i frasparket og er mest sannsynlig det også.
Men det skal sies at jeg har dette fra kun litt synsing og informasjon ellers og er derfor ikke egenerfart.

Dette er hva jeg ville valgt:
http://www.ktm.com/naked-bike/125-duke- ... DaESxaKX50" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det finnes sikkert mye annet også som er minst like bra...

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av freddy123 »

Velg en 2 takt og ikke en slapp 4t, jeg hadde en cbr ig aprilia rs 125 aprilian var vell 5 ganger så morsom å kjøre som cbrn var.

Sålenge du varmer opp motoren til driftstemp og har nokk riktig med 2t olje så går disse motorene uten særlig store problemer. Kjøreegenskapene er veldig bra særlig på svingete vei og du kan fint kjøre fra 600cc der sålenge du er litt dreven med sykkeln.

Det eneste som er litt negativt er vell at det er en trutallsmaskin går kun bra fra 7000rpm til 14000rpm alt under så går den som en moped, men når du kommer til rette turtallsområdet så skyter den fart noe som gjør at opplevd drag i sykkelen blir litt sterkere. En annen ting er at den ikke eier moment kommer man til motbakker så går turtallet ned og man må ligge å gire litt opp og ned, men sånn blir det stort sett med små motorer.

Skal du ha deg en sykkel som er morsom å kjøre og som du får et smil om munnen av velg en 2t, skal du ha deg gjerrig fremkomstmiddel så velger du en 4t.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av kjellv »

freddy123 skrev:Velg en 2 takt og ikke en slapp 4t, jeg hadde en cbr ig aprilia rs 125 aprilian var vell 5 ganger så morsom å kjøre som cbrn var.

Sålenge du varmer opp motoren til driftstemp og har nokk riktig med 2t olje så går disse motorene uten særlig store problemer. Kjøreegenskapene er veldig bra særlig på svingete vei og du kan fint kjøre fra 600cc der sålenge du er litt dreven med sykkeln.

Det eneste som er litt negativt er vell at det er en trutallsmaskin går kun bra fra 7000rpm til 14000rpm alt under så går den som en moped, men når du kommer til rette turtallsområdet så skyter den fart noe som gjør at opplevd drag i sykkelen blir litt sterkere. En annen ting er at den ikke eier moment kommer man til motbakker så går turtallet ned og man må ligge å gire litt opp og ned, men sånn blir det stort sett med små motorer.

Skal du ha deg en sykkel som er morsom å kjøre og som du får et smil om munnen av velg en 2t, skal du ha deg gjerrig fremkomstmiddel så velger du en 4t.
En totakter både høres ut som og lukter som ei motorsag. Ikke alle liker det :scratch

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av freddy123 »

Hva er viktigst da lyd og lukt eller kjøreegenskaper og kjøreglede ?

Men joda er enig med deg er ikke no kul lyd, men lukta den blir det storsett bilene bak som få gleden av:)

TheNorwegianNoob
Innlegg: 5
Registrert: 05 okt 2014, 19:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av TheNorwegianNoob »

Bjerknez skrev:Jeg ville nok valgt en 1-2 sylindret. Dem er ofte lettere i vekt og har bedre bunndrag og føles derfor friskere i frasparket og er mest sannsynlig det også.
Men det skal sies at jeg har dette fra kun litt synsing og informasjon ellers og er derfor ikke egenerfart.

Dette er hva jeg ville valgt:
http://www.ktm.com/naked-bike/125-duke- ... DaESxaKX50" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det finnes sikkert mye annet også som er minst like bra...
finner ikkje prisen på ktmen, vet du prisen?

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Haymaker »

freddy123 skrev:Kjøreegenskapene er veldig bra særlig på svingete vei og du kan fint kjøre fra 600cc der sålenge du er litt dreven med sykkeln.
Det må være noen røtne 600cc sykler :lol

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Haymaker »

TheNorwegianNoob skrev:
Bjerknez skrev:Jeg ville nok valgt en 1-2 sylindret. Dem er ofte lettere i vekt og har bedre bunndrag og føles derfor friskere i frasparket og er mest sannsynlig det også.
Men det skal sies at jeg har dette fra kun litt synsing og informasjon ellers og er derfor ikke egenerfart.

Dette er hva jeg ville valgt:
http://www.ktm.com/naked-bike/125-duke- ... DaESxaKX50" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det finnes sikkert mye annet også som er minst like bra...
finner ikkje prisen på ktmen, vet du prisen?
http://www.finn.no/finn/mc/new/object?f ... rough=true

Edit: Tror nok budsjettet fort ryker ved kjøp av en Duke. Må nok tilbake til 2011 for å få en pris i nærheten.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av freddy123 »

Haymaker skrev:
freddy123 skrev:Kjøreegenskapene er veldig bra særlig på svingete vei og du kan fint kjøre fra 600cc der sålenge du er litt dreven med sykkeln.
Det må være noen røtne 600cc sykler :lol
Jeg gjentar svingete vei , er det mye sving så er det ikke kun motorkraft det går på har litt å si hvem som faktisk kjører, men så fort det blir en litt lengre slette så sliter 125cc, men nå tenker jeg en litt dårlig fersk r6 fører mot en flink 125cc kjører.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22914
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil nok tippe at en R6 rævkjører en 125cc uansett hvor svingete veien er. :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:Jeg vil nok tippe at en R6 rævkjører en 125cc uansett hvor svingete veien er. :thumleft
Ikke hvis det er en utrolig dårlig sjåfør på 600en. Da er det sikkert mulig. :P :p
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Kawagutten »

JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:Jeg vil nok tippe at en R6 rævkjører en 125cc uansett hvor svingete veien er. :thumleft
Ikke hvis det er en utrolig dårlig sjåfør på 600en. Da er det sikkert mulig. :P :p
Er det to like gode sjårfører på veldig svingete veier kan godt en på 125 vinne for da går det på beste oppsatte dempere og dekk.På en kortbane har vel 125 gått fortere men på langbane taper den for da får 600 utnyttet langstrekene bedre.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22914
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:Jeg vil nok tippe at en R6 rævkjører en 125cc uansett hvor svingete veien er. :thumleft
Ikke hvis det er en utrolig dårlig sjåfør på 600en. Da er det sikkert mulig. :P :p
Da skal jaggu meg sjaføren være elendig :lol

Svar