VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bedre

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bedre

Legg inn av Barbarozza »

:vs God søndags 2 advent
Synes det er litt stille på forumet, så må få litt diskusjon igang. Selvsagt fordi jeg endelig har bestemt meg for noe nytt, og penga er i boks til Januar for en nyere bruktimport.

Jeg har hatt mye snåle tanker i huet, vært innom mindre sykler, større sykler, adventures og hele sulamitten. Og jeg har snevra det ned til først 4 stk...deretter ned til 2.stk

Jeg vil ha noe jeg kan banke alle unguttene på 1000 ccm når det svinger og går oppover, det er nemlig jævlig kult på toppen av passene når en småkorpulent helt gråhåra fyr drar av seg hjelmen etter å ha passert unguttene :prf

Det har vært mye lesing, satt opp i mot hva budjettet er. Hvilket er nøyaktig 160 tusen. Dette er fullfinansiert med egne penger (Ikke banklån), og med salg av CBR for alt over 60 000...og den skinner som stjerne når den legges ut til salg :) Jeg går altså ikke en krone over det.Etter mye om og men datt jeg ned på følgende ( Husk jeg er en gammal kawamann) Kwak ZZR1400\GTR1400 fra 2008, Busa fra 2008. BMW K1300S fra 2009 og en 2010 VFR1200. Alle ligger innafor 160 tusen med henting i Tyskland

Outsiderne er eller Kwak Z1000SX, Triumph Sprint 1050 GT og disse er nå lagt vekk

Jeg har kjørt alle minus GTR og ny Busa, bare den gamle.

Jeg er ikke noen ung fyr lengre, det merker jeg, synes 100 mil er maks og trives mest med 60-75 mil om dagen når jeg sitter såpass foroverbøyd som jeg gjør på XXen. XX svakhet er lang tank, der du også får litt knep om de edlere delene når du kryper nærme tanken når du er sliten.

Etter enda mer lesing og synsing inni meg selv og enda mer lesing av tester ser det ut til at det står igjen 2 stk , nemlig disse 2 her :)

Merkelig nok Honda VFR1200 og BMW K1300S.

Begge disse 2 sies det at har bedre kjøreegenskaper en Busa og ZZR av de modellene jeg har råd til. Legger til at ingen av dem føles dårlige, i alle fall ikke sammenligna med XX som tross alt er fra 1996 konstruksjonsmessig.

Men jo, VFR overraska på å føles vannvittig lettkjørt tiltross for 267 kg Mer lettkjørt en BMW faktisk. Også satt jeg veldig fint og oppreist. På Busa blir jeg ganske krokete fordi jeg er bare 177, kanskje bare 176 nå i 50 årskrisa, enda verre bare 175 ???? ZZR er bedre en busa på sittestilling, omtrent som BMW som er nærmest VFR

Motormessig er det også lite som skiller, dynomålingene mellom tidlig K1300S og VFR utgjør under 1 hk, men litt mer på NM, målt på bakhjulet

Ang utseendet holder jeg en knapp på BMW, Busa og VFR og ZZR er styggpene avhengig av vinkel du ser de på. Men det blir som damene, øya som ser osv :knegg
Når det gjelder sminke og finish taler Hondaen for seg. Og alle modellene er bomesikre med relativt lite feil.

Men jeg har kommet over en del tester fra Canada, Australia som sier at VFR er utrolig underestimated, og har et ufortjent dårlig rykte. Og det er toppkjørere som sier at på enkelte områder er VFR bedre i realiteten en BMWen, altså på landevei, inspirert touring fordi veiholdninga er så bra, den har foresten også sykt gode bremser, bedre en BMW sies det.

Så dette har jeg da lett etter, er det flere som sier dette, og ja det er det...på enkelte områder så er VFR bedre. hmm så jeg tenkte ...dette må jo være en bra tråd fram mot jul

En av disse må det altså bli :[-o<

Og husk, maks 160 000 , og ikke kom med noe andre merker nå :twisted
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av JohnnyTh »

Ser GTR allerede er ute av spillet, og det kan jeg forstå etter å lese mange av testene på nett. Eneste jeg kan bidra med er å si jeg er meget fornøyd med min. Går som et skudd og jeg har ikke hatt noen feil så langt.
For oss som er gråhåret så er det mye mer behaglig sittestilling på GTR vs ZZR. Jeg har ikke prøvd K1300s men jeg vurderte en K1200s og der likte jeg ikke sittestilling og de små sideveskene.
Hvis det skulle passe til våren så kan jeg tilby en prøvekjøring hvis vi er i nærheten av hverandre en gang.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ZZR-Erling »

Motoren til VFR er vel omtrent bare "rimelig dau" i deler av nedre register sammenlignet med K'en.
Dette er jo også noe testere påpeker. Bremsene til VFR har fin feedback, men K'ens er betdelig mer effektive når det virkelig skal bremses.
Jeg angrer ihvertfall ikke på mitt valg :)

VFR'en har jo ikke særlig mye el-"gadgets" heller da. ESA er nesten "underestimated" ;)

Nå er nok ikke VFR en dårlig bike akkurat...men men.. :mk

Hvis jeg drar opp testen i svenske Motorrad mellom disse to, kan jeg vise til at BMW'en vinner i alle kategorier, og mest på motor.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Barbarozza »

JohnnyTh skrev:Ser GTR allerede er ute av spillet, og det kan jeg forstå etter å lese mange av testene på nett. Eneste jeg kan bidra med er å si jeg er meget fornøyd med min. Går som et skudd og jeg har ikke hatt noen feil så langt.
For oss som er gråhåret så er det mye mer behaglig sittestilling på GTR vs ZZR. Jeg har ikke prøvd K1300s men jeg vurderte en K1200s og der likte jeg ikke sittestilling og de små sideveskene.
Hvis det skulle passe til våren så kan jeg tilby en prøvekjøring hvis vi er i nærheten av hverandre en gang.
GTR falt litt ut, mest fordi den regnes som litt mer tungstyrt ...den veier også nesten 40 kg mer.304 kg våt...men det er en knakende god sykkel. Bombesikker :) Ganske pen også, penere en zzr

Dette er jo det vanskelige, alle syklene er knallgode, Z1000sx falt ut fordi kompisen min har en, vi kan ikke ha det samme..og jeg veit at han vil banke meg på svingete vei uansett med den, han har gjort det før på zx9r, mens jeg har hatt motor har han hatt det lille i svingene ...Dette er jo en gordisk knute, eller et luksus problem..man må bare velge, med et sverdhugg, og ikke se deg tilbake

Det er fantastiske sykler alle sammen sammenliga med min noe tilårskomne XX, og den har jeg gjort omtrent alt med, så er det forskjellige verdener med nyere sykkel.

Takker for tilbudet, vi kan jo danne gruppa for supertouring og ta en sving alle sammen :)
Men jeg må vel over 1200 kubikk først :knegg
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Barbarozza »

ZZR-Erling skrev:Motoren til VFR er vel omtrent bare "rimelig dau" i deler av nedre register sammenlignet med K'en.
Dette er jo også noe testere påpeker. Bremsene til VFR har fin feedback, men K'ens er betdelig mer effektive når det virkelig skal bremses.
Jeg angrer ihvertfall ikke på mitt valg :)
Vel, nå er VFR dau på 1 og 2 gir, innebygd restriksjoner :) Tar du bort dette...så er det jevnt. Enten med reflashing av ECU eller Z bomb fra Bazzaz

Blir som spjelda på ZZren :)

Jada har lest Motorrad, men tror de er litt subjektive :) Derfor jeg har leita rundt etter tester andre steder..aldri lest så mye testing jeg :)

Har du kjørt VFR Erling, det har jeg :) Jeg har kjørt 1300 også...begge er knallgode...men jeg har ikke råd til mer en brukt
Memento mori

ZZR-Erling

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ZZR-Erling »

Barbarozza skrev:
ZZR-Erling skrev:Motoren til VFR er vel omtrent bare "rimelig dau" i deler av nedre register sammenlignet med K'en.
Dette er jo også noe testere påpeker. Bremsene til VFR har fin feedback, men K'ens er betdelig mer effektive når det virkelig skal bremses.
Jeg angrer ihvertfall ikke på mitt valg :)
Vel, nå er VFR dau på 1 og 2 gir, innebygd restriksjoner :) Tar du bort dette...så er det jevnt. Enten med reflashing av ECU eller Z bomb fra Bazzaz

Blir som spjelda på ZZren :)

Jada har lest Motorrad, men tror de er litt subjektive :) Derfor jeg har leita rundt etter tester andre steder..aldri lest så mye testing jeg :)

Har du kjørt VFR Erling, det har jeg :) Jeg har kjørt 1300 også...begge er knallgode...men jeg har ikke råd til mer en brukt
Det at Motorrad skulle favorisere BMW, kan du bare se bort fra. De presterte å ta 3 motorbytter på BMW K1300GT i dems 50 000km test :-)

Nei, jeg har ikke kjørt VFR, men har sett effektkurvene, og de sier meg at de har ett hø på ca 4000 som ikke kan være spesielt velkomment. Dessuten liker jeg nu ikke utseendet, og det faktum at de er så snålt "bestykka" med utstyr. :mk

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Barbarozza »

Erling
Utseendet er subjektivt...så jeg har bevist ikke latt det bestemme noe...Men BMW er litt penere, jeg vil kalle VFR uvanlig, litt som god vin som står, blir bedre med åra. Din svarte er veldig stilig

Kjørestilling derimot er det ikke, der er BMW og VFR gode, og jeg holder en liten knapp på VFR fordi jeg tror tanken er litt nærmere styre

Tja ESA får du ikke på Honda, men ellers har den hva jeg trenger i tilfelle, dvs varmeholker :prf

Du har rett i at den er knepent utstyrt men den har da nok

Når jeg mener at Motorad er litt subjektive er det fordi jeg føler at testgutta er opptatt av litt mer sport...men for all del :) testing er også litt subjektivt...

Tallene er bedre på BMW uten tvil, men spennende når noen utfordrer noen sannheter
Jeg liker BMWen godt, så bra at den er kandidat til mine surt opptjente sparepenger :prf

VFR har fått mye tyn, og selger dårlig...men dårlig er den faktisk ikke...en slags myte som har oppstått.
Memento mori

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ejs »

:thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Barbarozza »

Liniær nm her ja :yeyeye
Memento mori

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av DrGreve »

En V-4 på en touringsykkel blir aldri feil med jevnt skyv hele veien :)
Og alt det elekriske dikkedariet som nye sykler har, skjønner jeg ikke. De tester bilene på en islagt innsjø i Nord-Sverige, men jeg kjører jo for svarte på sommeren og på asfalt?!?
Nei, det kan bli for mye dill også...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Voodoodoo »

Nr 1: K13s Teknobombe som går bra og har behagelig sittestilling, ser bra ut har "allt" en trenger.

Nr 2: ZZR1400, den peneste sykkær'n av dem alle, går jamnt med K13s opp til 260-70 derreter sklir den ifra(detta har jeg prøvd sjøl). Klarer nordsløyfa på ca. 8.15 med litt innsats.

Nr 3: Haya 08, mye av de samma egenskapene som ZZR men hekken ser for jævlig ut.
Pjotr selger en ganske rimelig en på Finn nå og blå er jo din farge: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=45114638" onclick="window.open(this.href);return false;

Nr 4: VFR1200, ser ut som nøkken og jeg hater'n fordi den står i "veien" for en ny dobbelX

Sånn, der var fasit'n :thumleft
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av JohnnyTh »

Barbarozza skrev:
JohnnyTh skrev:Ser GTR allerede er ute av spillet, og det kan jeg forstå etter å lese mange av testene på nett. Eneste jeg kan bidra med er å si jeg er meget fornøyd med min. Går som et skudd og jeg har ikke hatt noen feil så langt.
For oss som er gråhåret så er det mye mer behaglig sittestilling på GTR vs ZZR. Jeg har ikke prøvd K1300s men jeg vurderte en K1200s og der likte jeg ikke sittestilling og de små sideveskene.
Hvis det skulle passe til våren så kan jeg tilby en prøvekjøring hvis vi er i nærheten av hverandre en gang.
GTR falt litt ut, mest fordi den regnes som litt mer tungstyrt ...den veier også nesten 40 kg mer.304 kg våt...men det er en knakende god sykkel. Bombesikker :) Ganske pen også, penere en zzr

Dette er jo det vanskelige, alle syklene er knallgode, Z1000sx falt ut fordi kompisen min har en, vi kan ikke ha det samme..og jeg veit at han vil banke meg på svingete vei uansett med den, han har gjort det før på zx9r, mens jeg har hatt motor har han hatt det lille i svingene ...Dette er jo en gordisk knute, eller et luksus problem..man må bare velge, med et sverdhugg, og ikke se deg tilbake

Det er fantastiske sykler alle sammen sammenliga med min noe tilårskomne XX, og den har jeg gjort omtrent alt med, så er det forskjellige verdener med nyere sykkel.

Takker for tilbudet, vi kan jo danne gruppa for supertouring og ta en sving alle sammen :)
Men jeg må vel over 1200 kubikk først :knegg
Jeg har og lest dette med tungstyrt men dette merker ikke jeg noe til. Kommer vel ann på hva man sammenligner med, og jeg har kun kjørt eldre sykkler og ingen av rivalene i klassen. Jeg opplever den som lettkjørt. Går som på skinner... I forhold til hva jeg hadde før.
GTR er ganske høy så det er noe å tenke på og.

Gruppe for Supertouring burde vi hatt ja.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Barbarozza »

Poenget mitt er vel at det ikke er så lett å velge JohnnyTh.

Det blir jo et subjektivt valg, ville tro at riktige dekk på din er avgjørende for følelsen av hvor kvikkstyrt den er.

Vi snakker om de ypperste touring, evt hypersport modeller som lages. Så man ender jo opp med smak og behag, se på Voodoodos fasit :prf

Men jeg fikk meg en skikkelig aha opplevelse på messa, og seinest i høst da jeg prøvekjørte Z1000SX til kompisen min. På messa satte jeg meg på en VFR800 og vippa den mellom beina fra side til side

Hoppa rett over på VFR1200, og den var mye lettere. Kawa og BMW stå fastskrudd så fikk ikke prøvd der. Men ZZR føles MYE lettere mellom beina en CBR1100XX

SX var og vannvittig lett ...og behagelig å kjøre :)

Ville tro at CBR min føles tyngre enkelte ganger en din GTR også. Forøvrig er XX en god sykkel, men har et rykte som er mye bedre en hva den fortjener mht en god del greier.
Memento mori

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Bringisen »

Jeg er jo ikke i tvil om hvilken jeg hadde valgt, men som ellers når BMW er med så har vel ikke jeg stemmerett :lol

Nei......jeg tror trådstarter har bestemt seg alt i første innlegg ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ojda »

Bringisen skrev:Jeg er jo ikke i tvil om hvilken jeg hadde valgt, men som ellers når BMW er med så har vel ikke jeg stemmerett :lol

Nei......jeg tror trådstarter har bestemt seg alt i første innlegg ;-)

Det er klart din stemme teller :thumleft
Det er bare det at den ble tatt hensyn til allerede i 1. Post :lol
Gled deg heller over at jeg er helt enig med deg :-k
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar