Importere MC fra USA

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Kilroy Was Here
Innlegg: 4
Registrert: 21 aug 2012, 23:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA

Importere MC fra USA

Legg inn av Kilroy Was Here »

Hei! Jeg er i ferd med å flytte tilbake til Norge etter mange år i USA og ønsker å bringe med meg min 08' R1200GSA.

Etter samtale med NMCU ser det ut til at det hovedsakelig er å verifisere at Speedo, Bremser, Blinklys, hovedlys og eksos møter EU kravene.
".....ring til biltilsynstasjonen som du forventer å få den registrert hos før du tar
den hjem. Dersom sykkelen har CE merkede lykter, europeisk oppsett på blinklys etc.,
orginalt ce merket anlegg og eurpeisk bremseoppsett så burde det ikke være noe problem.
Men som sagt en kontakt med lokale biltilsynet er på sin plass
(Husk å få ting skriftlig, med navn på tjenestemann ) :) "

Jeg er i kontakt med en kar som importerte in Amerikansk registrerte 05' R1200GS til England i 2011 uten å trenge noen modifikasjon, men England er ikke Norge......

Om det er noen som har en R1200GS eller kjennskap til hvordan merkingene skal være hadde jeg hvert takknemmelig for tilbakemelding. :thumleft

Dette er merkene på min sykkel

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av AJ »

Hey! :vs og velkommen hit til MCsiden.no, Kilroy Was Here (det brukernavnet måtte jo bare komme... ;-))!

Vet at kz1300 her inne importere en Kawa 1300 etter et opphold i Statene. Han har antakelig noen nyttige tips å komme med...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kilroy Was Here
Innlegg: 4
Registrert: 21 aug 2012, 23:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av Kilroy Was Here »

AJ skrev:Hey! :vs og velkommen hit til MCsiden.no, Kilroy Was Here (det brukernavnet måtte jo bare komme... ;-))!

Vet at kz1300 her inne importere en Kawa 1300 etter et opphold i Statene. Han har antakelig noen nyttige tips å komme med...
Hjertelig :thumleft

Jeg tar kontakt og holder forumet informert :mk

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av joo »

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196333

Har GS, si fra om der er noe spesielt du vil ha nærbilder av.
Kommer der ikke noen regelendringer nå i høst? Mener å ha hørt at alt som er typegodkjent i EU nå skal kunne registreres i Norge ved bruktimport. Kanskje reglene allerede har slått inn? Vet at en Honda som har stått på klubblokalene hos oss, ikke registrerbar tidligere, nå kan registreres straks pga disse nye reglene.

US GS har vel ikke noe annet å se etter enn den sedvanlige eksos-godkjenningen? Er den vestkyst-regstrert har den vel en fume-oppsamler som ikke de europeiske har, men det skal ikke bety noe som helst. Men jeg vet ikke 100% da...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Kilroy Was Here
Innlegg: 4
Registrert: 21 aug 2012, 23:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av Kilroy Was Here »

joo skrev:http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196333

Har GS, si fra om der er noe spesielt du vil ha nærbilder av.
Kommer der ikke noen regelendringer nå i høst? Mener å ha hørt at alt som er typegodkjent i EU nå skal kunne registreres i Norge ved bruktimport. Kanskje reglene allerede har slått inn? Vet at en Honda som har stått på klubblokalene hos oss, ikke registrerbar tidligere, nå kan registreres straks pga disse nye reglene.

US GS har vel ikke noe annet å se etter enn den sedvanlige eksos-godkjenningen? Er den vestkyst-regstrert har den vel en fume-oppsamler som ikke de europeiske har, men det skal ikke bety noe som helst. Men jeg vet ikke 100% da...
Takk så mye Joo :thumleft

Kan du sjekke eksos anlegget ditt å se om det er merket likt som jeg har i bildet ovenfor? Det er på den delen ab anlegget som er vendt mot bakhjulet.

:prop:

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av Kwak »

Jeg har selv importert en 2008 HD fra USA. Det er mulig det er litt enklere med en tysk produsert motorsykkel enn med amerikansk.
Som du selv skriver må speedometer være i km/t, eksosanlegg CE merket lykteglass, baklys osv. I tillegg er det krav i EU om bryter på sidestøtten samt muligens at inprøytningen må omprogrammeres (utslippskrav)

Men viktigere er det at du får COC (Certifikate Of Conformity). Det er dokumenter som bare produsenten kan utstede som dokumenterer at sykkelen er i henhold til europeiske krav.

For min HD måtte sykkelen settes på ett autorisert HD verksted i Norge for ombygging. Dette rar tid og koster penger. Nå har også HD tettet hullet ved at de krever at HD verkstedet leverer alle nye deler. For de av dere som vurderer å importere HD fra Usa: regne med 50.000 i ombygging og utstedelse av CoC.

Biltilsynet gidder ikke å se på sykkelen engang hvis du ikke har COC dokumenter.

Men som sagt dette gjaldt min HD (typegodkjent i EU), kanskje lettere med tysk sykkel
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av Kwak »

He he, jeg glemte jo rådet til deg:
Glem biltilsynet inførste omgang. Ta kontakt med BMW i Norge og forklar dem hva du vil og spør om det er mulig å få utstedt COC papirer på sykkelen. OG spør hva det koster!
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av joo »

http://nmcu.org/files/Godkjenning%20av% ... 20MC_0.pdf
http://www.toll.no/templates_TAD/Subjec ... anguage=NO

Kan jo være at noe av dette er utdatert...

COC virker å være det viktigste, sammen med noen "E"-er på rette stedet.

Hvis det er OK vær i ettermiddag kan jeg hive av bakhjulet og få tatt et bra bilde av potte etc. Det bør av uansett så jeg får vaska skikkelig rundr demper og baksving ;-) Regner det tar jeg det i morra.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av KrankenWagen »

Sykler solgt etter juni 2003 i US sliter du med å få registrert i Norge. Da kommer dette med EU krav inn, i praksis tror jeg det ikke går, etter hva jeg har hørt og lest... :sorry

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av AJ »

KrankenWagen skrev:Sykler solgt etter juni 2003 i US sliter du med å få registrert i Norge. Da kommer dette med EU krav inn, i praksis tror jeg det ikke går, etter hva jeg har hørt og lest... :sorry
Tror jeg faktisk stemmer godt.
Gjorde en sak med Hadeland Multiservice tidligere i år og innehaveren nevnte årstallet 2003 som årsgrensa for hva han valgte å ta inn:

http://www.hadeland.net/ifarta/article6016086.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Hadeland Multiservice himself, Svein Erik Nilsen, har sikkert noen kloke svar på lur omkring dette med US-import...:
http://www.facebook.com/pages/Hadeland- ... 5257131135" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av JRO »

AJ skrev:Hey! :vs og velkommen hit til MCsiden.no, Kilroy Was Here (det brukernavnet måtte jo bare komme... ;-))!

Vet at kz1300 her inne importere en Kawa 1300 etter et opphold i Statene. Han har antakelig noen nyttige tips å komme med...
Hei Kilroy Was Here

Det er riktig at jeg brukt importerte en Kawa etter et noen års opphold i Pennsylvania. Men det jeg importerte var en 1981 modell en sykkel som var veteran når jeg registrerte den. Denne sykkelen var produsert i USA og hadde kun DOT merking på lys, blinklys, potter etc. Jeg trengte ikke COC men kun Title som dokumentasjon. Endret lykter og potter til CE merkede komponenter og fikk da norske skilter på den.
Men tror ikke min erfaring kan hjelpe deg med en 2008 modell, det Kwak har skrevet er nok mer aktuelt for deg som har importert en 2008 modell, og som andre har skrevet en COC ( Samsvarsvurdering) er nok det viktigste for deg. Det COC'en gjør er å berkrefte at din sykkel er helt i samsvar med EU godkjent modell, og dette må produsenten altså BMW bekrefte. Hvis din GSA er en US versjon med mye DOT (Department Of Transportation) merkede komponenter må den bygges om til CE (EU sitt godkjenningsregime) merkede komponenter. Vet ikke hvordan det er i den staten du bor, men i Pennsylvania lyste blinklysene konstant orange sammen med hovedlyset. Dette er ikke lov i Norge og må bygges om.

Ellers, så må MOMS betales senest 3 dager etter at sykkelen har passert grensa til Norge. Og merk ordet senest, hvis du bruker lenger tid kan tilleggsavgift utstedes. MOMS'en beregnes fra kjøpesum (du må ha med kjøpskontrakt) minus aldersfradrag + fraktutgifter og forsikring. Helt tullete spør du meg at det beregnes moms fra fraktutgifter og forsikring, men slik er det. Etter at du har momset sykkelen inn kan du bruke lang tid, tror inntil 1 år før du må registrere den og betale engangsavgiften.

Håper dette har vært til litt hjelp.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Kilroy Was Here
Innlegg: 4
Registrert: 21 aug 2012, 23:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av Kilroy Was Here »

Fint med så mange råd og tanker. Jeg søker nå å få COC fra BMW USA og Norge. Siden jeg flytter til Sandefjord, er det noen her som har erfaring med biltilsynet i Larvik eller Tønsberg som kan gi meg råd om en vennligsinnet betjent å spørre etter for råd?

:-k

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av Kwak »

Kilroy Was Here skrev:Fint med så mange råd og tanker. Jeg søker nå å få COC fra BMW USA og Norge. Siden jeg flytter til Sandefjord, er det noen her som har erfaring med biltilsynet i Larvik eller Tønsberg som kan gi meg råd om en vennligsinnet betjent å spørre etter for råd?

:-k
Med CoC og sykkel i henhold til dette har du ingenting å frykte. De flyr rundt sykkelen og sjekker noen CE merker og tar bilder av rammenummer osv. Så er det tre kvarter venting på at de skal legge det inn i systemet. Så er det bare å gå i skranken og hente skilt. Sørg for å ha alle avgifter betalt og sykkelen forsikret, da går alt lettere.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av Erman »

Wow... Etter å ha lest denne tråden så langt, kan jeg altså bare glemme å importere en 2005 modell Vmax special :bandana
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Importere MC fra USA

Legg inn av joo »

Bilde
Bilde

Var ei forbaska lav sol ute... Hjelper dette?

Aner meg at det spesielt er Harleyer som er problemer å ta inn pga store utgifter til eksosanlegg og andre ting...

Håper du kommer i mål.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar