Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Hadde følgende skremmende opplevelse i går. Jeg står i et lyskryss og venter på grønt. Idet jeg setter sykkelen i bevegelse, øker turtallet brått til et hvinende nivå, sykkelen slingrer fra side til side noen sekunder og jeg deiser i bakken. Heldigvis var jeg godt polstret og slapp unna med noen blåmerker, og jeg unngikk sammenstøt med myke eller harde trafikkanter.
Tenkte jeg måtte sjekke om noen på forumet har opplevd eller hørt om noe tilsvarende. Å si at gassen hengte seg opp blir feil, siden jeg knapt hadde gitt gass da det skjedde. Men noe fikk turtallet til å stige brått og ukontrollert.
Sykkelen er kjørt bort og blir sjekket til uken, men har noen råd om hva mekaniker skal lete etter tas det imot med takk.
Tenkte jeg måtte sjekke om noen på forumet har opplevd eller hørt om noe tilsvarende. Å si at gassen hengte seg opp blir feil, siden jeg knapt hadde gitt gass da det skjedde. Men noe fikk turtallet til å stige brått og ukontrollert.
Sykkelen er kjørt bort og blir sjekket til uken, men har noen råd om hva mekaniker skal lete etter tas det imot med takk.
Sist redigert av AJ den 02 sep 2013, 13:08, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Endret litt på overskriften siden jeg mener det må være greit å nevne hva slags sykkel dette skjedde med...
Begrunnelse: Endret litt på overskriften siden jeg mener det må være greit å nevne hva slags sykkel dette skjedde med...
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Høres ut som et forgasserproblem ..
EDIT: Sjekk http://vfrworld.com, garantert noen der som har hatt samma problemet.
Testet sykkelen etter velten?
EDIT: Sjekk http://vfrworld.com, garantert noen der som har hatt samma problemet.
Testet sykkelen etter velten?
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Nå er det så vidt jeg vet ikke forgasser på denne men innsprøyting. Sykkelen blir fraktet til forhandler så det tar noen dager før de kan begynne å sjekke, men jeg kommer tilbake med konklusjon. Finner de ikke noe må uansett alt som har med gasskontroll å gjøre byttes før jeg tør å sette meg på denne igjen. Har også lagt inn et spørsmål på vfrworld, så får vi se om ekspertene der har forslag til hva som kan ha skjedd.
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
NAF startet sykkelen og kjørte den opp på bilen, så det var ikke noe unormalt da. Jeg kom i ettertid på at jeg stusset litt over rykkete oppstart etter siste rast, men der og da tenkte jeg det skyldtes unøyaktig gassteknikk. Men kanskje var det første tegn på at noe var galt.TBI81 skrev:Testet sykkelen etter velten?
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Ok, trodde den var så gammel at den hadde forgassere. Beklager den..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Kan det være TPS'en som har gått bananas, troLoneRider skrev:Nå er det så vidt jeg vet ikke forgasser på denne men innsprøyting.

Noe lignende det du opplevde har skjedd med noen få TDM 900 av årsmodeller som senere fikk recall på TPS'en (throttle position sensor).
Feil på TPS fører ofte til såkalt "stalling", eller brå og uforklarlig motorstopp, mens det i andre tilfellet, som nevnte TDM 900, førte TPS-feil til at sykkelen plutselig "ga gass" og skapte en både farlig og svært ubehagelig situasjon for føreren...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Kanskje throttle bodies trenger en rens?
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Hvis den har TPS (kanskje alle sykler har det - jeg vet altfor lite om mc teknikk) høres det ut som en sannsynlig forklaring. Skal sjekke det nærmere.AJ skrev:Kan det være TPS'en som har gått bananas, tro
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Lenge ble rotasjonpotmetere brukt som TPS. Disse blir slitt (akkutat som volumkontrollen på en forsterker), og da kan slike ting skje. På nyere sykler brukes kontaktløse TPSer (optiske eller oftest magnetiske) som ikke blir slitt (eller mer riktig: varer veldig mye lenger).LoneRider skrev:Hvis den har TPS (kanskje alle sykler har det - jeg vet altfor lite om mc teknikk) høres det ut som en sannsynlig forklaring. Skal sjekke det nærmere.AJ skrev:Kan det være TPS'en som har gått bananas, tro
Grei artikkel på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_position_sensor
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Men denne sykkelen har tross alt trottle bodies med wire fra gasshåndtaket.... Trottle position indicator gir bare beskjed til innsprøytning og tenning hvor mye gas en gir, slik at blanding anrikes ved kraftig gasspådrag samtidig som tenning kjøres litt fram. Dette kan nok føre til en viss økning i pådraget, men blir jo begrenset av luftmengden gjennom gass-spjeldene uansett, og disse henger sammen med gassrulla mekanisk.
Er alvorlig spent på hva dette kan være for noe rart..
Uansett. Det aller viktigste er at fører av sykkel fortsatt er oppegående!!!!!
Er alvorlig spent på hva dette kan være for noe rart..
Uansett. Det aller viktigste er at fører av sykkel fortsatt er oppegående!!!!!
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Må si meg enig i den konklusjonenFJZZR skrev:Uansett. Det aller viktigste er at fører av sykkel fortsatt er oppegående!!!!!

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Er det returwire (gass) på sykkelen?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Jupp, det er 2 vaiere på denne.Kjellrf skrev:Er det returwire (gass) på sykkelen?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Løpsk motor! (Honda VFR 800, 2000 mod.)
Ja dette virker mildt sagt merkelig.FJZZR skrev:Men denne sykkelen har tross alt trottle bodies med wire fra gasshåndtaket.... Trottle position indicator gir bare beskjed til innsprøytning og tenning hvor mye gas en gir, slik at blanding anrikes ved kraftig gasspådrag samtidig som tenning kjøres litt fram. Dette kan nok føre til en viss økning i pådraget, men blir jo begrenset av luftmengden gjennom gass-spjeldene uansett, og disse henger sammen med gassrulla mekanisk.
Er alvorlig spent på hva dette kan være for noe rart..

Tenker hardt på hva slags feilmodus som kan stå bak noe sånt. Er vel ikke umulig å tenke seg en hel del ting som i prinsippet kan forårsake noe turtallsøkning/pådrag, TP-sensor er nevnt, MAP-sensor, falsk luft/brudd i slage, og den har vel også noen form for bensin-anrikning, voksventil, eller noe som slipper luft forbi spjeldene ved kald motor, som kan feile. Eller for den saks skyld feil på selve motorstyringen, eller dyse som blir stående åpen.
Men "problemet" er at alt såvidt jeg kan skjønne står og faller på det FJZZR skriver over her, og så lenge spjeldene er fysisk stengt blir det svært begrenset motorkraft det er teknisk mulig å få. Så dersom vi forutsetter at gassrulle ikke ble vridd (hverken av seg selv, eller av sjåfør) så sitter vi igjen med at en eller annen feil har økt bensinmengden, samtidig som returwire for gass har vært uvirksom, samtidig som luftstømmen i innsug har bekjempet returfjær slik at spjeld har åpnet seg. Sjansen for noe sånt er....... vel, den er liten.
Jeg er i alle fall veldig spent på å høre hva som kommer ut av dette. For trådstarters sjelefreds skyld (samt litt egen nysgjerrighet) håper jeg virkelig det blir funnet noe feil, og selvsagt at det blir rettet.

Men om det nå er slik at alt er tilbake til det normale, så frykter jeg vel at det vil gå med dette som det har gått med de store "ufrivillig akselerasjon"/løpsk motor -sakene vi har sett i bil-verden. Tenker spesielt på Audi 5000 (Audi 200 i Norge) sakene på 80 tallet, og ikke minst Toyota/Lexus nå i senere år. Begge deler har krevet mange liv, det har blitt rapportert inn saker i fleng, og Toyota har for øyeblikket flere hundre søksmål mot seg fra skadde og døde (etterlatte). En hel bråte med biler har blitt tilbakekalt, men med unntak av noen biler med feil matter har man ikke funnet feil, og heller ikke på noe vis klart å reprodusere eller fremtvinge noe slikt under ganske så grundig forskning/etterforskning. Feilrettingen under tilbakekallingskampanjene dreier seg i all hovedsak om montering/ettermontering av ulike "idiot-sikringer", snarere enn feilretting. Ettersom det ikke finnes noen feil å rette.