Hvordan skal ABS virke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Salt kjeks
Innlegg: 17
Registrert: 02 sep 2014, 17:20
Motorsykkelen din: Nei

Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Salt kjeks »

Hei

Saken gjelder en Yamaha FZ6 S2 ABS fra 2009 som jeg er usikker på om fungerer riktig. Jeg leverte den til Bikerstreet tidligere i måneden for sjekk av ABS. De sa den fungerte riktig, men jeg er ikke helt overbevist.

Jeg kjøpte nylig sykkelen. Etter prøvekjøring, hvor jeg i lav fart (~20km/t) låste fremhjulet på våt vei med strøsand, med påfølgende tenning av ABS-lampen, satte vi en klausul i kontrakten om at selger skulle betale for evt. reperasjon av ABS.

Jeg prøvde nødbrems i fra 60 km/t noen ganger i dag, og låste fremhjulet etter hvert. Dette var et stykke inn i oppbremsingen, så farten var vesentlig lavere enn 60 da det skjedde. Jeg økte trykket på bremsehendelen gradvis gjennom oppbremsingen, slik jeg har lært at man skal gjøre. Da hjulet låste fikk jeg følelsen av å skli litt sidelengs, og slapp fort bremsen opp igjen for å unngå å gå på trynet. ABS-lampen ble da tent, men forsvant etter omstart av sykkelen.

Bikerstreet sa at det er vanlig at hjulet låses i lav hastighet, og at ABS ikke virket i under ca 30 km i timen. Jeg forstår ikke at dette skulle gi noen mening. Hele poenget skal jo være at man kan bremse uten noen frykt for å gå på trynet? De sa det ikke var noen feilkoder, og at de hadde prøvekjørt sykkelen.

Bak så låses hjulet støtvis, så jeg antar den fungerer som den skal.
Sist redigert av Salt kjeks den 29 mar 2015, 20:53, redigert 2 ganger totalt.

Salt kjeks
Innlegg: 17
Registrert: 02 sep 2014, 17:20
Motorsykkelen din: Nei

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Salt kjeks »

Det kan jo også nevnes at jeg av åpenbare årsaker ikke er veldig fristet til å hugge bremsen inn i høy hastighet for å teste om den fungerer bedre da. Jeg setter pris på om noen kan komme med kommentarer om hvordan deres ABS-system fungerer i høy og lav hastighet.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Relax »

:)
Finns det ikke en forhandler eller lignende som har en spesifikasjon om eksakt hvordan dette skal fungere !?
"Do the right thing"

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Tysnes »

har en 07 fz6 med abs. der funker abs`en når farten er over ca 10 km/t. Abs systemet kan sjekkes, ved å bro koble to ledninger venstre side fremme med tanken. husker ikkje helt prosedyren( noen år siden).

Salt kjeks
Innlegg: 17
Registrert: 02 sep 2014, 17:20
Motorsykkelen din: Nei

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Salt kjeks »

Aktiveres ABS ved samme hastighet fremme og bak på din sykkel, eller er det forskjeller på det?

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Tysnes »

Salt kjeks skrev:Aktiveres ABS ved samme hastighet fremme og bak på din sykkel, eller er det forskjeller på det?
det er eg rimeleg sikker på. har litt grusveg før eg er ute i hoved vegen, der har eg testet det flere ganger. har ikkje prøvt i år men husker ikkje så dårleg :-) abs, slår likt inn foran som bak ( ved + 10 km/t)

Salt kjeks
Innlegg: 17
Registrert: 02 sep 2014, 17:20
Motorsykkelen din: Nei

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Salt kjeks »

Takk! Da skal jeg rake veien tilbake til bikerstreet i morgen, så får vi se hva utfallet blir.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Jarle »

Jeg beveger meg en del ute på grusen å jeg har ikke opplevd at ABS'en ikke har slått inn uansett hastighet (2012 mod.).
Derimot hender det at jeg velger å slå ABS'en av i de tilfellene farten er "stor" og jeg ønsker å kunne låse dekkene.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av KåreDump »

Salt kjeks skrev: Bikerstreet sa at det er vanlig at hjulet låses i lav hastighet, og at ABS ikke virket i under ca 30 km i timen.
Det der høres ikke riktig ut!!! På min sykkel (HD, med Brembo ABS) så koble ABS inn ved hastigheter over 5km/t (litt senere bak!)

Mange panikkbremsinger forekommer i bytrafikk, der hastigheten ofte ligger rundt 30-40km/t og det ville vært meningsløst om ABS'en ikke skulle funke da...

Har selv fått testa ABS'en min skikkelig ved en anledning.
Absolutt ikke en nødbrems etter boka, jeg gjorde det meste galt... :eh
En elg som vasa ut i veibanen foran meg , klemte inn både for og bakbrems maks fra ca 80 - 90km/t og holdt de der til sykkelen sto stille.

ABS'en funka som den skulle og berga dagen, sykkelen, elgen kjærringa og meg.
Til å begynne med pulserte hendel og pedal, ikke før de siste centimetrene før full stans låste hjulene, farten var da sikkert under fem km/t.
(Jeg dulta til bakbeina på elgen med forhjulet før det låste...)

Hadde ABS'n fungert som Bikerstreet skisserer så hadde jeg garantert gått i bakken og truffet elgen midtskips!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22896
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mener det sto i manualen til min sykkel at ABS ikke aktiveres før hastigheten passerer 10km/t. Dette vises i form av en orange ABS lampe som slutter å blinke når denne hastigheten overskrides. At denne ikke skal aktiveres før man når 30km/t høres veldig rart ut.

Men send en PM til Kjellv i forumet. Han er Yamaha forhandler med en del kunnskap og han kan sjekke opp dette for deg ganske kjapt tror jeg. Så kan du ta med deg dokumentasjonen tilbake til verkstedet ditt og slende det på bordet til dem :thumleft

Salt kjeks
Innlegg: 17
Registrert: 02 sep 2014, 17:20
Motorsykkelen din: Nei

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Salt kjeks »

Tysnes skrev:har en 07 fz6 med abs. der funker abs`en når farten er over ca 10 km/t. Abs systemet kan sjekkes, ved å bro koble to ledninger venstre side fremme med tanken. husker ikkje helt prosedyren( noen år siden).
Er det denne ledningen her? Jeg fant prosedyren du nevner i service-boka, men er ikke helt sikker på om jeg har funnet riktig ledning.
ledning.jpg

Angående laveste hastighet den fungerer i, så fant jeg dette i servicehåndboken. Det er 10 km/t, tilsvarende lett joggetempo. Det er så langsomt at man må nok være på sand/grus for å klare å låse hjulet i det hele tatt. Bikerstreet vedgikk at de tok feil der, og skal se på den igjen i morgen. Det merkelige i saken er at selvdiagnosen ikke slår ut på feil ved oppstart, men det er jo en grunn til at de testfunksjonene Tysnes refererer til finnes:
tester.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av ATWindsor »

Kan du ikke teste med bare bakbremsen? Kjøre man rett fram er det ganske safe å låse bakbremsen selv i relativt høy hastighet.

Salt kjeks
Innlegg: 17
Registrert: 02 sep 2014, 17:20
Motorsykkelen din: Nei

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Salt kjeks »

Bakbremsen fungerer fint den, og abs slår inn i høye og lave hastigheter. Det er kun fremme abs ikke fungerer.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Tysnes »

Salt kjeks skrev:
Tysnes skrev:har en 07 fz6 med abs. der funker abs`en når farten er over ca 10 km/t. Abs systemet kan sjekkes, ved å bro koble to ledninger venstre side fremme med tanken. husker ikkje helt prosedyren( noen år siden).
Er det denne ledningen her? Jeg fant prosedyren du nevner i service-boka, men er ikke helt sikker på om jeg har funnet riktig ledning.
ledning.jpg

Angående laveste hastighet den fungerer i, så fant jeg dette i servicehåndboken. Det er 10 km/t, tilsvarende lett joggetempo. Det er så langsomt at man må nok være på sand/grus for å klare å låse hjulet i det hele tatt. Bikerstreet vedgikk at de tok feil der, og skal se på den igjen i morgen. Det merkelige i saken er at selvdiagnosen ikke slår ut på feil ved oppstart, men det er jo en grunn til at de testfunksjonene Tysnes refererer til finnes:
tester.PNG
var det en slags hette på den ledningen du viser.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Tysnes »

har du service manual. Haynes e.l

Svar