Den Store KTM LC4 690-tråden

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av EasyRider »

LordShaft skrev:For dere som er litt tyngre inne i KTM enn jeg er (still learning)

Jeg har bestilt meg potte til 1290 Super Adventure. Den kan jeg kjøre med dBkiller i, uten å måtte remappe. Tar jeg ut dB killeren derimot. Må jeg remappe. Å her kommer igrunn spm... Får jeg montert en power commander er det mulig å ha to maps installert samtidig. Altså en knapp som justerer om du skal kjøre med eller uten dB killer, ja la oss si på lengre turer å til land som er litt strengere på slikt enn norge.

Er det mulig å flashe ecu eller hva dere kaller det, på sykkelen å kunne velge å kjøre med eller uten? eller må jeg forholde meg til ene aller andre. :-k
Heisann.

Ja Power Commander 5 kan ha 2 maps. Bare å montere bryter der en måte føle det passer.
Om det er plass til 2 maps til ecu´n til KTM det får andre svare på.
Vet at duke har 3 maps vel å velge mellom (bryter under sete) bad fuel, rask trottle respons og normal.

Åssen det er på bussen din vet jeg ikke. Men trottle repsons og hester har du vel muligheter fra dash´n? Så da har vel ikke du den muligheten under sete?

BTW: gratulerer med ny sykkel, og takk for den flotte tur rapporten i alpene :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Trondgv »

Kjørte en tur i dag på +-10 mil på både svingete veier og rettstrekker. Var uten tvil mye bedre med DB-killeren en uten. Så til de som skal kjøre med fresco midpipe og DNA stage 1 og 2 anbefaler jeg å ha DB-killeren i, lyden blir også penere enn uten. :)

dynamal
Innlegg: 25
Registrert: 10 mar 2015, 18:41
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2008

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av dynamal »

Postet denne under verksted også, men kanskje noen har direkte erfaring med dette her:

Blir smårar snart. Har en ktm duke 690 2008 modell. Det har kommet en "skranglelyd" som jeg ikke klarer å lokalisere. Den har ikke vært sånn før, men usikker på om den kom etter at jeg monterte nytt akra anlegg eller var av med toppdekslet og sjekket ventilene. Ikke sikkert det har noe med dette å gjøre heller, skjønner ikke hva jeg isåfall har gjort som kan føre til denne lyden. Den kommer når sykkelen vibrerer, kjører over en dump eller lignende. Spes hvis jeg kjører på høyt gir og lavt turtall, når jeg da gir gass så vibrerer sykkelen en del og da kommer lyden. Det høres ut som om det kommer fra fronten et sted, det er litt "klang" over lyden, som om løse bolter inne i en metallbeholder på et vis. Kommer ikke når jeg gasser i nøytral, eller når bakdekket er hevet og jeg setter den i gir og gir på. Kun når selve sykkelen vibrerer.

Er det noen som har vært ut for noe lignende eller evt kan gi meg noen tips?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av AJ »

Mye skryt til den oppgraderte KTM 690 Duke, 2016 modell.
Denne skal jeg absolutt sørge for å få testet nærmere straks sesongen er i gang :yeyeye !

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ldB4MhMani0[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Hansien »

Noen som vet om det er noe tall på hvor mye det faktisk er å hente på å skaffe DNA s1+s2, cat-killer, kam og remap? Virker som om dette er noe alle 'anbefaler' en å gjøre når man leser litt rundt, men ingen faktiske tall å finne. Ihvertfall ikke i mitt (horrible?) forsøk på å google.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: RE: Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Hansien skrev:Noen som vet om det er noe tall på hvor mye det faktisk er å hente på å skaffe DNA s1+s2, cat-killer, kam og remap? Virker som om dette er noe alle 'anbefaler' en å gjøre når man leser litt rundt, men ingen faktiske tall å finne. Ihvertfall ikke i mitt (horrible?) forsøk på å google.
Dette er vel primært anbefalt for å få en smoothere gange enn det KTM klarer å levere stock. Kanskje et par ekstra hester, men har heller ikke sett noen tall.

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: RE: Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Hansien »

cevillan skrev: Dette er vel primært anbefalt for å få en smoothere gange enn det KTM klarer å levere stock. Kanskje et par ekstra hester, men har heller ikke sett noen tall.
Jeg har tolket det dithen at det er justering av AF-ratio(remap) som ordner det meste på dette punktet. Derfor jeg lurer litt på om det er verdt det eller bare 'poengløst' å svi av en haug med penger på de andre ofte anbefalte oppgraderingene.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Absolutt ikke poengløst...
En original Duke 690 føles temmelig ræva og kjip ut i forhold til en som har alle de nevnte modifikasjonene, uten at jeg selv har noen tall på det, men jeg har kjørt mye Duke, både min egen og andres, modifisert og umodifisert.
Det er definitivt gamp å hente, spesielt i fjerning av katalysator og installasjon av ny map (som også krever bedre pusting (luftfilter)).

Men den enkle "bolt-on-modden" ved å bytte dreving er også gull verdt for å gi litt mer spark i sykkelen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Blaamand »

Noen som har noen erfaring med evo1/evo2 kittet til SMC-R? Tenker jeg dropper akra headeren, men hiver inn luftfilterboksen og samtidig drever ned ei tann foran. Hvis lommeboka er med på dansen så vurderes kammen også:)
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av supersic »

slik jeg har skjønt det etter alt for mye surfing på ktmforums gir denne kammen mer toppeffekt og mindre moment for min egen del er jeg ikke sikker på om det er bra eller dårlig

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Blaamand »

supersic skrev:slik jeg har skjønt det etter alt for mye surfing på ktmforums gir denne kammen mer toppeffekt og mindre moment for min egen del er jeg ikke sikker på om det er bra eller dårlig
Ååh? Trodde kammen gav mer av alt over hele registeret jeg?
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Blaamand »

Da er EVO 1 kittet montert :thumleft :crazy: Skal innom verkstedet i morgen for ny map. Gleder meg!
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Selv har jeg satt på katalysatoren igjen, det ble rett og slett for høy og skarp lyd med midpipe uten noen form for demping. Men tok ut db-killeren. Noe Statens vegvesen ikke kommenterte i det hele tatt på teknisk kontroll. Kjører fortsatt med EVO-mapp, så den går sikkert med noe rik blanding, uten at jeg har merket noe til det. Går faktisk smoothere enn noen gang.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: RE: Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Blaamand skrev:Da er EVO 1 kittet montert :thumleft :crazy: Skal innom verkstedet i morgen for ny map. Gleder meg!
Så, hvordan ble det?

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: RE: Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Blaamand »

cevillan skrev:
Blaamand skrev:Da er EVO 1 kittet montert :thumleft :crazy: Skal innom verkstedet i morgen for ny map. Gleder meg!
Så, hvordan ble det?
Det første jeg merket var at det ble en del mer lyd. Den nye luftfilterboksen er jo åpen så det er jo egentlig naturlig.

Også ble bunndraget VESENTLIG bedre! Fikk effekt over hele registeret, men merker det særlig i bunn.
Alle med SMCR og slip-on burde investere i dette!! Boksen kosta ca 350,- og ny map 500,-
BRAAAAAP! :mc1

Svar