Valg av mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Valg av mc

Legg inn av TOH »

Hei alle.

Jeg starter enda en tråd av dette slaget. Har lest litt rundt og noen bra tips har jeg fått med meg,
men vi har alle våre preferanser.

Jeg har etter 38 år endelig fått meg til å begynne på mc-lappen.
Jeg har tittet en del (mye) på finn.no og googlet forskjellige sykler. Jeg har også vært hos forhandlere for
BMW, Kawasaki, Yamaha, Honda og Suzuki.

Jeg søker en leken motorsykkel med oppreist sittestilling hvor kona kan sitte komfortabelt bakpå.
Vil for det meste bli brukt til dagsturer, litt lek og pendling. Ønsker nok mer en gatesykkel enn en stor touring sykkel.
Begrensninger er en høyde på 190 cm og lommeboka. Jeg burde helst ikke så mye over 150 tusen. Trenger ikke å kjøpe nytt.
Kawasaki Z800 ser veldig bra ut, men det sete bak får jeg nok ikke gjennom.
Det samme gjelder Yamaha FZ8 og Suzuki GSR750 dessverre. Synd dette for det er alle sykler som jeg liker. Yamaha MT-09 er nok en anelse liten dessverre, for denne ser ellers bra ut.
Favoritten for tiden er Ducati Hypermotard. BMW F800R ser også bra ut og passer min høyde med Comfort sete.
Ser jo at denne dessverre har en litt annen effekt en Ducati'en. Honda VFR ser bra ut, men litt høy pris.
Etter å ha lest her inne så ser jeg at noen ble anbefalt Yamaha TDM og Triumph street triple. Har dog ikke sett
på disse enda.
Håper jeg har fått frem hva jeg ser etter og at noen kanskje har et godt forslag til en sykkel som jeg burde sjekke ut.

MVH
TOH
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Valg av mc

Legg inn av SuperMorten »

TOH skrev:Hei alle.

Jeg starter enda en tråd av dette slaget. Har lest litt rundt og noen bra tips har jeg fått med meg,
men vi har alle våre preferanser.

Jeg har etter 38 år endelig fått meg til å begynne på mc-lappen.
Jeg har tittet en del (mye) på finn.no og googlet forskjellige sykler. Jeg har også vært hos forhandlere for
BMW, Kawasaki, Yamaha, Honda og Suzuki.

Jeg søker en leken motorsykkel med oppreist sittestilling hvor kona kan sitte komfortabelt bakpå.
Vil for det meste bli brukt til dagsturer, litt lek og pendling. Ønsker nok mer en gatesykkel enn en stor touring sykkel.
Begrensninger er en høyde på 190 cm og lommeboka. Jeg burde helst ikke så mye over 150 tusen. Trenger ikke å kjøpe nytt.
Kawasaki Z800 ser veldig bra ut, men det sete bak får jeg nok ikke gjennom.
Det samme gjelder Yamaha FZ8 og Suzuki GSR750 dessverre. Synd dette for det er alle sykler som jeg liker. Yamaha MT-09 er nok en anelse liten dessverre, for denne ser ellers bra ut.
Favoritten for tiden er Ducati Hypermotard. BMW F800R ser også bra ut og passer min høyde med Comfort sete.
Ser jo at denne dessverre har en litt annen effekt en Ducati'en. Honda VFR ser bra ut, men litt høy pris.
Etter å ha lest her inne så ser jeg at noen ble anbefalt Yamaha TDM og Triumph street triple. Har dog ikke sett
på disse enda.
Håper jeg har fått frem hva jeg ser etter og at noen kanskje har et godt forslag til en sykkel som jeg burde sjekke ut.

MVH
TOH
Jeg kan ikke gi deg noen konkrete råd, men jeg mener at 190 cm ikke er en begrensning, men en fordel. Du kan mer eller mindre velge og vrake mellom alt som finnes. Ingen er for store, kanskje de minste er for små.
Hvis du i tillegg har 150.000 skulle mye være innen rekkevidde. Nå når våren har kommet vil det kanskje bli muligheter for å prøvekjøre. Prøvekjør alt du kommer over, og så vil du fort merke om det er noen som skiller seg ut, både positivt og negativt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Valg av mc

Legg inn av omaas »

TOH skrev:Hei alle.

Jeg starter enda en tråd av dette slaget. Har lest litt rundt og noen bra tips har jeg fått med meg,
men vi har alle våre preferanser.

Jeg har etter 38 år endelig fått meg til å begynne på mc-lappen.
Jeg har tittet en del (mye) på finn.no og googlet forskjellige sykler. Jeg har også vært hos forhandlere for
BMW, Kawasaki, Yamaha, Honda og Suzuki.

Jeg søker en leken motorsykkel med oppreist sittestilling hvor kona kan sitte komfortabelt bakpå.
Vil for det meste bli brukt til dagsturer, litt lek og pendling. Ønsker nok mer en gatesykkel enn en stor touring sykkel.
Begrensninger er en høyde på 190 cm og lommeboka. Jeg burde helst ikke så mye over 150 tusen. Trenger ikke å kjøpe nytt.
Kawasaki Z800 ser veldig bra ut, men det sete bak får jeg nok ikke gjennom.
Det samme gjelder Yamaha FZ8 og Suzuki GSR750 dessverre. Synd dette for det er alle sykler som jeg liker. Yamaha MT-09 er nok en anelse liten dessverre, for denne ser ellers bra ut.
Favoritten for tiden er Ducati Hypermotard. BMW F800R ser også bra ut og passer min høyde med Comfort sete.
Ser jo at denne dessverre har en litt annen effekt en Ducati'en. Honda VFR ser bra ut, men litt høy pris.
Etter å ha lest her inne så ser jeg at noen ble anbefalt Yamaha TDM og Triumph street triple. Har dog ikke sett
på disse enda.
Håper jeg har fått frem hva jeg ser etter og at noen kanskje har et godt forslag til en sykkel som jeg burde sjekke ut.

MVH
TOH
Denne burde kunne dekke dine behov for både som gatesykkel og turer med pasasjer:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Valg av mc

Legg inn av TOH »

Takk for svar :prf

Den Moto guzzi'en var stilig. Litt utenom de jeg har sjekket tidligere.

Er et godt råd å få prøvd noen flere sykler. Selv om MT-09 virket liten må jeg
sjekke den en gang til. Følte meg litt som en kjempe når jeg satt på.
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Valg av mc

Legg inn av ojda »

Her er et annnet tips. Kjerringa di kommer til å elske deg :thumleft

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av mc

Legg inn av Bjerknez »

TOH skrev:Hei alle.

Jeg starter enda en tråd av dette slaget. Har lest litt rundt og noen bra tips har jeg fått med meg,
men vi har alle våre preferanser.

Jeg har etter 38 år endelig fått meg til å begynne på mc-lappen.
Jeg har tittet en del (mye) på finn.no og googlet forskjellige sykler. Jeg har også vært hos forhandlere for
BMW, Kawasaki, Yamaha, Honda og Suzuki.

Jeg søker en leken motorsykkel med oppreist sittestilling hvor kona kan sitte komfortabelt bakpå.
Vil for det meste bli brukt til dagsturer, litt lek og pendling. Ønsker nok mer en gatesykkel enn en stor touring sykkel.
Begrensninger er en høyde på 190 cm og lommeboka. Jeg burde helst ikke så mye over 150 tusen. Trenger ikke å kjøpe nytt.
Kawasaki Z800 ser veldig bra ut, men det sete bak får jeg nok ikke gjennom.
Det samme gjelder Yamaha FZ8 og Suzuki GSR750 dessverre. Synd dette for det er alle sykler som jeg liker. Yamaha MT-09 er nok en anelse liten dessverre, for denne ser ellers bra ut.
Favoritten for tiden er Ducati Hypermotard. BMW F800R ser også bra ut og passer min høyde med Comfort sete.
Ser jo at denne dessverre har en litt annen effekt en Ducati'en. Honda VFR ser bra ut, men litt høy pris.
Etter å ha lest her inne så ser jeg at noen ble anbefalt Yamaha TDM og Triumph street triple. Har dog ikke sett
på disse enda.
Håper jeg har fått frem hva jeg ser etter og at noen kanskje har et godt forslag til en sykkel som jeg burde sjekke ut.

MVH
TOH
Har prøvesittet Kawazaki Z800, Yamaha MT-09 og Street Triple og sistnevnte var en klar klar vinner med tanke på sittestilling for meg. Jeg er dog lavere enn deg (1.82). Mye smak og behag her så klart, men skulle jeg hatt en gatesykkel i dag, så hadde jeg sporenstreks kjøpt meg en Street Triple R.

Du sier du ikke er ute etter touringsykkel, men hvis madammen er "fersk" så tror jeg det vil føles "rart" for ho å klyve opp på en såkalt gatesykkel. Jeg har selv en V-Star 1300 og her sitter man veldig godt, og det føles trygt med ryggstøe og skikkelig sete etc. Men dette er jo en cruiser.

Jeg satt på en Honda Hornet 600 for en tid tilbake og denen satt jeg mildt sagt ikke noe gått på. Går fint som en nødløsning over ett par mil, men å sitte her over lenger tid hadde vertfall ikke kroppen min taklet. Men det er kanskje en vanesak...?

Så jeg er usikker på hva jeg skal dra frem av sykler i "gatesykkel" klassen utover den jeg har nevnt da erfaringen min kanskje ikke er den beste, men hvis det er viktig at madammen skal sitte godt og faktisk like turene, så ville jeg kanskje allikevel kikket nermere på andre sykler.

En splitter ny Honda Shadow får du jo kastet etter deg for litt over 100.000,- flungende ny. En ekte førstegangs cruiser. Har aldri kjørt denne, kun prøvesittet.

Mye synsing fra min side her, men etter å ha kjørt en Hornet 600 (som jo er en typisk gatesykkel) veldig mye på kjøreskolen, så er jeg ikke i tvil om at det er en Cruiser som passer meg best. Jeg liker å plante beina rett ned på fotbrettene og ræva rett ned på et bredt komfortabelt sete å cruise av gårde. Dette er noe helt annet enn å skræve over en gatesykkel, innta fosterstillingen og kjøre av gårde. (For min del).

Jeg sier Ja takk, begge deler, da jeg så absolutt ser fordelen med en gatesykkel, men må jeg velge EN, så blir det en cruiser til mitt bruk :)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Valg av mc

Legg inn av Flanker »

Leken motorsykkel, oppreist sittestilling og god passasjerkomfort... Jeg leser Adventure sykkel her, ikke naken!

Du har fått et godt tips med den ojda linket til lengre opp. Med et budsjett på 150k er det meste innen rekkevidde. Jeg ville foruten den du allerede har fått tips om sett på:

BMW R 1200 GS (selvfølgelig)
Yamaha Supere Tenere
Triumph Tiger 800
Suzuki V-Strom 1000 (ny)
Moto-Guzzi Stelvio

Ja, dette er fysisk store sykler med en vekt på 220-260 kg. Men lekne... Du vil bli overrasket over hvordan disse takler smale, svingete veier! Og kona blir også fornøyd :)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Valg av mc

Legg inn av Olav K »

Jeg kjører en Street Triple selv. Den har neppe den komforten som du etterspør for passasjeren. Dette gjelder nok for de fleste nakensykler.
Adventure derimot---- jeg har kjørt eldre offroadere i årevis og ville ha noe mer lekent- og kjøpte det. Men kompisen min kjøpte en KTM Adventure 990 ifjor og den imponerer meg på svingete småveier. Det gjelder nok sikkert flere sykler i samme gruppe.
Det ligger ett par Triumph Tiger 1050 ute nå. I mine øyne verd å se nærmere på. God sittestilling for voksne menn, brukbar punch i motoren over hele registeret.
Yansett utfall...lykke til
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Valg av mc

Legg inn av TOH »

Takk for svar alle sammen.

Naa snakket jeg akkurat med kjoerelaeren og han har kjopt en ny BMW F800R
som han faar rett over paaske.
Gleder meg til aa prove den.
Broren til kona har jobbet for BWM (Irland) og han anbefaler en GS.
(Han kjorer denne selv).
Foler litt press derfra ha ha.

Jeg faar prove aa ha litt tolmodighet og sjekke flest mulig sykler.
Kommer med en oppdatering her naar jeg har funnet en.

Mvh

TOH
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av mc

Legg inn av Bjerknez »

TOH skrev:Takk for svar alle sammen.

Naa snakket jeg akkurat med kjoerelaeren og han har kjopt en ny BMW F800R
som han faar rett over paaske.
Gleder meg til aa prove den.
Broren til kona har jobbet for BWM (Irland) og han anbefaler en GS.
(Han kjorer denne selv).
Foler litt press derfra ha ha.

Jeg faar prove aa ha litt tolmodighet og sjekke flest mulig sykler.
Kommer med en oppdatering her naar jeg har funnet en.

Mvh

TOH
En BMW GS 1200 må vel være den ultimate sykkelen, hvis du liker utseende...

Er ikke motsatnder av utseendet på denne selv, men blir liksom ikke helt fortrolig med det. I mitt hode er dem liksom bare litt "rare" og minner meg mer om et nyttekjøretøy på to hjul en enn morsom motorsykkel. Jeg vil så gjerne like den, men får liksom ikke heeelt til... Men med tiden håper jeg det endrer seg :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av mc

Legg inn av Snikendeugle »

TOH skrev:Takk for svar alle sammen.

Naa snakket jeg akkurat med kjoerelaeren og han har kjopt en ny BMW F800R
som han faar rett over paaske.
Gleder meg til aa prove den.
Broren til kona har jobbet for BWM (Irland) og han anbefaler en GS.
(Han kjorer denne selv).
Foler litt press derfra ha ha.

Jeg faar prove aa ha litt tolmodighet og sjekke flest mulig sykler.
Kommer med en oppdatering her naar jeg har funnet en.

Mvh

TOH
Jeg kjørte F800R med kjøreskolen. Fin sykkel, men veeeldig mye tyngre styrt enn min egen sykkel.
Liker lyden i den :)


Jeg prøvesatt 1200GS og 800GS på Mc oslo her om dagen. 800GS er for meg perfekt størrelse, og jeg ser ikke at det skulle vært noe behov for 400 kubikk ekstra (og mer vekt) om motoren er den samme som F800R som er mer enn nok futt i.
1200GS ble altfor gigantisk. Når bare bredden på nebbet er mye større enn en average hjelm... Tja. Kan brukes som spisebord på tur :prf


800GS krøyp ihvertfall høyt opp på "mulig neste sykkel" listen. At det blir en adventure sykkel, det er jeg ganske sikker på ihvertfall. KTM snakker om noen 800ccm twin sykler de for tiden utvikler, så det kan komme spennende ting derfra også.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Valg av mc

Legg inn av TOH »

Hei igjen. Tenkte å komme med en liten oppdatering. Er jo innom her og leser relativt ofte.
Vel ny sykkel har det ikke blitt enda :sorry
Fikk tatt teori for 3 uker siden. Satt nå og leste om andre som skal kjøre opp. Fikk da vite at man
kan bestille time selv. Aha tenkte jeg og fulgte linken. Fikk da beskjed om at jeg allerede var satt opp
med time. Det som var kjipern var at det blir 7 juli. :-k Det blir lenge å vente det :-)å
Sikkert lærern som har bestilt. Første ledige time nå er 15 juli.

Leser om de som kjøper sykkel før de tar prøven. Frister jo å hoppe på (og ja kjøpe, noe annet ville vært rart)
en BMW F800R.
F800GS er nok en knall sykkel. Passer også min høyde. Det samme gjør Triumph Tiger 800.
Hvis jeg går for en offroad så blir det en av disse.
Ellers har jeg ikke helt gitt opp håpet om at en MT-09 kan passe. Må jo også si at når jeg så Triumph street triple så :yeyeye
Skal ikke være lett dette :-k
Og til dere som kjører forbi en sølvfarget passat hvor føreren får et langt drømmende blikk. Det er ikke meningen å stirre :vs
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av mc

Legg inn av Bjerknez »

TOH skrev:Hei igjen. Tenkte å komme med en liten oppdatering. Er jo innom her og leser relativt ofte.
Vel ny sykkel har det ikke blitt enda :sorry
Fikk tatt teori for 3 uker siden. Satt nå og leste om andre som skal kjøre opp. Fikk da vite at man
kan bestille time selv. Aha tenkte jeg og fulgte linken. Fikk da beskjed om at jeg allerede var satt opp
med time. Det som var kjipern var at det blir 7 juli. :-k Det blir lenge å vente det :-)å
Sikkert lærern som har bestilt. Første ledige time nå er 15 juli.

Leser om de som kjøper sykkel før de tar prøven. Frister jo å hoppe på (og ja kjøpe, noe annet ville vært rart)
en BMW F800R.
F800GS er nok en knall sykkel. Passer også min høyde. Det samme gjør Triumph Tiger 800.
Hvis jeg går for en offroad så blir det en av disse.
Ellers har jeg ikke helt gitt opp håpet om at en MT-09 kan passe. Må jo også si at når jeg så Triumph street triple så :yeyeye
Skal ikke være lett dette :-k
Og til dere som kjører forbi en sølvfarget passat hvor føreren får et langt drømmende blikk. Det er ikke meningen å stirre :vs
7 juli er jo ikke lenge til så etter min mening så bør du begynne å se på sykkel nå, for det kan fort ta litt tid å finne den rette sykkelen for deg. Evt. lån skal ordnes og kontrakter skal skrives osv.

Street Triple er en helt fantastisk sykkel og det er den gatesykkelen jeg har sittet på som jeg liker best (kun prøvesittet, ikke kjørt). Dog er jeg mer "cruiser"-typen så jeg foretrekker den sykkelen jeg har, nemlig en Yamaha V-Star 1300A. Det er vel heller ingen hemelighet at jeg er svak for den gode gamle Hornet'en. Da den gamle typen med rund lykt. Det samme gjelder Yamaha XJR 1300. I mine øyne en forvokst Hornet.

Duke 690 er jo skikkelig tøffe sykler og jeg har også sansen for BMW 1200GS, men denne er nok dyrere. Er jo tross alt BMW .)

Men fra alvor til litt spøk:
Fra en sølvgrå passat blir vel alt annet man ser spennende? :lol :prop:

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Valg av mc

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: Men fra alvor til litt spøk:
Fra en sølvgrå passat blir vel alt annet man ser spennende? :lol :prop:
Kommer ann på Passaten det vel. På jobben til bror min har de en Passat med 300hk. Sikkert spennende nok det :)

Skal du ka kona med på tur og hun skal sitte behaglig så er det nok lurt å se på en ADV eller touring ttype sykkel.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Valg av mc

Legg inn av Kawagutten »

Hvis du er klar for oppkjøring kan du høre om ledig time ved andre biltilsyn enn det nærmeste.Det er ingen som sier du må holde deg til ett sted og kombinerer da bare turen med en kjøretime.Kan være lang tid å spare på en tlf til flere biltilsyn.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar