ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av AJ »

Etter at Snicker 'annonserte' at han har bestilt en ZERO SR ble jeg ekstra nysgjerrig på nettopp dette amerikanske MC-merket.
Det har skjedd en nærmest rivende utvikling med ZERO de siste årene.
Og nå er denne el-MC'en i ferd med å bli et meget interessant alternativ for mange.
At den også har utseendet med seg skader helt klart heller ikke :yeyeye :

Bilde

Så da var det bare å lage en egen ZERO-tråd her inne ;-) .
SR er ikke den eneste modellen, men den som er mest potent. De andre er også spennende. Alle kan selvfølgelig omtales i denne tråden.

Starter med denne testartikkelen med massevis av lovord om en sykkel som utvilsomt vil gjøre seg mer og mer bemerket.
Har vledig lyst til å testkjøre en selv, for øvrig! Får se hva man får til senere i høst. Om det ikke blir noe i år så er en ZERO test noe av det første som står på programmet når neste sesong starter!

Og her er testartikkelen...:

http://www.gizmag.com/zero-sr-2014-elec ... ide/32015/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av mortenolb »

Oh damn, en sånn vil jeg også prøvekjøre! Dog ville jeg nok ikke hatt en selv med mindre jeg hadde hatt råd til en som "sykkel nr. 2", siden jeg er avhengig av noe jeg kan dra på langtur med, og kjøre mer enn ~25 mil før lading :P

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Tommas »

Det var en utrolig positiv mann, og en kul video!

Når rekkevidden blir doblet (kanskje før?), og man kan lade over natten på overnattingssteder, så tror jeg vi får se mange elektriske motorsykler på turer rundt i Norge.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Zadnez »

den kommer vel på under 200K siden den vel er avgiftsfri? ... virket som en super sykkel... tesla på 2 hjul :prf
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Desmo »

Den dagen en elsykkel låter like bra som min 10 år gamle Monster med karbonpotter, så kan jeg vurdere en i ti sekunder før jeg bestemmer meg for ikke å kjøpe elsykkel.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av kjellv »

Zadnez skrev:den kommer vel på under 200K siden den vel er avgiftsfri? ... virket som en super sykkel... tesla på 2 hjul :prf
For min del hadde jeg ikke vurdert Tesla i det hele tatt...uansett antall hjul!

Uansett hva tester og brosjyrer sier om teoretisk eller utprøvd kjørelengde.
Det er tross alt batteri det er snakk om. Ikke en selger i verden klarer å overbevise meg om at det har skjedd så mye innen batteriteknologi at jeg vil tro på at denne teoretiske kjørelengden holder seg noenlunde konstant over tid.
Det er vel omtrent som en mobiltelefon tenker jeg. Den kan ha estimert 10 døgn standby tid på en ladesyklus når den er ny. Etter ett år er den nede på ei uke, og derifra går det fort ned til man må lade en gang i døgnet. Skal bli spennende å se hvordan dette fungerer på Tesla. De har estimert kjørelengde på ca 50 mil når de er ny og i sommertemperatur. Jeg venter på de første bruktbiltestene. Det skal bli spennende å se hvor langt de kan kjøre etter å ha hatt 4-500 ladesykluser. Prisen på batteripakkene til disse bilene er som kjent en ganske stor del av totalprisen.

skullerud
Innlegg: 81
Registrert: 19 jan 2011, 18:40
Motorsykkelen din: VF759S

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av skullerud »

Nå er det vel garanti på batteriene på tesla. Skal holde minst 80% av utgangspunktet i minst 7 år, ellers byttes batteriene gratis av tesla.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av LordShaft »

Jeg syns det er flott at en del folk betaler surt opptjente riksdaler på slik ung teknologi, som baner vei for nye og mye bedre prosjekter/teknologi for oss andre senere.
For å ikke bruke resten av dagen på å argumentere mot, så kan jeg vel bare summere det ned i korte trekk. Ikke om det snødde tett. Jeg blir ikke å kjøpe noe elektrisk motorisert kjøretøy før de gjør noe drastisk med teknologien :thumleft

Sony Z2

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Snikendeugle »

LordShaft skrev:Jeg syns det er flott at en del folk betaler surt opptjente riksdaler på slik ung teknologi, som baner vei for nye og mye bedre prosjekter/teknologi for oss andre senere.
For å ikke bruke resten av dagen på å argumentere mot, så kan jeg vel bare summere det ned i korte trekk. Ikke om det snødde tett. Jeg blir ikke å kjøpe noe elektrisk motorisert kjøretøy før de gjør noe drastisk med teknologien :thumleft

Sony Z2
Enig.

Dog, KTM E-Speed som muligens kommer hadde vært kul som en "city pendler" :)
http://blog.derestricted.com/wp-content ... ter_05.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

De har jo også sluppet KTM Freeride-E som er en liten freeride crosser på under 100KG som ser vanvittig morro ut.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=t5SqoyR8Ht0[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snicker
Innlegg: 20
Registrert: 17 sep 2014, 14:13
Motorsykkelen din: Zero SR
Sted: Sandnes - Norge
Kontakt:

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Snicker »

kjellv skrev:
Zadnez skrev:den kommer vel på under 200K siden den vel er avgiftsfri? ... virket som en super sykkel... tesla på 2 hjul :prf
For min del hadde jeg ikke vurdert Tesla i det hele tatt...uansett antall hjul!

Uansett hva tester og brosjyrer sier om teoretisk eller utprøvd kjørelengde.
Det er tross alt batteri det er snakk om. Ikke en selger i verden klarer å overbevise meg om at det har skjedd så mye innen batteriteknologi at jeg vil tro på at denne teoretiske kjørelengden holder seg noenlunde konstant over tid.
Det er vel omtrent som en mobiltelefon tenker jeg. Den kan ha estimert 10 døgn standby tid på en ladesyklus når den er ny. Etter ett år er den nede på ei uke, og derifra går det fort ned til man må lade en gang i døgnet. Skal bli spennende å se hvordan dette fungerer på Tesla. De har estimert kjørelengde på ca 50 mil når de er ny og i sommertemperatur. Jeg venter på de første bruktbiltestene. Det skal bli spennende å se hvor langt de kan kjøre etter å ha hatt 4-500 ladesykluser. Prisen på batteripakkene til disse bilene er som kjent en ganske stor del av totalprisen.
Jepp, gav 160K for sykkelen med powerpack og levering.
Du kan ikke sammenligne en mobil telefon med en MC. Hvis jeg installerer en dårlig app som hele tiden ligger og super batteri på MCen så kanskje den også får noe dårligere range ;-)
Zero skriver at estimert tid på over 80% av batterikapasitet er på 620,000 km Så en skal vel så å si aldri trenge å bytte batteri. Fikk også 5 års garanti på batteripakken når jeg kjøpte den.
Noen vil ha lyd, kanskje jeg også, jeg vet ikke enda før jeg får prøvd. Men ser VELDIG fram til å kunne skli gjennom norsk natur helt stille også.
AJ, hvor i landet holder du til? Du får komme til Sandnes å prøve :)
_________
-Snicker-

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av AJ »

Snicker skrev:[
AJ, hvor i landet holder du til? Du får komme til Sandnes å prøve :)
Jeg holder til på indre Østlandet, men finner fort veien til Sandnes så snart 2015 sesongen er i gang. Og prøver svært gjerne en ZERO selvfølgelig :D :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:Jeg syns det er flott at en del folk betaler surt opptjente riksdaler på slik ung teknologi, som baner vei for nye og mye bedre prosjekter/teknologi for oss andre senere.
For å ikke bruke resten av dagen på å argumentere mot, så kan jeg vel bare summere det ned i korte trekk. Ikke om det snødde tett. Jeg blir ikke å kjøpe noe elektrisk motorisert kjøretøy før de gjør noe drastisk med teknologien :thumleft

Sony Z2
:prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snicker
Innlegg: 20
Registrert: 17 sep 2014, 14:13
Motorsykkelen din: Zero SR
Sted: Sandnes - Norge
Kontakt:

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Snicker »

Får den i neste uke. Tiden går sakte nå... :sk?
_________
-Snicker-

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av norse900 »

Det vil jeg tro, ja...
"Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves" sies det... :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Haymaker »

144 nm... :prop:

Svar