Harley Davidson på godt og vondt..har vel noe nytt de også..

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Harley Davidson på godt og vondt..har vel noe nytt de også..

Legg inn av Intruder »

Motorsykkelens grand old man HD trenger vel sin egen side....håper de ikke har ei her fra før...
Skal ikke bedrive så mye historikk og desslike,det har andre mye mer greie på enn meg,men HD er fortsatt i Norgestoppen hva salg og popularitet angår..
Nostalgi er sikkert mye av grunnen,kanskje også at de etter over 100 år fortsatt husker åssen en mottorsykkl ska sjå ut... :mk
Eller ? :-k :scratch
Sist redigert av Intruder den 09 okt 2013, 11:24, redigert 1 gang totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Bjerknez »

Intruder skrev:Motorsykkelens grand old man HD trenger vel sin egen side....håper de ikke har ei her fra før...
Skal ikke bedrive så mye historikk og desslike,det har andre mye mer greie på enn meg,men HD er fortsatt i Norgestoppen hva salg og popularitet angår..
Nostalgi er sikkert mye av grunnen,kanskje også at de etter over 100 år fortsatt husker åssen en mottorsykkl ska sjå ut... :mk
Eller ? :-k :scratch
Jeg er veldig svak for cruisere og har jo også nettopp kjøpt meg en Yamaha XVS (V-Star) 1300A og grunnen til at jeg ikke gikk for noe så "opplagt" som HD var to ting. Det ene er prisen, og det andre er et noe beryktet rykte med tanke på driftskostnader. (Mulig jeg tar feil). At man kjøper seg inn i et helt unikt miljø (i positiv grad....tror jeg...)

Men uerfaren og grønn som jeg er så valgte jeg trygghet og da gikk jeg for den jeg har i dag. Utseendemessig så er det heller ingen som slår denne i mine øyne og man må vertfall opp på en HD Softail Fat boy etc. for å få noe som jeg liker rent utseendemessig, men disse koster langt mer og i mine øyne ikke verdt det.

Jeg synes Yamahaen jeg har valgt er helt unik med tanke på utseende :)

Kan godt være det blir en rådyr Harley en dag, men da må jeg først finne ut 110% om jeg er en cruiser eller om jeg er en "streetfighter". :) For å brenne av opp mot 300.000 for en HD bare for at det er en HD blir feil i mine øyne. Da vil jeg heller ha to sykler. Den jeg har i dag samt en snerten streetfighter.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Intruder »

Er helt enig med deg hva pris og det andre angår,men de med bedre råd/bedre bankforbindelse enn oss havner på sykler fra HD,andre japsecruisere for ossog det er iallfall ingen dårlig trøst !! :mc7

På Finn så jeg forleden dag en et år gammel HD til den nette pris av 420.000.

SÅ mye penger kunne det ikke ramle meg inn å bruke på en MC,tenk om jeg fikk ei ripe...,men hver sin smak sa vintapperen,drakk mens de andre sloss...

Når det gjelder Yamaha cruisere er jeg også svak for Drag Star,650 eller 1100 !! :thumleft Men så langt og innen oversiktelig framtid blir det nok Intruder`n..... :prf
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Relax »

Det er vel mange myter ang cruisere som så mye annet.
Jeg liker cruisere , både som sykler og kjørestilen den innbyr til.
HD er jo,,,ja HD..en annen traver som kommer sterkere inn igjen er jo Indian.

Harley har jo vært "verdens mestre " i markedsføring!
Tenk på navn som Road King , Fat boy, osv.. de er jo geniale for de som kapre enkle "biker" sjeler...

Det er vel mye amerikansk historikk og kultur i mye av dette, og som har preget noe av hvordan HD osv ble konstruert.
Med delt motor og girkasse, enklere å bytte ut, skruer og mutter du fikk på nærmeste landhandler osv, var de kanskje enkle å reparere eller "customize".
Trengte du pakning, så kunne du nesten klippe ut en selv...
Det var den gang da... De siste 20-30 årene har vel HD vært like tette og driftsikre som de meste andre sykler...og stilige er de!
Harley kom aldri opp som nummer 1 sykkel for meg, men jeg kunne absolutt tenkt meg å hatt en! Skal jeg leie sykkel i et eller annet land, står Harley som nummer 1.

Dreiemomentet ved lavt turtall og giringen virker også som utmerket for norske veier og fartsgrenser.

Harley Davidson rører ved et eller annet i mange mennesker som det er vanskelig å sette ord på ..
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Bjerknez »

For å si det sån, så har jeg sansen for HD og kunne godt tenkt meg en HD V-Rod eller en Soft tail Fat boy etc. Problemet er prisen. Man betaler mye for at det er en Harley og jeg skjønner ikke helt hvorfor.

Men skal jeg være heelt ærlig, så synes jeg faktisk ingen HD'er slår V-Star 1300 på utseende. Sett fra riktig vinkel (rett forfra i litt lav vinkel) ser V.-Star'en helt rå ut (uten kåpe) og hovedgrunnen til det flotte utseendet er nok i mine øyne frontlykten som ikek er heeelt rundt. Den er også temmelig stor og lager en litt aggresiv look. V-Star'en er i mine øyne en klassisk sykkel, som allikevel ser litt moderne ut. :)

Men jeg forstår jo at det er smak og behag her og cruiser vs. racing sykkel og antall kubikk/HK/NM samt utseende etc. kommer til å bli diskutert helt til dommedag :)

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Jarle »

For en som ikke vet bedre……….
Mange av de Japanske syklene ligner på HD sine modeller.
Selv har jeg en Warrior som på mange måter ligner HD sin V-Rod.
Hadde tidligere en VN800 som ligner på HD sin …… osv osv.

Hvem kommer først med modellene og hvem kopierer hvem?
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Bjerknez »

Jarle skrev:For en som ikke vet bedre……….
Mange av de Japanske syklene ligner på HD sine modeller.
Selv har jeg en Warrior som på mange måter ligner HD sin V-Rod.
Hadde tidligere en VN800 som ligner på HD sin …… osv osv.

Hvem kommer først med modellene og hvem kopierer hvem?
Hvilken harley ligner på XVS 1300A?

Hvem som kopierer hvem bryr meg svært lite. Så lenge jeg digger utseendet så blåser jeg i om det er HD eller BMW eller Philps for den saks skyld som har "patenten". :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Relax »

Jarle skrev:For en som ikke vet bedre……….
Mange av de Japanske syklene ligner på HD sine modeller.
Selv har jeg en Warrior som på mange måter ligner HD sin V-Rod.
Hadde tidligere en VN800 som ligner på HD sin …… osv osv.

Hvem kommer først med modellene og hvem kopierer hvem?

Tror vel at H D kom først.....
Shadow'n prøvde vel til og med å kopiere lyden bedre enn de andre ..
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Jarle »

Bjerknez skrev:
Jarle skrev:For en som ikke vet bedre……….
Mange av de Japanske syklene ligner på HD sine modeller.
Selv har jeg en Warrior som på mange måter ligner HD sin V-Rod.
Hadde tidligere en VN800 som ligner på HD sin …… osv osv.

Hvem kommer først med modellene og hvem kopierer hvem?
Hvilken harley ligner på XVS 1300A?

Hvem som kopierer hvem bryr meg svært lite. Så lenge jeg digger utseendet så blåser jeg i om det er HD eller BMW eller Philps for den saks skyld som har "patenten". :)
Ikke det at jeg heller bryr meg om det. Hadde det vært slik at jeg brydde meg hadde jeg heller kjøpt ev V-Rod i stede for å kjøre en Warrior. Men siden det var en HD tråd tenkte jeg at det var nærliggende å stille spørsmålet nettopp i denne tråden.

Tar jeg ikke feil kom V-Rod'en i 2001, og Warrior i 2002 (mulig jeg tar feil).
Kan derfor virke som Yamaha ønsket å "etterligne" HD.
Har også en misstanke om at slikt skjer med andre typer som HD og andre merker har felles.
HVIS det skulle stemme kan man se på HD som en trendsetter.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Relax »

Jarle skrev:
Bjerknez skrev:
Jarle skrev:For en som ikke vet bedre……….
Mange av de Japanske syklene ligner på HD sine modeller.
Selv har jeg en Warrior som på mange måter ligner HD sin V-Rod.
Hadde tidligere en VN800 som ligner på HD sin …… osv osv.

Hvem kommer først med modellene og hvem kopierer hvem?
Hvilken harley ligner på XVS 1300A?

Hvem som kopierer hvem bryr meg svært lite. Så lenge jeg digger utseendet så blåser jeg i om det er HD eller BMW eller Philps for den saks skyld som har "patenten". :)
Ikke det at jeg heller bryr meg om det. Hadde det vært slik at jeg brydde meg hadde jeg heller kjøpt ev V-Rod i stede for å kjøre en Warrior. Men siden det var en HD tråd tenkte jeg at det var nærliggende å stille spørsmålet nettopp i denne tråden.

Tar jeg ikke feil kom V-Rod'en i 2001, og Warrior i 2002 (mulig jeg tar feil).
Kan derfor virke som Yamaha ønsket å "etterligne" HD.
Har også en misstanke om at slikt skjer med andre typer som HD og andre merker har felles.
HVIS det skulle stemme kan man se på HD som en trendsetter.

Come on .....

Lenge var nesten alle store cruisere, Honda og andre laget i USA .....og HD hadde overlegent markedet der ...HD behøvde ikke kopiere noe som helst!! .... Det var de som ledet an !!
"Do the right thing"

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av DrGreve »

Det er vel ikke tvil om at japsene ønsket å overta markedsandeler i USA ved å introdusere Magna, Shadow, Intruder, Virago, og dess like og for å klare det så måtte de lage modeller som falt i smak hos amerkanerne og da måtte de ligne HD sine langtradere. De er litt sære over there :)
Nå mener jeg personlig at motormessig så lå japsene mange hestehoder foran HD når det kom til ny teknologi og holdbarhet, men HD står overhodet ikke tilbake i dag.
Forøvrig, så er det kun diverse Rod-modeller jeg syns er estetisk vakre i Harleyfamilien.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Jarle »

Relax skrev:
Jarle skrev:
Bjerknez skrev:
Jarle skrev:For en som ikke vet bedre……….
Mange av de Japanske syklene ligner på HD sine modeller.
Selv har jeg en Warrior som på mange måter ligner HD sin V-Rod.
Hadde tidligere en VN800 som ligner på HD sin …… osv osv.

Hvem kommer først med modellene og hvem kopierer hvem?
Hvilken harley ligner på XVS 1300A?

Hvem som kopierer hvem bryr meg svært lite. Så lenge jeg digger utseendet så blåser jeg i om det er HD eller BMW eller Philps for den saks skyld som har "patenten". :)
Ikke det at jeg heller bryr meg om det. Hadde det vært slik at jeg brydde meg hadde jeg heller kjøpt ev V-Rod i stede for å kjøre en Warrior. Men siden det var en HD tråd tenkte jeg at det var nærliggende å stille spørsmålet nettopp i denne tråden.

Tar jeg ikke feil kom V-Rod'en i 2001, og Warrior i 2002 (mulig jeg tar feil).
Kan derfor virke som Yamaha ønsket å "etterligne" HD.
Har også en misstanke om at slikt skjer med andre typer som HD og andre merker har felles.
HVIS det skulle stemme kan man se på HD som en trendsetter.

Come on .....

Lenge var nesten alle store cruisere, Honda og andre laget i USA .....og HD hadde overlegent markedet der ...HD behøvde ikke kopiere noe som helst!! .... Det var de som ledet an !!
OK
Har forstått at jeg har stilt ett dumt spørsmål.
Kan ikke love at det ikke skal gjenta seg :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Relax »

Jarle skrev:
Relax skrev:
Jarle skrev:
Bjerknez skrev:
Jarle skrev:For en som ikke vet bedre……….
Mange av de Japanske syklene ligner på HD sine modeller.
Selv har jeg en Warrior som på mange måter ligner HD sin V-Rod.
Hadde tidligere en VN800 som ligner på HD sin …… osv osv.

Hvem kommer først med modellene og hvem kopierer hvem?
Hvilken harley ligner på XVS 1300A?

Hvem som kopierer hvem bryr meg svært lite. Så lenge jeg digger utseendet så blåser jeg i om det er HD eller BMW eller Philps for den saks skyld som har "patenten". :)
Ikke det at jeg heller bryr meg om det. Hadde det vært slik at jeg brydde meg hadde jeg heller kjøpt ev V-Rod i stede for å kjøre en Warrior. Men siden det var en HD tråd tenkte jeg at det var nærliggende å stille spørsmålet nettopp i denne tråden.

Tar jeg ikke feil kom V-Rod'en i 2001, og Warrior i 2002 (mulig jeg tar feil).
Kan derfor virke som Yamaha ønsket å "etterligne" HD.
Har også en misstanke om at slikt skjer med andre typer som HD og andre merker har felles.
HVIS det skulle stemme kan man se på HD som en trendsetter.

Come on .....

Lenge var nesten alle store cruisere, Honda og andre laget i USA .....og HD hadde overlegent markedet der ...HD behøvde ikke kopiere noe som helst!! .... Det var de som ledet an !!
OK
Har forstått at jeg har stilt ett dumt spørsmål.
Kan ikke love at det ikke skal gjenta seg :-)
:lol

..... HD,,Indian ,,,cruisere,,,chopping... bikers ....riding.... er en kultur der borte,,,,særlig siden rett etter andre verdens krig,,... til dels noe av det samme i England,, alt europesiske cruiser klubbe gjør er å etterape dette,,
( okay, spesielt rettet mot cruiser kulturen,,og satt på spissen!!) ,,,,,derfor ( kanskje?) skiller cruiser sykler seg fra andre sykler,kulturelt sett ,,og derfor ( kanskje?) skiller HD bikers i Norge seg også fra ande ..
Mye gjetting her .... men HD klubber osv har jo alltid skilt seg ut,,
"Do the right thing"

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av JohnnyTh »

Harly er flotte å se på, de holder seg godt i pris og det følger et eget godt miljø med på kjøpet. Men der stopper det for meg. Lite bagasjeplass, tunge, dyre og alt for mye vask og pussing til at jeg kunne hatt en. Skal man ha noe som egner seg til langtur nå man ha mye penger. Man får vel nesten 2 BMW GS for prisen av en Elecra Glide.

Men vinner jeg i lotto så skal jeg kjøpe en å ha i stua.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av SuperMorten »

Skyt meg hvis jeg tar feil (farlig ting å si i et åpent forum kanskje.. :-k ) men jeg mener å ha lest programmet/reiseruta til en av disse Route66-tur-arrangørene at det var obligatorisk bensinfylling annenhver time..? Her er det jo kun HD som blir brukt. På min BMW holder det i massevis å fylle en gang pr dag. For han som evt vil spikke fliser, og kverrulere så kjører jeg ca 60 mil på en tank :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar