Justeringer av frem og bak dempere

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av MickeyMouse »

Hvor mange er det som tilpasser mc'en, når man har gått til innkjøp av en ny, som juster demperene, og kan dette?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av tagesk »

Jeg justerte mine Wilbers da de kom (forspenning). Så har jeg over årene jusrtert dem slik at de er slik jeg liker å ha det.

Det eneste jeg vet om demping, det er dempere slites og må overhales, OG at det skjer så sakte at man ikke merker det.
Om det er oljen, eller ting inne i demperen som "slites" vet jeg ikke noe om.
Når jeg efter 40KKM får dem tilbake blir jeg like overrasket hver eneste gang.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av Cutless »

Jeg gjorde dette nylig med hjelp av å lese meg opp på stoffet samt få hjelp på dette forumet.

Til syvende og sist så er det ikke så avansert som man skulle tro. Jeg forstår det på deg som om du er usikker på om det er nødvendig å justere demperne på din nye sykkel? Og evt hvordan du bør gå frem?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av Kawagutten »

Tror ikke det er så ofte forhandlere tar seg bryet med å justere dempere så å stille de inn og etter egen kjørestil bør gjøres.Tror også at de som har en aktiv kjørestil tenker mer på dette enn andre så det er nok langt fra halvparten som kan dette ordentlig.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av MickeyMouse »

Jeg tror ikke mange bryr seg om dette i det hele tatt.
Derfor mener jeg man bør spre informasjon om dette, vi har ikke eu-kontroll på mc'er i norge (takk og pris for det).

Hvordan demperene bør være er enkelt (coilovers, fjærer og dempere i ett),
mc'en skal ikke sprette opp mer enn 1 gang,
dvs om den fjærer/spretter 2 ganger eller mer, da må den justeres. Skal i tillegg være hard i fjærene.
Å få den tilpasset slik man liker den er et møysommelig arbeid, dvs ikke vanskelig, men tar litt tid.
Skal jo justeres og prøves ut mange ganger.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av cannon »

Med ny/brukt MC med justeringsmulighet så er det et minimum at man justerer "sag", og at kompresjons-demping og returdemping justeres til anbefalte verdier fra fabrikk. Deretter kan man jo begynne å tilpasse detaljer til eget bruk. Jeg anbefaler også å sørge for at man har fjærer med rett stivhet (avhengig av førers vekt med kjøreutstyr). Særlig i fronten er det aktuelt å finne riktig viskositet på oljen i dempere. Mange skifter til progressive fjærer, men dette er stort sett ikke nødvendig hvis fjærene ellers er i god stand. Det er enklere og billigere å eksperimenere med olje-nivå. Høyere nivå i gaffelbein gir mindre luftlomme. Dette gir omtrent samme effekt som progrssive fjærer. Litt tykkere olje gir mere dempingseffekt. Mye å lese om dette på nettet.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av Jompa »

Oljenivået i gaffelen eksperimenterer man ikke med.
Det skal være innenfor min/max og det er snakk om milliliter i forskjell.
For lite olje kan resultere i null demping, og for mye kan gjøre at gaffelen "låser seg " på vei innover.
Ellers enig med forrige innlegg i at det kan lønne seg å prøve forskjellige viskositeter, (og forskjellige oljer.)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av cannon »

Jompa skrev:Oljenivået i gaffelen eksperimenterer man ikke med.
Det skal være innenfor min/max og det er snakk om milliliter i forskjell.
Dette er både anbefalt og svært vanlig. Små varianser i oljenivå påvirker ikke dempingen, men det påvirker fjæringskarakteristikken. Feks +5 mm oljenivå i gaffelben kan være det som trengs for å hindre at en ellers riktig oppsatt gaffel ikke "bånner".

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av Flanker »

Jeg er ingen ekspert. Men i mitt hodet høres det å øke oljenivået ut som en oppskrift på å blåse ut pakninger og få seg en pen lekkasje?

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av gorbys »

På nokon sykler er det anbefalt og på andre er det Ikkje. Står muligens i brukerhåndboka eller i fsm, iallefall på crosseren min står det. På gs forumet er det mange som har eksperimentert med forskjellige nivåer i gaffelen med varierende hell

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av cannon »

Flanker skrev:Jeg er ingen ekspert. Men i mitt hodet høres det å øke oljenivået ut som en oppskrift på å blåse ut pakninger og få seg en pen lekkasje?
Jeg vet at dette er sånn. Vi gjør det hele tiden i roadracing, jeg har tunet dette både på banesykkel og gatesykkel, og det brukes i mx/enduro. Selvfølgelig er det helt ok å bruke fabrikkspec, men hvis man vi oppnå noe bedre/anderledes så er dette en mye brukt metode. Jeg har aldri hørt om blåste pakninger eller gafler som låser seg. Gafler som bånner har derimot de fleste hørt om, og det fører gjerne til krasj og store skader. Mange kjører også med gafler som bare utnytter halvparten av den totale fjæringsveien. Dette gir dårlige kjøreegenskaper.
Alle som jobber seriøst med dempere på MC bruker denne teknikken, i kombinasjon med en lang rekke andre ting som kan endres og justeres. Støtdemping er svært komplisert. For de som er interessert i å lære så anbefaler jeg å lese seg opp på nettet. Lurt å gjøre det før man gjør for mye endringer på egen sykkel. Viktig å vite hva man vil oppnå, og at man gjør de rette tingene. Det er fort gjort å "skru seg bort", men det gjør ingenting hvis man prøver seg frem og hele tiden noterer endringer slik at man kan komme tilbake til et tidligere utgangspunkt.
Tilpasset demperoppsett er vurdert som det viktigste (og billigste) tiltaket for forbedring av en standard motorsykkel, og da snakker jeg om oppsett, og ikke skifting til superdyre øhlinsdempere og sånt.
Her er en tilfeldig link til et firma som refererer til metoden. Hvis man googler "fork oil level" så finnes det masser av info:
http://www.progressivesuspension.com/pd ... %20Kit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Og en til :
http://www.dirtrider.com/features/10-ti ... rk-better/" onclick="window.open(this.href);return false;
" - Fork Oil Height – Adjusting the fork oil height alters the amount of air space in the fork and changes the damping characteristic in the 2nd half of the suspension travel. Adding oil stiffens the fork and increases bottoming resistance while removing oil softens the fork. Add or subtract oil in small 10cc gradients until you get your desired effect ."

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av MickeyMouse »

cannon skrev:Med ny/brukt MC med justeringsmulighet så er det et minimum at man justerer "sag", og at kompresjons-demping og returdemping justeres til anbefalte verdier fra fabrikk. Deretter kan man jo begynne å tilpasse detaljer til eget bruk. Jeg anbefaler også å sørge for at man har fjærer med rett stivhet (avhengig av førers vekt med kjøreutstyr). Særlig i fronten er det aktuelt å finne riktig viskositet på oljen i dempere. Mange skifter til progressive fjærer, men dette er stort sett ikke nødvendig hvis fjærene ellers er i god stand. Det er enklere og billigere å eksperimenere med olje-nivå. Høyere nivå i gaffelbein gir mindre luftlomme. Dette gir omtrent samme effekt som progrssive fjærer. Litt tykkere olje gir mere dempingseffekt. Mye å lese om dette på nettet.
Høres farlig ut å forrandre oljenivået i gaffelen, anbefaler å følge boka, står ingenting der at man kan gjøre dette. Derimot bytte viskositet, ja.
Angående progressive fjærer, er det "Progressive Suspension" sine produkter du sikter til?
De har spesialisert seg på bl.a senkefjærer til både biler og mc'er, fjærene har likt antall viklinger som de originale, men de blir komprimert i den ene enden, eller i begge ender, avhengig av hvor mye drop man er ute etter. Dette alene, eller i kombinasjon med drop-chackles.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av Banditmannen »

MickeyMouse skrev:Høres farlig ut å forrandre oljenivået i gaffelen, anbefaler å følge boka, står ingenting der at man kan gjøre dette.
Vel, nå er det jo faktisk nevnte "Progressive Suspension" som her kommer med en detaljert forklaring på hvordan man justerer oljenivået, og hvorden dette innvirker på sykkelen... :roll
http://www.progressivesuspension.com/pd ... %20Kit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av MickeyMouse »

Banditmannen skrev:
MickeyMouse skrev:Høres farlig ut å forrandre oljenivået i gaffelen, anbefaler å følge boka, står ingenting der at man kan gjøre dette.
Vel, nå er det jo faktisk nevnte "Progressive Suspension" som her kommer med en detaljert forklaring på hvordan man justerer oljenivået, og hvorden dette innvirker på sykkelen... :roll
http://www.progressivesuspension.com/pd ... %20Kit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er vel dems egne produkter de dokumenter her vel? (d.v.s "boka" de sin)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Justeringer av frem og bak dempere

Legg inn av Banditmannen »

MickeyMouse skrev:
Banditmannen skrev:
MickeyMouse skrev:Høres farlig ut å forrandre oljenivået i gaffelen, anbefaler å følge boka, står ingenting der at man kan gjøre dette.
Vel, nå er det jo faktisk nevnte "Progressive Suspension" som her kommer med en detaljert forklaring på hvordan man justerer oljenivået, og hvorden dette innvirker på sykkelen... :roll
http://www.progressivesuspension.com/pd ... %20Kit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er vel dems egne produkter de dokumenter her vel? (d.v.s "boka" de sin)
Det er en instruksjon for hvordan man bruker oljejusteringsverktøyet FOL-1(utdrag)
11. Return the fork to full extension and reinstall the
fork springs (youdohave Progressive Suspension
fork springs don’t you? If not this would be an ideal
time to install them.)
12. Note: Too much oil can limit the travel of the forks and could blow the seals
or cause hydraulic lock.
13. The forks can be “fine tuned” for different riding conditions, etc. by changing
the level of the fork oil keeping note 12 in mind. A higher level will increase
the compression ratio of the fork (desirable if you are bottoming out)
while a lower level will decrease the compression ratio offering a “softer” ride
at the bottom of the stroke. The fork oil weight will affect damping (heavier
oil= more damping). All of these “fine tuning” steps should be taken in slight
increments. Increase/decrease fork oil levels by 1/4" (6mm) at a time.
Warning:Alwaysmakesurethatthedamperrodiscoveredwith oilwhentheforksarefully
extended.If there istoolittle oil in the forks, they will run out of oil before full extensionand
result inexcessivetoppingout. Ifyoucontinueto ridewhenexcessivetoppingoccursthe
forkscouldbedamagedenoughto result in forkbreakageleadingtoanaccidentandinjury.
Ingenting om at man MÅ bruke deres fjærer. :-)

Svar