KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg skal hente potten min i morgen, men vet ikke om jeg får byttet i morgen.
Jeg kan lage til en skikkelig sammenliningsvideo med dB-måling mellom den originale og Gianelli potten. :)
Jeg kan lage til en skikkelig sammenliningsvideo med dB-måling mellom den originale og Gianelli potten. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg fant denne.... Veldig mange som skryter av denne potten til ktm syklene sine
http://www.wings.si/ver3/index.html?page=adv1190" onclick="window.open(this.href);return false;
Men ja, lag en grundig sammenligning på potten din snikkern. Hvis du ser på denne siden er det stor forskjell i lydbildet, men ikke for høy lyd! I LOVE it!
http://www.wings.si/ver3/index.html?page=adv1190" onclick="window.open(this.href);return false;
Men ja, lag en grundig sammenligning på potten din snikkern. Hvis du ser på denne siden er det stor forskjell i lydbildet, men ikke for høy lyd! I LOVE it!
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Da har jeg fått meg en liten prøvetur med sidekoffertene på...
http://locatoweb.com/map/single/153855516" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg glemte jo å stille inn Load til en kar pluss baggasje. Hadde ikke noe i koffertene, men merket at hekken datt litt ned. Å siden jeg er såpass tung, vil jeg tro at det bare er greit å sette Load til 1 mann pluss baggasje.
I små hastigheter merket jeg ikke at de var der en gang. Men på motorveien fungerte de som en aktiv brems. Solid vindfang i de når en dro litt på. Men til cruising på norske veier merket jeg ikke veldig mye til det. Måtte over 120 før du kjente at fartsvinden tok litt tak. Det stod en varsel lapp i kofferten at du ikke burde overstige 150 med sidekofferter.
Jeg kan også melde om at slidersene på tåen tar nedi før koffertene På begge sider. Ved normal benplassering vel og merke. Jeg prøvde ikke når jeg satt bena så tett inntil sykkelen som mulig (som jeg skulle ha kjørt veldig sportslig)
Den er ikke veldig mye breiere enn styret med koffertene på, slik jeg klarer å se det. Litt er det nok, men ikke veldig mye. Skal du lanesplitte er det greit å vite hvor mye hekken bygger
De grip beskytterne på siden av tanken var greit grep i, hvertfall mot skinn som jeg kjører med nå.
Jeg har også kjørt en del i de forskjellige modusene, på i kjøremodus og dempermodus. Jeg merker svært liten forskjell mellom Sport og Street på kjøremodus. Jeg husker ikke i farten hva den store forskjellen skulle være her
Samme måte som jeg merker svært liten forskjell mellom rain og offroad modus.
Dempermodus derimot. Der merker en litt forskjell på Sport og Street. Ikke mye, men nok til at Sport er å foretrekke om du skal leke deg litt av og på med gasse på vanlig vei.
Forskjellen på comfort og Offroad var ikke veldig merkbar, men merket at det "gynget" lengre i offroad modus enn comfort modus.
Jeg føler det litt som Sport=Hard, Street=Normal, Comfort=Myk, og Offroad=Sjøsjuk
Jeg savner muligheten til å sette en "bestemt" demper modus på de forskjellige modusene.
Si at jeg er i Sport modus på kjøre og demper. Å skifter over til offroad i kjøremodus, skulle jeg ønske demperne fulgte etter. uten at jeg måtte inn å spesifisere det Mulig det finnes noe slik hvis jeg nileser brukerhåndboken. Eller noen andre som vet?
http://locatoweb.com/map/single/153855516" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg glemte jo å stille inn Load til en kar pluss baggasje. Hadde ikke noe i koffertene, men merket at hekken datt litt ned. Å siden jeg er såpass tung, vil jeg tro at det bare er greit å sette Load til 1 mann pluss baggasje.
I små hastigheter merket jeg ikke at de var der en gang. Men på motorveien fungerte de som en aktiv brems. Solid vindfang i de når en dro litt på. Men til cruising på norske veier merket jeg ikke veldig mye til det. Måtte over 120 før du kjente at fartsvinden tok litt tak. Det stod en varsel lapp i kofferten at du ikke burde overstige 150 med sidekofferter.
Jeg kan også melde om at slidersene på tåen tar nedi før koffertene På begge sider. Ved normal benplassering vel og merke. Jeg prøvde ikke når jeg satt bena så tett inntil sykkelen som mulig (som jeg skulle ha kjørt veldig sportslig)
Den er ikke veldig mye breiere enn styret med koffertene på, slik jeg klarer å se det. Litt er det nok, men ikke veldig mye. Skal du lanesplitte er det greit å vite hvor mye hekken bygger
De grip beskytterne på siden av tanken var greit grep i, hvertfall mot skinn som jeg kjører med nå.
Jeg har også kjørt en del i de forskjellige modusene, på i kjøremodus og dempermodus. Jeg merker svært liten forskjell mellom Sport og Street på kjøremodus. Jeg husker ikke i farten hva den store forskjellen skulle være her
Samme måte som jeg merker svært liten forskjell mellom rain og offroad modus.
Dempermodus derimot. Der merker en litt forskjell på Sport og Street. Ikke mye, men nok til at Sport er å foretrekke om du skal leke deg litt av og på med gasse på vanlig vei.
Forskjellen på comfort og Offroad var ikke veldig merkbar, men merket at det "gynget" lengre i offroad modus enn comfort modus.
Jeg føler det litt som Sport=Hard, Street=Normal, Comfort=Myk, og Offroad=Sjøsjuk
Jeg savner muligheten til å sette en "bestemt" demper modus på de forskjellige modusene.
Si at jeg er i Sport modus på kjøre og demper. Å skifter over til offroad i kjøremodus, skulle jeg ønske demperne fulgte etter. uten at jeg måtte inn å spesifisere det Mulig det finnes noe slik hvis jeg nileser brukerhåndboken. Eller noen andre som vet?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Ja å en annen ting AJ og Snikkern. Hvor vanntett kan jeg forvente at disse koffertene er
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg har ikke kjørt veldig mye i regn med sidekoffertene, men det ble noen få mil på vei ned igjen fra Mo i Rana, og de holdt ihvertfall tett da.
Men du skal ikke kjøre for aktivt med sidekofferter på.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men du skal ikke kjøre for aktivt med sidekofferter på.
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Se der ja, det var igrunn dette jeg fryktet Får justere litt på nedleggsvinkelen når en kjører med kofferter da skjønner jeg
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
En annen ting jeg ikke blir helt klok på Er det wheelie kontroll på denne sykkelen?
Jeg hadde 2 episoder i dag, når jeg gladgasset litt i 2 gir på veldig lavt turtall, men det var akkurat som den kuttet kraften i det den begynte å reise seg. Jeg har prøvd å lese meg fram, men kan ikke finne noe eksakt info der det står at der er wheelie kontroll.
Ikke at jeg ville ha den opp på hjulet. Men greit å vite om der er noe som holder igjen for deg, eller om en må passe litt ekstra på. Jeg har jo blitt godt vant med gamlesykkelen på akkurat dette
Jeg hadde 2 episoder i dag, når jeg gladgasset litt i 2 gir på veldig lavt turtall, men det var akkurat som den kuttet kraften i det den begynte å reise seg. Jeg har prøvd å lese meg fram, men kan ikke finne noe eksakt info der det står at der er wheelie kontroll.
Ikke at jeg ville ha den opp på hjulet. Men greit å vite om der er noe som holder igjen for deg, eller om en må passe litt ekstra på. Jeg har jo blitt godt vant med gamlesykkelen på akkurat dette
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37872
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Ingen problemer med sideveskene så langt. De holder vann og låsene fungerer helt fint. Det kan være lurt å smøre disse med f.eks. kulelagerfett, noe jeg har gjort.
På ADVrider forumet i det store utlandet har flere klaget over disse sideveskene og da spesielt låsene. Men jeg kjenner meg så langt ikke igjen i hva disse 'klagerne' har erfart.
Vil heller si at jeg liker disse koffertene. Ikke minst fordi de rommer ganske mye og er utformet på en slik at de plassen er godt utnyttet.
Langt bedre i så måte enn sideveskene jeg hadde til TDM'en og for ikke å snakke om Tiger 1050. Stelvioveskene er omtrent på samem nivå som de fra KTM, men var ikke vanntettet når det virkelig harde regnet sto på.
På ADVrider forumet i det store utlandet har flere klaget over disse sideveskene og da spesielt låsene. Men jeg kjenner meg så langt ikke igjen i hva disse 'klagerne' har erfart.
Vil heller si at jeg liker disse koffertene. Ikke minst fordi de rommer ganske mye og er utformet på en slik at de plassen er godt utnyttet.
Langt bedre i så måte enn sideveskene jeg hadde til TDM'en og for ikke å snakke om Tiger 1050. Stelvioveskene er omtrent på samem nivå som de fra KTM, men var ikke vanntettet når det virkelig harde regnet sto på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Hvor får en tak i kulelagerfett da? Ja likte utformingen på disse koffertene selv jeg. Også passer de seg steike godt på sykkelen. Det er nesten så jeg syns den ser bedre ut med kofferter på.... Helvete jeg er blitt gammel
Er det som en pasta? eller spray? Tar du litt på nøkkelen før du fører inn, eller sprayer. klemmer du rett inn i hullet?
Er det som en pasta? eller spray? Tar du litt på nøkkelen før du fører inn, eller sprayer. klemmer du rett inn i hullet?
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Den tillater ikke noe særlig hjulløft i street-mode. I Sportmode får man løftet det litt, men jeg har ikke turt å teste hvor høyt før den setter deg ned igjen. Skal man kjøre på bakhjulet, så tror jeg man må slå av hele systemet.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37872
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Kulelagerfett får man muligens kjøpt på Biltema...LordShaft skrev:Hvor får en tak i kulelagerfett da? Ja likte utformingen på disse koffertene selv jeg. Også passer de seg steike godt på sykkelen. Det er nesten så jeg syns den ser bedre ut med kofferter på.... Helvete jeg er blitt gammel
Er det som en pasta? eller spray? Tar du litt på nøkkelen før du fører inn, eller sprayer. klemmer du rett inn i hullet?
Jeg kjøpte en tube på MECA. Kostet en liten 'formue', nærmere 300,- kr. ...
Men da har jeg så det holder en god stund.
Litt fett på nøkkelen og vrir denne i begge retninger (åpne lokk til venstre og låse/åpne festeanordningen til høyre).
Dette gir det litt avanserte kombilåssystemet den smøringen det trengs for å gli lett og ledig.
Jeg har en teori om at problemene mange har hatt med disse låsene er er nettopp mangel på "innkjøring". Dvs. at de trenger å beveges for å få bort (produksjons)tregheten som alltid vil være til stede i mekaniske ting som dette.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Det kostet såpass ja... kjøss meg!
Sjekke om vi ikke kan ha noe slikt liggende på jobb fra gammelt. Eller så får jeg kjøre en tur innom nærmeste verksted å bruke taletøyet litt
Ja jeg merker at låsene er til tider veldig kronglete... Så smørning og litt bruk er nok definitvit veien å gå.
Sjekke om vi ikke kan ha noe slikt liggende på jobb fra gammelt. Eller så får jeg kjøre en tur innom nærmeste verksted å bruke taletøyet litt
Ja jeg merker at låsene er til tider veldig kronglete... Så smørning og litt bruk er nok definitvit veien å gå.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg må få høre hva du ble å betale for 15.000 servicen AJ!
I dag tok jeg en skikkelig rengjøring av biken (igjen) Utsatte sidekoffertene for relativt mye vann, å jeg kan bekrefte.... de er vanntett Både med hageslange og høytrykkspyler
I dag tok jeg en skikkelig rengjøring av biken (igjen) Utsatte sidekoffertene for relativt mye vann, å jeg kan bekrefte.... de er vanntett Både med hageslange og høytrykkspyler
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37872
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Har fått en ca. pris på forhånd, men venter med å opplyse den totale summen etter at servicen er gjort - hos Spinnin' Wheel i Mysen den 12. august.LordShaft skrev:Jeg må få høre hva du ble å betale for 15.000 servicen AJ!
Men før det blir det nok ganske sikkert dekkbytte - fra Conti til Metzeler Next.
Er på ingen måte misfornøyd med Conti, men greit å prøve et merke og dekktype jeg ikke har prøvd før.
Hører jo mye bra om disse Next dekkene...
12500 km. på Conti må sies å være akseptabelt. Særlig med tanke på at mye av kjøringen foregår med passasjer og bagasje.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Snikkern.... Noe jeg mener du burde ta en kikk på. For 3000,- får du deg en Powercommander 5, den installeres med 2 maps! En vanlig og en "for mager" som du enkelt bytter mellom om du skal kjøre med eller uten dB-killeren.
Powercommander har standard maps ferdig installert på enheten som er en middelvei mellom hk og dreiemoment.
http://www.powercommander.com/downloads ... 020.01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Det er latterlig enkelt å montere powercommander på syklene våres. Å du er garantert at sykkelen går optimalt uansett forhold.
Fordelen med å kunne bytte mellom to maps, er hvis du skal til det store utland. Spesielt Sveits, må du kjøre med dB killeren i. Ellers så får du en lei opplevelse
Jeg blir nok å gå for en slik til neste år. Tørr ikke handle mere i år til biken. Da klikker det for fruen
Powercommander har standard maps ferdig installert på enheten som er en middelvei mellom hk og dreiemoment.
http://www.powercommander.com/downloads ... 020.01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Det er latterlig enkelt å montere powercommander på syklene våres. Å du er garantert at sykkelen går optimalt uansett forhold.
Fordelen med å kunne bytte mellom to maps, er hvis du skal til det store utland. Spesielt Sveits, må du kjøre med dB killeren i. Ellers så får du en lei opplevelse
Jeg blir nok å gå for en slik til neste år. Tørr ikke handle mere i år til biken. Da klikker det for fruen