Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rasekatt

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av evike »

Snikendeugle skrev:Mener du at den er rykkete i f.eks lavere turtall?
Det går fint an å dra sykkelen opp på rødlinja selvom den er "under innkjøring" :) Bare ikke hold gassen i samme posisjon hele tiden.
Ikke direkte rykkete, mer som "kommer og går" i litt saktere overganger enn rykkinger. Mest under lavt turtall, ja. Har ikke tenkt over like mye, så jeg tror ikke det er særlig tilstede ved normal kjøring. Ble litt ekkel overraskelse når det skjedde mens jeg svingte i parkeringshuset på jobben. Parkeringshus har ikke arealer for plutselige gassjusteringer, men det gikk jo bra heldigvis.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:43, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av AJ »

Dette vil jeg ganske sikkert tro har sammenheng med samspillet innsprøytning og lamdasonde(r).
Forgasserne er erstattet med innsprøytning som forholder seg til et "kart" over bensin og luftblandingen (Air/fuel ratio)som sykkelen skal ha over hele turtallsområdet.
Lambasonden(e) er plassert der for å "korrigere" innsprøytninga for å imøtekomme kravene til utslipp, dvs. sørge for at luftblandingen blir (for?) mager i bestemte turtallsområder.
Jeg regner med at Bagheera er utstyrt med lambdasonde(r) og regner videre med at dette ikke er bredbåndsonder, som reagerer kjappere og over et bredere register enn smalbåndsondene.
Mange MC'er, kanskje de fleste?, er utstyrt med smalbåndsonder. De reagerer gjerne litt tregt og kommer dermed i "konflikt" med bensin- og lufblanding-kartet i kontrollenheten (ECU) som styrer bensininnspørytningen.
Og det er nok denne "konflikten" du merker under kjøringen, spesielt i lave hastigheter.
Helt ufarlig og et vanlig kjennetegn ved mange (injection)MC'er, spesielt på tosylindrede motoror...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av evike »

AJ skrev:Dette vil jeg ganske sikkert tro har sammenheng med samspillet innsprøytning og lamdasonde(r).
Forgasserne er erstattet med innsprøytning som forholder seg til et "kart" over bensin og luftblandingen (Air/fuel ratio)som sykkelen skal ha over hele turtallsområdet.
Lambasonden(e) er plassert der for å "korrigere" innsprøytninga for å imøtekomme kravene til utslipp, dvs. sørge for at luftblandingen blir (for?) mager i bestemte turtallsområder.
Jeg regner med at Bagheera er utstyrt med lambdasonde(r) og regner videre med at dette ikke er bredbåndsonder, som reagerer kjappere og over et bredere register enn smalbåndsondene.
Mange MC'er, kanskje de fleste?, er utstyrt med smalbåndsonder. De reagerer gjerne litt tregt og kommer dermed i "konflikt" med bensin- og lufblanding-kartet i kontrollenheten (ECU) som styrer bensininnspørytningen.
Og det er nok denne "konflikten" du merker under kjøringen, spesielt i lave hastigheter.
Dette blir omtrent som hvis jeg skal prøve å forklare deg om forhold mellom forstoppelse og urininkontinens... :roll Men takk for forklaringen.
Såvidt jeg forstår er dette da noe jeg i første omgang bare skal ta med i betraktning under kjøring og ta forholdsregler deretter. Ikke noe problem egentlig, bare en tilvenning.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av Solo-rider »

Hei :vs

Jeg har det samme på min Honda ved lave turtall.
Det er som AJ. forklarer vil jeg tro.
Har blitt vant med dette og har det i bakhodet når jeg er ute å kjører.
Det finnes en enkel løsning som jeg har vurdert.
Koble bort hele sensoren... http://www.ebay.com/itm/Oxygen-o2-senso ... 1000004602" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

ZZR-Erling

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av ZZR-Erling »

...en bra oppsatt forgasser, er best...Din motor lider av typiske inj-symptoer, det bare er slik.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av Snikendeugle »

ZZR-Erling skrev:...en bra oppsatt forgasser, er best...Din motor lider av typiske inj-symptoer, det bare er slik.
Det er indirekte injeksjonssymptomer, ja, men mer at produsentene gjør en dårlig jobb når de stiller inn injeksjonen for å tilfredstille utslippskravene.
Ved stor gassåpning vil ikke problemet være der, fordi da bruker den riktig mapping :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av Kawagutten »

evike skrev:Stakkars Bagheera :roll

Han har nå i løpet av ca. 14 dager kjørt like langt som han hadde i sitt forrige 6-årige liv. Er nå på 1100 km og så langt har jeg ikke noen problemer med han.
Det vil si: Dette er ikke noe problem, men jeg legger merke til at Injection-motoren ikke gir helt jevnt trykk. (Dette er sikkert ikke den korrekte tekniske måten å beskrive det på, men ha litt velvillighet med meg).
En forklaring fra kamerat er at dette antagelig vil gå seg til over tid når jeg har fått "blåst ut" med litt høyt turtall noen ganger.

Hvordan skal jeg balansere mellom å få "renset opp/blåst ut" kombinert med at den jo ikke er ferdig innkjørt enda? :scratch
110 mil er ferdig innkjørt og bare å la KM kjøre den hardt,bruk en rens som KjellRF nevnte tidligere i tråden.
Du kan også få den justert etter dette på en rullende landevei(i benk),det er noe folk pleier å gjøre når de f.eks har satt på KN filter,effektanlegg osv.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av tor2502 »

110 mil er ferdig innkjørt og bare å la KM kjøre den hardt,bruk en rens som KjellRF nevnte tidligere i tråden.
Du kan også få den justert etter dette på en rullende landevei(i benk),det er noe folk pleier å gjøre når de f.eks har satt på KN filter,effektanlegg osv.
Mulig jeg er litt på viddene men jeg mener at selv det er inj. så har den en throttlebody, side dette er 4syl. motor så er det 4 spjeld i TB , viktig at disse er synkronisere slik at de åpner likt.
Husker fra den tiden jeg hadde cbr600 så måtte de synkroniseres, nå var dette en 1995 mod.

Å synke de er en enkel jobb, nå har jeg ikke gjort dette selv, men på vrod'n min som er inj. Er det 2 TB en for hver syl. Har kjøpt et digital pressure manometer til denne jobben, har bare ikke kommet meg til å fått gjort det enda.

Det er vel også slik at produsenter strøyper motorene slik at de skal tilfredsstille diverse utslippskrav, en skikkelig justering etter innkjøring er sikkert ikke dumt.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av evike »

Kawagutten skrev:
evike skrev:Stakkars Bagheera :roll

Han har nå i løpet av ca. 14 dager kjørt like langt som han hadde i sitt forrige 6-årige liv. Er nå på 1100 km og så langt har jeg ikke noen problemer med han.
Det vil si: Dette er ikke noe problem, men jeg legger merke til at Injection-motoren ikke gir helt jevnt trykk. (Dette er sikkert ikke den korrekte tekniske måten å beskrive det på, men ha litt velvillighet med meg).
En forklaring fra kamerat er at dette antagelig vil gå seg til over tid når jeg har fått "blåst ut" med litt høyt turtall noen ganger.

Hvordan skal jeg balansere mellom å få "renset opp/blåst ut" kombinert med at den jo ikke er ferdig innkjørt enda? :scratch
110 mil er ferdig innkjørt og bare å la KM kjøre den hardt,bruk en rens som KjellRF nevnte tidligere i tråden.
Du kan også få den justert etter dette på en rullende landevei(i benk),det er noe folk pleier å gjøre når de f.eks har satt på KN filter,effektanlegg osv.
Tenker at jeg skal klare det selv også, behøver ikke KM for å gjøre det.. :)
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av AJ »

Solo-rider skrev:Det finnes en enkel løsning som jeg har vurdert.
Koble bort hele sensoren... http://www.ebay.com/itm/Oxygen-o2-senso ... 1000004602" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har koblet fra begge lambda-sensorene på Stelvio'en. D
Dette gjøres med et dataprogram hvor jeg også kan justere mapping i ECU'en, noe jeg for øvrig ikke har gjort siden originalmap'et er bra som det er. Kan med fordel gjør en og annen småjustering uten at det gjør noen stor forskjell.
I tillegg til frakoblinga av lambda'ene justerte jeg opp CO en smule slik at eksospoppingen ved motorbremskjøring så og si ble borte. Litt skal det jo være... :prop:

Og etter å ha gjort dette går sykkelen merkbart mye jevnere på alle turtall, ikke minst lavturtall.
Virker også som at bensinforbruket har gått noe ned.

Alt i alt en god løsning, virker det som :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av Banditmannen »

Kanskje en slik kan være løsningen...? :-k
http://www.ebay.co.uk/itm/Oxygen-o2-sen ... 0961313534" onclick="window.open(this.href);return false;

ZZR-Erling

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av ZZR-Erling »

Snikendeugle skrev:
ZZR-Erling skrev:...en bra oppsatt forgasser, er best...Din motor lider av typiske inj-symptoer, det bare er slik.
Det er indirekte injeksjonssymptomer, ja, men mer at produsentene gjør en dårlig jobb når de stiller inn injeksjonen for å tilfredstille utslippskravene.
Ved stor gassåpning vil ikke problemet være der, fordi da bruker den riktig mapping :)
...men, hadde det vært et rent mappingproblem hadde det vel ikke alttid oppsatt på jevn gass på lave turtall?
Også er det den hugginga som ofte er på inj biker fra stengt til åpen gass etter avslag.
God mapping er essensielt ja, men det er inj-systemet som er rota..

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Sv: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en

Legg inn av sankyo »

AJ skrev:
Solo-rider skrev:Det finnes en enkel løsning som jeg har vurdert.
Koble bort hele sensoren... http://www.ebay.com/itm/Oxygen-o2-senso ... 1000004602" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har koblet fra begge lambda-sensorene på Stelvio'en. D
Dette gjøres med et dataprogram hvor jeg også kan justere mapping i ECU'en, noe jeg for øvrig ikke har gjort siden originalmap'et er bra som det er. Kan med fordel gjør en og annen småjustering uten at det gjør noen stor forskjell.
I tillegg til frakoblinga av lambda'ene justerte jeg opp CO en smule slik at eksospoppingen ved motorbremskjøring så og si ble borte. Litt skal det jo være... :prop:

Og etter å ha gjort dette går sykkelen merkbart mye jevnere på alle turtall, ikke minst lavturtall.
Virker også som at bensinforbruket har gått noe ned.

Alt i alt en god løsning, virker det som :prf
Men om den både går jevnere og forbruket har gått ned (glimrende, forresten), hva i all verden er vitsen med påkoblete sensorer i det hele tatt? :oops:
Live long and prosper :janikk

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Sv: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en

Legg inn av Banditmannen »

sankyo skrev:Men om den både går jevnere og forbruket har gått ned (glimrende, forresten), hva i all verden er vitsen med påkoblete sensorer i det hele tatt? :oops:
Strenge utslippskrav er vel svaret... :-k

Svar