Kjøreplan til mc-lappen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Barmo
Innlegg: 12
Registrert: 22 aug 2014, 23:55
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit GSF600 S 1999
Sted: Oslo

Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av Barmo »

Hei

Nyregistrert her med planer om å ta lappen neste vår. Skal ha oblig teori på mandag og få tatt teorien i løpet av nær fremtid.

Spørsmålet mitt er om det er dumt å kjøpe sykkelen allerede nå eller vente til våren.

Har vel egentlig bestemt meg for Hornet eller Bandit i 600 kubikk utgave (med vindskjerm) til maks 50.000.-. Syklene passer høydemessig bra for meg. Den vil også stå frostfritt i vinter i en garasje (hvor jeg kan trene på balanse og sakte kjøring). Starter med kjøretimer så fort det er mulig neste år.

Høres dette greit ut?

Barmo

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du får øvekjørt en del før sesongen er over så sier jeg løp og kjøp. Hvis ikke så ser jeg på det som en litt ufornuftig plassering av kapital.

MEN!... Du får mange fine kvelder sammens med sykkelen hvor du kan tilpasse den, shine den opp etc. Da har du noe å gjøre vinterstid. :thumleft

Det er egentlig opp til deg, men personlig ville jeg kjøpt den nå. Rett og slett fordi jeg er utolmodig :lol

Kjøpte selv min sykkel FØR jeg i det heletatt hadde begynt på lappen. Men jeg har øvekjørt en god del da :thumleft

Barmo
Innlegg: 12
Registrert: 22 aug 2014, 23:55
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit GSF600 S 1999
Sted: Oslo

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av Barmo »

Litt av tanken bak å kjøpe på høsten er at man kan få tak i en sykkel som har hatt storservice på våren (byttet lager, dekk osv). I motsetning på våren hvor man kan måtte gjøre dette selv.

Hvordan er reglene rundt øvelseskjøring egentlig? Om jeg har en kamerat som har lappen (25 år+ og lappen i 5 år+) og jeg håndterer sykkelen greit, kan jeg da kjøre i trafikken før jeg begynner med kjøretimer? Alternativt med han på følgesykkel. Interkom mellom oss selfølgelig og L på ryggen. Jeg er selv 43 år med B enn så lenge på lappen.

Tenkte å starte rolig på lukket område først, så får jeg se hvor langt høsten har kommet.

Barmo
Suzuki GSF 600 S 1999

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av Bjerknez »

Barmo skrev:Litt av tanken bak å kjøpe på høsten er at man kan få tak i en sykkel som har hatt storservice på våren (byttet lager, dekk osv). I motsetning på våren hvor man kan måtte gjøre dette selv.

Hvordan er reglene rundt øvelseskjøring egentlig? Om jeg har en kamerat som har lappen (25 år+ og lappen i 5 år+) og jeg håndterer sykkelen greit, kan jeg da kjøre i trafikken før jeg begynner med kjøretimer? Alternativt med han på følgesykkel. Interkom mellom oss selfølgelig og L på ryggen. Jeg er selv 43 år med B enn så lenge på lappen.

Tenkte å starte rolig på lukket område først, så får jeg se hvor langt høsten har kommet.

Barmo
Så lenge du har lappen klasse B, og kompisen din har hatt MC lappen SAMMENHENGENDE i 5 år og er fylt 25år så akn dere øvekjøre på hver deres sykkel, hvis dere har gule vester med "L" på ryggen og toveis kommunikasjon.

Men jeg råder deg til å ta en kjøretime på en trafikkskole før du begir deg ut på en motorsykkel for første gang.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av cevillan »

Jeg vil brukt vinteren til revudering av valg av sykkel... ;-) Tør jeg foreslå litt Østerrisk? Litt KTM? Litt Duke? :prf

Barmo
Innlegg: 12
Registrert: 22 aug 2014, 23:55
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit GSF600 S 1999
Sted: Oslo

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av Barmo »

Duke er en fin sykkel, men vil nødig herme etter søster og typen som kjøpte seg Duke i år (2 stk 690). I tillegg er den akkurat litt for høy for beina mine (og litt dyrere enn budjettet tillater).

Barmo

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av spidair »

DEt at sykkelen er litt for høy er en tilvendigs sak har jeg funnet ut,,,

ER nemlig også litt for stutt i møkka fallet til å kjøre KTM SMCR supermotardm ne den er faktisk en tilv endigssak... Du lærer å "stå på tå" med den rette balansen på sykkelen allikevel...

Kjørte opp på en suzuki V-Strom og den syntes jeg var ubehagelig lav, fikk liksom ikke stekt ut bena der syntes jeg... På min supermotard kan jeg strekke på bena nesten uten å være nedde asfalten og du verden hvor deilig det er når man kjører langt... Uten å ha det som ligner på en gynekolog stol med motor... der bena hviles på forhvilere montert i fronten fordi sykkelen ikke er høy nok til det når man sitter på setet... Bare for å gi deg noen gode ting med høyt sete... :) PS: motarden er nok kanskje enda høyere enn Duke'n også...

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av Kawagutten »

Hei det er ikke mulig å ha noe problem med med mc så lenge en har blitt bitt av basillen.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av norse900 »

Kunne ikke vært mer enig!! :thumleft

Løp og kjøp :-)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av Kawagutten »

Det er bare å kjøpe det du liker og forandre på det som trengs f.eks styre,sete,fothvilere osv.Du bestemmer selv hvordan du vil ha din sykkel bare du får den DU vil ha :-)
Sist redigert av Kawagutten den 23 aug 2014, 20:38, redigert 1 gang totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av Bjerknez »

Hornet og Bandit er i mine øyne fornuftige sykler jeg har sansen for. Litt for små for min kropp har jeg funnet ut, men jeg liker ellers syklene. Spesielt de eldre utgavene med runde lykter.

Men prøvesitt andre sykler også!
Hadde jeg rett etter bestått oppkjøring hatt 60.000,- i lomma så hadde jeg sporenstreks kjøpt meg en eldre Hornet som nummer to sykkel. Men etter at jeg feks. Prøvesatt en Triumph Street Triple så hadde jeg lett vraket en Hornet.

Men jeg er uansett cruiser typen har jeg funnet ut. De fleste jeg kjenner som kjører andre typer sykler sier "ahh" når dem prøvesitter min sykkel. For her sitter man rett og slett godt. Jeg synes det er litt komisk å kjøre bak folk på gatesykkel/r-sykkel etc. Jeg sitter og vedder litt med meg selv angående hvor langt vi kjører før dem starter sal gymnastikken :lol

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av RuneMC »

Behersk krypkjøring, unnamanøver og nødbrems (dvs kjøregården) før du begir deg ut i trafikken.

Hvis du har tenkt å øvelseskjøre i trafikk i høst ville jeg m.a.o. hivd meg på noen kjøretimer med en gang.

Ad kjøp av MC så gir de fleste forhandlere 3 mnd garanti på brukte... private gir ikke noe, men det er selvfølgelig bedre å kunne påpeke feil til selger raskt. Sånn sett er det gunstigere å kjøpe etter at en har tatt lappen når kilometerne baller på seg fortere. Verditapet på 1 år går fort opp-i-opp med verdien av nylig utført service.
(Hjullager f.eks. byttes ikke på storservice - det sjekkes og byttes etter behov (og bør sjekkes hvert hjulskift) - medmindre du gir eksplisitt beskjed om det, men hvis alle "sjekk"-deler skal byttes blir det dyrt...).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av Bjerknez »

Må si meg enig med RuneMC her.

Jeg skulle også skrevet at du burde beherske krypkjøring og riktig plassering etc. før du beveget deg ut alene. Man er overraskende hjelpesløs når man er HELT uten erfaring og kanskje ikke engang syklet siden man var lite, slik at alt av balanse må terpes på på nytt.

Har nettopp vert i dine sko, så jeg vet hva jeg snakker om. Den første turen min på MC tok jeg helt og holdent uten noen som helst form for trening og jeg hadde ikke sittet på en tohjuling siden jeg kastet mopeden på fyllinga for over 20 år siden. Jeg følte meg som bambi på glattisen. Alt for mye krefter som skulle temmes og en liten feiltagelse kunne ført til en alvorlig ulykke.

Man kan på sett og vis sammenligne det med å kjøre moped, men forskjellen er ca. 200kg og ekstremt mye mer krefter. Med moped kan man gi gjernet uten de store konsekvensene og skulle man velte så får man en mer eller mindre ubetydelig vekt over seg i forhold. Vi snakker også helt andre summer ved evt. skade.

Man blir litt mer ydmyk på en motorsykkel og man har en naturlig langt større respekt for sistnevnte.

Så jeg vil så absolutt råde deg til å ta ett par kjøretimer for å få inn grunnleggende teknikk og balanse. :thumleft

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av TomB »

Bjerknez skrev:
Barmo skrev:Litt av tanken bak å kjøpe på høsten er at man kan få tak i en sykkel som har hatt storservice på våren (byttet lager, dekk osv). I motsetning på våren hvor man kan måtte gjøre dette selv.

Hvordan er reglene rundt øvelseskjøring egentlig? Om jeg har en kamerat som har lappen (25 år+ og lappen i 5 år+) og jeg håndterer sykkelen greit, kan jeg da kjøre i trafikken før jeg begynner med kjøretimer? Alternativt med han på følgesykkel. Interkom mellom oss selfølgelig og L på ryggen. Jeg er selv 43 år med B enn så lenge på lappen.

Tenkte å starte rolig på lukket område først, så får jeg se hvor langt høsten har kommet.

Barmo
Så lenge du har lappen klasse B, og kompisen din har hatt MC lappen SAMMENHENGENDE i 5 år og er fylt 25år så akn dere øvekjøre på hver deres sykkel, hvis dere har gule vester med "L" på ryggen og toveis kommunikasjon.

Men jeg råder deg til å ta en kjøretime på en trafikkskole før du begir deg ut på en motorsykkel for første gang.

Enig med Bjerknez her, hadde IKKE kjørt i trafikk med noen, som ikke har hatt noen kjøretimer på mc, på landevei. =;
Uansett, hvor mange år man har hatt bil lappen. :-k
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Kjøreplan til mc-lappen

Legg inn av gbruaset »

Jeg kjøpte også sykkel på høst halvåret, og tok lappen våren etter. En grei motivasjon for å få lappen i boks så tidlig som mulig. Og Hornet er jo en fin første sykkel.

Svar