Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Kimsa »

Hei

Jeg er ny på forumet, men ikke helt fersk på sykkel. :prf

Tok skrittet i påsken å handlet meg en GSX-F 600 etter lenge å ha lengtet etter sykkel. Har ikke turt ta skrittet før fordi jeg var utsatt for en arbeidsulykke for 6 år siden og pådro meg kraftig Tinnitus som jeg sliter mye med. Har av den grunn ikke turt kjøre noe serlig før nå.

Vel, for å gjøre en lang histore kort. Combacket på sykkel setet ble ikke så gledelig som jeg håpet på da jeg sliter veldig med vind støy. Tror det er turbulens. Har testet flere hjelmer, blandt annet Schuebert C3 Pro uten at jeg føler det gjør saken noe bedre.

Så nå skal ingentingen være uprøvd i min kamp om å komme meg tilbake på sykkelen og vinne over Tinnitus.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Snikendeugle »

Nå vet jeg ikke detaljene rundt tinnitus, så kan hende dette ikke er mulig, men:
Hva med formede øreplugger? Det er uansett anbefalt å kjøre med.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av pappan »

Prøv noe uten vindskjerm. Det gir en jevnere sus, fremfor turbulens. Det er kanskje lettere å dempe ned, da den ikke peaker på samme måte.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av SuperMorten »

Snakket med en annen som har samme problem. Han sa at musikk på øret fjerner både vindstøy og tinnitus
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Banditmannen »

Sliter med samme problem! :sk?
Min teori er å prøve forskjellige vindskjermer og sykler til man finner en med relativt "ren" fartsvind. Altså minimalt med turbulens.
Og så kjøre med musikk i øret.

Det er i vert fall en teori... :-k

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Anaxim »

Bruk ørepropper av god kvalitet, dvs. som demper nok og er komfortable.
Har forsøkt med et utall vindskjermer (gjennom 50 år..) og det kan hjelpe litt med lavere eller høyere skjerm.
I lengden er det bare propper som virkelig hjelper.
Vær obs. på at høyt lyddtrykk (100db+) gir kroppslig/fysiologisk stress med bl.a. forhøyet blodtrykk.
Tror det går ut over kjøresikkerheten i lengden...

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av norse900 »

Jeg er også mangeårig medlem av T-klubben. Kjører med elacin (formstøpte) plugger med earphone plugger i i stedet for filtrere. (Har også bygd om scalarideren slik at jeg kan plugge lydplugger i jack, og har også montert Jack-plugg på de øretelefonene som opprinnelig var fastmontert... Funker storveis!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av SuperMorten »

Banditmannen skrev:Sliter med samme problem! :sk?
Min teori er å prøve forskjellige vindskjermer og sykler til man finner en med relativt "ren" fartsvind. Altså minimalt med turbulens.
Og så kjøre med musikk i øret.

Det er i vert fall en teori... :-k
Og det var deg jeg tenkte på. Du sa noe om musikk :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Kimsa »

Oy, så mange svar så raskt, dette var noe annet enn MC forumet :D

Kjører fra før med skum propper, føler de funker best, har støpte også, som jeg bruker i dagelig livet, turer på kjøpesenteret, ved bilkjøring over 30 minutter osv.

Om jeg holder hånden under haka blir det nesten knusk stille, så helt tydelig det er vinden under der som lager bråket.

Hadde en 2 timer tur med en pause i går, mars fart på 100ca, er helt gåen i dag, suser så fryktelig i ørene at jeg har mest lyst til å selge hele sykkelen.

Bestilte to vindskjærmer på e-bay i går, en buble skjærm og en orginal som jeg skal kappe ned. Kommer vel om ca en måned.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Anaxim »

Kanskje det finnes en slags "klave" til hjelmen din? Altså en som erstatter handa under hjelmen. Tror bl.a. at Schubert/BMW har noe slikt.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av KydeX »

Hvis det er vinden som slipper inn under haka så kan jeg anbefale Schuberth C3 i hvert fall. Den er rimelig tett rundt hele hodet. En av de stilleste hjelmene på markedet.

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Kimsa »

Prøvekjørte Shubert C3 Pro i går. Hører jo at den er mer stille, men følte nesten jeg hørte buldringen enda bedre, kanskje fordi resten er mindre fremtredende.

Uansett så føltes den ikke så mye mer stille at jeg kastet med på å brukte nesten 6000kr på den :-k

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3437
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av JohnnyTh »

Kimsa skrev:Prøvekjørte Shubert C3 Pro i går. Hører jo at den er mer stille, men følte nesten jeg hørte buldringen enda bedre, kanskje fordi resten er mindre fremtredende.

Uansett så føltes den ikke så mye mer stille at jeg kastet med på å brukte nesten 6000kr på den :-k
Du kan få den endel billigere en 6000kr da. Tror jeg ga litt over 4000kr for min.
Formstøpte ørpropperer nok det beste alternativet i forhold til støy. Jeg har et par som jeg bruker på alt annet en småkjøring. Spesiellet hvis det blir endel motorveikjøring så brukerjeg alltid ørepropper.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av LordShaft »

Selv er jeg veldig påpasselig med hørselen min. Har ingen plager, men merker at det skal ikke lange turen til uten ørepropper før jeg blir bra sliten i ører og hode. Så mitt råd er å kjøre med propper. Du vil få en utrolig mye bedre opplevelse.

Note 3

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av AJ »

Har merket dette selv; å holde venstrehånda under haka på hjelmen demper vindstøyen radikalt. Såpass mye at man nesten frsites til å kjøre på denbne måten. Men det bør man altså ikke gjøre. Begge henda på styret, alle mann :[-X !

Så kom jeg over denne vindstopperen fra Motrax:
Bilde

Hjelper en del på vindstøyen rundt den nye HELD carbonhjelmen min.
Kanskje verd å prøve?
Du får tak i en her:
http://www.norskmotorimport.no/Bekledni ... vercatid=8#" onclick="window.open(this.href);return false;

Også kan du prøve disse proppene:
http://www.alpinehearingprotection.com/ ... /motosafe/" onclick="window.open(this.href);return false;

Behagelige i bruk og demper støyen godt.
Har et par slike selv i tillegg til formstøpte herfra: http://www.earfoon.no/index.php/startsi ... foon-biker" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er det også et bra utvalg propper:
http://orepropper.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og før jeg glemmer det; velkommen hit til MCsiden.no :vs !
Og lykke til i jakten på å "fange støyen" :thumleft
Kimsa skrev:Oy, så mange svar så raskt, dette var noe annet enn MC forumet :D

Kjører fra før med skum propper, føler de funker best, har støpte også, som jeg bruker i dagelig livet, turer på kjøpesenteret, ved bilkjøring over 30 minutter osv.

Om jeg holder hånden under haka blir det nesten knusk stille, så helt tydelig det er vinden under der som lager bråket.

Hadde en 2 timer tur med en pause i går, mars fart på 100ca, er helt gåen i dag, suser så fryktelig i ørene at jeg har mest lyst til å selge hele sykkelen.

Bestilte to vindskjærmer på e-bay i går, en buble skjærm og en orginal som jeg skal kappe ned. Kommer vel om ca en måned.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar