Adventure sykler blir de kjedlige?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Zettexx »

Trondgv skrev: Jeg har kjørt på langtur med 1 sylindra KTM, ikke noe problem det selv ned til Polen :thumleft Lengste dagsettappe på 82 mil uten at jeg merka det nevneverdig, men så er jo jeg ung og sprek. :-# :x Nyere 1 sylindra sykler vibrerer lite i grunn, det gjør faktisk f650 Dakaren min og selv om den er gammel. Ikke har den så mye effekt eller.

Det tror jeg gjerne går greit. Det er viktigere at man og mc er "tilpasset" og venner. Riktig sittestilling er ikke alltid dominert av hvor god salen er. Det er mye kropp som skal ha det godt, og da er det viktig med riktige vinkler i alle ledd.

Min oppfatning av den moderne dobøtta er dessverre et resultat av tester, ikke erfaring. Skulle jeg hatt en KTM Duke, ville det blitt med clip-on styre, lampeskjerm ( toppkåpe), asfaltdekk og "legg deg flat" forthvilere....Så ville jeg begynt å tenke på salen. :crazy:

100-150 mil, som dagsetappe, det er ekte Adventure...( men for all del 80 holder det på en Polen tur, mye heft underveis.)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Barbarozza »

Mantraet mitt er at du kan kjøre hvor du vil, der du tør med den redskapen du har. Og at det du har i øyeblikket uansett om det er nytt eller gammelt, adv, touring, sport eller noe helt annet duger uansett.
Memento mori

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Zettexx »

Barbarozza skrev:Mantraet mitt er at du kan kjøre hvor du vil, der du tør med den redskapen du har. Og at det du har i øyeblikket uansett om det er nytt eller gammelt, adv, touring, sport eller noe helt annet duger uansett.

Helt enig ! :vs :twothumbs: :twothumbs:

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Barbarozza »

I fjor kjørte vi i Frankrike, nede i området ved Gorges de Daluis kjørte vi på den nedlagte jernbanelinja som er før der nyveien er lagt som en del av den. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er mange zzr1400 som har kjørt på den lause grusen der. Har bare et dårlig bilde derfra, fra før den gamle jernbanebrua..derfor bare denne linken , så man MÅ ikke ha en adv sykkel heller

http://www.dangerousroads.org/europe/fr ... aluis.html

Forøvrig anbefales frankrike.
Memento mori

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Jeg lurer på hva slags dreiemoment min KTM 1050 har jeg klarer ikke se det noe sted .- ?
Kan vel være nyttig å vite vis man sammenligner enkelte ting
Honda Afrika 1000 cc har 98Nm dreiemoment.-
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av AJ »

kvase. skrev:Jeg lurer på hva slags dreiemoment min KTM 1050 har jeg klarer ikke se det noe sted .- ?
Kan vel være nyttig å vite vis man sammenligner enkelte ting
Honda Afrika 1000 cc har 98Nm dreiemoment.-
Er oppgitt her, men ikke som Nm... Har ikke sjekket hva 79ftlb dreiemomentverdien utgjør i Nm. Men det finnes konvertere på nett hvor man får gjort dette med få tastetrykk:
KTM 1050 trq.JPG
Mer å lese her:
http://www.motorcyclenews.com/bike-revi ... ture/2015/

Edit:
Motorbike Writer oppgir 107 Nm litt nede på siden...
I så fall er dette blant de beste i denne 1050 klassen hvor også Triumph Tiger 1050, Suzuki Vstrom og Kawasaki Versys 1000 befinner seg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Motorbike Writer oppgir 107 Nm :thumleft
Ja da danker den ut H Afrika Twin en også med sine 98Nm :eh
litt å ha i bakhodet ved vurdering av bytte -- sån i det hele så kan de 10 NM utgjøre noen plusser en for del aspekter - :-k
tenke boksen her om dagene - :scratch
mm da burde forholdet ligge godt til rette for den nye KTM 1090 ADV R med 125 hk :mk
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Fikk en lit aha tanke da det var en som mente det var stor service på Honda Afrika 1000 cc første gang ved 40 000 km jeg syns nå det hørtes litt voldsomt ut -en fra en mc butikk
på min KTM er det spikra ved ca. 15000 km noe jeg betalte ca. 8500 kr for hos http://www.cbp.no/?side=italyjapan
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Lurer på å legge ut min for salg straks
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av AJ »

Kjedelig?
:-k ...
Nei :D :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Bk_rRQmJNTs[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Den ga futt på sakene den filmen der ja AJ -
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

Hei har ikke låst meg ang side vesker/kofferter ennå men vurdere KTM sine originale ved kjøp av dette til KTM1090 ADV-r
Er det et greit valg ?
Eller burde jeg gå for alu- kofferter som ikke er så linje lekkert men mulig meget solide
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av AJ »

kvase. skrev:Hei har ikke låst meg ang side vesker/kofferter ennå men vurdere KTM sine originale ved kjøp av dette til KTM1090 ADV-r
Er det et greit valg ?
Eller burde jeg gå for alu- kofferter som ikke er så linje lekkert men mulig meget solide
Fordelen med de originale sideveskene er åpenbart at man slipper å montere ekstra stativ siden disse veskene er utviklet spesielt til sykkelens originalfester.
På de nye 1290'ene er disse festene endret noe. Nå beveges de sideveis slik at dette skal være mer stabiliserende under høyfartskjøring.
Jeg har selv ettermontert disse på min sykkel og har ikke opplevd noe negativt med dem, heller ikke i hastigheter opp mot 180 km/t på tyske veier i sommer.

Så til veskene; jeg synes de ser bra ut og at plassen i dem er godt utnyttet. Men de er ikke på langt nær like solide som rene alu.vesker.
Ved velt kan jeg se for meg at både veske og feste på sykkelen lett kan bli skadet, hvis man er riktig uheldig.
Låsene har også hatt sine svakheter og mange har hatt store problemer med disse. Skjedde også ned mine to ganger, også etter at forhandler reparerte låsen. Etter at låsene sviktet den andre gangen fikk jeg nye vesker med nye og forbedrede låser. Etter det har det ikke vært problemer. Det man skal passe på er å smøre de bevegelige låsedelene med silikonfett/spray.

På KTM adventuresyklene synes i hvert fall jeg at de originale sideveskene ser best ut. I tillegg bygger de mindre i bredden enn andre ettermarkedsvesker.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kvase »

AJ jeg husker du skrev de der betraktningen og egen erfaringen - :prf
- Forhåpentligvis så har det blitt samme feste på 2017 Mod av 1090 ADV -r som de du nevner
jeg tenker på mere om de kan bli litt raklete etter en stund ved mye grusvei kjøring med dertil mye krefter som mc kan bli utsatt for - :scratch
Ja ser den med velt at de er mere utsatt for permanente skader
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av AJ »

kvase. skrev: jeg tenker på mere om de kan bli litt raklete etter en stund ved mye grusvei kjøring med dertil mye krefter som mc kan bli utsatt for -
Tror ikke det er noe problem. Veskene virker solid sammenskrudd. Det samme med festeanordningene. Jeg har i hvert fall ikke merket noe rakling på min sykkel etter vel 40K hvor mye av kjøringen er gjort med sideveskene.

Men særlig mange velt mot hardt underlag tåler nok ikke disse...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar