Hjelp til kjøp av lett mc.

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Banditmannen »

Bjerknez skrev:
JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:Jeg vil nok tippe at en R6 rævkjører en 125cc uansett hvor svingete veien er. :thumleft
Ikke hvis det er en utrolig dårlig sjåfør på 600en. Da er det sikkert mulig. :P :p
Da skal jaggu meg sjaføren være elendig :lol
Dere ser vist ikke så mye på racing dere... ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Bjerknez »

ser svært lite (aldri) på racing...

Men la oss si at man er en kammeratgjeng som kjører rundt på vanlige norske veier. Han ene kjører R6 og den andre en 125cc. Begge er mer eller mindre like gode. Jeg tror jeg vet hvem som vinner de fleste etappene.

Så sant man ikke leter opp elendige sjafører som kjører sykler som R6 da. Men man kjøper seg vel ikke en R6 uten at man har over middels interesse for aktiv kjøring vil jeg tro.

I teorien samt på racingbane vil jeg tro en 125cc har et forsprang hvis svingene er krappe og veien er stort sett uten bakker etc. I virkeligheten når man kjører sammens med sine kompiser og andre i trafikken vil jeg tro med stor sikkerhet at en R6 har overtaket i de aller fleste tillfellene.

Jeg har ikke hatt lappen mer enn noen måneder selv så erfaren kan man vel ikke akkurat si at jeg er men la meg få kjøre om kapp med en 125cc fra A-B på vanlige norske veier med min cruiser så er jeg ganske sikker på at jeg hadde kommet først frem. Sammenlagt så tror jeg krefter teller mer enn svingvillighet. På en bane bygget for 125cc kjøring hadde jeg så klart ikke hatt nubbesjans, men slik er da altså ikke virkeligheten.

Jeg ville gått for en 1-2 sylindret maskin uansett om et lukter motorsag eller ikke. De kreftene i bunn er morsomme og ha.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Banditmannen »

Bjerknez skrev:ser svært lite (aldri) på racing...

Men la oss si at man er en kammeratgjeng som kjører rundt på vanlige norske veier. Han ene kjører R6 og den andre en 125cc. Begge er mer eller mindre like gode. Jeg tror jeg vet hvem som vinner de fleste etappene.

Så sant man ikke leter opp elendige sjafører som kjører sykler som R6 da. Men man kjøper seg vel ikke en R6 uten at man har over middels interesse for aktiv kjøring vil jeg tro.

I teorien samt på racingbane vil jeg tro en 125cc har et forsprang hvis svingene er krappe og veien er stort sett uten bakker etc. I virkeligheten når man kjører sammens med sine kompiser og andre i trafikken vil jeg tro med stor sikkerhet at en R6 har overtaket i de aller fleste tillfellene.

Jeg har ikke hatt lappen mer enn noen måneder selv så erfaren kan man vel ikke akkurat si at jeg er men la meg få kjøre om kapp med en 125cc fra A-B på vanlige norske veier med min cruiser så er jeg ganske sikker på at jeg hadde kommet først frem. Sammenlagt så tror jeg krefter teller mer enn svingvillighet. På en bane bygget for 125cc kjøring hadde jeg så klart ikke hatt nubbesjans, men slik er da altså ikke virkeligheten.

Jeg ville gått for en 1-2 sylindret maskin uansett om et lukter motorsag eller ikke. De kreftene i bunn er morsomme og ha.
Dette har med krefter å gjøre, ikke hestekrefter, men tyngdekraft og sentrifugalkraft! De 50-60+ kiloene mindre som en Aprilia RS 125 veier i forhold til en R6, gjør at det er mindre vekt som skal bremses og flyttes på.
Det vil igjen si at man kan bremse seinere og mindre inn i svingen, og holde høyere fart gjennom svingen.
Så på en svingete fylkesvei med lite rettstrekker vil en som kan utnytte en Aprilia RS 125, helt klart kunne hamle opp med en R6. :janikk

Den gamle totak 125 klassen i GP-racing(som nå er byttet ut med firetaks 250) hadde en toppfart som var ca 60 km/t lavere enn Moto2 klassen(moderat trimmede 600cc),
men likevel var gjennomsnittsfarten gjerne ikke mer enn 5-6 km/t lavere, alt p.g.a høyerer fart i svingene. :prop:

PS. Alle mine påstander her er bygd på hva jeg har sett, hørt og lest, og IKKE på egne erfaringer, så det hadde ikke gjort noe om noen med faktisk erfaring kunne bekrefte dette... :redface

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Rune75 »


Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av freddy123 »

Ja se der er jo et eksempel :)

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av mekkern »

[video]https://www.youtube.com/watch?v=rA4ueL4xKvg[/video]

fra 4 min så ser en at det er ganske frisk kjøring som skal til for å holde en 125ccm 2t bak....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Banditmannen »

mekkern skrev:[video]https://www.youtube.com/watch?v=rA4ueL4xKvg[/video]

fra 4 min så ser en at det er ganske frisk kjøring som skal til for å holde en 125ccm 2t bak....
Haha, gixxermannen blei nok litt sliten på slutten! :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Bjerknez »

Vi snakker fortsatt om banekjøring her.

Er det banekjøring TS skal bruke sykkelen til?

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Banditmannen »

Bjerknez skrev:Vi snakker fortsatt om banekjøring her.

Er det banekjøring TS skal bruke sykkelen til?
Kanskje ikke, men videoene viser bare det at ved svingkjøring er vekt, eller helst mangel på sådan, en mye viktigere faktor enn hestekrefter! :-)
Så min påstand står ved lag, på en svingete fylkesvei med lite rettstrekker vil en som kan utnytte en Aprilia RS 125, helt klart kunne hamle opp med en R6! :janikk
Sist redigert av Banditmannen den 12 okt 2014, 13:59, redigert 1 gang totalt.

Toven

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Toven »

Race tuna den RS'n vel? Yter vesentlig mer enn utrimma RS, som er lovlig :P :p Men gikk jo som ei kule, spørs om man finner gocart fylkesveier.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av jongsanim »

Vet ikke helt hvor mye dette hjelper trådstarter folkens ;)

TheNorwegianNoob
Innlegg: 5
Registrert: 05 okt 2014, 19:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av TheNorwegianNoob »

jongsanim skrev:Vet ikke helt hvor mye dette hjelper trådstarter folkens ;)
det vet ikkje eg heller:P

TheNorwegianNoob
Innlegg: 5
Registrert: 05 okt 2014, 19:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av TheNorwegianNoob »

noen som kan komme med noe nytig?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Kawagutten »

Ser ut som det er R du vil ha så gå for en velholdt og utrimmet sykkel som er herjet ihjel, hvis ikke det er om å gjøre å kjøre fortest så kan Honda CBR125 være noe.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Hjelp til kjøp av lett mc.

Legg inn av Erik.H.M »

Hei!
Personlig mener jeg at en 2-takter er mye mer interessang å kjøre enn en 4-t. Mange sier at hvis du kjøper en 2-t, så må du kunne skru. Jeg mener at dette ikke stemmer med mindre du kjører en trimma sykkel (mer hk = større slitasje på motor).
Når det kommer til sykkel, så vil jeg sterkt anbefale aprilia rs 125 hvis du vil ha 2-t, eller en dt(r/x) 125. Dette er driftsikre sykkler med evt masse muligheter for trim. Sånn ellers, kan jeg også anbefale Cagiva Mito (behagelig å kjøre på langtur)
Vil du ha en 4-t, så blir det litt færre sykler å velge mellom med det budsjettet du har. Det blir evt en av de litt "eldre" cbr'ene som visstnok skal være veldig driftsikre, eller en Yamaha YBR. Disse har bare 10 hk, men holder mer enn godt nok følge med trafikken. Dette er svært behagelige sykler å kjøre (en av de mest behagelige jeg noen gang har kjørt). :-)

Håper dette var litt nyttig ifo for deg ;)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Svar