Førstegangssykkel tips

Forum for fulleffekt tung-MC
detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av detvarvondtdet »

Snikendeugle skrev:Skummet igjennom tråden kjappt nå. Hvor i landet holder du til?

Uten å kunne si noe om de andre alternativene (jeg tviler ikke på at de er topp sykler heller. Z750 får meg til å sikle :)), så kan jeg ihvertfall si at Duke 690 har vært en super førstesykkel for min del ihvertfall.
Tror det skal mye til for å få en SÅ leken og SÅ lettstyrt sykkel blant konkurrentene som ikke klarer å måle seg på vekt.
Det er også mange "veteraner" som faller "tilbake" på denne sykkelen fra større tunge sykler, netopp fordi kjøregleden er såppass stor :)

Om du er i Oslo/Akershus området (tviler iom. at du sier det er langt til KTM service), så kunne du evt. ha prøvd min :thumleft .
Må slenge meg litt på den. Tenker det absolutt er verdt en prøvekjøring av en duke, evt superduke 990 om du får tak i en brukt å prøvekjøre. Duken ER en utrolig morsom sykkel å kjøre. Det er stor sansynlighet for at min neste sykkel blir en superduke 990/1290 når jeg har pæng nok :yeyeye
Eneste jeg hadde å utsette på Duken i starten var at jeg syntes den krevde vel mye gass/clutch bruk på lave turtall. Egentlig en bagatell som jeg fort ble vant med og tenkte ikke over det etter noen timer på sykkelen. Liker motoren på den, elsker hvordan den spiser svinger til frokost, lunsj og middag, og ikke minst passet kjørestillingen meg ypperlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:
Bjerknez skrev:
Zadnez skrev:Forøvrig må du ikke høre FOR mye på Bjerknez for tiden, akkurat nå finnes det ikke alternativer til Triumph for han.... Det finnes mange flotte sykler der ute i ditt segment. Se på utseende, sittestilling og pris. Så kjøper du den du faller for etter EGEN vurdering :D
Joda, det finnes en drøss av alternativer, hvis man blar opp 50.000,- til! :thumleft

Nå vanker det derimot buksevann på deg neste gang vi møtes! :bl3
He he... Beklager :sorry
Tøff på avstand jeg se! :lol

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Snikendeugle »

detvarvondtdet skrev:
Snikendeugle skrev:Skummet igjennom tråden kjappt nå. Hvor i landet holder du til?

Uten å kunne si noe om de andre alternativene (jeg tviler ikke på at de er topp sykler heller. Z750 får meg til å sikle :)), så kan jeg ihvertfall si at Duke 690 har vært en super førstesykkel for min del ihvertfall.
Tror det skal mye til for å få en SÅ leken og SÅ lettstyrt sykkel blant konkurrentene som ikke klarer å måle seg på vekt.
Det er også mange "veteraner" som faller "tilbake" på denne sykkelen fra større tunge sykler, netopp fordi kjøregleden er såppass stor :)

Om du er i Oslo/Akershus området (tviler iom. at du sier det er langt til KTM service), så kunne du evt. ha prøvd min :thumleft .
Må slenge meg litt på den. Tenker det absolutt er verdt en prøvekjøring av en duke, evt superduke 990 om du får tak i en brukt å prøvekjøre. Duken ER en utrolig morsom sykkel å kjøre. Det er stor sansynlighet for at min neste sykkel blir en superduke 990/1290 når jeg har pæng nok :yeyeye
Eneste jeg hadde å utsette på Duken i starten var at jeg syntes den krevde vel mye gass/clutch bruk på lave turtall. Egentlig en bagatell som jeg fort ble vant med og tenkte ikke over det etter noen timer på sykkelen. Liker motoren på den, elsker hvordan den spiser svinger til frokost, lunsj og middag, og ikke minst passet kjørestillingen meg ypperlig.
Jeg har hørt at 990'en er ganske tung for kraften den leverer, og er ikke helt "Duke" på samme måte som 1290 og 690, men ser jammen morsom ut den også!
Det med clutchbruk på 690 er enkelt remediert med flere modifikasjoner som de aller fleste 690 eiere ender opp med: O2 kontroller (koster rundt 1000 lappen) som forbigår "utslipssregulative" mappingen samt fjerne katalysatoren så alt går mye renere. Dette trenger ikke koste en formue, spesielt ikke med tanke på hvor mye bedre sykkelen blir.

Det som er "fint" med Duke 690 nå er at prisene er laaaave, på grunn av et helt hav av de ligger ute på Finn for tiden.
Duke 690 var den nest mest solgte sykkelen i 2013 etter BMW 1200GS, men den har tydeligvis ikke passet for alle og enhver, noe som reflekteres i lav km. Duke's til salgs på Finn.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Bjerknez »

Spørsmålet er:
Hvorfor ligger dte så himla mange Duke's til salgs på Finn som nesten ikke har gått noen ting? :knegg :P :p

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Snikendeugle »

Les siste linje :)

Jeg vil si det ikke er en LIKE komplett sykkel rett ut av kassa som mange av konkurrentene, og at den ikke er helt i "live" før 2-3 enkle "bolt-on mods" som kanskje er en turnoff for mange. Ikke at det har vært noen turnoff for meg når sykkelen var ny. Jeg endte bare opp med (som de fleste andre ting jeg eier) å oppgradere og oppgradere med "bling". Det var da jeg oppdaget potensialet jeg hadde vekket :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Les siste linje :)

Jeg vil si det ikke er en LIKE komplett sykkel rett ut av kassa som mange av konkurrentene, og at den ikke er helt i "live" før 2-3 enkle "bolt-on mods" som kanskje er en turnoff for mange. Ikke at det har vært noen turnoff for meg når sykkelen var ny. Jeg endte bare opp med (som alle andre ting jeg eier) å oppgradere og oppgradere med "bling". Det var da jeg oppdaget potensialet jeg hadde vekket :)
Ja, men hvorfor finner ikke KTM ut dette selv eller evt. gjør noe med det når det er så enkelt som du sier?

Har vel vært et problem lenge det?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Snikendeugle »

Kostnad og utslippskrav (ikke at det er så veldig god grunn for en dårlig mapping jobb, men slike "feil" merkes ekstra godt på en endunker) :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Kostnad og utslippskrav (ikke at det er så veldig god grunn for en dårlig mapping jobb, men slike "feil" merkes ekstra godt på en endunker) :)
Uten å måtte dra denen saken enda lenger, så tror jeg kostnaden blir enda større når førstegangskundene selger Duk'en sin tilsynelatende grunnet disse problemene. Tror ikek dem vil råde andre til å gjøre det samme kjøpet...

Godt rykte er viktig og bør være førsteprioritet i mine øyne og da er dte kjipt når man må spare inn på slike kjipe småting.

Men det er sikkert en grunn til at det er slik og de eneste som kan svare på det er vel KTM og jeg tviler på at dem kommer på banen her med formelle uttalelser :thumleft

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Epylypzon »

GS`er også kjent for litt rykkete gange på lavt turtal som ordnes ved hjelp av ettermarkesdel.
Har ikke kjøpt det selv da jeg ikke syns problemet er så ille.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Superbels
Innlegg: 16
Registrert: 28 sep 2014, 21:38
Motorsykkelen din: KTM duke 690R 2014 mod.

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Superbels »

Njash..synes vel speed triple ligger litt høyt i pris da, tenker litt på å kjøpe en sykkel som har gått et år slik at jeg slipper det førsteårstapet som kan kan være brutalt på noen sykler ser jeg. Men det spørs om den må prøvekjøres før det blir handel da!
Fikk prøve mc-læreren sin mt09 under oppkjøringa og ble litt frelst, herlig bunndrag og rå lyd, og det kjentes veldig rett ut og kjøre den mtp. Sittestilling, men den er kanskje litt anonym, og jeg har jo ikke prøvd de andre merkene.

Er 16 mil en vei til nærmeste ktm butikk, og har hørt at de skal være veldig nazi på at servicer skal være hos deres forhandlere for at garantien skal gjelde.
Men absolutt kul sykkel, så jeg har lyst til og prøve den også.

Må vel prøvekjører flere merker for og få et bra bilde på hva jeg skal gå for. Men det er vel slik at mt09 har bedre bunndrag enn gsr og z?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av kjellv »

2015 modellene til MT-syklene begynner å melde seg. MT-07 Moto Cage ble faktisk helt steintøff :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toven

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Toven »

Avbildet er vel en MT-07. Etter hva jeg søker opp finner jeg bare MT-07 med det designet. Håper de gjør det samme med 09, var ganske fet :-)

EDIT: Post over endret når jeg leste det. Kan slette dette innlegg :-)
Sist redigert av Toven den 29 sep 2014, 17:58, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av kjellv »

Men også MT-09 i Race Blue ble bra :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av kjellv »

Toven skrev:Avbildet er vel en MT-07. Etter hva jeg søker opp finner jeg bare MT-07 med det designet. Håper de gjør det samme med 09, var ganske fet :-)
Riktig Toven, jeg var litt for rask på avtrekkeren. Drev å korrigerte meg selv mens du kommenterte.
Enig...dette hadde virkelig blitt bra på MT-09 også!

Superbels
Innlegg: 16
Registrert: 28 sep 2014, 21:38
Motorsykkelen din: KTM duke 690R 2014 mod.

Re: Førstegangssykkel tips

Legg inn av Superbels »

Ser veldig bra ut den nye ja :prf
Har sett mye på triumph i de siste timene og må si at den er tøff! Gjennomført! Lyktene var ikke skremmende stygge heller, jeg må bare ha sett gamlere modeller med runde lykter..

Svar