Langtur på vinterstid

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av Zettexx »

Vet ikke hvor aktuelt dette er....

God Gammel teknikk/løsning på varme er blant annet å bruke "teppe". Det er standardutstyr i bruk "på de russiske steppene".

Et tilpasset tykt ( 2 cm tykt) isolerende vevd teppematte med overlag av impregnert voksstoff. Dette har de tatt fra hesteryggen og tilpasset kjøretøy.

Dette er festet foran og går over tanken og bakover over legge over lår osv og er klippet slik at det brettes litt oppover brystet.

Da får du med deg motorvarmen. Det høres mer klønete ut enn det er.

Men dette er en løsning som, sammen med annet godt utstyr, gir en riktig god feeling... Har sett det også på sidevogn som kobles også til armer/skuldrer som en Cape.

Bare for å påpeke, vil du, så kan du og det er gjort før og gjøres hver dag idag, bare ikke her.....i relativ tropevær..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av FredrikE24 »

Billig bil på vintern og MC om sommeren er min løsning.. Skal si deg hvor flott bil man får til 20 papp.. Kjøpte nettopp en flott BMW 5-serie til den prisen :P Så kan MCen få sitt stell vinteren gjennom, og jeg kan sitte i kø, smile og se på de nedsaltede nye bilene og fryde seg over mitt billige bilhold :P

Det hadde vært morsomt å prøve dette litt, jeg blir passert av som regel 3 stykk MCer hver morgen når jeg står i kø. Men først skal man legge en del penger i sykkel, så masse utstyr og tilpasninger, så kan det faktisk hende man ikke liker å kjøre på vintern en gang! Jeg må jo si at det å kjøre bil på vinteren varmt og fint med kaffen i lanken også har sine gode sider!

Her har du etter min mening en god vintersykkel, ikke akkurat noen supermotardsykkel, men den bør gjøre nytta såfremt man pigger godt :)
Kjører man utenfor hovedveier kan jeg jo se problemer dog :redface

Bilde
Denne er ekstremt varm.. Elektrisk vindskjerm, varmeholker og stereoanlegg med 4 høyttalere.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av SverreOlsen »

FredrikE24 skrev:Billig bil på vintern og MC om sommeren er min løsning.. Skal si deg hvor flott bil man får til 20 papp.. Kjøpte nettopp en flott BMW 5-serie til den prisen :P Så kan MCen få sitt stell vinteren gjennom, og jeg kan sitte i kø, smile og se på de nedsaltede nye bilene og fryde seg over mitt billige bilhold :P

Det hadde vært morsomt å prøve dette litt, jeg blir passert av som regel 3 stykk MCer hver morgen når jeg står i kø. Men først skal man legge en del penger i sykkel, så masse utstyr og tilpasninger, så kan det faktisk hende man ikke liker å kjøre på vintern en gang! Jeg må jo si at det å kjøre bil på vinteren varmt og fint med kaffen i lanken også har sine gode sider!

Her har du etter min mening en god vintersykkel, ikke akkurat noen supermotardsykkel, men den bør gjøre nytta såfremt man pigger godt :)
Kjører man utenfor hovedveier kan jeg jo se problemer dog :redface

Bilde
Denne er ekstremt varm.. Elektrisk vindskjerm, varmeholker og stereoanlegg med 4 høyttalere.
Kjøpte meg en eldre Mersedec-Benz eg, E230 1986, altså veteran, så koster meg under 1000 kr i året å eige (forsikring og årsavgift er på totalt 800kr) akk eu godkjent til 18 tusen :-) har fyngert fint til mitt bruk :-D 4 tusen km i vinter, blir nå snart parkert og motorsykkel tatt i bruk igjen :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av FredrikE24 »

MB E300 Diesel 94 modell(med andre ord, hundreogfireogtyve facelift) har jeg kjørt inntil ny bruksvinterbil skulle kjøpes., skulle vært vinterbil en vinter for 6 år siden. Kjøpt for 18k, kjørt over 100k med den nå(bilen ellers har gått 530k).

Du har vel en 230E, dersom det er 1986. Gule speedonåler og bare dørlister istedefor utvendige dørpaneler(Sacco).
E-klassen ble først introdusert i 1994.

Brukeravatar
Langbein
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 23:41
Motorsykkelen din: ?

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av Langbein »

Mange gode forslag her. Kjekt å se at noen mener at det kan la seg gjennomføre med riktig utstyr. Tenker at en billig er lite pålitelig og fort blir dyr når den plutselig ikke vil starte. Egentlig har jeg mest lyst på supermotard eller nakensykkel, men er redd det blir for kaldt. Det må nok eventuelt bli en touringsykkel på rundt 600 - 800 cc.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av kvase »

Vil si noe slik kan være kjekt til slik kjøring med dertil utstyrspakke 650cc
ikke min mc har ikke peiling på hvem selger lykke til med jakta på den du liker
https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=91313017
Bilde
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Langbein
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 23:41
Motorsykkelen din: ?

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av Langbein »

kvase. skrev:Vil si noe slik kan være kjekt til slik kjøring med dertil utstyrspakke 650cc
ikke min mc har ikke peiling på hvem selger lykke til med jakta på den du liker
https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=91313017]
Ikke dumme de der. Hvis jeg kjøper sikter jeg nok litt høyere i pris. Har sett på BMW f 800 gs med abs, men kunne tenkt meg noe som er litt mer sportslig.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av kvase »

Ser den masse å velge mellom av gs 800 .- er en meget populær mc blant grusvei kjører og er robust i tillegg.
Jeg så bare på utstyrspakka og at den var billig
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av erik m »

Mange år siden jeg kjørte hele vinteren. Men hadde en tur hjem fra Amsterdam i begynnelsen av mai 2015, og gjorde tabben at jeg valgte å kjøre Øresundbrua i stedet for å ta Købenferga. Det var varmt om kvelden og jeg tenkte jeg skulle komme et stykke oppover før jeg kvelda - og oppdaga at overnattingsstedene ikke hadde åpna for sesongen. Tenkte jeg skulle greie å nå Gøteborg og et hotell, men plutselig sank temperaturen, midt mellom Halmstad og Varberg. Den datt rett ned! Jeg kjørte i dongeri og skinnjakke med superundertrøye, og holdt på å fryse kvakk ihjel på få minutter. Men etter et par stivfrosne mil så jeg heldigvis en døgnåpen Mac, og fikk brekt opp fingra over en brennvarm kaffe. Bytta til Merinoundertøy oppe og nede, fleecejakke, ullsokker og BT sin balaklava. Regnhansker med tynne ullvanter inni, og til slutt hel Spidi regndress utapå. Børsta isen vekk fra setet en halvtime seinere og kjørte gjennom natta uten å fryse mer. Leste etterpå at det hadde vært den kaldeste mainatta i Syd-Sverige siden målingene starta; -5 i Halmstad. Kjørte sykkel uten kåpe men en liten vindskjerm, det gikk helt greit i den temperaturen.
Dersom økonomien er skral kan du til våren få tak i en Jawa 350 til godt under 20.000. Kanskje den beste vintersykkelen.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av TGR »

Jeg vet ikke helt jeg.....

Jeg har kjørt litt mc noen vintre. Hadde balje på en Guzzi i tre år, og piggdekk på en Cagiva Elephant jeg kjørte solo en vinter. Var på primusen med begge to, i 94 og 96. Det var minus 27 på siste turen opp dit, og 31 blå om natta :sk? ......

Det er greit å kjøre relativt korte strekninger som til og fra skole eller jobb osv. Men, en mc på piggdekk oppfører seg ikke som på sommerføre. Den flyter litt i veibanen, og det er ganske slitsomt i lengden. Kulda er også en greie. Selv om du har varmeholker, varmesåler og varme i salen, så kryper kulda inn i skrotten på lengre turer. Det går, men det er ikke noe stas syntes jeg. Hverken hva angår kjøreturen, eller komforten. Moro å knalle litt rundt på skikkelig vinterføre med pigg, men transportetapper på E18 er ikke stas i en slik setting.

Mener ikke å negge, men å fylle litt på i vektskåla her. Balansere det litt. :)

Hvis du går for mc med pigg, så vil jeg i hvert fall anbefale toget når du skal til Stavanger, for å si det slik ;)

Brukeravatar
Langbein
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 23:41
Motorsykkelen din: ?

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av Langbein »

TGR skrev:Mener ikke å negge, men å fylle litt på i vektskåla her. Balansere det litt. :)
Flott å få belyst alle sider av saken :thumleft . Jeg har aldri kjørt mc med piggdekk, men jeg kan godt tenke meg at kjøreegenskapene blir påvirket av dette og at det blir slitsomt i lengden, som du sier. Hadde ikke tenkt på det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror du vil få deg noen opplevelser på godt og definitivt på vondt. Jeg skriver "tror" siden jeg ikek har direkte erfaring med kjøring med mc vinterstid og på glatte veier. Dog har jeg kjørt moped den gangen jeg hadde det på vinteren, men da kun meget korte avstander. Vi snakker "besøk til kompis" kjøring og dem bodde stort sett i samme bygda som meg.

Å kjøre 40-50 mil midt på vinteren i mange kuldegrader krever en del av deg som mc fører tror jeg. Det viktigste er jo og holde deg noenlunde varm. Begynner du å fryse skikkelig så synker konsentrasjonen og DET er ikke noe du vil miste vinterstid i trafikken på MC ryggen!

Så jeg mener at klær er meget viktig samt det faktum at du kler deg riktig. Her må du ha noe som er 100% vindtett fra topp til tå og aller helst varmeelementer over alt. Varmeholker, varme i sal, varme i klær etc. En god vindskjerm er også et must her siden det å holde kald vind borte er viktig for å forhindre deg i å fryse.

Når det kommer til valg av motorsykkel så ville vertfall JEG valgt noe som var lettkjørt. Ikke en tung doning. motorkraft har du uansett ikke behov for på glatt vei. Selv UP'en til kjerringa hadde holdt en Ferrarri med tanke å akselerasjon når underlaget var glatt.

Jeg ville tenkt komfort hele veien samt driftsikkerhet. Det første som slår meg er en Yamaha Tracer 700. Yamaha er i følge statistikken den mest driftsikre motorsykkelen og en klin ny Tracer 700 koster 114.000,- i skrivende stund. Altså ikke langt unna budsjettet ditt. Men med varmeholker og alskens utsyr inkludert bagasje etc. så må du nok fint legge på rundt 10- lapper vil jeg tro.

En Honda CB500X koster enda 10 lapper mindre enn Traceren igjen. Her snakker jeg da altså om helt nye sykler hvis det er ønskelig.

Personlig ville jeg nok godt for noe brukt. Altså en sykkel man har råd til å velte med. En eldre sykkel i teknisk god stand som kanskje har litt prutningsmonn angående visuelle skader etc.

Er du en fersk motorsyklist, så ville jeg nok kanskje også frisket opp kjørekunnskapene mine litt før jeg gjøv løs på en tur midtvinters retning Stavanger. jeg tror det er langt kaldere enn du ser for deg. Men det kan jo være at du er langt mer "robust" enn meg i så måte :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: RE: Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av jongsanim »

Kjøpte denne i går og ble overrasket over at den kun har ett varmepunkt(?) Midt på ryggen. Trodde den skulle ha felter/tråder langs kroppen. Kan jo hende at oppvarming av ryggraden er effektivt, ikke vet jeg.

Brukte den på vei hjem i går men da var det vel et par pluss og kun 22km så ikke helt sammenlignbart med langtur.

Har til nå brukt en honda msx'125, Triumph tiger 800 og nå en Suzuki drz400 til pendling 22km hver vei hele året, og skulle jeg ha valgt en av disse på lengre tur som du beskriver hadde jeg valgt Triumphen. Drz400 er perfekt for min pendling, men tyngden, motorkraften og komforten til tigeren passer bedre for lengre turer.

Kroppen og bena syntes jeg er greie å holde varmen i med lag av ull, selv ved -20°, men føtter og spesielt hender blir lett kalde. Kombinasjonen muffer og varmeholker er den beste løsningen jeg har hatt, da brukte jeg tynne sommerhansker til -5° uten problem.

Som sagt er ikke distansene sammenlignbare, men likevel ;)

Sent fra min ZTE A2017 via Tapatalk

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av TGR »

Hva angår valg av sykkel.....

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å kjøpe en ny mc. Grunnen til det er at salt fra veien smyger seg inn i hver eneste lille sprekk og glipe absolutt over alt hvor noe som hels kan trenge inn. Og saltet formelig "eter" alu, lakk og stål og alt som er. Resultatet er at en ny sykkel fort vil se ut som om den er 10 år gammel etter bare 1 vinter, nesten uansett hvor flink du er i dine forsøk på å forhindre korrosjon.

Jeg fikk anbefalt et stoff, tror det var fra Scottoiler, som er utviklet til formålet, altså konservere og forhindre at driten trenger inn over alt. Jeg brukte den, og holdt det verste unna. Den er også relativt enkel å vaske vekk, selv fra en motor som har vært glovarm. Den må påføres jevnlig, men dette er forklart i brukar-rettleiinga.

Uansett, jeg ville ha kjøpt en brukt sykkel, som ikke gir deg betydelige avskrivinger, og som vil forverres ut over normalt på en ny sykkel.

Bjerknez har også et godt poeng over her. Skaff deg en sykkel som er relativt lett i vekt, lettkjørt, og ikke for høy. Sjøl ville jeg tenkt i retning eldre BMW 650, Transalp eller lignende, til dette formålet.

Happy hunting ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av AJ »

Litt på siden, men likevel...
Kom i kontakt med en langveisfarende italiener på Primustreffet idag. Hadde kjørt fra Torino...
Man lar seg fort imponere av mindre :crazy: .

Bilder av ham og fra treffet forøvrig kommer i annen tråd senere i ettermiddag.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar