Ny! Helt ny...

Forum for fulleffekt tung-MC
Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Jeg satte meg som mål og ta den neste år (oppkjøringa iallfall). Snakket med kjørelæreren min igår om det og han sa det var lurt ettersom jeg er veldig nervøs og redd for å feile, men bedre å bli positivt overrasket om man klarer det før. Har en veldig god kjørelærer som jeg føler "leser meg" veldig godt og det er betryggende. Han utfordrer meg på de områdene han ser men som jeg ikke sier høyt. Det er viktig. Full tillit.

Idag skal jeg hente skiltene på sykkelen til gubben og da er vi snart klare for øvelseskjøring. Dette blir så bra!

Et spørsmål: de "pedalene" eller der man hviler føttene forsvinner opp hvis jeg er borti med hælene, og detter ikke ned igjen som på skolesykkelen.. Er det noe man kan gjøre med dette? Jeg har hatt sykkelen på hovedstøtta og øvd på å ta beina opp og ned og det går bedre men hva om det skjer i trafikken? Enda et sånn "panikkmoment" for meg :)

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Sprocket »

Seanah83 skrev:Jeg satte meg som mål og ta den neste år (oppkjøringa iallfall). Snakket med kjørelæreren min igår om det og han sa det var lurt ettersom jeg er veldig nervøs og redd for å feile, men bedre å bli positivt overrasket om man klarer det før. Har en veldig god kjørelærer som jeg føler "leser meg" veldig godt og det er betryggende. Han utfordrer meg på de områdene han ser men som jeg ikke sier høyt. Det er viktig. Full tillit.

Idag skal jeg hente skiltene på sykkelen til gubben og da er vi snart klare for øvelseskjøring. Dette blir så bra!

Et spørsmål: de "pedalene" eller der man hviler føttene forsvinner opp hvis jeg er borti med hælene, og detter ikke ned igjen som på skolesykkelen.. Er det noe man kan gjøre med dette? Jeg har hatt sykkelen på hovedstøtta og øvd på å ta beina opp og ned og det går bedre men hva om det skjer i trafikken? Enda et sånn "panikkmoment" for meg :)
Det er helt riktig å ta det i et tempo som du er komfortabel med. :thumleft
Viktig å ha en kjørelærer som forstår deg og som du har full tillit til så dette går nok bra.

Når det kommer til fothvilerne så er det en ukjent problemstilling for meg, aldri tenkt på at de er bevegelige.
Hvis det er sånn at de er nye så kan det hende de bare er litt trege i starten og at ved å dytte di opp og ned noen ganger vil gjøre dem mer løse som vil føre at de faller på plass igjen. Hvis det skjer mens du er ute å kjører så får du bare beholde roen og stoppe på nærmeste mulige sted og rette de ut.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av 45316 »

Er ikke fothvilerne fjærbelastet? Har fjæra røket?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

knebba
Innlegg: 3
Registrert: 18 mar 2013, 09:57
Motorsykkelen din: Suzuki GSX750 es 1985

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av knebba »

Les denne, du har jo helt frem til neste år ;-)
http://nmcu.org/full-kontroll

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Takk for tips!

Det kan tenkes at det er noe med fjæra på fothvilerne ja.. Takk, skal sjekke det!

Ikveld er det øvelseskjøring igjen, så dette blir moro :)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Geiroe »

Nå er det kanskje ikke noe overhengende fare for å ta nedi når du øvelseskjører. :-k Jeg ville brukt hammeren på de, og smørt de opp. Det er jævlig ubehagelig når sykkelen reiser seg opp og vil ut av veien hvis du tar nedi og det ikke gir etter.
Been there done that. :O
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Royal »

Hvis du skal vente til neste år med å ta lappen, så kan det være lurt å investere noen timer i vedlikehold av kjernemuskulaturen din også. Vinteren er veldig fint til sånt.

Tren med fokus på Ben,mage, rygg og du kommer til å takke deg selv for det når sesongen kommer.

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Ja jeg er en flittig bruker av treningsstudio så vil påstå jeg holder meg i form stort sett hele året, men dette med å ta opp beina er nok bare en treningssak så jeg ikke kommer borti med hælene.

Uansett, jeg øvelseskjørte med min egen sykkel igjen nå ikveld og det gikk veldig bra!! Beina gikk opp lett som bare det, og jeg klarte til og med bittelitt sikksakk kjøring. Riktignok "langt" mellom hvert punkt men jeg klarte det!!! Juhu!!
Jeg kvalte motoren en gang når jeg øvde på å stoppe helt opp før beina settes ned men det er vel sånt som skjer.... Håper jeg....

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Royal »

Seanah83 skrev:Ja jeg er en flittig bruker av treningsstudio så vil påstå jeg holder meg i form stort sett hele året, men dette med å ta opp beina er nok bare en treningssak så jeg ikke kommer borti med hælene.

Uansett, jeg øvelseskjørte med min egen sykkel igjen nå ikveld og det gikk veldig bra!! Beina gikk opp lett som bare det, og jeg klarte til og med bittelitt sikksakk kjøring. Riktignok "langt" mellom hvert punkt men jeg klarte det!!! Juhu!!
Jeg kvalte motoren en gang når jeg øvde på å stoppe helt opp før beina settes ned men det er vel sånt som skjer.... Håper jeg....
Da er det jo ingen sak. Jeg var helt på jordet når det gjaldt krypkjøring, sikksakk og stabile stopp når jeg begynte jeg også. Det tar noen kjøretimer og vips, så mestrer du det. Dette klarer du :thumleft

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Tusen takk for gode ord, Royal! Jeg krysser fingre og tær for at det skal gå bra uten for mange velter og kvelning av motor haha :)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Kjellrf »

Hei!

Skal du begynne å trene krypkjøring, begynn i en slak nedoverbakke, og hold igjen på bremsene. Da får du trent balanse, og du kommer videre hvis du skulle kvele motoren.

Lykke til!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Tusen takk for godt tips kjellrf!

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Elruts84 »

Hei

Har du noen og øvelseskjøre med? Det er jo det aller beste. For da er det noen som allerede har erfart noe og kan gi deg tips der og da som dere kan øve på sammen. Og så oppdager du nye ting og kjenner selv hva du sliter med. Det kommer til å gå lettere enn du tror. :D

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Hei Elruts :) ja, heldigvis har jeg noen som har tatt på seg jobben å øvelseskjøre med meg Hehe :)

En ting jeg er livredd for er rundkjøringer og kryss... Dette med å kanskje ikke finne riktig gir og sånn skremmer meg endel...

Toven

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Toven »

Dette med riktig gir og sånt får du en feeling for etter hvert :)
Det du kan gjør, om det er en stor parkeringsplass eller lignende i nærheter, er å kjøre opp i hastighet og opp i noen gir - for så å late som det er en rundkjøring/kryss du kjører inn til. Visualiserer med kjegler/vester etc :)

Svar