Førstegangssykkel tips

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22907
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Bjerknez »

Superbels skrev:Ser veldig bra ut den nye ja :prf
Har sett mye på triumph i de siste timene og må si at den er tøff! Gjennomført! Lyktene var ikke skremmende stygge heller, jeg må bare ha sett gamlere modeller med runde lykter..
:b_c:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22907
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Bjerknez »

Superbels skrev:Njash..synes vel speed triple ligger litt høyt i pris da, tenker litt på å kjøpe en sykkel som har gått et år slik at jeg slipper det førsteårstapet som kan kan være brutalt på noen sykler ser jeg. Men det spørs om den må prøvekjøres før det blir handel da!
Fikk prøve mc-læreren sin mt09 under oppkjøringa og ble litt frelst, herlig bunndrag og rå lyd, og det kjentes veldig rett ut og kjøre den mtp. Sittestilling, men den er kanskje litt anonym, og jeg har jo ikke prøvd de andre merkene.

Er 16 mil en vei til nærmeste ktm butikk, og har hørt at de skal være veldig nazi på at servicer skal være hos deres forhandlere for at garantien skal gjelde.
Men absolutt kul sykkel, så jeg har lyst til og prøve den også.

Må vel prøvekjører flere merker for og få et bra bilde på hva jeg skal gå for. Men det er vel slik at mt09 har bedre bunndrag enn gsr og z?
Ska jeg være helt ærlig, så hadde jeg faktisk MYE heller kjøpt en VELDIG pent brukt Street Triple R i stede for en flungende ny MT-09.

Når jeg leser selv det jeg skriver (som den foreløpige Triumph fanboy'en jeg er) så virker det som om jeg nærmest har hånet MT09 og da har jeg nok gitt et litt feil inntrykk. MT09 er en tøff sykkel og grunnet prisen så vil den nok også selge veldig bra. Noen (spesielt kanskje uerfarne som deg og meg) vil kanskje ikke merke noe negativt med demperne på denne i det hele tatt da man ikke er vant til noe bedre og eller har prøvd annet og da kan jo all negativitet rundt det jeg har sagt om sykkelen strykes.

man vil hele tiden lete etter noe bedre ut fra budsjettet man har og du må huske på at mange her inne har kjørt motorsykkel i flere tiår og har laaangt mer erfaring enn meg og deg. Men en som har kjørt R-sykkel i 20 år vil nok uansett sverge til dette. Det samme vil en som har kjørt cruiser etc. Hvis du har noen spørsmål rundt Street Triple R så har Olav K tilbringt mange mil på denne og han kjøpte seg storebroren Speed Triple for ikke lenge siden. Han blir sikkert ikke VELDIG lei seg for en PM hvis du har spørsmål rundt Street Triple R vil jeg tro :thumleft Vis så er tillfelle så beklager jeg det Olav K.

Det viktigste er at du kjøper den sykkelen DU føler er den rette for DEG. Tar du feil så er du en erfaring rikere. Det er litt mer surt og kjøpe en av syklene VI anbefaler når den evt. ikke faller i smak etter noen mils kjøring. Da har du stor grunn til å bli sint på deg selv for at du hørte på oss, hehe.

Jeg kjøpte en Yamaha XVS (V-Star) 1300 som første sykkel. En ganske så uvanlig sykkel som førstesykkel og det er så vidt jeg vet ikke et eneste medlem her inne som har lik sykkel og jeg tror faktisk ikke det er så veldig mange i Norge som kjører rundt på en slik heller. Men jeg følte det var riktig sykkel for meg der og da så jeg kjøpte den. Joda, jeg skal bytte den mot en Street Triple, men det er fordi jeg vil prøve noe nytt. Har ikke hatt noen negative opplevelser med denne sykkelen som ikke er selvforskyldte. Har hatt enorm glede av denne :thumleft

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Olav K »

Superbels skrev:Njash..synes vel speed triple ligger litt høyt i pris da, tenker litt på å kjøpe en sykkel som har gått et år slik at jeg slipper det førsteårstapet som kan kan være brutalt på noen sykler ser jeg. Men det spørs om den må prøvekjøres før det blir handel da!
Fikk prøve mc-læreren sin mt09 under oppkjøringa og ble litt frelst, herlig bunndrag og rå lyd, og det kjentes veldig rett ut og kjøre den mtp. Sittestilling, men den er kanskje litt anonym, og jeg har jo ikke prøvd de andre merkene.

Er 16 mil en vei til nærmeste ktm butikk, og har hørt at de skal være veldig nazi på at servicer skal være hos deres forhandlere for at garantien skal gjelde.
Men absolutt kul sykkel, så jeg har lyst til og prøve den også.

Må vel prøvekjører flere merker for og få et bra bilde på hva jeg skal gå for. Men det er vel slik at mt09 har bedre bunndrag enn gsr og z?
Hvis det er Speed Triple du snakker om så ligger det en '11 modell hos AMD til 156' med under 5000km. At Speed ligger høyt i pris har vel sammenheng med at den er på 1050 kubikk og har endel mer hk enn dine andre alternativer, og derav mer avgifter og høyere pris når den er ny. Siste generasjon Street Triple 675 kom ifjor, med en facelifted modell i 12. De er sjeldne på bruktmarkedet foreløpig, den jeg byttet inn 14. aug, blei solgt dagen etter :-)å
Da blir gjerne bruktprisen litt høyere, når noe er lettsolgt :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22907
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev:
Superbels skrev:Njash..synes vel speed triple ligger litt høyt i pris da, tenker litt på å kjøpe en sykkel som har gått et år slik at jeg slipper det førsteårstapet som kan kan være brutalt på noen sykler ser jeg. Men det spørs om den må prøvekjøres før det blir handel da!
Fikk prøve mc-læreren sin mt09 under oppkjøringa og ble litt frelst, herlig bunndrag og rå lyd, og det kjentes veldig rett ut og kjøre den mtp. Sittestilling, men den er kanskje litt anonym, og jeg har jo ikke prøvd de andre merkene.

Er 16 mil en vei til nærmeste ktm butikk, og har hørt at de skal være veldig nazi på at servicer skal være hos deres forhandlere for at garantien skal gjelde.
Men absolutt kul sykkel, så jeg har lyst til og prøve den også.

Må vel prøvekjører flere merker for og få et bra bilde på hva jeg skal gå for. Men det er vel slik at mt09 har bedre bunndrag enn gsr og z?
Hvis det er Speed Triple du snakker om så ligger det en '11 modell hos AMD til 156' med under 5000km. At Speed ligger høyt i pris har vel sammenheng med at den er på 1050 kubikk og har endel mer hk enn dine andre alternativer, og derav mer avgifter og høyere pris når den er ny. Siste generasjon Street Triple 675 kom ifjor, med en facelifted modell i 12. De er sjeldne på bruktmarkedet foreløpig, den jeg byttet inn 14. aug, blei solgt dagen etter :-)å
Da blir gjerne bruktprisen litt høyere, når noe er lettsolgt :-D
Jeg bare spør:
Hva slags facelift snakker vi om egentlig?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Snikendeugle »

Facelift:

2011:

Bilde

2012 (Nå ser jeg mange forskjellige "arter" av 2012 modellen, men essensen av endringen er vel lykten (?)):

Bilde

2013 (og den jeg syns ser best ut. Spesielt med tanke på rettere linjer og underslengt eksos):
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22907
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Bjerknez »

Men er det noe forskjell fra 2013 til 2015 modellen?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev:Men er det noe forskjell fra 2013 til 2015 modellen?

Ikke noe utover farger, og at den Triumph nå slenger med flyscreen, bellypan og seatcowl i prisen... eller kampanje kalles det vel. :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22907
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev:
Bjerknez skrev:Men er det noe forskjell fra 2013 til 2015 modellen?

Ikke noe utover farger, og at den Triumph nå slenger med flyscreen, bellypan og seatcowl i prisen... eller kampanje kalles det vel. :knegg
Må ærlig inrømme at jeg er svak for den med runde lykter også jeg da... :redface
Begge er fine på hver sin måte...

Uansett, det beste med 2015 modellene er at man får dem i sort MATT. Synes den komboen var knallfin! :-)å :vs

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Zadnez »

på hvilket grunnlag vil du Bjerknez heller ha en brukt street foran en ny mt-09??? fordi du har prøvesittet den i 30 sekunder eller fordi du har kjørt street i 20 min? MT-09 er uten tvil en meeeeget god sykkel, som i tillegg er billigere enn street. Det med demperne tror jeg ikke noen av oss trenger å bekymre seg for... dårligere enn street betyr IKKE dårlig... bare dårligere.

BIKE-magasinet hadde en lengre review av MT-09 hvor han som skrev den sa at han var en fan av street, men hadde nå fått en ny favoritt i MT-09. Så det er forskjellige meninger om hvilken som er best.

Igjen, gå for din egen mening og ikke oss forståsegpåere her inne, hvor alle mener forskjellig ift. egne preferanser :prf
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22907
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:på hvilket grunnlag vil du Bjerknez heller ha en brukt street foran en ny mt-09??? fordi du har prøvesittet den i 30 sekunder eller fordi du har kjørt street i 20 min? MT-09 er uten tvil en meeeeget god sykkel, som i tillegg er billigere enn street. Det med demperne tror jeg ikke noen av oss trenger å bekymre seg for... dårligere enn street betyr IKKE dårlig... bare dårligere.

BIKE-magasinet hadde en lengre review av MT-09 hvor han som skrev den sa at han var en fan av street, men hadde nå fått en ny favoritt i MT-09. Så det er forskjellige meninger om hvilken som er best.

Igjen, gå for din egen mening og ikke oss forståsegpåere her inne, hvor alle mener forskjellig ift. egne preferanser :prf
Les noen poster lenger opp så ser du at jeg ikke legger skjul på noe som helst. Jeg har advart alle om at jeg er en fanboy samt at jeg er meget subjektiv etc.

Grunnlaget for mitt valg er også forklart i tråden.

Svar